Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7


Anbefalte innlegg

Visst kan man det, og det er akkurat det man bør gjøre - fordi det er nettopp den modusen 90% av brukerne benytter.

 

Enig i at man kan sammenligne full auto, og jeg liker veldig godt slike tester. Det jeg mente var at dette er et bildet. Altså iPhonen kan ha vært uheldig, mens Galaxyen kan ha vært heldig. iPhone er kanskje ikke så god på akkurat dette, men bedre en Galaxy på noe  annet osv. Så når du skal ta bilder på full auto, så må du ta mange bilder, og så sammenligne alle bildene. Tek har ikke testet lenge nok, så vi har ikke nok bilder til å si hvem som er generelt sett best.

 

Ikke egentlig. full hd er beregnet på 40 tommers skjermer. På en 5 tommers skjerm forsvinner pikslene lenger før full hd oppløsning.

 

Det er noe som heter avstand. Du sitter ikke med 40" i hånda og leser nettavis, og du sitter ikke 3 meter unna og ser film på mobilen. Hvis du ikke klarer å se forskjell på 720p og 1080p på en 5" skjerm, så har du dårlig syn. Spesielt PenTile.

 

Jeg måtte lese igjennom artikkelen på nytt etter beskjeden ovenfor, gikk litt fort i svingene når jeg var på farten. Er det derfor urimelig å mene to dager er for lite til å teste en telefon? 

 

Du ser ikke ironien i at du selv ikke bruker noe tid, og ikke gidder å lese artikkelen skikkelig engang, men så mener at tek skal bruke mer tid?

 

De har dessuten gitt forklaring på hvorfor det er 2 dager, og de kommer med mer senere, så derfor er det ingen som klager heller. Det hadde du gjerne og vist, om du faktisk hadde lest testen da.

 

Og du bør lese en artikkel først, om du har tenkt å kritisere den, alle svarene på kritikken din er nemlig besvart i artikkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor kontroll dere har på fototeknikk, men gjetter på "ikke så veldig".

 

"Skarphet" i bilder kan bety to ting, og mange forveksler dem.

 

Den ene betydningen er "mengden informasjon som registreres på CCDen". Altså i hvilken grad ting som fine små hår etc. vises på et bilde. Dette avhenger av kvalitet på optikk samt at bildet er i fokus, pluss at man gjerne må ha en liten blender for å få noe særlig informasjon foran og bak fokuspunktet også (og ikke bare i et syltynt fokusbånd). Dette er et objektivt mål og kan måles. Mer er alltid bedre, fordi man enkelt kan oppnå mindre både i kameraet og i etterbehandlingen.

 

Men: Bilder rett fra brikka ser alltid blasse og kjipe ut, uansett hvor mye informasjon de inneholder (hvor "skarpe" de er). Derfor er et ekstremt viktig trinn i enhver etterbehandling å skarpe opp bildene, en prosess som gjør kontraster mellom områder i et bilde større og dermed får bildet til å fremstå "skarpere". Absolutt alle kameraer gjør dette, i forskjellig grad. Også telefoner. Når man skyter bilder i Raw er faktisk dette en av tingene man vil unngå at kameraet styrer med, siden man vil ha kontroll på prosessen.

 

Graden av unsharp mask som legges på (altså oppskarpingen fra forrige avsnitt) er en smakssak og et område der fotgrafer faktisk ofte har litt annen smak enn "folk flest" som vil ha alt så skarpt som mulig. Det er ingenting galt med det han sier, og iPhone har tradisjonelt tatt biler som er mer "harmoniske" enn mange andre telefoner, i den betydningen at man har vært tilbakeholden med etterbehandlinga. Andre telefonprodusenter har gått mer i retning av "smell" i bildene, med mye farge og oppskarping som standardinnstilling.

 

Såvidt jeg kan på bildene fra testen er det ingenting som tilsier at det er mer informasjon i bildene fra S7 enn i bildene fra iPhone 7, de bruker bare forskjellige metoder for å skarpe opp bildene. I 100% zoom ser det helt unaturlig ut fra begge to, Samsung ser ut som algoritmen har gitt opp og Apple som om den har tatt seg altfor store friheter. Begge er selvsagt elendige sammenliknet med ordentlig utstyr.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Legger merke til at alle som tester den nye iPhone har svært vanskelig med å forstå at den faktisk ikke er vannTETT.

 

Det dukker stadig opp tester på YouTube som viser det motsatte.

Eg vil jo så klart aldri legge ut på svømmetur med ein iPhone i lomma, men å plukke den opp i regnvær og ringe uten å passe ekstra godt på er nå 0 problem!  

Lenke til kommentar

 

Legger merke til at alle som tester den nye iPhone har svært vanskelig med å forstå at den faktisk ikke er vannTETT.

 

Det dukker stadig opp tester på YouTube som viser det motsatte.

Eg vil jo så klart aldri legge ut på svømmetur med ein iPhone i lomma, men å plukke den opp i regnvær og ringe uten å passe ekstra godt på er nå 0 problem!  

 

Har dynket min 6S uheldigvis et par ganger under vann, fungerer fint den også ... 

Lenke til kommentar

Argumentet hans er at han er en fotograf :p

 

Synes du det er et bra argument? 

 

(ironi)"Jeg mener det nederste bildet er skarpere, og jeg er også fotograf."(/ironi) Ser du hvor dumt det blir? Om man ikke evner å argumentere er det bedre å la være.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Argumentet hans er at han er en fotograf :p

 

Synes du det er et bra argument? 

 

(ironi)"Jeg mener det nederste bildet er skarpere, og jeg er også fotograf."(/ironi) Ser du hvor dumt det blir? Om man ikke evner å argumentere er det bedre å la være.

 

Jeg var ironisk :p, mente ikke at det var et bra argument.

 

Fin IP68-rating, Samsung...

Testen viser jo at Galaxy er langt mer vanntett en ratingen. Ser ikke hva du vil frem til her?

Lenke til kommentar

Etter 7 år med android- og noe windows toppmodeller, har jeg fått over til Iphone. Gjett om jeg er lykkelig!
Alt i alt går det på de daglige utfordringene som hvor kjapp man får svart en meldingen og hvor mye mer smooth menyene er, slik at han slipper å irritere seg over hakkete småting.

Lenke til kommentar

 

Syns det er flott at 3,5mm jacken er borte. Velkommen til 2016. Vi har bluetooth!

 

Bare synd at Bluetooth er en mindre optimal løsning for folk flest sammenliknet med 3.5mm inngangen.

 

Dette er som røykeloven.

Alle var imot, men samtlige kommer til å bli fornøyd.

Jeg har irritert meg over å få nappet ut headsett fordi kablene henger seg opp siden jeg fikk min første mP3 spiller. Endelig skal spaghettien til h****** bort. Teknologien lenge leve!

Lenke til kommentar

 

 

Syns det er flott at 3,5mm jacken er borte. Velkommen til 2016. Vi har bluetooth!

 

Bare synd at Bluetooth er en mindre optimal løsning for folk flest sammenliknet med 3.5mm inngangen.

 

Dette er som røykeloven.

Alle var imot, men samtlige kommer til å bli fornøyd.

Jeg har irritert meg over å få nappet ut headsett fordi kablene henger seg opp siden jeg fikk min første mP3 spiller. Endelig skal spaghettien til h****** bort. Teknologien lenge leve!

 

 

Du har vært irritert i over 10 år, men fortsatt ikke gått over til bluetooth selv om muligheten har vært der lenge?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...