Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7


Anbefalte innlegg

 

siden mobilene deres er større og de ikke har plass til minijack engang? Hva går den ekstra plassen til?

 

Solid tykk spesial-aluminium frest ut av ett stykke. Apples største fortrinn.

(og før dere begynner med bøye-maset: Alle telefoner kan bøyes, knekkes og knuses, det er bare å sette rævva hardt nok på den)

 

 

 

Tenker du bakplata nå? Er ikke den vanligvis ett stykke? Det ligger jo litt i at ting er frest, en konkret del freses jo ut av et arbeidsstykke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Apple vet godt at de ikke vil være i stand til å gjengi følelsen av å trykke ned en fysisk knapp kun med motorer. Det tror jeg ikke andre produsenter ville klart godt heller.

Både Apple og mange andre vet at man kan definitivt gjengi følelsen av både et knappetrykk og mye annet med haptic feedback. Innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig, men prøv selv å fortelle hjernen din at pekeplaten på en nyere Macbook Pro ikke er en knapp samtidig som du trykker på den, og det fingeren din føler er nettopp et klikk :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har lest deler av testen og har noen kommentarer til den:

 

Telefonen tar merkbart lysere bilder i mørket enn før,

Med andre ord så undereksponerte telefonen før? ("Lyshet" = eksponering)

 

og den smarte etterbehandlingen kan tidvis gjøre underverker for tilnærmet umulige bilder. iPhone 7 kan faktisk rettes omtrent rett mot en stekende sol, uten at bildet blir overeksponert noe annet sted enn akkurat der ildkulen er, samtidig som alt rundt blir riktig eksponert.

Det er god bruk av HDR, men vet dere om HDR-funksjonen tar ett bilde (10-12 bit/piksel) eller setter sammen to etterfølgende ulikt eksponerte bilder (2x 10-12bit/piksel med noe overlapp så kanskje 14-16 bit i praksis)?

 

Spesielt mange innstillinger har man fortsatt ikke tilgjengelig i kameraappen. Apple fortsetter å gjøre selve fotograferingen så enkel som mulig, på bekostning av valgmuligheter som kunne gjort enkelte bilder bedre. Når det er sagt, det fungerer ganske bra for iPhone 7, og det er nok de færreste som beveger seg veldig langt utenfor helautomatikken i mobilkameraene sine.

Nettopp! Telefoner er (hittil i hvert fall) folkelige snapshot-apparater, ikke fotoapparater for fotografer og hobbyfotografer.

Lenke til kommentar

Hva tenker tek.no med funksjonalliteten mellom nye iphone og macbook?

Jeg vet at en av visjonene til apple var at ting skulle være enkelt og kommunisere seg i mellom. Men har de gått bort fra dette?

 

Tenker på AUX på macbook men ikke på telefonen.

Tenker på USB på ladderen til iphonen, mens det er kun USB-C på macbook?

 

Kanskje ikke riktig kommentarfelt da men...

Lenke til kommentar

Tenker på AUX på macbook men ikke på telefonen.

Tenker på USB på ladderen til iphonen, mens det er kun USB-C på macbook?

 

Ingen telefoner jeg vet om har AUX-inngang. Minijacken er som regel headphone-utgang på telefoner.

 

Men jeg er helt enig med deg; Det er rimelig idiotisk at nyeste iphone leveres med kabel med vanlig USB kontakt til lading og filoverføring, når der er ingen steder å plugge den inn på nye Mac'er, for der finnes bare en eller to USB-C...

Lenke til kommentar

 

Men jeg er helt enig med deg; Det er rimelig idiotisk at nyeste iphone leveres med kabel med vanlig USB kontakt til lading og filoverføring, når der er ingen steder å plugge den inn på nye Mac'er, for der finnes bare en eller to USB-C...

Nå er det ikke mange maskiner med usb-c og enda færre ladere med usb-c utgang. Normalt sett vil man lade en iphone med en lader og ikke en laptop, spesielt ikke når den går på batteri selv. Og siden det er flere år siden du behøver å synke en iphone med itunes og siden du også kan bruke Wifi til dette hvis du må synke.

 

Apple selger en usb-c til ligthing kabel så hvis du absolutt vil koble dem sammen så kan du bruke denne.

 

Jeg husker alt bråket apple hadde da de byttet den gamle 30 pins konnektoren med lightning i 2012. Hvis de bytter igjen før det er gode teknologiske grunner så vil alle de som har ligthing basert utstyr lage det samme drama skriker som man hadde tilbake i 2012.

Endret av Emigranten
Lenke til kommentar

Apple selger en usb-c til ligthing kabel så hvis du absolutt vil koble dem sammen så kan du bruke denne.

 

Ja jeg vet det går an med adaptere kjøpt ved siden av, men jeg er litt opptatt av signaleffekten ved at man ikke kan umiddelbart plugge inn sin splitter nye iphone 7 i sin splitter nye Mac, hvis f.eks telefonen skulle crashe, og meldingen "koble til itunes" blinker i telefondisplayet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apple selger en usb-c til ligthing kabel så hvis du absolutt vil koble dem sammen så kan du bruke denne.

 

Ja jeg vet det går an med adaptere kjøpt ved siden av, men jeg er litt opptatt av signaleffekten ved at man ikke kan umiddelbart plugge inn sin splitter nye iphone 7 i sin splitter nye Mac, hvis f.eks telefonen skulle crashe, og meldingen "koble til itunes" blinker i telefondisplayet....

 

 

Ja, apple har stilt seg i en litt merkelig posisjon her. (og det er upraktisk med adaptere/ledninger som i praksis antakelig bare brukes til en ting)

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple pleier ikke gjøre ting som ikke er gjennomtenkt, men akkurat nå er det litt vanskelig å forstå hva de tenker. Min gjetning er at neste iPhone (eller mer sannsynlig den etter der igjen) er fullstendig uten porter, alt er fullstendig trådløst. 

 

Det er mulig, men det gjør jo ikke valget denne generasjonen mindre rar. (I tillegg har apple vært veldig motvillige mot trådløs lading)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, i denne generasjonen henger det ikke sammen. 

 

Apple er alltid negative mot nye ting helt til de lanserer det selv, så også trådløs lading. Og rett skal være rett - det er fortsatt ganske crappy greier. Brukte det litt med Nexus 6, og det var egentlig mer styr en moro. Før man får opp avstanden og farten blir det bare en slags elendig kabel uten behov for innplugging. Kjekt det om man har crappy plugger, men med Lightning (og nå usb-c) er ikke det å plugge i en lader noe problem lenger. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...