Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7


Anbefalte innlegg

Dette er som røykeloven.

Alle var imot, men samtlige kommer til å bli fornøyd.

Jeg har irritert meg over å få nappet ut headsett fordi kablene henger seg opp siden jeg fikk min første mP3 spiller. Endelig skal spaghettien til h****** bort. Teknologien lenge leve!

 

Tror mange likte at røyking ble forbudt. Spesielt blant unge som nesten ikke røyker i det hele tatt.

 

Uansett, Apple legger ved et kablet headset til iPhone 7, akkurat som alle andre. Så om du ikke kjøper ditt eget bluetooth headset, så har du fortsatt kabel.Og vet du hva? Bluetooth headset fungerer på alle mobiler. Og Bluetooth har eksistert lenge. Apple endrer ikke noe på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Syns det er flott at 3,5mm jacken er borte. Velkommen til 2016. Vi har bluetooth!

 

Bare synd at Bluetooth er en mindre optimal løsning for folk flest sammenliknet med 3.5mm inngangen.

 

Dette er som røykeloven.

Alle var imot, men samtlige kommer til å bli fornøyd.

Jeg har irritert meg over å få nappet ut headsett fordi kablene henger seg opp siden jeg fikk min første mP3 spiller. Endelig skal spaghettien til h****** bort. Teknologien lenge leve!

 

 

Du har vært irritert i over 10 år, men fortsatt ikke gått over til bluetooth selv om muligheten har vært der lenge?

 

AtW

 

Joda.

Men nå blir det pushet ut bredt, noe som vil medføre økt tilgjengelighet på BT headset som kanskje både blir billigere, og får høyere kvalitet. Hittil har jo BT vært tilgjengelig, mens kablede har vært de beste.

Lenke til kommentar

Og hittil har kablet vært best, ok, hva mener du har skjedd med bluetooth-standarden nå da i nye iphone?

Et temmelig klart incentiv for produsentene til å satse på det da mesteparten av solgte premiummodeller plutselig ikke støtter noe annet.

 

Teknologi er ikke det viktige her, markedsmekanismer er.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Og hittil har kablet vært best, ok, hva mener du har skjedd med bluetooth-standarden nå da i nye iphone?

Et temmelig klart incentiv for produsentene til å satse på det da mesteparten av solgte premiummodeller plutselig ikke støtter noe annet.

 

Teknologi er ikke det viktige her, markedsmekanismer er.

 

 

Gjør ikke kvaliteten over bluetooth noe bedre av denne grunn? Men joda, blant produsenter som hovedsaklig sikter seg inn mot et lite undersegment av mobiltelefoner som sin kundegruppe vil sikkert satse hardere på bluetooth. (ihvertfall bedre enn å bruke en lightning-plugg)

 

AtW

Lenke til kommentar

Støtter de aac over bt blir kvaliteten helt topp, det er ikke Bluetooth i seg selv som et problemet men mangelen på støtte for høykvalitetslyd.

 

iPhone er forøvrig ikke "et lite undersegment", men den dominerende aktøren innen dyrere telefoner. Tipper det er en viss overlapp med kjøpere av dyre headsett.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Støtter de aac over bt blir kvaliteten helt topp, det er ikke Bluetooth i seg selv som et problemet men mangelen på støtte for høykvalitetslyd.

 

iPhone er forøvrig ikke "et lite undersegment", men den dominerende aktøren innen dyrere telefoner. Tipper det er en viss overlapp med kjøpere av dyre headsett.

 

Som du selv er inne på, så har denne støtten eksistert en stund.

 

Apple er ikke dominerende (godt over halvparten) i noe segment om man ikke definerer det segmentet slik at det blir ganske lite.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er som røykeloven.

Alle var imot, men samtlige kommer til å bli fornøyd.

Jeg har irritert meg over å få nappet ut headsett fordi kablene henger seg opp siden jeg fikk min første mP3 spiller. Endelig skal spaghettien til h****** bort. Teknologien lenge leve!

Du kom med tidenes dårligste sammenlikning. Røykeloven baserte seg på folkets beste i motsetning til Apple sitt valg. Apple gjør dette hovedsakelig for å kunne melke kundene sine, og kanskje også for å kompensere for den enorme Taptic Engine modulen som de færreste setter pris på eller bryr seg om.

 

For øyeblikket er den trådløse teknologien som eksisterer elendig, og kabler i sammenheng med hodetelefoner har ikke vært et utbredt problem blant folk flest. Men dersom du er glad i adaptere samt mange ladeøkter skal du få lov til det. Det øyeblikket når man enten må prioritere å høre på musikk eller lade telefonen fordi at batteriene i hodetelefonene er flate tenker jeg at mange vil innse hvor lite praktisk den nye iPhonen virkelig er. 

 

Da snakker vi ikke ikke lenger om fremgang og "teknologi". Da snakker vi heller om grådighet og markedsføring.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

Nå har jeg forresten fått testet adapteren. Det er virkelig ikke noe stress, den er bitteliten og lett, og det er ingen reell forskjell i bruk fra å koble headsetet rett i telefonen.

 

Jeg synes fortsatt det er unødvendig av Apple å kutte inngangen, men om alternativet var å få større telefon, miste f.eks Taptic Engine, eller få en time kortere batteri sier jeg "good riddance" til porten.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forresten fått testet adapteren. Det er virkelig ikke noe stress, den er bitteliten og lett, og det er ingen reell forskjell i bruk fra å koble headsetet rett i telefonen.

 

Jeg synes fortsatt det er unødvendig av Apple å kutte inngangen, men om alternativet var å få større telefon, miste f.eks Taptic Engine, eller få en time kortere batteri sier jeg "good riddance" til porten.

 

Joda, det er bare det at plassbesparelsen er så liten at det ikke er realistiske alternativ (om du da ikke tenker på ekstrem battery saving, 101 timer vs 100 eller noe sånn)

 

AtW

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått var problemet noe annet enn størrelse, nemlig interferens. Apple kunne sikkert løst det også, men nå som jeg har fått testa adapteret litt forstår jeg ikke hvordan folk kan mene dette er et stort problem.

 

Men det er vel som det pleier med teknologi - det er de som ikke har konkret erfaring og som uansett ikke ville kjøpt som roper høyest.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått var problemet noe annet enn størrelse, nemlig interferens. Apple kunne sikkert løst det også, men nå som jeg har fått testa adapteret litt forstår jeg ikke hvordan folk kan mene dette er et stort problem.

 

Men det er vel som det pleier med teknologi - det er de som ikke har konkret erfaring og som uansett ikke ville kjøpt som roper høyest.

 

For taptic engine? Som skal forstyrre den? Høres svært lite sannsynlig ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, visstnok driverne til skjermen som er flytta ned pga at kamera har blitt større. Man ser at skjermen har fått ny plassering for flatkablene sammenliknet med sekseren.

 

Edit: Jeg er helt sikker på at det var et løsbart problem, men Apple var neppe toppmotivert siden de er på krigsstien mot fysiske porter. Jeg tipper iPhone er helt lukket neste år.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

2 centimeter x 0,5 x 0,5 er faktisk flere prosent av en iphones volum.

 

Og så har vi vanntettheten da, og ikke minst at dette var en kontakt som bare kunne én ting: lyd ut.

 

Lightning kan også sende lyd ut, sammen med alle sine andre oppgaver.

 

Jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet, når man fortsatt kan plugge en kontakt inn i telefonen og få lyd i både de gamle og de nye hodetelefonene sine.

Lenke til kommentar

2 centimeter x 0,5 x 0,5 er faktisk flere prosent av en iphones volum.

 

Og så har vi vanntettheten da, og ikke minst at dette var en kontakt som bare kunne én ting: lyd ut.

 

Lightning kan også sende lyd ut, sammen med alle sine andre oppgaver.

 

Jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet, når man fortsatt kan plugge en kontakt inn i telefonen og få lyd i både de gamle og de nye hodetelefonene sine.

 

Joda, men så er en minijack 3,5mm i diameter, og ca 15mm lang. dvs under en tredjedel av det volumet du skisserer. Dvs 0,2 % av volumet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den nye taptic enginen er forresten en helt nydelig feature som brukes veldig bra i OS. Masse småting som plutselig gir fysisk feedback - det mest nyttige er kanskje at man nå kan kjenne at man blar i lister så man vet hvor langt man har bladd helt uten å se. Ikke viktig, men en liten ting som gjør livet litt bedre.

 

Joda, men så er en minijack 3,5mm i diameter, og ca 15mm lang. dvs under en tredjedel av det volumet du skisserer. Dvs 0,2 % av volumet.

Du vet forskjell på han- og hunnkontakter, sant?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Den nye taptic enginen er forresten en helt nydelig feature som brukes veldig bra i OS. Masse småting som plutselig gir fysisk feedback - det mest nyttige er kanskje at man nå kan kjenne at man blar i lister så man vet hvor langt man har bladd helt uten å se. Ikke viktig, men en liten ting som gjør livet litt bedre.

 

Joda, men så er en minijack 3,5mm i diameter, og ca 15mm lang. dvs under en tredjedel av det volumet du skisserer. Dvs 0,2 % av volumet.

Du vet forskjell på han- og hunnkontakter, sant?

 

 

Ja, men forskjellen er komisk liten på minijack i telefoner stor sett, det er vanligvis svært lite "overbygg".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

2 centimeter x 0,5 x 0,5 er faktisk flere prosent av en iphones volum.

 

Og så har vi vanntettheten da, og ikke minst at dette var en kontakt som bare kunne én ting: lyd ut.

 

Lightning kan også sende lyd ut, sammen med alle sine andre oppgaver.

 

Jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet, når man fortsatt kan plugge en kontakt inn i telefonen og få lyd i både de gamle og de nye hodetelefonene sine.

 

Joda, men så er en minijack 3,5mm i diameter, og ca 15mm lang. dvs under en tredjedel av det volumet du skisserer. Dvs 0,2 % av volumet.

 

AtW

 

 

Du driver tydeligvis ikke med elektronikk slik som jeg.

En intern minijack hunkontakt ser slik ut:

 

12639-01.jpg

 

Her er den (faktisk litt større) i en iphone 5s:

 

9499-1259-headphonejack-internal-l.png

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Nå prater du bare tull, ATW.

 

post-21498-0-40386900-1474478783_thumb.png

 

"Men det er jo bare Apple ..."

 

Her er Samsung Galaxy Note 7 og Huawei p9: 

 

post-21498-0-76956500-1474478819_thumb.png

 

post-21498-0-99917800-1474478827_thumb.png

 

Ha gjerne egne meninger, men du kan ikke ha egne fakta.  Legg også merke til tomrom og plast rundt, tipper det har med interferens på analog kontakt og at den er en innmari dyp kontakt å gjøre, sånn at f.eks batteri må plasseres lenger oppe i telefonen enn nødvendig. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...