Gå til innhold

I dag gikk jeg fra å være agnostiker til å bli kristen.


Anbefalte innlegg

 

Ja, det å få et klart svar på hva og i hvilken grad samfunnet kreperer har vist seg vanskelig i andre tråder også. Det går mye på "jeg syns at..".

Ja, du er jo tydeligvis en av de som mener at å synes noe burde være ulovlig.

Nei, jeg mener at "jeg synes" (i seg selv) er syltynt grunnlag å ta noen bastante samfunnsavgjørelser på.

 

Det å sette deg i offerposisjon bak en stråmann er veldig gjennomskuelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ja, det å få et klart svar på hva og i hvilken grad samfunnet kreperer har vist seg vanskelig i andre tråder også. Det går mye på "jeg syns at..".

Ja, du er jo tydeligvis en av de som mener at å synes noe burde være ulovlig.

Nei, jeg mener at "jeg synes" (i seg selv) er syltynt grunnlag å ta noen bastante samfunnsavgjørelser på.

 

Det å sette deg i offerposisjon bak en stråmann er veldig gjennomskuelig.

 

 

Og din måte å diskutere på er standardisert idiotisme. Slutt å bruk utrykket "stråmann". Diskuter heller på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar

Din kommentar var jo en standard stråmann. Du sier jeg mener at å synes noe skal være ulovlig, noe jeg ikke mener eller slik jeg ser det har gitt uttrykk for at jeg mener. Deretter fremstiller du den konstruerte oppfatningen så den er lett å skyte ned.

 

Kan du i så fall gi noe grunnlag på at det ikke er en stråmann? I tilfelle jeg har misforstått noe.

 

Du ser også ut til å fremstille deg selv som offer, og meg som en slags diskusjonsovergriper. Det er fortsatt gjennomskuelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvite løgner holder samfunnet tilbake og gjør at folk ikke kan stole på andre. 

Det er jo akkurat derfor de kalles "hvite" løgner, fordi de er der for å dekke over at noen har dratt på seg en bukse du syntes er stygg... Hvem er du egentlig som kan si til en person at du syntes buksen han/hennes er stygg? Tror du alle har kliss lik smak som deg du eller mener du at alle skulle gått med samme bukser, kun de som du liker selvsagt...? 

 

Traff på en gammel kjenning av meg for to dager siden og hun hadde på seg det jeg før i tiden kalte bole bukser, bukser som var veldig populære blant de som pumpet jern og dopet seg... Personlig har jeg aldri likt de buksene, men trengte jeg å si det til henne når hun sa at dette var siste mote i italia, en mote som med stor sannsynlighet kommer hit til landet etterhvert? Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg sa et eller annet nøytralt, nettopp fordi jeg ikke anser det som min jobb å velge ut hva andre liker eller ikke. Så jeg sa vel noe slikt som "Joa, fin den", og siktet med det til stoffet i buksa, som hadde et kult mønster, ikke den posete formen på buksa som jeg ikke liker. Nettopp fordi det er knekkende likegyldig for henne hva jeg syntes om den buksa, hovedsaken er at hun likte den.

 

Hvis du ikke er helt blokkert i hodet klarer man faktisk å dra ut nyansene hos folk til å vite om de liker noe eller ikke, så dette med hvite løgner er faktisk  bare en måte å være ærlig på uten å fornærme noen. Men lykke til med å være så ærlig at du dikterer hva andre skal like eller ikke...

 

Du må enten være temmelig autistisk eller rett og slett psykopat som ikke forstår denne nyansen som hvite løgner lager. "Holder samfunnet tilbake"? Tvert i mot så holder det samfunnet fredelig. 

 

Det eneste du har rett i er hvor lite folk faktisk interesserer seg for fakta. Det sjokkerer meg noen ganger, hvor utrolig lite folk bruker, eller sjekker, fakta... Mulig det er dølt og tørt og kjedelig å bruke fakta, at man da stikker hull i en "god" diskusjon/samtale eller lignende, men alt for mange bryr seg ikke om fakta.. Ikke at de lyver direkte, for de kan faktisk tro det de sier selv og de tror derfor de snakker sant, men indirekte er det løgn når man ikke sjekker sine standpunkt mot hva som er fakta.. Og det er sjokkerende mange som driter i fakta, det er et langt større problem enn hvite løgner... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg nok utsatt dette lenge nok. Dette blir nok langt.... Jeg vet ikke hva folk tenker er viktige faktorer for at man gjør slike "omvendinger", men hvorfor jeg konverterte er ganske logiskt, og jeg skal vedde at noen her kommer til å trekke noen krappe sluttninger i det jeg skriver. Men det er vel akuratt det jeg har lært å ikke gjøre, altså ta raske sluttninger, siste årene har jeg lært å lytte i aller største grad og la ting ligge åpent og la det flyte mer. Jeg forstår at det her er bare noe jeg tror, og ikke nødvendigvis vet. Men trenger jeg å være kristen for den skyld bare fordi jeg har lært å lytte og forstått dybden i å tro? Nei, så klart ikke. Men det er en start, og dette vil jeg si er en av faktorene. Jeg dømmer ikke kjapt, og mener at jeg ikke forstår hele saken før jeg har hørt alle sidene. Hva det vil si å ikke være dømmende? nå det er noe annet og det har jeg ikke tenkt på å starte å skrive om, det hadde nok blitt en bok i segselv. ^^ Jeg vet ikke hvordan jeg kan uttrykke meg på en måte som gjør at dere som leser det jeg skriver, skal forstå hva det vil si å ikke være dømmende.
 

Før jeg får spørsmålene og før konklusjonene blir trukket. "Jeg forstår at det her er bare noe jeg tror," "og mener at jeg ikke forstår hele saken før jeg har hørt alle sidene." Tenker jeg er nok to formuleringer menesker som har fått "religion stempelet" i panna, blir automatisk misstolket. "Hva vil det si å forstå?" "Hva betyr det egentlig å høre alle sider av saken?" "Hva vil det si å tro?" "Hva er sannhet?" "Hva er kritikk?"

 

Siden jeg startet med spørsmål med engang. Så vil jeg også stille spørsmålet: "Hva vil det si å være kristen?" Det var skrevet en definisjon på av hva det ville si å være kristen en stund tilbake. Du må tro på jesus oppstandelse, gud, treenigheten og den hellige ånd. De ti bud osv osv osv... Men morsomme var at etter den definisjonen som ble lagd, så var plutselig ikke grupper som jahovas vitner kristne lengre. Så definisjonen skal være tatt bort den dag i dag. Viktige poenget er at det var prøvd å lage en definisjon av mennesker. Det var mennesker som skapte lutherske kirke. Det var mennesker som bygde kirker og kalte de for "guds hus". 

Så hva er det som egentlig stopper meg til å lage min egen tolkning på "hva kristendommen er?" og bestemme for meg hva den skal bety for meg? 

Mitt svar: Ingenting. "Fordi din tanke er fri."

 

"Hva vil det si at din tanke er fri?" "Hva er frihet?" "Finnes frihet?" "Hva er kristendommen?" "Hva er en trosrettning?" "Hva er det som er viktig?" "Hva er definisjonen på gud?"

 

Hva er gud? Heh, morsom greie det der. Historisk sett skal jeg tro at gud var en spirituell elg eller noe sånt noe, som man tilba for å få en ekstra kanin på jakten sin i et jeger og sankersamfunn. Jeg tror disney, tror det var den første istid filmen har en god tolkning på akuratt det der. At man trodde på at skogen kom til å ta hevn om du over brukte dens ressurser. (det er vel noe visdom i det? "Global oppvarming?") 

 

I europeisk historie har det jo der etter utviklet seg til feks gresk og norrønsk mytologi. Der vi hadde lagd morsomme forklaringer på at vi hadde morsomme gudemennesker i skjørtler som kastet lyn, mens andre fløy rundt og slo med hammeren på skyene slik at det spraket i elektrisitet. Men samtidig så kom de med gode lærdommer, som at selv gudene selv ikke var perfekte, og at man kunne sette spørsmålstegn med gudene selv. Men det var fortsatt gudene som var de klokeste. Selv den klokeste og den smarteste guden var ikke feil fri, selv om de prøvde å skjule sine svakheter. Men fortsatt var det viktig å lytte nøye på deres historier for å forstå hva en kunne gjøre bedre, og ikke gjøre de samme feilene de gjorde.

 

I grove trekk historisk sett så kommer den kristne guden inn i bilde, og "Gud" skulle ikke bli kalt Thor, Odin eller Hercules. I et forgjeves forsøk i å lage noe som skulle være perfekt og ukritiserbart. Kom Gud med sterke moralske verdier som Agape og de ti bud. Det er vel også Augustin som innleder kristendommen, der han lager en god teori på at man burde ha et "sjele" politi og et "fysiskt" politi. Der man skulle passe på både sjelelivet til mennesket i form av religion og en stat. 

 

også kommer vi til i dag. Der vi forkaster en enhver tro, uten å lytte til et eneste visdomsord. Ingen bryr seg om hva urbefolkningen i Istid sier, om at verden kommer til å ta hevn ved å gjøre verden ubeboelig vist vi overbruker ressursene. Samtidig så sliter vi med perfeksjonisme uten å lytte til den greske og norrønske mytologien, som knuser det perfekte med sine historier, og kristendommens sjele politi er byttet ut med stress og psykologi i en akselererende tidsalder.  Ingen lytter til historien om Narcissus, men drar heller frem selfie stangen og tror at de forstår hva som er best. Men er det virkelig verdt å akselerere så kjapt? Når vi glemmer all visdommen vi har fått på veien?

Men ja, jeg begynner å gå ut på tid, så jeg kommer å skriver mer etterpå. ^^

Men jo, dette er en viktig faktor er at vi kaster visdom ut av vinduet. Det er viktig å ta vare på det som er riktig, og ikke omdøpe religion til pesten selv, og lage større problemer enn nødvendig. Er det noe jeg har lært, så er det at man lærer best av sine feil. Men hva lærer vi egentlig ved å forkaste alt vi har lært og forbanner det ned i et kritikk helvette der man ikke bruker et eneste kalori av energi til å lytte etter hva som er viktig å ta med videre?

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra å være kristenheten til kristendommen Jehovas vitner

 

kristenhetens kirkesamfunn har sådd stikk i strid med det Guds ord Bibelen sier og de høster nå fruktene av det: alvorlige indre stridheter, stor mangel på teologi-studenter, nedgang i medlemstallet, avtagende innflytelse, kritikk fra offentligheten for sin innblanding i politikken og en utbredt kriminalitet og umoral. Ettersom de har inngått forbindelser med de politiske makter for å oppnå innflytelse, har de åndelig sett drevet hor og viser derved tydelig at de er en del av skjøgen Babylon den store, den symbolske store by som har kongedømme over kongene på jorden. ( Åp 17:1-6 )

 

Følgende ord sikter like meget til kristenheten som den hedenske verden:

 

Åpenbaringen 18: 4-5 : Gå ut fra henne, mitt folk, for at I ikke skal ha del i hennes synder for at I ikke skal få noe av hennes plager. For hennes synder når like til himmelen og Gud har kommet hennes urettferdige gjerninger i hu.

Lenke til kommentar

 

 

Der vi forkaster en enhver tro, uten å lytte til et eneste visdomsord.

Hvor er visdoms ordene i det å tro blindt på ubekreftede påstander? 

 

Her rører du fælt syntes jeg... I kristendom er så og si ingen av "visdoms ordene" ytret der orginale, de aller fleste er lånt eller stjålet fra andre steder...

 

Men du kan kanskje forklare meg hvorfor du mener ting som at gud forbyr skalldyr fremfor slaveri er visdom?

Lenke til kommentar

Det at skriftene som blir omtalt som guds ord forbyr skalldyr og fremmer et regelverk som til en viss grad verner slavenes rettigheter har alt med tiden og kulturen der skriftene ble opprettet å gjøre. Skalldyr gjorde folk syke, slavene/trellene ble behandlet dårlig.

Å sammenligne dette etisk sett med dagens regler, kultur og viten gir oss ingenting RWS.

 

Er forøvrig enig i at å velge en sånn bok for å hente informasjon som "visdomsord" er passe ignorant. Det finnes mange bøker som er bedre egnet til nettopp det.

Lenke til kommentar

 

 

Å sammenligne dette etisk sett med dagens regler, kultur og viten gir oss ingenting RWS.

Det vet jeg, og jeg hadde heller ikke nevnte det om det ikke var påstått at dette er ordene og lovene fra en gud... Som tydeligvis ikke er så vis som man gjerne skulle tro at en gud ville være... OG på toppen av det er det ofte disse "visdoms ordene" som blir trukket frem som visdom..

Lenke til kommentar

<->

 

Vel vel, det får jo værre greit det her, ikke at jeg skjønner meg på dere som føler at sannhetssøken kommer i annen rekke, men på en annen side så er vel dette ikke annet enn en virkelighetsflukt som vi alle tidvis bedriver. Selv om det for folk flest gjerne holder med en dram og/eller en blås eller to, og ikke nødvendigvis hele eventyret med guder og prinsesser og resten av hopprennet kanskje... ;)

 

Også må du være klar over at du nå står skulder til skulder med folk som kanskje ikke nødvendigvis har vurdert alle aspekter rundt den rasjonelle tanke.... hehe som han under her:

 

 

Jeg gikk fra å være kristenheten til kristendommen Jehovas vitner

 

kristenhetens kirkesamfunn har sådd stikk i strid med det Guds ord Bibelen sier og de høster nå fruktene av det: alvorlige indre stridheter, stor mangel på teologi-studenter, nedgang i medlemstallet, avtagende innflytelse, kritikk fra offentligheten for sin innblanding i politikken og en utbredt kriminalitet og umoral. Ettersom de har inngått forbindelser med de politiske makter for å oppnå innflytelse, har de åndelig sett drevet hor og viser derved tydelig at de er en del av skjøgen Babylon den store, den symbolske store by som har kongedømme over kongene på jorden. ( Åp 17:1-6 )

 

Følgende ord sikter like meget til kristenheten som den hedenske verden:

 

Åpenbaringen 18: 4-5 : Gå ut fra henne, mitt folk, for at I ikke skal ha del i hennes synder for at I ikke skal få noe av hennes plager. For hennes synder når like til himmelen og Gud har kommet hennes urettferdige gjerninger i hu.

 

Best wishes videre med akkurat den :p

Lenke til kommentar

 

 

en utbredt kriminalitet og umoral

Kanskje du skulle feie litt for egen dør først...? Er en del tvilstilfeller i jehovas vitner også kan jeg fortelle deg... Epler som er råtne til kjernen grunnet vitnenes jag etter penger... Er det ikke sånn at til mer man betaler i tiende i JV til lenger frem sitter man i menighets salen? 

 

Syntes ikke at det går akkurat veldig bra for vitnene heller om dagen, så frafallet er vel genuint fra kristendommens løgner og overdrivelser tenker jeg... Det går opp for folk at jula slettes ikke har noe med jesus å gjøre, dette er en løgn de kristne geistelige har løyet om til det til slutt ble en "sannhet"... Så disse julespillene med maria, josef og disse løgnene er ikke så populære lenger... Gutta mine fikk jesus krybben fra min kristne eks svigermor for noen år siden og som de, helt på eget initiativ, bygget om til å være trollet under brua isteden for jesus løgnene. (krybben lignet faktisk på en bro..)

 

De kristne har løyet om så mangt, på toppen av at kristendom i sin reneste form (uten tolkninger) er intolerant og hatefull, den fremmer et primitivt og brutalt budskap og er slettes ikke noe folk liker å assosiere seg meg i dag... 

 

Så kristendommen dør ut og godt er det. En sinnsvak dødskult ideologi mindre, 3499 to go.... 

Lenke til kommentar

Så kristendommen dør ut og godt er det. En sinnsvak dødskult ideologi mindre, 3499 to go....

http://m.nettavisen.no/nyheter/--derfor-blir-det-stadig-flere-kristne/8532568.html

 

Denne artikkelen seier at ein forventar ein auke i talet på kristne frå 33.4 % til 36 % av total verdspopulasjon innen 2050. Fråfall frå kristendom er først og framst eit europeisk fenomen, medan andre stader i verda er det store vekkjingar og evangeliet går framover. Det er ingen grunn til å tru at kristendom vil døy ut. Det er større sjanse for at etniske europearar døyr ut, mtp låg fertilitetsrate, abort, prevensjon, karrierejag og feminisme. Resultatet kan i beste fall verte stadig større innvandring av kristne frå andre verdsdelar, og reevangelisering av Europa.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen seier at ein forventar ein auke i talet på kristne frå 33.4 % til 36 % av total verdspopulasjon innen 2050.

 

Det er større sjanse for at etniske europearar døyr ut, mtp låg fertilitetsrate, abort, prevensjon, karrierejag og feminisme.

 

Grunnen til at kristendomen kanskje vil øke i % er at det blir født mange barn i land som ikke har skikkelige skoler og at misjonærene utnytter det.

 

Så feminisme er en dårlig ting? Jeg regner med at du snakker om den originale feminismen som kjempet for like rettigheter og muligheter for kvinner. Du vil altså undertrykke kvinnene igjen. Det viser hvor langt tilbake kristendomen er. Takk for den, dagens lille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så kristendommen dør ut og godt er det. En sinnsvak dødskult ideologi mindre, 3499 to go....

http://m.nettavisen.no/nyheter/--derfor-blir-det-stadig-flere-kristne/8532568.html

 

Denne artikkelen seier at ein forventar ein auke i talet på kristne frå 33.4 % til 36 % av total verdspopulasjon innen 2050. Fråfall frå kristendom er først og framst eit europeisk fenomen, medan andre stader i verda er det store vekkjingar og evangeliet går framover. Det er ingen grunn til å tru at kristendom vil døy ut.

 

Tendensen er dalende i USA, og i Kina har man sett seg grundig lei på alle former for overtro - den kristne inkludert. 

 

http://www.huffingtonpost.com/entry/why-so-many-americans-are-leaving-their-religion_us_57bf661ee4b04193420e6df0

 

http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/08/24/why-americas-nones-left-religion-behind/

 

http://www.ecumenicalnews.com/article/china-ups-campaign-against-practices-around-superstitious-beliefs/28064.htm

 

http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/kinesiske-myndigheder-bl%C3%A6ser-til-kamp-mod-overtro

 

Jeg tror folk begynner å bli lei av all den tankeløse galskapen som synes endeløs. 

 

speaker2.jpg

 

http://rosarubicondior.blogspot.no/2016/08/blame-victim-girl-killed-by-lack-of.html#more

 

Mange må være født kjemisk renset for hjerne.

 

http://www.rawstory.com/2016/09/ohio-ex-mayor-who-dedicated-life-to-christ-admits-to-raping-4-year-old-and-blames-her-as-willing/

Lenke til kommentar

 

 

Grunnen til at kristendomen kanskje vil øke i % er at det blir født mange barn i land 

Skulle ikke forundre meg om det var flere land der kristendommen slår kloa i unger så fort de fødes og skriver dem inn som medlemmer... Som her i landet... Kristendom og kristne fornekter seg ikke, som godt kjent... 

 

Det verste er at det er våre skatte penger de holder mat og medisiner som gisler for å tre jødeliket opp i ræva på uvitende folk som IKKE trenger kristen overtro eller jødeliket og løgnene hans, men skikkelig viten og kunnskap... Dette er pokker meg flaut at vi sender disse jesus kåte folkene løs der nede, betalt av våre skatte penger...... Skikkelig flaut. Og en vakker dag vil vi se tilbake på kristendom som et sort hull i vår historie... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...