Gå til innhold

I dag gikk jeg fra å være agnostiker til å bli kristen.


Anbefalte innlegg

 

De kristne kan ikke være duster, de har jo fasiten på den eneste rette lære og gud, men derimot de som har valgt en av de andre tusenvis av religiøse retner må jo være skikkelig dust når de tar så feil ;)

 

 

Jeg har kristne venner av mange slag -  er selv buddhist, og opplever ikke at "Gud" står i veien for noen ... Kanskje du tar litt feil i antakelsen

 

 

Største problemet er vel ikke hva man ser, men alle sperrene denne "gud" setter i hodet deres som i tvangstanker. Jeg er hellig overbevist om at det ikke er sunt for noen og at det forstyrrer og tåkelegger mer enn det klargjør og skjerper.

 

Det må jo nødvendigvis bli uryddig oppi der ettersom man er dømt til å møte på selvmotsigelser og inkonsekvens om man skal leve i harmoni med disse skygudene parallelt som man befinner seg i ett moderne sekulære samfunn. Her tror jeg det skapes motsetninger som ikke noe stakkars menneske vil klare å harmonisere for seg selv, derav alle disse absurde utslag vi ser finner sted blant religiøse. Man ender i å hate seg selv og elske en fantasi, enhver psykolog ville vel advart mot den type tankespinn. Men siden "diagnosen" er religion så skal man liksom ikke gjøre noe med det, her mener jeg vi gjør de hjernevaskede en bjørnetjeneste. Det må snart kunne sees på som en psykisk sykdom å tro på irrasjonelle ting uten bevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden utartet seg visst identisk som andre tråder med kristendom/ religion som tema og det er de samme deltagerne som skriver mer eller mindre identiske ting. Tar vi med at Andy ikke har svart så tror jeg han sitter og ler siden han har klart å få til dette. Blanke ark frister vel folket tenker jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

De kristne kan ikke være duster, de har jo fasiten på den eneste rette lære og gud, men derimot de som har valgt en av de andre tusenvis av religiøse retner må jo være skikkelig dust når de tar så feil ;)

 

 

Jeg har kristne venner av mange slag -  er selv buddhist, og opplever ikke at "Gud" står i veien for noen ... Kanskje du tar litt feil i antakelsen

 

 

Største problemet er vel ikke hva man ser, men alle sperrene denne "gud" setter i hodet deres som i tvangstanker. Jeg er hellig overbevist om at det ikke er sunt for noen og at det forstyrrer og tåkelegger mer enn det klargjør og skjerper.

 

 

"Gud" er bare en enkelt sperre, og vi har utallige andre såkalte sperrer, men samlet kaller jeg det personlige filtre som sperrer for å se verden som den er. Jeg er overbevist om at egne sperrer er de som jeg først må gjøre noe med, og før alle er borte kan jeg ikke uttale meg om dine eventuelle .. Kort sagt: Ikke bedøm de andre, fordi du ser dem som hildringer gjennom dine egne filtre og de er dermed dine egne skapelser!

 

Det må jo nødvendigvis bli uryddig oppi der ettersom man er dømt til å møte på selvmotsigelser og inkonsekvens om man skal leve i harmoni med disse skygudene parallelt som man befinner seg i ett moderne sekulære samfunn.

 

 

Så klart må det bli rot når epler sammenlignes med pærer - man kan ikke gripe det som kalles "beyond knowing" ved å tenke eller snakke seg frem til det ... 

 

 

 

Her tror jeg det skapes motsetninger som ikke noe stakkars menneske vil klare å harmonisere for seg selv, derav alle disse absurde utslag vi ser finner sted blant religiøse.

 

Kanskje endel religiøse sitter fast i troen på at tankevirksomhet kan bringe dem frem til den ultimate sannhet, det vil si: sammenligner pærer og epler som vanlige sekulære .. Jeg mener forøvrig at alle går rundt å innbiller seg ting, og det hjelper ikke å tro at den ene definisjonen er bedre enn den andre - alt er definisjoner og dermed ikke sanne nok

 

 

 

Man ender i å hate seg selv og elske en fantasi, enhver psykolog ville vel advart mot den type tankespinn. 

 

Dette er en helt vanlig lidelse, fordi overstående! ...

 

 

 

Men siden "diagnosen" er religion så skal man liksom ikke gjøre noe med det, her mener jeg vi gjør de hjernevaskede en bjørnetjeneste

 

Du faller for den vanlige "feilen": Det jeg ikke liker må bort, så blir alt bra!

 

Se på din egen bevissthet (og få med deg hvor sykdommen starter), fordi det er den som skaper din verden!!!

 

 

Det må snart kunne sees på som en psykisk sykdom å tro på irrasjonelle ting uten bevis.

 

 

Vel, det mest du skriver i posten vil jeg si passer inn i din egen beskrivelse av "sykdommen", så da gjentar jeg at du må først påse at du er gullende ren før du påstår at du ser dritt der ute ett sted ... 

Lenke til kommentar

Så titlene og alt jeg klarete å tenke var "Here we go again".

Lurer på hvor mange tråder det er om region på diskusjon.no

 

De kan vel oppsummeres på følgene måte: Noen som tror på gud kommer med et utsagn, krigs-ateistene angriper. Ganske raskt oppstår det sub-debatter og et utall avsporinger. Begge sider slenger om seg med

useriøse og lite gjennomtenkte utsagn. Noen perler er det selvfølgelig, men svinene bryr seg ikke mye om de. Så går diskusjonen frem og tilbake, på repeat. Noe alla dette:

 

 

Kos dere.

 

Og et spørsmål har jeg faktisk. Hva motiverer deg til å lage en slik post? Hva håper du å oppnå? Personlig er jeg ikke veldig interessert i din religiøse orientering. Jeg ser at andre er det, så kanskje spørsmålet mitt er et dumt ett.

Lenke til kommentar

Denne tråden utartet seg visst identisk som andre tråder med kristendom/ religion som tema og det er de samme deltagerne som skriver mer eller mindre identiske ting. Tar vi med at Andy ikke har svart så tror jeg han sitter og ler siden han har klart å få til dette. Blanke ark frister vel folket tenker jeg :)

 

hehe tar den. Klarer ikke å styre meg når noen legger opp til en slik slam dunk ;)

Lenke til kommentar

 

 

Hmm, ok, bare fikk litt sånn klick bait følelse her :p

 

Samt at det å gå bakover ned den blindveien der virker som helt usannsynlig at noen skulle gjøre, men meg om det ;)

 

Tror du det finnes andre livsformer i universet?

 

 

Mulig det, vanskelig å si før man har funnet dem. Kommer bevisene så kommer også aksepten for deres eksistens, litt på samme måte som at jeg må vente på beviser før jeg kommer til å akseptere noen forsmådd sky-gud som en realitet ;)

 

Så inntil det finnes ingen av disse vesen utover i vår ivlige fantasi.

 

 

Så du er ikke på samme side som de aller fleste astrofysikere altså som mener at det er en selvfølgelighet og en statistisk sikkerhet at det finnes annet intelligent liv i universet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hmm, ok, bare fikk litt sånn klick bait følelse her :p

 

Samt at det å gå bakover ned den blindveien der virker som helt usannsynlig at noen skulle gjøre, men meg om det ;)

 

Tror du det finnes andre livsformer i universet?

 

 

Mulig det, vanskelig å si før man har funnet dem. Kommer bevisene så kommer også aksepten for deres eksistens, litt på samme måte som at jeg må vente på beviser før jeg kommer til å akseptere noen forsmådd sky-gud som en realitet ;)

 

Så inntil det finnes ingen av disse vesen utover i vår ivlige fantasi.

 

 

Så du er ikke på samme side som de aller fleste astrofysikere altså som mener at det er en selvfølgelighet og en statistisk sikkerhet at det finnes annet intelligent liv i universet?

 

 

Mulig det, som sagt vanskelig å si helt sikkert før man sitter med bevisene. Man må gjerne tro og håpe det man vil, det gjør jeg også, men det spiller ikke inn på om liv finnes andre steder eller ikke.

Lenke til kommentar

Hmm, ok, bare fikk litt sånn klick bait følelse her :p

 

Samt at det å gå bakover ned den blindveien der virker som helt usannsynlig at noen skulle gjøre, men meg om det ;)

 

Tror du det finnes andre livsformer i universet?

 

Mulig det, vanskelig å si før man har funnet dem. Kommer bevisene så kommer også aksepten for deres eksistens, litt på samme måte som at jeg må vente på beviser før jeg kommer til å akseptere noen forsmådd sky-gud som en realitet ;)

 

Så inntil det finnes ingen av disse vesen utover i vår ivlige fantasi.

 

Så du er ikke på samme side som de aller fleste astrofysikere altså som mener at det er en selvfølgelighet og en statistisk sikkerhet at det finnes annet intelligent liv i universet?

 

Du vet at den statistiske sannsynligheten baserer seg på en mengde faktorer som er antagelser og spekulasjoner. Jeg tror at det statistisk sett er stor sjanse for at det finnes liv med den forutsetningen at vår form for liv ikke trenger noe helt spesiellt for å starte. Det er mange stjerner og mange planeter og mange befinner seg antagelig i gullhårsonen og mange av de planetene har antagelig en atmosfære lik vår og mange av de planetene har antagelig liknende "kjemi" som jorda. Tar vi med alle de antagelsene og bruker vår begrensede kunnskap om universet så kan vi anslå en %-andel, selv om den %-andelen er forsvinnende liten så er vårt univers så uvirkelig stort at vi alikevel sitter igjen med en del planeter som er tilnærmet lik vår. Jo fler ting vi tar med som forutsetninger for liv jo lavere blir sannsynligheten.

 

Grunnen for at mange forskere er relativt overbevist om at det er liv på andre planeter er rett og slett størrelsen på universet.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hmm, ok, bare fikk litt sånn klick bait følelse her :p

 

Samt at det å gå bakover ned den blindveien der virker som helt usannsynlig at noen skulle gjøre, men meg om det ;)

 

Tror du det finnes andre livsformer i universet?

 

 

Mulig det, vanskelig å si før man har funnet dem. Kommer bevisene så kommer også aksepten for deres eksistens, litt på samme måte som at jeg må vente på beviser før jeg kommer til å akseptere noen forsmådd sky-gud som en realitet ;)

 

Så inntil det finnes ingen av disse vesen utover i vår ivlige fantasi.

 

 

Så du er ikke på samme side som de aller fleste astrofysikere altså som mener at det er en selvfølgelighet og en statistisk sikkerhet at det finnes annet intelligent liv i universet?

 

 

Mulig det, som sagt vanskelig å si helt sikkert før man sitter med bevisene. Man må gjerne tro og håpe det man vil, det gjør jeg også, men det spiller ikke inn på om liv finnes andre steder eller ikke.

 

 

Så alt som ikke er blitt fysisk bevist tror du ikke på altså? Slik som f.eks årsaken til tyngdekraften.

Lenke til kommentar

 

 

Så du er ikke på samme side som de aller fleste astrofysikere altså som mener at det er en selvfølgelighet og en statistisk sikkerhet at det finnes annet intelligent liv i universet?

 

 

Mulig det, som sagt vanskelig å si helt sikkert før man sitter med bevisene. Man må gjerne tro og håpe det man vil, det gjør jeg også, men det spiller ikke inn på om liv finnes andre steder eller ikke.

 

 

Så alt som ikke er blitt fysisk bevist tror du ikke på altså? Slik som f.eks årsaken til tyngdekraften.

 

 

Det jeg tror minst på er fugleskremsler og andre stråmenn.

 

Når det er sagt så avhenger nok ikke empiriske beviser eller bekreftelse på objektive fakta av at man sitter igjen med noe fysisk og håndfast :)

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så du er ikke på samme side som de aller fleste astrofysikere altså som mener at det er en selvfølgelighet og en statistisk sikkerhet at det finnes annet intelligent liv i universet?

 

 

Mulig det, som sagt vanskelig å si helt sikkert før man sitter med bevisene. Man må gjerne tro og håpe det man vil, det gjør jeg også, men det spiller ikke inn på om liv finnes andre steder eller ikke.

 

 

Så alt som ikke er blitt fysisk bevist tror du ikke på altså? Slik som f.eks årsaken til tyngdekraften.

 

 

Det jeg tror minst på er fugleskremsler og andre stråmenn.

 

Når det er sagt så avhenger nok ikke empiriske beviser eller bekreftelse på objektive fakta av at man sitter igjen med noe fysisk og håndfast :)

 

 

Det er jo det som må være konklusjonen av hva du har skrevet.

Du tror ikke på annet intelligent liv i universet fordi du ikke har sett noe fysisk bevis for det, på tross av at statistisk sett er det en ekstremt overveldende sannsynlighet for at det finnes med tanke på universets størrelse, og mengden stjerner, ol. i det.

 

På samme måte kan du vel heller ikke tro på tyngdekraften da det også i grunnen er en statistisk antakelse siden man aldri har observert at den ikke har fungert som teorien tilsier på tross av at man ikke har funnet fysiske bevis på mekanismen bak tyngdekraften?

 

Det er faktisk ganske mange vel etablerte teorier i fysikken som er laget på grunnlag av statistikk, ikke fysisk observasjon av mekanismene som ligger bak. Tror du heller ikke på noen av disse?

Lenke til kommentar

Lever du etter de ti bud? Kan du med hånden på hjertet si at du alltid har holdt hviledagen hellig, hva det nå innebærer?

 

Aldri vasket bilen på en søndag, eller støvsugd 1. Juledag :)

Lova eller dei 10 bodorda frelser ingen. Det nyttar ikkje å prøve å oppfylle Guds lov, for vi er alle syndarar. Nettopp dette er viktig. Lova viser oss vår synd og behovet for ein frelsar. Jesus Kristus oppfylte lova og ved å TRU på han vert vi rettferdige for Gud. Slik sett er lova vår tuktemeister til Kristus.

 

Så ikkje strev med å leve perfekt. Det er fullstendig gagnlaust. Berre gi Gud rett når han viser deg di synd og frelsa i Kristus.

Lenke til kommentar

 

 

Så alt som ikke er blitt fysisk bevist tror du ikke på altså? Slik som f.eks årsaken til tyngdekraften.

 

 

Det jeg tror minst på er fugleskremsler og andre stråmenn.

 

Når det er sagt så avhenger nok ikke empiriske beviser eller bekreftelse på objektive fakta av at man sitter igjen med noe fysisk og håndfast :)

 

 

Det er jo det som må være konklusjonen av hva du har skrevet.

Du tror ikke på annet intelligent liv i universet fordi du ikke har sett noe fysisk bevis for det, på tross av at statistisk sett er det en ekstremt overveldende sannsynlighet for at det finnes med tanke på universets størrelse, og mengden stjerner, ol. i det.

 

På samme måte kan du vel heller ikke tro på tyngdekraften da det også i grunnen er en statistisk antakelse siden man aldri har observert at den ikke har fungert som teorien tilsier på tross av at man ikke har funnet fysiske bevis på mekanismen bak tyngdekraften?

 

Det er faktisk ganske mange vel etablerte teorier i fysikken som er laget på grunnlag av statistikk, ikke fysisk observasjon av mekanismene som ligger bak. Tror du heller ikke på noen av disse?

 

 

hehe, tror ikke du leste forrige posten min jeg, enten det eller så fikk du ett lite illebefinnende imellom postene her noe som ikke hadde vært første gang.

 

Tror du har mer enn nok med å rydde i eget hode jeg, hvem vet kanskje du finner Gud mellom marsmenn og andre stråmenn der, lykke til med det :)

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vi kan jo begynne med å gjøre utroskap straffbart. 

Er ikke enig med deg. Vil skape LANGT "ondere blod" om dette gjøres straffbart og blåses utover det ganske land istedenfor at det er en sak mellom ektefellene... 

 

 

 

Det burde kanskje være forbudt for personer under 30 år å gifte seg.

Hvorfor anser du giftemål så mye mere verdt enn samboerskap foreksempel? Det er ikke slik at man blir tettere sammen, elsker hverandre mer eller lignende fordi man mottar en papirbit det står gift på... Du kan spørre hvem som helst om dette papiret gjør noen forskjell der... Så hva med de som er utro som samboere? Handlingen er den samme, men de kan jo ikke holdes ansvarlige for å ha brutt "ordet" da de ikke har ablagt noe slikt løfte... 

 

Skal det være forbudt å få barn før man er 30 også? Eller er det en handling som man står fritt til å gjøre før man gifter seg etter fylte tredve år? Flere og flere gifter seg jo ikke, da mange anser den papirbiten som verdiløs...

 

Hadde selv ikke giftet meg noen av gangene om det ikke var fordi at det å være gift ordner en del økonomiske ting samt dele biten. Nå gikk jeg med brak tap begge gangene jeg ble skilt da, da mine ekser beholdt huset vi hadde sammen og jeg lot de kjøpte meg ut av husene vi bodde i til STERKT redusert takst på grunn av at jeg ikke ønsket at gutta mine måtte flytte ut også. Siste eks kjøpte meg ut til 2003 takst i 2013, noe som var et rent tap for min del, men hva gjør man ikke for å være litt snill... Jeg trengte jo ikke de pengene, så hvorfor skulle jeg da tvinge mine eks koner (og gutta mine) til å flytte når det ikke var nødvendig... Selv flyttet jeg knappe tre hundre meter unna for at guttungen skal ha begge foreldrene tilgjengelig selv om vi er skilt. Er jo ikke guttas skyld... 

 

Jada, dumsnill jeg vet og jeg har fått høre det en del ganger... Men det driter jeg i, det er gutta mine jeg tenkte og tenker på... At de har det bra betyr mer for meg en noen hundre tusen i takst... Den eneste "klausulen" jeg satt for min siste eks (og som jeg har signert hos advokat) er at hun MÅ bo i det huset til minsten er atten år (om det ikke dukker opp en veldig tungtveiende grunn til flytting). Hvis hun flytter før det skal jeg ha 2013 takst etterbetalt.... 

 

 

 

Men er det noe som BURDE forbys så er det religiøs fordumming. Vi VET i dag at bibelen og andre såkalte "hellige" skrifter og religioner juger så det renner av dem, så hvorfor i all verden klarer vi ikke å forholde oss til fakta isteden da? Hvorfor er det lov å prakke sånn BEVIST bullshit på unger og mennesker når vi VET at det er feil? Er ikke noe for forbud da det altfor ofte ikke gjør noe med problemet. Se på hijab/niqab saken. Et forbud gjør INGENTING med den stupide kvinne undertrykkingen som ligger bak og virker derfor nesten mot sin hensikt... Nå tok Frankrike til vettet etterhvert da og godt er det. Godt å se at sekulære krefter er ute etter rettferdighet for alle selv om de er dritt lei religiøst visvas og fordumming. 

 

Er man så dum at man tror at to tusen år gamle myter er mer troverdig og sant enn moderne vitenskap og fakta så er man faktisk på grensen av å være så dum at man er til skade for seg selv OG andre.... Problemet er dessverre at ALT for få av de som tror på dette mølet har lest boka de tror er helt sann selv... For så fordummet er det faktisk mange religiøse som er.. Så er det noe som burde blitt forbudt så er det religiøs fordumming av seg selv og andre... Siden det ikke er lurt med forbud så kan vi begynne å latterlig gjøre de religiøse påstandene... Slik at det blir ansett som flaut å fordumme seg med slike latterlige myter og visvas. Tror det kan være en like grei løsning eller bedre løsning enn forbud.

 

For det er bare å innse at alle de kristne som ELSKET Bush fordi han påsto han hadde samtaler med gud ville syntes han var snål, ja til og med gal om han i tillegg hadde sagt han snakket med gud gjennom føneren på badet...  Jeg klarer heller ikke å se helt hvorfor føneren gjør noen forskjell her... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Lever du etter de ti bud? Kan du med hånden på hjertet si at du alltid har holdt hviledagen hellig, hva det nå innebærer?

 

Aldri vasket bilen på en søndag, eller støvsugd 1. Juledag :)

Lova eller dei 10 bodorda frelser ingen. Det nyttar ikkje å prøve å oppfylle Guds lov, for vi er alle syndarar. Nettopp dette er viktig. Lova viser oss vår synd og behovet for ein frelsar. Jesus Kristus oppfylte lova og ved å TRU på han vert vi rettferdige for Gud. Slik sett er lova vår tuktemeister til Kristus.

 

Så ikkje strev med å leve perfekt. Det er fullstendig gagnlaust. Berre gi Gud rett når han viser deg di synd og frelsa i Kristus.

 

 

Praktisk!

Lenke til kommentar

 

Lever du etter de ti bud? Kan du med hånden på hjertet si at du alltid har holdt hviledagen hellig, hva det nå innebærer?

Aldri vasket bilen på en søndag, eller støvsugd 1. Juledag :)

Lova eller dei 10 bodorda frelser ingen. Det nyttar ikkje å prøve å oppfylle Guds lov, for vi er alle syndarar. Nettopp dette er viktig. Lova viser oss vår synd og behovet for ein frelsar. Jesus Kristus oppfylte lova og ved å TRU på han vert vi rettferdige for Gud. Slik sett er lova vår tuktemeister til Kristus.

Så ikkje strev med å leve perfekt. Det er fullstendig gagnlaust. Berre gi Gud rett når han viser deg di synd og frelsa i Kristus.

Du får lese innlegga til Zebra i denne tråden og si det samme til han :) det er han som mener en ikke kan stole på noen mennesker fordi ingen utenom han lever etter de ti bud

Lenke til kommentar

 

 

Lever du etter de ti bud? Kan du med hånden på hjertet si at du alltid har holdt hviledagen hellig, hva det nå innebærer?

Aldri vasket bilen på en søndag, eller støvsugd 1. Juledag :)

Lova eller dei 10 bodorda frelser ingen. Det nyttar ikkje å prøve å oppfylle Guds lov, for vi er alle syndarar. Nettopp dette er viktig. Lova viser oss vår synd og behovet for ein frelsar. Jesus Kristus oppfylte lova og ved å TRU på han vert vi rettferdige for Gud. Slik sett er lova vår tuktemeister til Kristus.

Så ikkje strev med å leve perfekt. Det er fullstendig gagnlaust. Berre gi Gud rett når han viser deg di synd og frelsa i Kristus.

Du får lese innlegga til Zebra i denne tråden og si det samme til han :) det er han som mener en ikke kan stole på noen mennesker fordi ingen utenom han lever etter de ti bud

 

 

Du lyver og forvrenger sannheten. Jeg har ikke sagt kun jeg lever etter de ti bud.

 

Jeg har bare sagt at løgn er så normalt i samfunnet vårt at det ikke går an å stole på andre folk.

Lenke til kommentar

Jupp. Jeg lyger aldri. Det er en bevisst endring jeg gjorde for mange år siden. Jeg er meget bevisst på hva jeg sier og lyger aldri. Jeg har alltid fri på Søndager. Jeg var faktisk i en jobb for ikke lenge siden hvor Søndagsjobb var mulig og nødvendig, men jeg jobbet aldri på Søndager (selv om jeg kunne hatt en enorm timelønn+avspasering). Jeg gjør ikke arbeid på Søndager overhode. Jeg har et bevisst forhold til å alltid har Søndag som en fridag, ikke nødvendigvis kun på grunn av de tid bud, men fordi jeg personlig tror det er viktig å ha minst en fridag hver uke, og at en fast dag er en bra ting. Jeg tror ALLE har godt av minst en fridag hver uke, i et samfunn hvor det i økende grad er mulig og snart nødvendig å jobbe flere og flere dager.

 

 

 

Jeg kan selvsagt ikke si noe om jeg hadde blitt en av de 144.000 forutsatt at det er noe som faktisk stemmer, men jeg føler iallefall at jeg gjør mitt bidrag i verden til å ikke gjøre verden til et verre sted og ikke gjøre feil ting. Om ikke annet er jeg iallefall fornøyd med det og tror at hvis andre også ikke hadde gjort ting som å lyve og alltid har fri på Søndager, og selvfølgelig mange andre av de ti bud så ville verden blitt en langt bedre plass. Jeg har dyp tro på at Søndag som hviledag for samfunnet er fornuftig og at vi bør legge større vekt på det. Så kan vi heller åpne for 24 timer åpent resten av uken, slik at folk kan leve mer fleksible liv. Vi har for mange restriksjoner på åpningstider på hverdager.

 

Faktisk anser jeg det med å ikke lyge som kanskje det viktigste av alle de ti bud. Det går dessverre ikke an å stole på et eneste menneske i dagens verden. Et bud som også er grundig undervurdert er å holde ekteskapet "hellig". Jeg vil nok ikke gifte meg før jeg vet at jeg har funnet rett person, og å gifte seg vil ikke være en filleting, det er et løfte for livet. Å være utro for eksempel betyr jo å gå bak ryggen og lyve og påføre den andre skade. Hvis begge parter er enige om det, burde det vel ikke være et problem å være med andre av og til, så lenge ekteskapet er prioriteten og du holder løftet du har gitt til den andre personen. Bare hvis ekteskapet taes seriøst og er et seriøst løfte er ekteskap en troverdig institusjon i samfunnet vårt. Dessverre har ekteskap blitt en vits i dagens verden, løfter betyr ingenting og folk straffes ikke for å ødelegge livene til andre når de er utro og bryter ekteskapet, lyver og gjør den andre personen skadelidende.

 

 

Luk 18:9-14 - "Til nokre som trudde om seg sjølve at dei var rettferdige, og såg ned på alle andre, fortalde Jesus denne likninga: To menn gjekk opp til templet og ville be. Den eine var farisear og den andre tollar. Farisearen stelte seg opp og bad såleis: «Eg takkar deg, Gud, fordi eg ikkje er som andre menneske, som svindlar, gjer urett og bryt ekteskapet, eller òg som den tollaren der. Eg fastar to gonger i veka og gjev tiend av alt eg tener.» Tollaren stod langt nede; han ville ikkje eingong lyfta augo mot himmelen, men slo seg for bringa og sa: «Gud, ver meg syndaren nådig!»

   Eg seier dykk: Tollaren gjekk heim rettferdig for Gud, den andre ikkje. For kvar den som set seg sjølv høgt, skal setjast lågt, og den som set seg sjølv lågt, skal setjast høgt."

 

Min venn, gi opp ditt strev og eigenrettferd. Du er ein stakkars syndar du som alle oss andre. Jesus hadde svært lite til overs for farisearane, som var opptatt av å byggje si frelse gjennom gode gjerningar og såg ned på andre menneske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...