Gå til innhold

I dag gikk jeg fra å være agnostiker til å bli kristen.


Anbefalte innlegg

 

Jupp. Jeg lyger aldri. Det er en bevisst endring jeg gjorde for mange år siden. Jeg er meget bevisst på hva jeg sier og lyger aldri. Jeg har alltid fri på Søndager. Jeg var faktisk i en jobb for ikke lenge siden hvor Søndagsjobb var mulig og nødvendig, men jeg jobbet aldri på Søndager (selv om jeg kunne hatt en enorm timelønn+avspasering). Jeg gjør ikke arbeid på Søndager overhode. Jeg har et bevisst forhold til å alltid har Søndag som en fridag, ikke nødvendigvis kun på grunn av de tid bud, men fordi jeg personlig tror det er viktig å ha minst en fridag hver uke, og at en fast dag er en bra ting. Jeg tror ALLE har godt av minst en fridag hver uke, i et samfunn hvor det i økende grad er mulig og snart nødvendig å jobbe flere og flere dager.

 

 

 

Jeg kan selvsagt ikke si noe om jeg hadde blitt en av de 144.000 forutsatt at det er noe som faktisk stemmer, men jeg føler iallefall at jeg gjør mitt bidrag i verden til å ikke gjøre verden til et verre sted og ikke gjøre feil ting. Om ikke annet er jeg iallefall fornøyd med det og tror at hvis andre også ikke hadde gjort ting som å lyve og alltid har fri på Søndager, og selvfølgelig mange andre av de ti bud så ville verden blitt en langt bedre plass. Jeg har dyp tro på at Søndag som hviledag for samfunnet er fornuftig og at vi bør legge større vekt på det. Så kan vi heller åpne for 24 timer åpent resten av uken, slik at folk kan leve mer fleksible liv. Vi har for mange restriksjoner på åpningstider på hverdager.

 

Faktisk anser jeg det med å ikke lyge som kanskje det viktigste av alle de ti bud. Det går dessverre ikke an å stole på et eneste menneske i dagens verden. Et bud som også er grundig undervurdert er å holde ekteskapet "hellig". Jeg vil nok ikke gifte meg før jeg vet at jeg har funnet rett person, og å gifte seg vil ikke være en filleting, det er et løfte for livet. Å være utro for eksempel betyr jo å gå bak ryggen og lyve og påføre den andre skade. Hvis begge parter er enige om det, burde det vel ikke være et problem å være med andre av og til, så lenge ekteskapet er prioriteten og du holder løftet du har gitt til den andre personen. Bare hvis ekteskapet taes seriøst og er et seriøst løfte er ekteskap en troverdig institusjon i samfunnet vårt. Dessverre har ekteskap blitt en vits i dagens verden, løfter betyr ingenting og folk straffes ikke for å ødelegge livene til andre når de er utro og bryter ekteskapet, lyver og gjør den andre personen skadelidende.

 

 

Luk 18:9-14 - "Til nokre som trudde om seg sjølve at dei var rettferdige, og såg ned på alle andre, fortalde Jesus denne likninga: To menn gjekk opp til templet og ville be. Den eine var farisear og den andre tollar. Farisearen stelte seg opp og bad såleis: «Eg takkar deg, Gud, fordi eg ikkje er som andre menneske, som svindlar, gjer urett og bryt ekteskapet, eller òg som den tollaren der. Eg fastar to gonger i veka og gjev tiend av alt eg tener.» Tollaren stod langt nede; han ville ikkje eingong lyfta augo mot himmelen, men slo seg for bringa og sa: «Gud, ver meg syndaren nådig!»

   Eg seier dykk: Tollaren gjekk heim rettferdig for Gud, den andre ikkje. For kvar den som set seg sjølv høgt, skal setjast lågt, og den som set seg sjølv lågt, skal setjast høgt."

 

Min venn, gi opp ditt strev og eigenrettferd. Du er ein stakkars syndar du som alle oss andre. Jesus hadde svært lite til overs for farisearane, som var opptatt av å byggje si frelse gjennom gode gjerningar og såg ned på andre menneske.

 

 

Hehe svar på tiltale det!

 

Sånn er det når kristne krangler, bibelvers flyr veggimellom og det kjempes om å være minst mulig rettferdig mot seg selv. Man skal ikke tro man er noe her, vi er alle (dvs dere) tross alt bare slaver av sky-sjefen og får være fornøyd med lunken suppe og dårlig selvbilde ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RWS jeg synes innlegget ditt var bra men vil påpeke at mange religøse ikke er dumme og praktiserer vitenskap også.

Jeg vet at mange kristne er helt oppegående på områdene som ikke omhandler deres (blinde) tro.... Ingen kristen "tror" blindt på skattefuten foreksmpel, eller at bilen deres går på bønn... Så i de aller fleste aspekter holder ikke religiøse seg med bullshit ala det de tror på... 

 

I dag så lar det seg ikke gjøre å bla opp i bibelen for å se hva jesus sier om ting, da jesus ikke sa et kløyva ord om det meste av det som foregår i dag, av flere grunner... (For det første fantes det ingen bibelsk jesus og for det andre så visste ikke skribentene som fant opp jesus gudesønn hva fremtiden ville bringe... ) Det er også ansett som flaut å innrømme at man er kristen/religiøs, for man må også innrømme at man tror mer på gamle myter og ting vi vet er pølsevev fremfor moderne viten og kunnskap og det både bør og skal være flaut.

 

Så det er ikke så veldig rart at selv kristne forholder seg til vitenskap... Hvis ikke ville de vært temmelig utestengt fra samfunnet om de kun forholdt seg til primitiviteten i bibelen, ala amish sekten liksom.. Som ikke har noe i mot å bruke moderne veier, men kun med en en hesters havremotor spent fast på transport middelet sitt... Det hele blir litt latterlig...

 

Før i tiden var prest et yrke som innga respekt og slikt, i dag er det i ferd med å snu seg... Folk ser preste yrket for hva det er, en person som står og påstår at påstandene i hans bibel er sannhet selv om han ikke aner om de er sanne og det er for mange på grensen til løgn. Vet du ikke sikkert om det er sant skal du heller ikke si at det er sant, men det er jo det presteyrket er... Til tross for at de budre visst bedre enn å tro blindt på dette med den opplæringen disse er gitt (Regner med at de ikke bare for høre løgnene om bibelen, men også skjønner at jesus historien er fantatisk tynn og lite troverdig....)

 

Og jeg klarer mange ganger ikke å la være å fnise oppgitt når en eller annen prest begynner med jesus reklamen sin de få gangene jeg befinner meg i en kirke, for å høre voksne personer stå å snakke om magi og direkte latterlige påstander er nettopp det, latterlig.

 

For det blir jo latterlig når prester som preker et eventyr som tilsier at jorden er litt over 6000 år setter seg inn i biler som går fremover med drivstoff som er flere millioner år gammelt.. Jeg flirer ihvertfall godt av slike tullinger, for de har ikke noe i mot å bruke vitenskap selv til å fremme religiøse fantasier.. Da er vitenskap helt innafor liksom... samtidig som de oppfordrer folk til å følge en bok som klart fraråder folk til å bruke menneskelig kunnskap og viten og hvis alle hadde fulgt det "rådet" ville vi fremdeles sittet i rått sammen snekkrede tømmerhytter og lest eventyrene i bibelen i lyset fra oljefyre lamper... Hykleriet vil liksom ingen enda ta for disse gutta... 

 

 

. .... og i så måte mistet kirken og religion sin troverdighet den dagen de monterte den første lynavlederen på et religiøst bygg... Makan til fallitt erklæring skal en vel lete lenge etter... 

Lenke til kommentar

Moderatormelding


Nå kan vi holde oss til det tema tråden omfatter. Ser et par/tre avsporinger her nå som passer seg bedre i andre eksisterende tråder. Hvis dette ikke overholdes stenges tråden for en liten oppprydding.

Igjen, dette handler om TS sin overgang, og spørsmål rundt dette. Ikke en diskusjon om kristendom generelt eller vår plass i universet. For nå foreslår jeg at vi gir TS tid og mulighet til å svare.

Kommentarer på moderering tas på PM eller i egnet tråd for tilbakemeldinger, og ikke i tråden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så alt som ikke er blitt fysisk bevist tror du ikke på altså? Slik som f.eks årsaken til tyngdekraften.

 

 

Det jeg tror minst på er fugleskremsler og andre stråmenn.

 

Når det er sagt så avhenger nok ikke empiriske beviser eller bekreftelse på objektive fakta av at man sitter igjen med noe fysisk og håndfast :)

 

 

Det er jo det som må være konklusjonen av hva du har skrevet.

Du tror ikke på annet intelligent liv i universet fordi du ikke har sett noe fysisk bevis for det, på tross av at statistisk sett er det en ekstremt overveldende sannsynlighet for at det finnes med tanke på universets størrelse, og mengden stjerner, ol. i det.

 

På samme måte kan du vel heller ikke tro på tyngdekraften da det også i grunnen er en statistisk antakelse siden man aldri har observert at den ikke har fungert som teorien tilsier på tross av at man ikke har funnet fysiske bevis på mekanismen bak tyngdekraften?

 

Det er faktisk ganske mange vel etablerte teorier i fysikken som er laget på grunnlag av statistikk, ikke fysisk observasjon av mekanismene som ligger bak. Tror du heller ikke på noen av disse?

 

 

hehe, tror ikke du leste forrige posten min jeg, enten det eller så fikk du ett lite illebefinnende imellom postene her noe som ikke hadde vært første gang.

 

Tror du har mer enn nok med å rydde i eget hode jeg, hvem vet kanskje du finner Gud mellom marsmenn og andre stråmenn der, lykke til med det :)

 

 

Stråmann? Når du bevisst prøver å svare mest mulig vagt (antakelig for å kunne snu på hælen når som helst i ettertid og si at "jeg sa ikke det" hvis du blir utfordret på noe) så kan man jo ikke gjøre noe annet enn å tolke hva du mener ut fra det lille man har fått.

 

Jeg har et poeng med dette, men det kommer jeg ikke til å skrive før jeg får noen direkte og konkrete svar fra deg.

Lenke til kommentar

Første trodde jeg det var irrasjonelt å være kristen eller religiøs men så slo det meg at det er jo helt feil, det er mye bedre å gå gjennom livet med en forestilling om et himmelrike.

 

Sannheten er at jo dummere en skapning er jo bedre lever den. Problemet er at vi mennesker har fått det for oss at kunnskap er bra.

Lenke til kommentar

I dag gikk jeg fra å være agnostiker til å bli kristen. Gjerne still meg spørsmål. :)

 

Denne uttalelsen gir like mye mening som å si at "i dag gikk jeg fra å være varm til å bli blå". Agnostisisme er ikke en mellomting mellom troende og ikke-troende. Agnostisisme er et standpunkt om kunnskap, og om det faktisk er mulig å vite noe om Guds eksistens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg lyger ikke, ei heller nå. Jeg er ikke redd for å fortelle folk sannheten. Hvis noen spør om kjolen de bruker er fin, og noen lyger og sier ja, hvis den ikke er det, så bidrar det til en verre verden og at andre får et forvrengt syn på virkeligheten.

 

Hvite løgner er en del av den sosiale omgangen mellom mennesker. Det "smører" samfunnet og gir færre unødvendige konflikter. Evnen til å ikke bry seg om andre menneskers følelser, og dermed aldri komme med hvite løgner, er et tegn på psykopati.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Som sagt, jeg lyger ikke, ei heller nå. Jeg er ikke redd for å fortelle folk sannheten. Hvis noen spør om kjolen de bruker er fin, og noen lyger og sier ja, hvis den ikke er det, så bidrar det til en verre verden og at andre får et forvrengt syn på virkeligheten.

 

Hvite løgner er en del av den sosiale omgangen mellom mennesker. Det "smører" samfunnet og gir færre unødvendige konflikter. Evnen til å ikke bry seg om andre menneskers følelser, og dermed aldri komme med hvite løgner, er et tegn på psykopati.

 

 

Nei. Hvite løgner holder samfunnet tilbake og gjør at folk ikke kan stole på andre. Hvite løgner har en forråtnende effekt på samfunnet og gjør at folk tar dumme valg de ellers ikke ville gjort, fordi de blir manipulert til å tro på ting som ikke er sannheten. Det forvrenger hele samfunnet.

 

Hvorfor tror du det er så mange som går med jævlig stygge klær f.eks? Hvorfor tror du så mange damer kler seg som menn? "Ser jeg fin ut i de buksene", jada. x100 million = et samfunn hvor folk tror stygge bukser er fine bukser.

 

Du trenger absolutt ikke være psykopat eller å ikke bry deg om andre menneskers følelser for å kunne si sannheten. Så må du også huske at denne sannheten du forteller andre, er til deres eget beste.

Som sagt trenger du heller ikke si sannheten på en stygg måte. F.eks "ser jeg fin ut i de buksene", "nei, du ser ut som en blå hval, haha" er jo ikke riktig måte å si sannheten på. Et bedre svar kan være "nei, de passer deg ikke, du vil nok se flott ut i en kjole, skal jeg hjelpe deg å finne en?"

Lenke til kommentar

 

 

Som sagt, jeg lyger ikke, ei heller nå. Jeg er ikke redd for å fortelle folk sannheten. Hvis noen spør om kjolen de bruker er fin, og noen lyger og sier ja, hvis den ikke er det, så bidrar det til en verre verden og at andre får et forvrengt syn på virkeligheten.

 

Hvite løgner er en del av den sosiale omgangen mellom mennesker. Det "smører" samfunnet og gir færre unødvendige konflikter. Evnen til å ikke bry seg om andre menneskers følelser, og dermed aldri komme med hvite løgner, er et tegn på psykopati.

 

 

Nei. Hvite løgner holder samfunnet tilbake og gjør at folk ikke kan stole på andre. Hvite løgner har en forråtnende effekt på samfunnet og gjør at folk tar dumme valg de ellers ikke ville gjort, fordi de blir manipulert til å tro på ting som ikke er sannheten. Det forvrenger hele samfunnet.

 

Hvorfor tror du det er så mange som går med jævlig stygge klær f.eks? Hvorfor tror du så mange damer kler seg som menn? "Ser jeg fin ut i de buksene", jada. x100 million = et samfunn hvor folk tror stygge bukser er fine bukser.

 

Du trenger absolutt ikke være psykopat eller å ikke bry deg om andre menneskers følelser for å kunne si sannheten. Så må du også huske at denne sannheten du forteller andre, er til deres eget beste.

Som sagt trenger du heller ikke si sannheten på en stygg måte. F.eks "ser jeg fin ut i de buksene", "nei, du ser ut som en blå hval, haha" er jo ikke riktig måte å si sannheten på. Et bedre svar kan være "nei, de passer deg ikke, du vil nok se flott ut i en kjole, skal jeg hjelpe deg å finne en?"

 

Du mener altså at det at noen går med en bukse du personlig ikke liker er et godt eksempel på at samfunnet forvrenges?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...