Gå til innhold

Hvilken rolle har kristendommen i ekteskap?


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke tror de ti bud gjør verden til et bedre sted kan du jo iallefall tro på Kardemommeloven, hvis det er akseptabelt for deg.

 

Poenget er jo uansett et bedre samfunn.

 

Det er så skrekkelig mange arrogante i dagens samfunn. Folk fulle av hovmod. Egoister og løgnere. De grådige. Ingenting av de tingene er forbudt med lov, men alle de tingene er ødeleggende for samfunnet og er en kreft som spiser på samfunnet hele tiden.

 

Jeg har aldri påstått jeg er perfekt. Jeg bare gjør mitt beste. Jeg finner mye fornuft i de ti bud, særskilt i et samfunn som går rakt imot disse budene, et samfunn fullt av løgn, et samfunn hvor ekteskapet er verdiløst, et samfunn hvor folk stjeler, hvor samfunn stjeler, et samfunn fullt av drap.

 

Det er vel lov å ønske seg et bedre samfunn uten å være offer for en mobb? At folk angriper folk som ønsker et bedre samfunn finner jeg merkverdig.

 

Vårt samfunn er uten ære, uten integritet og uten ærlighet. Og det synes jeg er både trist og uheldig. Ser du på verden så trengs det så evig mye mer av de tingene jeg prater om.

 

Det virker som folk flest ikke orker å se verden for hva den er, en misslykket plass. Bare fordi vi har skaffet rikdom ved å tråkke på andre, plyndre og ødelegge andre samfunn, betyr ikke det att vi er noe bedre. Når det kommer til verdier er vi ofte fattigere, vi er på mange måter et ondskapens samfunn, hvor folk går rundt meg høye tanker om seg selv og samfunnet.

 

Det betyr ikke at vi ikke har mulighet til å endre oss som samfunn og hjelpe andre samfunn å endre sine, slik at verden kan bli en verdig plass for alle å leve og hvor vår velferd ikke går ut over andre. Vårt samfunn er som er korthus og et luftslott, det kan falle i sammen når som helst, vi har ingen mål og mening med samfunnet vårt. Det eneste vi gjør få luftlottet størst mulig. Vi må kunne bygge et stabilt, varig og positivt samfunn i denne tidsalderen! Er ikke det en mulighet?

 

Å bygge er rettferdig, godt samfunn som ikke er falleferdig konstruert og som ikke er som en parasitt for kloden og en bulldoser for andre samfunn.

 

Kan vi virkelig ikke bedre?

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant at du fortsatt forfekter denne utopiske gullalderen da visstnok alt var bedre før, og vårt moderne samfunn som kun preget av forfall og umoral. Spesielt ekteskap, som er et av hovedpunktene dine, er gøy.  Det er jo kun i moderne tid at ekteskap har vært en særlig frivillig institusjon, der en selv finner en partner en er tiltrukket av, og selv gjør et valg. Det er heller ingenting umoralsk med skilsmisse. Det var bare ikke en veldig reell mulighet før, slik at en ble tvunget til å forbli i ekteskap med noen en ikke likte. På hvilken planet er det bedre?

Endret av afterall
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant at du fortsatt forfekter denne utopiske gullalderen da visstnok alt var bedre før, og vårt moderne samfunn som kun preget av forfall og umoral. Spesielt ekteskap, som er et av hovedpunktene dine, er gøy.  Det er jo kun i moderne tid at ekteskap har vært en særlig frivillig institusjon, der en selv finner en partner en er tiltrukket av, og selv gjør et valg. Det er heller ingenting umoralsk med skilsmisse. Det var bare ikke en veldig reell mulighet før, slik at en ble tvunget til å forbli i ekteskap med noen en ikke likte. På hvilken planet er det bedre?

 

Du lager deg en egen fantasi av hva jeg sier ser jeg.

 

Jeg sier ting kan bli bedre, du virker å ikke tro på det og lager fantasihistorier for å rettferdiggjøre egne synspunkt.

 

Men for faen da mann, hvis du ikke ha tro på ekteskap, så la være å gifte deg! Det er faktisk et løfte. Men det betyr vel ingenting for deg. Det er jo ingenting som betyr noe som helst mer i denne verden, alt er bare tull og bagateller. Løfter, nei, pyttsann. Sannheten, pyttsann.

 

Se på verden for faen!! Åpne opp øynene og innse virkeligheten. Verden er FUCKED UP. Det skal ikke mye til for at det hele kollapser, og holdninger som dine vil iallefall ikke forhindre det.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

gifte seg, få barn, skille seg, det er sånn dyr og insekter lever. det er egoismen, ingen smaspill, samarbeid som gjør at folk skilles. samsunnet gjør at mennesker blir mer som dyr og det vørste er at de tror at dette er vanlig. jeg synes synd på barna som vokser opp i familier hvor foreldrene er skilt, fordi jeg ser forvirring, tristhet i øyene deres. de har ikke samme glede som andrfe barn som lever med begge foreldrene.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tror de ti bud gjør verden til et bedre sted kan du jo iallefall tro på Kardemommeloven, hvis det er akseptabelt for deg.

 

Poenget er jo uansett et bedre samfunn.

 

Det er så skrekkelig mange arrogante i dagens samfunn. Folk fulle av hovmod. Egoister og løgnere. De grådige. Ingenting av de tingene er forbudt med lov, men alle de tingene er ødeleggende for samfunnet og er en kreft som spiser på samfunnet hele tiden.

 

Jeg har aldri påstått jeg er perfekt. Jeg bare gjør mitt beste. Jeg finner mye fornuft i de ti bud, særskilt i et samfunn som går rakt imot disse budene, et samfunn fullt av løgn, et samfunn hvor ekteskapet er verdiløst, et samfunn hvor folk stjeler, hvor samfunn stjeler, et samfunn fullt av drap.

 

Det er vel lov å ønske seg et bedre samfunn uten å være offer for en mobb? At folk angriper folk som ønsker et bedre samfunn finner jeg merkverdig.

 

Vårt samfunn er uten ære, uten integritet og uten ærlighet. Og det synes jeg er både trist og uheldig. Ser du på verden så trengs det så evig mye mer av de tingene jeg prater om.

 

Det virker som folk flest ikke orker å se verden for hva den er, en misslykket plass. Bare fordi vi har skaffet rikdom ved å tråkke på andre, plyndre og ødelegge andre samfunn, betyr ikke det att vi er noe bedre. Når det kommer til verdier er vi ofte fattigere, vi er på mange måter et ondskapens samfunn, hvor folk går rundt meg høye tanker om seg selv og samfunnet.

 

Det betyr ikke at vi ikke har mulighet til å endre oss som samfunn og hjelpe andre samfunn å endre sine, slik at verden kan bli en verdig plass for alle å leve og hvor vår velferd ikke går ut over andre. Vårt samfunn er som er korthus og et luftslott, det kan falle i sammen når som helst, vi har ingen mål og mening med samfunnet vårt. Det eneste vi gjør få luftlottet størst mulig. Vi må kunne bygge et stabilt, varig og positivt samfunn i denne tidsalderen! Er ikke det en mulighet?

 

Å bygge er rettferdig, godt samfunn som ikke er falleferdig konstruert og som ikke er som en parasitt for kloden og en bulldoser for andre samfunn.

 

Kan vi virkelig ikke bedre?

 

"Vårt samfunn er uten ære"

 

Hva legger du i ordet ære? Det er jo enkelte som legger så mye i begrepet at det fører til æresdrap.

Lenke til kommentar

@zeebra: I en annen tråd sa du: "Folk flest virker å ha store problemer med utrykket "normal".

I denne tråden sier du: "Det er så skrekkelig mange arrogante i dagens samfunn. Folk fulle av hovmod. Egoister og løgnere. De grådige."

Er "skrekkelig mange" mer enn "normal" ? 

 

Unnskyld avsporingen.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

 

Er der bedre at de bor med to foreldre som verken vil bo sammen eller fungerer sammen?

 

hvis man ikke vil bo sammen, så ikke lag barn sammen. å angre på noe som dette er bare dumskap

 

 

Tror ingen blir sammen og kjører på med unger og samtidig har en plan om å offloade partnern og leve alene med delt foreldreansvar sånn på sikt.... Vi er ikke spåmenn her heller, så ting skjer og mennesker forandrer seg, slik fungerer verden. Synd men sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er der bedre at de bor med to foreldre som verken vil bo sammen eller fungerer sammen?

 

hvis man ikke vil bo sammen, så ikke lag barn sammen. å angre på noe som dette er bare dumskap

 

Det er knappest ingen som noensinne har valgt seg en partner og IKKE trodd det vil vare livet ut... Skilsmisse er ikke noe man VELGER i det man finner en partner, selvsagt ikke... Var selv dum nok til å tro dette hele to ganger til og med... Og satset selvsagt alt på at det ville gå, begge gangene... Nå har jeg lært... Hvis jeg noensinne gifter meg igjen (og det skal mye til...) så kommer  det til å stå "Til min fremtidige ekskone" inne i den ringen...  :)

 

Så jeg skjønner ikke helt forklarings modellen "for lettvindt å gifte seg"... Hva betyr det? At noen ikke tar det å gifte seg alvorlig nok? Hvor er malen man kan bruke for å vite dette?

 

Eller kanskje Zeebra mener at kvinner igjen skal settes foran kjøkken benken i løpestreng som ender inne på soverommet? Skal folk tvinges til å forbli i ulykkelige ekteskap?

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er der bedre at de bor med to foreldre som verken vil bo sammen eller fungerer sammen?

 

 

hvis man ikke vil bo sammen, så ikke lag barn sammen. å angre på noe som dette er bare dumskap

Joda, men nå er det jo ikke slik i virkeligheten. Folk får barn så skiller de seg etter en stund av diverse grunner.

 

Hva er riktig å gjøre når to personer vil skille seg og har barn?

Lenke til kommentar

 

 

Er der bedre at de bor med to foreldre som verken vil bo sammen eller fungerer sammen?

 

hvis man ikke vil bo sammen, så ikke lag barn sammen. å angre på noe som dette er bare dumskap

Joda, men nå er det jo ikke slik i virkeligheten. Folk får barn så skiller de seg etter en stund av diverse grunner.

 

Hva er riktig å gjøre når to personer vil skille seg og har barn?

 

din virkelighet betyr ikke det samme som andres virkelighet. det er kanskje vanlig at samboere skiller seg i vesten når de møter problemer, men dette er ikke vanlig feks i østen. er man gift så holder man sammen i tykkt og tynn. alle dager er ikke solskinnsdager, sånn er livet.

Lenke til kommentar

Er der bedre at de bor med to foreldre som verken vil bo sammen eller fungerer sammen?

 

Nei, men da burde de jo heller ha brukt lenger tid sammen før de inngikk eksteskap, slik at de faktisk kan forholde seg til løftene de gav hverandre.

 

Det spørs også hvor godt de fungerer sammen. I mange tilfeller er det bedre å ofre seg selv litt og være villig til å inngå litt fere premisser for barns skyld enn det som er normalen i dagens samfunn hvor barn vokser opp i rotløse familier og blir slengt frem og tilbake mellom dimmidi og dummidum.

 

Når folk inngår eksteskap bør de jo også være villig til å ofre en del, gi en del og være villig til kompromiss for å få det til å fungere. Idag skiller jo folk seg ved det minste lille problem uten at det har noe betyning. De er for steile i sine holdninger og uvillige til å jobbe for ekteskapet, uvillige til å inngå kompromiss og uvillige til å gjøre ofre. Kanskje det har noe med den store egoismen som råder i dagens samfunn å gjøre.

 

At folk skal lide seg gjennom ekteskap er ikke hva jeg sier. Jeg har faktisk vært vitne til ekteskap hvor det eneste som er igjen av ekteskaper er mobbing av den andre part og forsøk på å undertrykke den andre part. Det er jo ikke et sunt ekteskap. Men hvordan de kom til det punktet kan jeg ikke si med sikkerhet. Det jeg kan si med sikkerhet er at det ekteskapet ikke reflekterer gode individuelle verdier, sjenerøsitet eller vilje.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Vårt samfunn er uten ære, uten integritet og uten ærlighet.

 

"Vårt samfunn er uten ære"

 

Hva legger du i ordet ære? Det er jo enkelte som legger så mye i begrepet at det fører til æresdrap.

 

Tja, å dra dette til det Japanske samfunnet og deres syn på ære blir å dra det litt langt. Jeg legger heller i utrykket ære at man søker å gjøre de ting som er riktig, og at ære er et naturlig resultat av det. Det henger vel sammen med integritet også. Å være æreverdig betyr jo at man står for visse prinsipper i sitt eget liv, selv om det kanskje motstrider mot det som er enkelt. At man heller gjør ting på en riktig måte enn å gjøre det på en lettvint måte.

 

Å ha ære er vel egentlig en ting som henger sammen med å ha prinsipper, verdier og integritet og stå for disse tingene. Selger du ut dine prinsipper, verdier eller integritet så mister du jo din ære.

 

Selv anser jeg at vestlige samfunn er samfunn uten ære, hvor ære ikke lenger betyr noe som helst.

 

Jeg kunne ønske jeg kunne beskrive det på en bedre måte, mer presis og kortfattet. Jeg har det i bakhodet, men finner ikke de riktige ordene.

 

Du kan jo tenke deg at ære er "poeng" og "nivå" som du bygger opp i din integritet, som i et spill hvor man når nye nivåer og samler "poeng" i forhold til handlinger, valg og slike ting. I Japan har de jo et samfunn hvor ære fortsatt spiller en sentral rolle i folks liv. Men det er ikke akkurat den type ære jeg mener, selv om den er høyst relevant.

 

Å holde seg til ekteskapet for eksempel, handler jo om ære.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at vi ikke har mulighet til å endre oss som samfunn og hjelpe andre samfunn å endre sine, slik at verden kan bli en verdig plass for alle å leve og hvor vår velferd ikke går ut over andre.

 

Jeg håper virkelig ikke du tenker på Norge der. Norge er et av landene som prøver hardest og deler mest av sin rikdom. Joa, vi er overfladiske i mange tilfeller og har våre problemer, men det er greit på nåværende tidspunkt. Man kan ikke gjøre alt på en gang.

 

En ting som er veldig viktig er å ikke ha en så negativ tankegang som deg, det smitter. Når man får en slik tankegang så er det mange som gir faen og slutter å prøve å gjøre ting bedre i sin del av samfunnet.Det er mulig å ramse opp mye positivt også.

 

En ting jeg synes at vi ikke får til er å hjelpe på en bærekraftig måte, vi kan ikke bare sende penger vi må sende ressurser som trengs for å bygge opp et land med tanke på levestandard og utdanning. Med andre ord; Kjøpe materialer, betale for arbeidskraft og bygge infrastruktur, vi har altfor liten kontroll over hva som skjer med vår bistand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...