Gå til innhold

Slik skal motoren bruke mindre drivstoff


Anbefalte innlegg

Nå er det vel på tide å legge kreativiteten et annet sted enn forbrenningsmotoren? Sikkert mulig å tyne noen ekstra prosent effektivitet av gammel motorteknologi, men det er overgang til ladbare løsninger som virkelig monner.

 

Siste krampetrekning. Når en Tesla på 2.3 Tonn og yteser som overgår alt annet som produseres i dag kan kjøres p energi tilsvarende 0,15-0,2 Diesel pr mil uten eksosrør og flytende drivstoff er det på tide å revidere fremtiden ja ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrenningsmotoren gikk teknologisk ut på dato for tiår siden - en motor som ikke greier å produsere mer enn 30-40 % nyttbar energi av det som tilføres, og samtidig støyer, vibrerer og lager masse sykdomsfremkallende partikler - hører ikke framtida til.

Krampaktige tiltak som artikkelen beskriver, og enda mer VW-jukset, viser at man prøver å holde liv i en død hest. Ny mer effektiv teknologi er svaret - pr idag el-motorer som får energi fra batterier eller brenselsceller. Hvem vet hva framtida bringer?

 

Nå må du slutte - trodde TU var ingeniørenes ukeblad: El-biler kommer ikke til å ha noen som helst påvirking på miljøet før en grønn og økonomisk alternativ energikilde er på plass. Batterier og hydrogen må få energi fra et sted - og med olje til under 50 dollar fatet er det overskudd med billig energi på markedet i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er spennende nå er forkammer tekniologien som blir brukt i F1. Dette har virkelig potensiale. Større motorer som bruker forkammer oppnår høyere virkningsgrad enn store diesel motorer kombinert med svært lave utslip av nox.

 

Har du funnet noen gode artikler som beskriver de nye forkammerene?

 

Eg har fått med meg kordan det fungerer, men hadde vore spennende med en mere inngående forklaring enn det de har sagt på Sky.

http://www.crcao.org/workshops/2014AFEE/Final%20Presentations/Day%202%20Session%204%20Alt%20Fuels%20Presentations/4-4%20Blaxill,%20Hugh/4-4%20Blaxill,%20Hugh%20-%20CRC%202014%20Lean%20Combustion%20of%20Liquid%20and%20Gaseous%20Fuels.pdf

Om linken virker. Mahle er leverandør av stempler til F1 MTU og mange andre

Lenke til kommentar

Interessant at artikkelen bekrefter at ekstra drivstoff brukes til å kjøle forbrenningen. Ettersom mange miljøer i flere tiår har kjent til muligheten for å oppnå det samme med vanninnsprøyting er denne ekstra drivstoffbruken ren sløsing som i tillegg skaper forurensing. Kanskje man endelig kan forvente at man begynner å produsere forbrenningsmotorene med den effektiviteten mange har visst har vært mulig?

Lenke til kommentar

Jeg syns det var ofte man måtte etterfylle vann. Hver 300 mil betyr at jeg ville måtte etterfylle sju ganger i året. Altså noe sånt som fire ganger oftere enn jeg må fylle vindusspylevæske. Jeg antar det da vil være slik at en lampe vil lyse når vannnivået er lavt, altså vil bilen hele tiden klage på at den trenger vann, drivstoff, vindusspylevæske, urea og/eller olje.

 

Går man for elbil slipper man fire av fem irritasjonsmomenter.

 

Tesla som henter varme med varmepumpe ville kunnet hentet kondensat fra luften for å redusere behovet for å fylle på spylerveske.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nå er det tidlig på morgenkvisten, men hvorfor kan ikke man sprøyte vann inn i dieselmotor også?

Fordi dieselmotorer ikke har problemer med motorbank. Motorbank er selvtenning, ved at bensin/luft forbrenner av seg selv, FØR det kommer gnist på tennpluggen. Dieselmotoren tenner idet diesel sprøytes inn i sylinderen, dvs. at dieselmotoren har motorbank hele tiden, for å sette det på spissen. Å sprøyte inn vann for å senke temperaturen har ingen mening, du SKAL ha høy temperatur i en dieselmotor.

Lenke til kommentar

Jeg syns det var ofte man måtte etterfylle vann. Hver 300 mil betyr at jeg ville måtte etterfylle sju ganger i året. Altså noe sånt som fire ganger oftere enn jeg må fylle vindusspylevæske.

 

Det var da imponerende lite spylevæske! Jeg fyller spylevæske minst to ganger i måneden om vinteren... Ikke trenger jeg plugge bilen min til nettuttak daglig heller, etc. etc. flere dårlige stikk mot el-biler; har ikke dere El-folk bedre ting å bruke tiden på enn å forstyrre debatter som ikke handler om el-bil med å fremheve _fordelene_ med el mens dere glatt ignorerer ulempene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sprøyte inn vann for å senke temperaturen har ingen mening, du SKAL ha høy temperatur i en dieselmotor.

 

Du skal ikke ha høy temperatur, men høy trykk. Så det kan tenkes en løsning hvor man sprøyter inn vann for å øke trykket og på den måten tar ut mer energi = øker virkningsgraden. Imidlertid ville et bedre sted for å sprøyte inn vann være mellom sylinder og turbo - stempelmotorens 'combined cycle' liksom.
Lenke til kommentar

Nå er det vel på tide å legge kreativiteten et annet sted enn forbrenningsmotoren? Sikkert mulig å tyne noen ekstra prosent effektivitet av gammel motorteknologi, men det er overgang til ladbare løsninger som virkelig monner.

 

Nå er vel ikke de ladbare løsningene så anvendelige for alle; og hybridene skuffer stort. 300kg ekstra vekt i bagasjerommet gjør hverken underverker for nyttelast eller kjøreegenskaper. Legg så til dårlig batterifunksjon i kulde og fadesen er et faktum. Avgiftslettelser som passer Møller veldig godt og straffer Honda, Mazda, Ford mm, uten at miljøet reelt sett blir så mye bedre.

 

Og ren El-bil? Model X til 1MNOK kan trekke henger og _kanskje_ fungere til mitt bruk. Som en Pug 308 til 350000kr gjør idag. Og dét er i "avgiftsfrie" Norge, den overlegne teknologien din er alt for dyr og vil ikke være konkurransedyktig på mange år...

Lenke til kommentar

Noe som ville vært mer interessant for å få ned skadelige utslipp (inkl partikkelutslipp) ville være å kombinere direkteinnsprøytning med "gammeldags" indirekte innsprøytning. Hensikten er å få en mer homogen gassblanding i brennkammeret, samtidig som man holder bensinkonsentrasjonen under "kritisk nivå" for selvantenning. Da bør forbrenningen bli renere (færre dråper som kokser ved ufullstendig forbrenning), samtidig som man kan tillate høy kompresjon (bedre utnyttelse av drivstoffet). Dusen i brennkammeret injiserer drivstoff "på vanlig måte" like før gnisten fra tennpluggen antenner blandingen.

Lenke til kommentar

Det var da imponerende lite spylevæske! Jeg fyller spylevæske minst to ganger i måneden om vinteren...

Dette varierer vel utifra hvor man kjører. Det kan være det at jeg kjører lite på motorvei som slår ut.

 

Ikke trenger jeg plugge bilen min til nettuttak daglig heller, etc. etc. flere dårlige stikk mot el-biler; har ikke dere El-folk bedre ting å bruke tiden på enn å forstyrre debatter som ikke handler om el-bil med å fremheve _fordelene_ med el mens dere glatt ignorerer ulempene?

Å plugge bilen inn hver dag er ca en like stor ulempe som å måtte plugge inn mobilen hver dag. Jeg vet det er noen som irriterer seg over dette, og kjøper induktiv lader til mobilen, men det plager ikke meg.
Lenke til kommentar

Og ren El-bil? Model X til 1MNOK kan trekke henger og _kanskje_ fungere til mitt bruk. Som en Pug 308 til 350000kr gjør idag. Og dét er i "avgiftsfrie" Norge, den overlegne teknologien din er alt for dyr og vil ikke være konkurransedyktig på mange år...

Tesla Model 3 skal ha hengerfeste. Den kommer til Norge ca midten av 2018, og skal starte på rundt 300k. (Om det blir pålagt mva blir startprisen rundt 375k.)

 

Dette vil være en bil som er mer tilsvarende en 308, bortsett fra at den vil være sedan vs hatchback, den vil være større og ha betydelig bedre ytelser.

Lenke til kommentar

 

Nå er det vel på tide å legge kreativiteten et annet sted enn forbrenningsmotoren? Sikkert mulig å tyne noen ekstra prosent effektivitet av gammel motorteknologi, men det er overgang til ladbare løsninger som virkelig monner.

 

Siste krampetrekning. Når en Tesla på 2.3 Tonn og yteser som overgår alt annet som produseres i dag kan kjøres p energi tilsvarende 0,15-0,2 Diesel pr mil uten eksosrør og flytende drivstoff er det på tide å revidere fremtiden ja ;-)

Men, hvor skal vi på sikt gjøre av bensin og diesel, som i utgangspunktet er en rest fra raffineringen, og før forbrenningsmotoren var et avfallsproblem? Kan vi bruke det ti lnoe annet, eller må det graves ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrenningsmotoren gikk teknologisk ut på dato for tiår siden - en motor som ikke greier å produsere mer enn 30-40 % nyttbar energi av det som tilføres, og samtidig støyer, vibrerer og lager masse sykdomsfremkallende partikler - hører ikke framtida til.

Krampaktige tiltak som artikkelen beskriver, og enda mer VW-jukset, viser at man prøver å holde liv i en død hest. Ny mer effektiv teknologi er svaret - pr idag el-motorer som får energi fra batterier eller brenselsceller. Hvem vet hva framtida bringer?

 

Når du nevner VW, så har de i allefall utviklet en elbil som er grei på pris og utseende. Venter bare på stv-utgave med tilhengerfeste..og liiitt lengre aksjonsradius. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forbrenningsmotoren gikk teknologisk ut på dato for tiår siden - en motor som ikke greier å produsere mer enn 30-40 % nyttbar energi av det som tilføres, og samtidig støyer, vibrerer og lager masse sykdomsfremkallende partikler - hører ikke framtida til.

Krampaktige tiltak som artikkelen beskriver, og enda mer VW-jukset, viser at man prøver å holde liv i en død hest. Ny mer effektiv teknologi er svaret - pr idag el-motorer som får energi fra batterier eller brenselsceller. Hvem vet hva framtida bringer?

 

Forbrenningsmotorer var ute allerede da den ble oppfunnet. Men i mangel av adekvate energikilder for lengre ferder med elmotor, samt at det var, og er masse avfall fra raffineriene i form av bensin og diesel, så har forbrenningsmotoren hatt sin besøkelsestid, og det fram til man vet hva man skal gjøre med de store mengdene bensin og diesel som er et biprodukt, i raffineringen av andre deler av råoljen som vi har behov for, i produksjonen av mye annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...