Gå til innhold

Fått feil iMac


Anbefalte innlegg

Sjekk mitt innlegg om Philips-TVen.

Etter to defekte apparater som måtte fraktes 200 kilometer fra hytta til butikken, og 200 kilometer tilbake til hytta med nytt apparat, fikk jeg tusen kroner i rabatt på en dyrere modell på apparat nummer 3.

 

Kjøpte så langt unna hytta fordi Lefdal er i hjembyen, og ville kjørt hjemmefra til og fra hytta uansett for ferie. Så jeg har ikke fraktet defekte apparater 800 kilometer uten at jeg skulle den veien allikavel.

Men noen ekstra timer har det kostet. Lefdal ligger ikke akkurat langs veien mellom hjem og hytta. Og jeg brukte mye tid på feilsøking før jeg konstaterte at Philips-apparetet var defekt.

 

En tusenlapp i rabatt på en dyrere modell er jeg fornøyd med.

Særlig siden LG-apparatet var mye bedre.

Om Philips-apparatet hadde fungert med Riks-TV som selgeren lovet, hadde jeg vært stuck med et fungerende, men dritdårlig apparat. Heldigvis virket det ikke med Riks-TV.

 

Jeg mener at ditt ønske om 2000 er urealistisk høyt. Du bør kreve å få den modellen du bestillte og betalte for, og butikken må selge den andre som B-vare fordi den har vært i bruk. Det er deres problem.

Jeg renger med at denne tven du hadde på hytta ikke kostet 20 000 kr? Sånn sett er vel ikke dobbelt så mye urimelig når det antageligvis er snakk om et over dobbelt så dyrt produkt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du står selvfølgelig fritt til å foreslå hva som helst. Men du har ikke krav på mer enn det du har betalt for og kanskje litt for utlegg til kjøring. Og det du har betalt for er en maskin levert over disk. Hadde du betalt for å få den installert hjemme, er det ikke tvil om at du hadde kunnet forlange riktig maskin tilkjørt og satt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har bestilt den dyre modellen og betalt for den. Du har åpenbart råd.

 

Hvorfor er du villig til å beholde den som har dårligere specs, bare du får avslag + kompensasjon?

Du sier selv den er treig, det var slik du oppdaget at den mangler fusiondrive.

Vil du leve med dette i flere år fremover?

 

Om dette er en løsning som jeg kan leve med eller ikke er vel strengt talt opp til meg? Tanken var uansett på sikt å kjøpe en SSD å sette inn i eksternt kabinett og kjøre dette som startdisk. Hvorfor skal dere vri og vende på alt? 

Lenke til kommentar

Du regner kompensasjon i prosenter av produktets pris, uavhengig av ekstraarbeidet kunden har hatt for å korrigere problemet og finne en løsning.

Hvorfor?

 

Jeg hadde mye mer ekstraarbeid i forbindelse med feilsøking, firmware-oppgradering, telefoner til Philips og Riks-TV og frakt av ei diger pappkasse i baksetet på Peugeoten, over gårdsplassen, inn i stua og montering. Totalt tre apparater, hvorav nummer 3 er meget bedre enn de to andre.

Dette fikk jeg tusen kroner for, og er fornøyd.

 

Apparatenne kostet forresten 4444,- og i overkant av 6000 kroner henholdsvis. Tusen kroner i rabatt på sistnevnte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De gir stort sett kompensasjon (hvis man legger frem saken saklig og rolig uten å ta med idiotiske argumenter som ikke holder mål og ikke har noe med butikken å gjøre) i form av gavekort.

 

Det jeg stusser på er hvorfor du installerte RAM og programmer for så å sjekke at du hadde fått riktig. Merksnodig rekkefølge.

 

PS; Jeg sjekker alltid at jeg har fått rett vare før jeg tar det i bruk når det er på bestilling.

"PS; Jeg sjekker alltid at jeg har fått rett vare før jeg tar det i bruk når det er på bestilling."

 

Så om bestemor på 65år kjøper seg en bærbar pc, så er det å forvente at hun sjekker at hun har fått riktig minne, prosessor, hdd og at alle spesifikasjoner stemmer? Er det ikke mere logisk at fagpersonen i butikken er ansvarlig for at bestemor får det hun har bestilt og betalt.

 

Hva har det å si for meg hva bestemor gjør? Jeg sa ingenting om hva man må forvente at kunden gjør eller ikke. Selvfølgelig skal selger være oppegående og helst dobbeltsjekke så kunden får riktig vare.

 

Du virker som en halvkvalm type som tror at du skal få i ræva fordi noen andre har gjort en glipp. Det er noe som heter menneskelig feil. Jeg lurer på hvordan du hadde oppført deg hvis du gjorde noe ved et uhell og noen krevde urealistiske ting av deg.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt er det din sak om du er villig til å ta det dårligere apparatet mot mellomlegg + evt. kompensasjon.

Men du har høye forventninger om størrelsen på kompensasjonen.

 

Som sagt: Jeg ville krevd den maskina jeg faktisk har bestillt og betalt.

Den dårligere maskinen tar butikken tilbake og selger som billigere B-vare. De taper pengene fordi de har tabbet seg ut.

 

Denne maskinen skal du leve med i noen år, og det er sikkert en grunn til at du bestillte disse oppgraderingene som du ikke fikk. Mitt råd er å ikke godta feilleveransen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er det din sak om du er villig til å ta det dårligere apparatet mot mellomlegg + evt. kompensasjon.

Men du har høye forventninger om størrelsen på kompensasjonen.

 

Som sagt: Jeg ville krevd den maskina jeg faktisk har bestillt og betalt.

Den dårligere maskinen tar butikken tilbake og selger som billigere B-vare. De taper pengene fordi de har tabbet seg ut.

 

Denne maskinen skal du leve med i noen år, og det er sikkert en grunn til at du bestillte disse oppgraderingene som du ikke fikk. Mitt råd er å ikke godta feilleveransen.

 

Feilleveransen kommer jeg ikke til å godta med mindre JEG synes jeg får en fornuftig kompensasjon, som jeg mener ligger på rundt 2000 kr. Dere lurer på hvordan jeg har kommet fram til 2000 kr. Det er rett og slett den minste summen jeg er villig til å godta for å ta til takke med en dårligere maskin en det jeg hadde bestilt, så får det egentlige være opp til expert om de ønsker en fornøyd kunde og slipper tapet/styret med og omlevere maskinen og selge den som brukt. 

Lenke til kommentar

Du kan gjerne si at begge tjener på, vis expert gir det mellomleg + 100kr. Da slipper du å kjøre, klargjøre nytt maskin osv osv. Hvorfor sier ikke du "ja" til 100kr da? Både du og expert tjener på det? mye vil ha mer?

 

Det er opp til meg å vurdere hvor mye jeg verdsetter den bedre maskinen vs den jeg har fått. For meg er det mer enn 100 kr. Så får det være opp til expert om det er verdt 2000 kr for en fornøud kunde og spare seg for masse bry og å måtte selge en brukt maskin. Kan godt være at beløpet ligger et sted i mellom men det er i hvert fall nærmere 2000 enn 100. Er noen av dere interessert i å kjøpe en brukt mac som noen har åpnet for å bytte ram på for med bare 100 kr i rabatt? 

Lenke til kommentar

Det er opp til Expert om de godtar dette. Men vær heller innstillt på å få den maskina du faktisk ba om.

Helt greit det, men da forventer jeg også at de kommer hjem til meg å leverer den. Ser også at de ikke har den maskinen jeg ønsker på lager, forventer da selvfølgelig å få beholde den jeg har til de kan levere den korrekte maskinen. 

Etter min mening baller det bare på seg med grunner for å la meg beholde den maskinen jeg har fått mot kompensasjon. Svaret får vi ikke vite før jeg ringer Expert på mandag. 

 

Forresten utrolig hvordan dette engasjerer folk på en lørdagskveld!

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Antall faner går vel heller på RAM. Mye av grunnet til at jeg kjøpte ny mac. Macbook proen fra 2012 fungerer egentlig helt fint, men 8 GB ram blir i minste laget. Kan fort ha 50 faner oppe om gangen. Ikke spør meg om hva jeg fyller alle disse fanene med, men det er bare slik jeg liker å surfe. 

Lenke til kommentar

Jeg var å hentet en iMac på expert for et par dager siden og ser nå etter at jeg har tatt maskinen i bruk at jeg har fått utlevert en dårligere maskin enn jeg bestilte og betalte for. Bestilte på collect store så det kan ikke ha vært noen som helst tvil om hva jeg skulle ha. Bor forøverig 40 km fra butikken.

 

Jeg tenkte å legge fram to mulige løsninger for expert:

1. Jeg får igjen mellomlegget plus 2000 kr og får selvfølgelig korrekt kvitering for maskinen jeg har fått

2. De kommer og lever riktig maskin til meg og setter den opp akuratt slik jeg har gjort og flytter over RAMen som jeg har etterinstalert.

 

Høres dette urimelig ut? Vil vel nesten tro at løsning nummer 1 må være best for expert da jeg ikke kan forstå at de ønsker å ta inn en brukt maskin og måtte selge denne med rabatt. Samtidig er det vel helt fair at jeg får en kompensasjon for å ha fått feil maskin? Dette er tross alt en mac til 21000 kr.  

 

Fra en som har jobbet noen år i el-butikk: det er lurt å legge frem fornuftige alternativer. Det er klart Expert har gjort en tabbe, men man må ikke glemme at folka hos Expert også er mennesker. Feil kan skje, og det skal ikke nødvendigvis koste Expert store summer (mellomlegg + 2000 kr??) for å rette opp i dette. Det mener jeg er urimelig. 

 

Et rimelig krav er å få omlevert varen + gavekort på noen hundrelapper for bryet. 

 

Edit. 

Virker som du er litt opphengt i avstanden til butikken. Fra nå av vil jeg råde deg å sjekke varene du får utlevert, i og med det er såpass vanskelig for deg å kjøre frem og tilbake. Feil kan tross alt skje, vi er ikke perfekte. 

Endret av Woods
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Philips TV på Lefdal, og selger forsikret meg om atr den var kompatibel med Riks-TV.

Riks-TV funka ikke på den TVen.

Jeg snakket med support for både Philips og Riks-TV, samt brukte tid på å oppdatere firmware på den.

Funka fremdeles ikke.

 

Ikke rart at selger var overbevist om at den hadde Riks-TV, da både Philips og Riks-TV selv trodde dette.. :p

 

 

Sjekker dere alltid om varen er korrekt før dere tar den i bruk?

Ja, jeg gjør alltid det. Men mulig jeg er litt sær...

 

Da er nok du en av de få.

Er faktisk svært få som sjekker om de får riktig vare utlevert.

 

--

 

Når det er sagt, så tror jeg neppe Expert går med på 2000kr i kompensasjon. Selv for en stor kjede som Expert, så er det mye penger. :)

Kanskje de kan være behjelpelig med noe annet? At du feks får gode rabatter på andre ting når du skal ha noe nytt? Kan fort bli en vinn-vinn for begge parter da, istedenfor at den ene skal tape mye.

 

Du får holde oss oppdatert med utfallet ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg omsider fått snakket med Expert Alnabru, og tro det eller ei folkens de gikk med på mitt ønske om mellomlegget pluss 2000 kr i kompensasjon. Tror jeg traff godt med ønsket om 2000 kr. La alt sammen fram på en saklig og hyggelig måte, og nevnte dette med at jeg bor 40 km unna og at maskinen var tatt i bruk. I utgangspunktet ville de ha meg til å kommer inn med den gamle maskinen, men da jeg nevnte dette med at de neppe måtte ønske å ta inn en brukt maskin og selge denne med rabatt tror jeg han så tegninga. Først sa han 1500 kr, men gjorde det om til 2000 kr før jeg egentlig rakk å si noe. Hvorfor synes egentlig folk at 10% rabatt er så mye i en slik sak? Etter min mening er folk flest rett og slett litt for feige i slike situasjoner. 

 

Alt i alt tror jeg dette ble en god løsning for begge parter, og jeg handler gjerne på Expert igjen. 

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider fått snakket med Expert Alnabru, og tro det eller ei folkens de gikk med på mitt ønske om mellomlegget pluss 2000 kr i kompensasjon. Tror jeg traff godt med ønsket om 2000 kr. La alt sammen fram på en saklig og hyggelig måte, og nevnte dette med at jeg bor 40 km unna og at maskinen var tatt i bruk. I utgangspunktet ville de ha meg til å kommer inn med den gamle maskinen, men da jeg nevnte dette med at de neppe måtte ønske å ta inn en brukt maskin og selge denne med rabatt tror jeg han så tegninga. Først sa han 1500 kr, men gjorde det om til 2000 kr før jeg egentlig rakk å si noe. Hvorfor synes egentlig folk at 10% rabatt er så mye i en slik sak? Etter min mening er folk flest rett og slett litt for feige i slike situasjoner. 

 

Alt i alt tror jeg dette ble en god løsning for begge parter, og jeg handler gjerne på Expert igjen. 

 

Tror du også vet neste gang at du følger magefølelsen og ikke skriver her. Noen av svarene du fikk var direkte håpløse. Selv om 2000 virker mye for meg så er det rent økonomisk fornuftig tenker jeg om en regner 2 maskiner, en må selges som b vare + kjøring osv. 

 

:)

Lenke til kommentar

Enig med Christian86 at det var en del sure grinebitere her, som var mer opptatt av å krangle med trådstarter enn å hjelpe til.

 

At noen er så nøye at de alltid dobbeltsjekker at de har fått rett produkt før de gjør noe annet, er sikkert fint for dem, men totalt irrelevant for rettighetene til trådstarter. Det som er relevant er at produktet har en mangel iht. forbrukerkjøpsloven, og at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren..." (sitat fra loven) - og det gjelder selvsagt selv om forbrukeren bor langt unna.

 

Men fint at det løste seg, ITraktor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...