Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Dere som allerede er ferdig utdannet politi, har dere noen gang angret på at dere tok den utdannelsen istedenfor en annen? Evt. Hvorfor.

Hvorfor valgte dere å bli politi, og hva er det dere liker best med jobben slik den er i dag?

 

Jeg lurer også på hva/hvordan skolen vurderer deg etter studiestart. La oss si at man skulle være så uheldig å bli skadet/bli syk og må foreta en eventuell operasjon under studiet, men du er frisk og fin like etter. Er det nok til at de kan "kaste" deg av studiet? nå tenker jeg på kortvarig sykdom/skade for eksempel blindtarmbetennelse/belastningsskade/gallesteinoperasjon osv.

Har aldri angret på valget. Det eneste som trekker ned er usikkerheten etter endt utdanning, men det har jeg allerede blåst ut om tidligere i tråden. Det er mange med sykdom/skade som har fått fullføre. Dersom det blir skikkelig ille kan man søke om permisjon, noe som er vanlig ved graviditet og langvarig/alvorlig sykdom. Da får man gjerne avbryte studieåret og begynne på det året ett år etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

I og med at snittet har økt så drastisk på de to/tre siste årene, lurer jeg på om det kommer til å øke noe mer i år eller vil det kanskje bli lavere?

 

 

Hei, for oss på dette forumet vil det kun være synsing om snittet vil øke eller ikke. Linjen er av de mest populære i Norge, og jeg ser ingen grunn til at ikke snittet vil øke igjen til neste år også. Men siden jobbsituasjonen er så krevende som den er, og med økt mediafokus på dette, kan det også tenkes at det skremmer noen av søkerne. Jeg tviler sterkt på at snittet vil bli noe lavere. Det blir uansett bare synsing.

 

Er dette drømmen for deg, er det bare å stå på og evt. forbedre karakterer :) Det er bedre å ha litt snitt å gå på enn å akkurat ikke klare det.

Endret av Mr. President
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hva er det egentlig som avgjør gradene hver politibetjent har? Har selvsagt forstått at man får graden med en stjerne (politibetjent 1) når man starter som politibetjent. Men hvordan øker man til for eksempel politibetjent 2 og 3, men også enda høyere? Vil tro noe av det går på utdanning/etterutdanning. Grunnen til at jeg spør er at jeg kom til å lure da jeg så på en episode av nattpatruljen her for noen dager siden. Da hadde han ene politimannen jobbet 10 år i politiet og hadde fortsatt merket som "politibetjent 1". Mens makkeren hadde jobbet 12 år i politiet og hadde merket som tilsier politiførstebetjent.

Lenke til kommentar

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hva er det egentlig som avgjør gradene hver politibetjent har? Har selvsagt forstått at man får graden med en stjerne (politibetjent 1) når man starter som politibetjent. Men hvordan øker man til for eksempel politibetjent 2 og 3, men også enda høyere? Vil tro noe av det går på utdanning/etterutdanning. Grunnen til at jeg spør er at jeg kom til å lure da jeg så på en episode av nattpatruljen her for noen dager siden. Da hadde han ene politimannen jobbet 10 år i politiet og hadde fortsatt merket som "politibetjent 1". Mens makkeren hadde jobbet 12 år i politiet og hadde merket som tilsier politiførstebetjent.

 

https://www.pf.no/filestore/Politiets_Fellesforbund/Filer/Lnn_tariff_avtaler_og_budsjett/2013/Kompetansekriterier.doc

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Folk med urein vandel som kommer inn på PHS?

 

Er det denne saken fra 2012 det er snakk om? Der står det jo at de ikke får jobb i politiet uansett. Skolen sier på sin side at det kun er snakk om bagatellmessige forhold som ligger tilbake i tid.

 

Uansett er jo hele opptaket endret siden den gang.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro at de med merknader på rullebladet som kommer inn på phs, fom. 2013 vertfall, ikke vil oppleve det som hinder etter endt utdanning. (med mindre det er snakk om rutinesvikt fra phs selvsagt, og at man har kommet inn ved en glipp).

 

Regner egentlig med at det er blitt gjort litt samkjøring av begrepet "plettfri vandel" i kjølevannet av det som var i media i 2012(?), og at phs og etaten ellers har en tilnærma lik forståelse og praktisering av skjønn.

Lenke til kommentar

Yes! Gode nyheter for noen av oss:

 

"Dersom du bestod opptaksprøver i 2015 eller 2016 slipper du å gjennomføre disse på nytt."

 

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/

 

:tease:

I alle dager... Noen der oppe i ledelsen gjør tydeligvis alt for å rive ned hele utdanningen. Det kan skje svært mye med ens fysikk på to år. Jeg spår herved en massiv økning i strykprosenten på eksamen i fysisk trening i kullene fremover.

Lenke til kommentar

 

Yes! Gode nyheter for noen av oss:

 

"Dersom du bestod opptaksprøver i 2015 eller 2016 slipper du å gjennomføre disse på nytt."

 

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/

 

:tease:

I alle dager... Noen der oppe i ledelsen gjør tydeligvis alt for å rive ned hele utdanningen. Det kan skje svært mye med ens fysikk på to år. Jeg spår herved en massiv økning i strykprosenten på eksamen i fysisk trening i kullene fremover.

 

 

For min egen del, så er den fysiske formen min enda bedre i dag enn da jeg bestod opptaksprøvene. Dessverre er det vel lite sannsynlig at alle som bestod vedlikeholder den fysiske formen etter opptaket. Det burde egentlig vært årlige tester selv etter endt utdanning, slik som det er for offiserer i Forsvaret.

 

Men det at jeg slipper å ta opptakstestene på nytt er beroligende, da jeg kun trenger å fokusere på forbedring av karakterer. :)

Lenke til kommentar

 

Yes! Gode nyheter for noen av oss:

 

"Dersom du bestod opptaksprøver i 2015 eller 2016 slipper du å gjennomføre disse på nytt."

 

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/

 

:tease:

I alle dager... Noen der oppe i ledelsen gjør tydeligvis alt for å rive ned hele utdanningen. Det kan skje svært mye med ens fysikk på to år. Jeg spår herved en massiv økning i strykprosenten på eksamen i fysisk trening i kullene fremover.

Jeg ser ikke poenget ditt.

 

Man må fortsatt ha legeerklæring, så om noe har skjedd i mellomtiden som kan hindre vedkommende i å bestå fysisk eksamen så vil det komme frem her.

 

Du skriver at det kan skje mye med ens fysikk på to år, og det er en ubestridelig sannhet. Likeledes kan det skje mye med ens fysikk på tre år, som utgjør tiden mellom opptak og eksamen i fysisk trening. Har noe skjedd på to år, som hindrer en å ta det igjen med mer de neste tre år, vil det være tilstander som dekkes av legeerklæring.

 

En person som har bestått opptaksprøver i løpet av de siste årene vil greie å komme seg til samme nivå og høyere til eksamen, så sant ingen fysiske begrensninger (legeerklæring) har inntruffet i mellomtiden.

 

Og om mange stryker på fysisk eksamen vil det ha sin konsekvens i at man ikke blir utdannet politi. Så, i verste fall, er det mindre mennesker å konkurrere om jobb mot.

Lenke til kommentar

I tillegg vil jeg skyte inn fra vingen at man fortsatt blir testa/må gjennom fysiske krav gjennom utdanninga i tillegg, f.eks. operative tester i B2. Har hørt at svømminga i B1 er tatt bort, så den skal jeg ikke uttale meg om.

Uansett så er ikke kravene for å bestå fysisk eksamen i B3 spesielt mindblowing, så har du bestått opptaket de siste åra så vil jeg påstå at du omtrent ikke klarer å stryke fysisken med mindre du går inn for det, då det som nevnt her er god tid til å komme over E-kravet.

Lenke til kommentar

 

 

Yes! Gode nyheter for noen av oss:

 

"Dersom du bestod opptaksprøver i 2015 eller 2016 slipper du å gjennomføre disse på nytt."

 

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/

 

:tease:

I alle dager... Noen der oppe i ledelsen gjør tydeligvis alt for å rive ned hele utdanningen. Det kan skje svært mye med ens fysikk på to år. Jeg spår herved en massiv økning i strykprosenten på eksamen i fysisk trening i kullene fremover.

Jeg ser ikke poenget ditt.

 

Man må fortsatt ha legeerklæring, så om noe har skjedd i mellomtiden som kan hindre vedkommende i å bestå fysisk eksamen så vil det komme frem her.

 

Du skriver at det kan skje mye med ens fysikk på to år, og det er en ubestridelig sannhet. Likeledes kan det skje mye med ens fysikk på tre år, som utgjør tiden mellom opptak og eksamen i fysisk trening. Har noe skjedd på to år, som hindrer en å ta det igjen med mer de neste tre år, vil det være tilstander som dekkes av legeerklæring.

 

En person som har bestått opptaksprøver i løpet av de siste årene vil greie å komme seg til samme nivå og høyere til eksamen, så sant ingen fysiske begrensninger (legeerklæring) har inntruffet i mellomtiden.

 

Og om mange stryker på fysisk eksamen vil det ha sin konsekvens i at man ikke blir utdannet politi. Så, i verste fall, er det mindre mennesker å konkurrere om jobb mot.

 

Helt sant at det også er mye som kan skje på 3 år på skolen, men jeg mener at skolen gjør seg selv en bjørnetjeneste her. Ta svømming for eksempel. Nå er man kun nødt til å bestå svømmingen på opptaket, da det ikke lenger er et krav i B1. Dette betyr at noen som bestod svømmekravet i 2015 kan komme inn i 2017 uten å ha vært i bassenget en eneste gang, og gjerne aldri hatt sjans på svømmetesten fra tidligere B1. Jeg har sett nok av folk som har tapt seg i formen fra opptaket og frem til eksamen, da kravene for å bestå eksamen er lavere enn å komme inn på PHS, noe som i seg selv er en skam.

 

Jeg er helt uenig i måten PHS vil spare penger på her, ved å i praksis si at nå er det ikke så farlig om du er i form lengre, så lenge du var i form for to år siden. Når det heller ikke er noe særlig med obligatorisk trening i B1/B3, og de fysiske kravene i B2 er fullstendig latterlige, så er det jammen ikke mange fysiske krav for å bli politi lenger.

 

Når det er sagt, så er det jo et poeng at det kanskje blir færre om beinet etter B3 fremover, som vil være bra for de som faktisk består.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...