Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

 

På phs har man mange fremføringer da?

Er det fleste frivelige og ha?

"Mange" er ganske relativt, men forvent å måtte snakke for klassen fra tid til annen. Du blir aldri tvunget, men heller forventet at du gjør det.

 

 

hvilket år er du i da? hvor mange har du hatt?

Er det slik som på vgs at man får et tema også kommer man frem og fremfører det?

Har ikke noe imot og være aktiv i timer og delta muntlig osv, er bare fremføring jeg ikke er så glad i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

På phs har man mange fremføringer da?

Er det fleste frivelige og ha?

"Mange" er ganske relativt, men forvent å måtte snakke for klassen fra tid til annen. Du blir aldri tvunget, men heller forventet at du gjør det.

hvilket år er du i da? hvor mange har du hatt?

Er det slik som på vgs at man får et tema også kommer man frem og fremfører det?

Har ikke noe imot og være aktiv i timer og delta muntlig osv, er bare fremføring jeg ikke er så glad i.

Akkurat avrundet første semester og har vel kun hatt en tradisjonell fremføring (der du får et tema du forbereder og så går opp foran klassen og presenterer.

 

Vi har også hatt to siste-liten fremføringer, der man kun bruker en time på forkant for å sette seg inn i det man skal fremføre og det blir veldig på sparket.

 

Det vi har mest av hvor man må "prestere" foran klassen er case-arbeid. Typ at noen i klassen skal leke politi og benytte riktig fremgangsmåte i en situasjon. Her har man ingen forberedelsestid, og resten av klassen står og ser på. Etterpå skal man forsvare valgene man har gjort for lærer og klassen. Jeg husker ikke antall cases vi har jobbet oss gjennom dette året.

 

Til slutt har man muntlig eksamen, om du regner det som fremføring.

 

Samtlige ovenfor, med unntak av eksamen, har blitt fremført i en gruppe. Man er alltid minst to på casearbeid, mens ved fremføringer har vi vært 4-6.

Lenke til kommentar

 

 

På phs har man mange fremføringer da?

Er det fleste frivelige og ha?

"Mange" er ganske relativt, men forvent å måtte snakke for klassen fra tid til annen. Du blir aldri tvunget, men heller forventet at du gjør det.

hvilket år er du i da? hvor mange har du hatt?

Er det slik som på vgs at man får et tema også kommer man frem og fremfører det?

Har ikke noe imot og være aktiv i timer og delta muntlig osv, er bare fremføring jeg ikke er så glad i.

Det forventes at man er delaktig i timene. Det forventes også at man prater i store forsamlinger når man er på jobb. Feks må du ha møte med en klasse eller lignende. Bare å bli vant med det først som sist.

Lenke til kommentar

 

 

På phs har man mange fremføringer da?

Er det fleste frivelige og ha?

"Mange" er ganske relativt, men forvent å måtte snakke for klassen fra tid til annen. Du blir aldri tvunget, men heller forventet at du gjør det.

 

 

hvilket år er du i da? hvor mange har du hatt?

Er det slik som på vgs at man får et tema også kommer man frem og fremfører det?

Har ikke noe imot og være aktiv i timer og delta muntlig osv, er bare fremføring jeg ikke er så glad i.

 

Under praksisåret skal du uansett ut blant publikum og snakke klart og tydelig, mange ganger til store grupper. Der er det "fremføringer" hele tiden, overfor vilt fremmede.

 

Hvis du ikke har tiltak eller initiativ nok til å takle dette så bør du finne på noe annet.

Lenke til kommentar

Ser de på karakter da hvis de lager nye plass etter medhold i klage? Si jeg egentlig ikke hadde nok poeng det året til å komme inn. Kommer ikke inn for en grunn/blir uegnet, klager og får medhold. Da lager de en plass på tross av karakterer?

Selvfølgelig kommer man ikke inn med lavere konkurransepoeng enn de andre som konkurrerer.

 

Det finnes to senario ved å klage.

 

1. Du er funnet uegnet av nemda, klager. Dersom du får medhold må du ha det antallet konkurransepoeng for å komme inn. Du kommer ikke foran andre selv om du klager og for medhold.

 

2. Du blir funnet uegnet, klager. Dersom du ikke får medhold må du søke igjen til neste år.

Lenke til kommentar

Jeg er litt oppi årene og har bestemt meg for å følge drømmen min om å bli politi. Jeg har ikke tenkt til å ta opp studielån i studietiden (med unntak fra praksisåret). Jeg har derfor tenkt til å jobbe 40-50% ved sidenav studiene. Hvordan ser timeplanen ut 1. Og 3. Året? Er det som regel undervisning hver dag? Hvor lange er dagene (er alle dager fra 08.00-16.00)? Noen som har erfaring med å jobbe ved siden av? Og til slutt, hvordan vil muligheten være for å jobbe i praksisåret?

Lenke til kommentar

Jeg er litt oppi årene og har bestemt meg for å følge drømmen min om å bli politi. Jeg har ikke tenkt til å ta opp studielån i studietiden (med unntak fra praksisåret). Jeg har derfor tenkt til å jobbe 40-50% ved sidenav studiene. Hvordan ser timeplanen ut 1. Og 3. Året? Er det som regel undervisning hver dag? Hvor lange er dagene (er alle dager fra 08.00-16.00)? Noen som har erfaring med å jobbe ved siden av? Og til slutt, hvordan vil muligheten være for å jobbe i praksisåret?

Flott at du følger drømmene dine! Første semester er det ganske fullpakket på timeplanen, med dager stort sett fra mellom 8 og 10 til 14-16. Noen få fridager og kortere dager av og til. Det andre semesteret er det litt mindre på timeplanen, men eksamener starter allerede fra mars/april så det blir nok å gjøre utover. Personlig synes jeg det har fungert greit å jobbe noen vakter ved siden av.

 

I praksisåret må du (såvidt meg bekjent) få godkjennelse fra politimester for arbeid ved siden av praksisen. Det er med andre ord muligheter for å jobbe utenom, men yrker som kan komme i konflikt med politirollen (type vekter, dørvakt etc.) vil lite trolig bli godkjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt oppi årene og har bestemt meg for å følge drømmen min om å bli politi. Jeg har ikke tenkt til å ta opp studielån i studietiden (med unntak fra praksisåret). Jeg har derfor tenkt til å jobbe 40-50% ved sidenav studiene. Hvordan ser timeplanen ut 1. Og 3. Året? Er det som regel undervisning hver dag? Hvor lange er dagene (er alle dager fra 08.00-16.00)? Noen som har erfaring med å jobbe ved siden av? Og til slutt, hvordan vil muligheten være for å jobbe i praksisåret?

Jeg tenker mye på det samme. Hva jobber du med nå og hvor gammel er du? Hvilket studiested tenker du å søke deg til?

Lenke til kommentar

Jeg er litt oppi årene og har bestemt meg for å følge drømmen min om å bli politi. Jeg har ikke tenkt til å ta opp studielån i studietiden (med unntak fra praksisåret). Jeg har derfor tenkt til å jobbe 40-50% ved sidenav studiene. Hvordan ser timeplanen ut 1. Og 3. Året? Er det som regel undervisning hver dag? Hvor lange er dagene (er alle dager fra 08.00-16.00)? Noen som har erfaring med å jobbe ved siden av? Og til slutt, hvordan vil muligheten være for å jobbe i praksisåret?

Hvis du virkelig har råd til å leve uten studielån har du ingenting å tape på å ta opp lån. Du betaler ingenting før etter at utdannelsen er ferdig, og hvis du har lav nok inntekt og formue kan deler av lånet bli omgjort til stipend.

 

Når du er ferdig med skolen kan du bare betale ned hele lånet før du begynner å betale renter på det, og vips har du sittet med gratis penger i tre år.

Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt motivert for å starte på politihøgskolen, og alt er i stell. Det eneste som dreger meg ned er synet. Jeg bruker briller, men har ikke sjekket synet på en del år nå. Skal til optiker til nyåret (2017), men er så redd for at jeg har for dårlig syn. Jeg er nærsynt, og ser litt dårlig på lang avstand. Dette høres tragisk ut, men jeg vet ikke min egen brillestyrke. 

 

Kan det at synet mitt er litt dårlig diskvalifisere meg dersom jeg klarer meg på alt annet og ikke har andre medisinske problemer? 

Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt motivert for å starte på politihøgskolen, og alt er i stell. Det eneste som dreger meg ned er synet. Jeg bruker briller, men har ikke sjekket synet på en del år nå. Skal til optiker til nyåret (2017), men er så redd for at jeg har for dårlig syn. Jeg er nærsynt, og ser litt dårlig på lang avstand. Dette høres tragisk ut, men jeg vet ikke min egen brillestyrke.

 

Kan det at synet mitt er litt dårlig diskvalifisere meg dersom jeg klarer meg på alt annet og ikke har andre medisinske problemer?

Hei,

De medisinske kravene ligger på phs.no. Skriv ut og ta med til optiker/lege. De ville da kunne gi deg en føring.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...