Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Gøy å lese om hva andre tenker og hvordan de ligger ifh. testene! :)

 

Har et spørsmål jeg også, kanskje litt utenfor men; hvordan fungerer det å patruljere som sivil politi? Er det en egen stilling eller ..?

Bare å spørre! Vi svarer etter beste evne innenfor taushetsplikt osv.

 

Hvis du tenker på operative personell som er ute i gata er det flere som opptrer sivilt. Flere grupper opptrer bare i sivilt. Men jeg er usikker på om jeg kan gå inn på hvem som bare jobber sivilt, så det spørsmålet lar jeg stå åpent.

 

Det er nok ikke vanlig at man har en egen stilling som sivilt politi på de enkelte tjenestestedene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Artig at tråden tar seg opp nå mot opptaket :)

Jepp! :) Tråden fra i fjor eksploderte jo i juni/juli! Så det skal bli spennende å se følge med på prosessen til de her inne.

Hehe stemmer det! Bare hyggelig det :) lurer på når jeg skal pensjoneres fra disse trådene..

Lenke til kommentar

 

 

Artig at tråden tar seg opp nå mot opptaket :)

Jepp! :) Tråden fra i fjor eksploderte jo i juni/juli! Så det skal bli spennende å se følge med på prosessen til de her inne.

Hehe stemmer det! Bare hyggelig det :) lurer på når jeg skal pensjoneres fra disse trådene..

 

 

Hehe! Når du skal pensjoneres? Aldri? Du var til utmerket hjelp for vi som søkte i fjor :) 

Lenke til kommentar

 

Gøy å lese om hva andre tenker og hvordan de ligger ifh. testene! :)

 

Har et spørsmål jeg også, kanskje litt utenfor men; hvordan fungerer det å patruljere som sivil politi? Er det en egen stilling eller ..?

Bare å spørre! Vi svarer etter beste evne innenfor taushetsplikt osv.

 

Hvis du tenker på operative personell som er ute i gata er det flere som opptrer sivilt. Flere grupper opptrer bare i sivilt. Men jeg er usikker på om jeg kan gå inn på hvem som bare jobber sivilt, så det spørsmålet lar jeg stå åpent.

 

Det er nok ikke vanlig at man har en egen stilling som sivilt politi på de enkelte tjenestestedene.

Spørsmålet var egentlig hvordan man blir det. :p Er man bare sivilpoliti eller er det skift basert. Om det er hemmelig så lar vi spørsmålet vente til jeg eventuelt er i blått :)

Lenke til kommentar

 

Og siden jeg først skriver; hvordan ligger det an for dere andre som tenker å søke i år? :) Har selv trent relativt hardt de siste månedene, og ligger innefor alle kravene. Må bare få jobbet litt ekstra med kondisjonen, så jeg ikke nærmest faller død om etter løpingen

Har selv vært å testet både svømming, løping og styrke. Er over kravet på samtlige, og har nettopp fått gjort ferdig legeerklæringen. Så nå gjelder det bare å finpusse alt av styrketester, så jeg ikke går på en smell på testdagen. Tror vi begge har mer enn god nok tid!! :)

 

Høres bra ut! Er snart ferdig med legeerkæring selv, må bare en tur innom optiker og ørelege for å få tatt synstest og audiometri. Håper ikke mine dager i grungeband har hemmet hørselen så alt for mye.

Har dere som søker i år noen tanker om hvor dere vil ende opp? Selv vil jeg gjerne til Oslo, men ender opp med 50.1 poeng nå til vår, og hvis snittet stiger enda litt så er nok den tanken bare å legge fra seg. Kongsvinger er nok der jeg ender opp, hvis jeg består alt av tester da selvfølgelig  :green: 

Beklager hvis dette ikke er så relevant for selve opptaket, syns bare det er hyggelig å høre litt om andres tanker! 

Lenke til kommentar

 

 

Og siden jeg først skriver; hvordan ligger det an for dere andre som tenker å søke i år? :) Har selv trent relativt hardt de siste månedene, og ligger innefor alle kravene. Må bare få jobbet litt ekstra med kondisjonen, så jeg ikke nærmest faller død om etter løpingen

Har selv vært å testet både svømming, løping og styrke. Er over kravet på samtlige, og har nettopp fått gjort ferdig legeerklæringen. Så nå gjelder det bare å finpusse alt av styrketester, så jeg ikke går på en smell på testdagen. Tror vi begge har mer enn god nok tid!! :)

Høres bra ut! Er snart ferdig med legeerkæring selv, må bare en tur innom optiker og ørelege for å få tatt synstest og audiometri. Håper ikke mine dager i grungeband har hemmet hørselen så alt for mye.

Har dere som søker i år noen tanker om hvor dere vil ende opp? Selv vil jeg gjerne til Oslo, men ender opp med 50.1 poeng nå til vår, og hvis snittet stiger enda litt så er nok den tanken bare å legge fra seg. Kongsvinger er nok der jeg ender opp, hvis jeg består alt av tester da selvfølgelig :green:

Beklager hvis dette ikke er så relevant for selve opptaket, syns bare det er hyggelig å høre litt om andres tanker!

Dette er selvfølgelig relevant!! :) Jeg tenker hovedsakelig Stavern. Billigere å bo der, også har jeg hørt mye bra om det! Ender opp med ca. 5.4 i snitt nå etter et år i militæret, så for meg er det også bare testene det står på! :)

Lenke til kommentar

Kjekt at tråden tar seg opp, ja! :) Stikker innom stort sett hver dag i håp om at det er noe nytt å lese. Søker selv i år, har trent godt og er innenfor de fleste kravene. Kjenner jeg trenger å øve litt ekstra på svømming og de andre øvelsene i vann.

 

Jeg er derimot veldig usikker på hvilket studiested jeg skal søke meg til. Det er nok enten Oslo eller Bodø som er aktuelt for min del, av ulike årsaker. Har karaktersnitt på 5,4 så det burde vel holde til de fleste steder. Har hørt mye forskjellig om Oslo, en del negativt. Blant annet at skolen begynner å bli slitt og at skolen blir liten i forhold til hvor mange studenter som går der. I tillegg har jeg hørt at mange av studentene som går der kommer fra Oslo og omegn, og drar hjem etter skoletid og lignende. Tenker at det kanskje går utover det sosiale, både på skolen og utenom skoletid? Dette er selvsagt bare ting jeg har hørt og blitt fortalt. Dersom noen her har gått i Oslo, så vil jeg gjerne høre hva dere tenker? Hvordan opplevde dere Oslo som studiested?

Lenke til kommentar

Syntes det er litt merkelig. For på samordna opptak sine sider står at det ved PHS er det kun mulig å ettersende forbedring av karakterer, og ikke nye. Men når jeg ringte PHS og snakket med en om ettersending av dokument sa han at jeg kunne sende inn både nye og gamle fag, og at alt ville telles. Litt merkelig å skrive det på nettsiden om det ikke stemmer. 

Lenke til kommentar

Syntes det er litt merkelig. For på samordna opptak sine sider står at det ved PHS er det kun mulig å ettersende forbedring av karakterer, og ikke nye. Men når jeg ringte PHS og snakket med en om ettersending av dokument sa han at jeg kunne sende inn både nye og gamle fag, og at alt ville telles. Litt merkelig å skrive det på nettsiden om det ikke stemmer.

Det er samordna opptak som styrer med konkurransepoengdelen av opptaket, og derfor informasjonen derfra du burde høre på.

 

Karakterer fra nye fag som kan sendes inn til vanlig søknadsfrist teller, men ettersending er kun for forbedring av karakterer i gjeldende fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når får man beskjed om man har bestått alle testene? Altså om man er egnet?

Teoretisk sett, så vil du da kunne vite om du kommer inn eller ikke, om du består?

Du får ikke tilbakemelding på disse testene. Du får beskjed 20 juli(?) Om du får studieplass eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Gøy å lese om hva andre tenker og hvordan de ligger ifh. testene! :)

 

Har et spørsmål jeg også, kanskje litt utenfor men; hvordan fungerer det å patruljere som sivil politi? Er det en egen stilling eller ..?

Bare å spørre! Vi svarer etter beste evne innenfor taushetsplikt osv.

 

Hvis du tenker på operative personell som er ute i gata er det flere som opptrer sivilt. Flere grupper opptrer bare i sivilt. Men jeg er usikker på om jeg kan gå inn på hvem som bare jobber sivilt, så det spørsmålet lar jeg stå åpent.

 

Det er nok ikke vanlig at man har en egen stilling som sivilt politi på de enkelte tjenestestedene.

 

Spørsmålet var egentlig hvordan man blir det. :p Er man bare sivilpoliti eller er det skift basert. Om det er hemmelig så lar vi spørsmålet vente til jeg eventuelt er i blått :)

 

Det kommer helt an på hvor du jobber, og hva du gjør. For eksempel er det forskjell på om du er på vanlig patrulje, og det å frakte en arrestant eller psykiatrisk pasient. Her vil de som er på patrulje som regel være uniformert, og de som frakter en person vil være i sivilt. Men det trenger ikke å være slik heller. Kommer an på hvor, når, hvordan, hvorfor, osv.

Lenke til kommentar

 

 

Og siden jeg først skriver; hvordan ligger det an for dere andre som tenker å søke i år? :) Har selv trent relativt hardt de siste månedene, og ligger innefor alle kravene. Må bare få jobbet litt ekstra med kondisjonen, så jeg ikke nærmest faller død om etter løpingen

Har selv vært å testet både svømming, løping og styrke. Er over kravet på samtlige, og har nettopp fått gjort ferdig legeerklæringen. Så nå gjelder det bare å finpusse alt av styrketester, så jeg ikke går på en smell på testdagen. Tror vi begge har mer enn god nok tid!! :)

 

Høres bra ut! Er snart ferdig med legeerkæring selv, må bare en tur innom optiker og ørelege for å få tatt synstest og audiometri. Håper ikke mine dager i grungeband har hemmet hørselen så alt for mye.

Har dere som søker i år noen tanker om hvor dere vil ende opp? Selv vil jeg gjerne til Oslo, men ender opp med 50.1 poeng nå til vår, og hvis snittet stiger enda litt så er nok den tanken bare å legge fra seg. Kongsvinger er nok der jeg ender opp, hvis jeg består alt av tester da selvfølgelig  :green: 

Beklager hvis dette ikke er så relevant for selve opptaket, syns bare det er hyggelig å høre litt om andres tanker! 

 

 

Jeg håper å komme inn i Stavern! Men tror kanskje jeg ender opp i kongsvinger eller bodø grunnet snittet mitt. 

Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som har gått Kongsvinger/Oslo. Hvordan er overgangen fra Kongsvinger til Oslo 3. året? Oslo er jo mye større enn Kongsvinger, er det slik at de som tidligere gikk på Kongsvinger stort sett holder seg for seg selv, og de fra Oslo for seg selv, eller er det nesten som å begynne på nytt? Altså at alle er åpen og mottakelig mot de som kommer fra Kongsvinger. Ser for meg overgangen vil være ganske stor. Ikke nødvendigvis i forhold til skolen, men alt blir jo med ett MYE større når man bor i Oslo.  

Lenke til kommentar

Fikk et lite spark i ræva når jeg leste denne tråden igjen. Siden Samordna Opptak ikke har åpnet for søknad enda, har jeg ikke tenkt på legeerklæringen. Ble litt stressa da jeg leste at det var noen som var så å si ferdig med alt nå, så da var det bare å hive seg rundt for å begynne prosessen. Heldigvis tok jeg optiker først, noe som jeg har vært mest redd for (bruker linser), men jeg ble godkjent for utrykningskjøring.   :)

 

Når der gjelder studiested så vurderer jeg både Stavern og Oslo, da det er ca like langt å pendle til begge to. Kjenner jeg har blitt mer usikker på Stavern nå som jeg hører snakk om at dette muligens blir siste kullet som går der. Har gjennom min nåværende jobb vært med på tre nedbemanningsprosesser og sett hvordan folk blir påvirket av det. 

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om man kan bli politi med diagnosen autisme?

Jeg har diagnosen f84,9

Send mail til [email protected]. Men jeg tror nok ikke man kan bli politi med denne diagnosen.

Hvorfor tror du ikke det?

Jeg er ingen lege så jeg skal ikke si at dette er direkte kvalifiserende for opptak. Derfor må du sende en e-post for å høre.

 

På generelt grunnlag er phs sitt medisinske regelverk veldig strengt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...