Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Alt jeg noen gang har hatt lyst til er å begynne på phs. Jeg søkte i år men møtte ikke til fysiske tester da jeg ikke følte meg klar for benkpressen.. Jeg vet at jeg ikke hadde kommet inn i år uansett, grunnet karakterer og skal derfor ta opp fag i år. I tillegg er jeg godt i gang med treningen. Jeg er svært nervøs for at jeg ikke kommer inn da jeg vet med sikkerhet at dette er noe jeg har lyst til.. De fysiske testene tror jeg skal gå fint. Forhåpentligvis de psykiske også, men lurer på hvordan dette intervjuet foregår? Hvor lenge varer det? Vet at dere ikke kan si meg konkret hva som blir stilt spm om, men er det ofte slik at folk blir bedt om å ramse opp diverse statsråd osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt jeg noen gang har hatt lyst til er å begynne på phs. Jeg søkte i år men møtte ikke til fysiske tester da jeg ikke følte meg klar for benkpressen.. Jeg vet at jeg ikke hadde kommet inn i år uansett, grunnet karakterer og skal derfor ta opp fag i år. I tillegg er jeg godt i gang med treningen. Jeg er svært nervøs for at jeg ikke kommer inn da jeg vet med sikkerhet at dette er noe jeg har lyst til.. De fysiske testene tror jeg skal gå fint. Forhåpentligvis de psykiske også, men lurer på hvordan dette intervjuet foregår? Hvor lenge varer det? Vet at dere ikke kan si meg konkret hva som blir stilt spm om, men er det ofte slik at folk blir bedt om å ramse opp diverse statsråd osv?

 

Intervjuet er ingenting å grue seg for. Du sitter på et rom sammen med en person fra nemnda, og intervjuet varer ca 1 time. Jeg kan med en gang si at intervjuet på ingen måte er en kunnskapstest, og at du ikke vil få faktaspørsmål (jeg vet dette ble gjort da politiskolen var etatskole og ikke høgskole).

Spørsmålene vil dreie seg om hvordan du er som person, dine holdninger og verdier.

 

Det eneste tipset jeg kan komme med er at du i forkant reflekterer litt rundt hvorfor du ønsker å bli politi, samt hvilke holdninger du har til diverse ting. Og ikke minst; Vær ærlig. 

 

Lykke til!  :)

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer fadderuken feks i Stavern, da dette er er ganske lite sted med få elever? Og er det fadderuke i Kongsvinger, ettersom det ikke går 3. Års elever der?

 

Er det mest normalt å bo i kollektiv, eller bor det en del på de ulike "studenthusene"? Jeg er forsåvidt mest higen på å bo alene om jeg skulle komme inn, men vil ikke ende opp lonely fordi jeg er den eneste som ikke bor i kollektiv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Jeg tenker å søke politihøgskolen nå til 2017, og jeg har ett par spørsmål angående litt diverse.
Jeg er 19 år, og har foreløpig 46,1 studiepoeng. Jeg tar et årsstudium i engelsk nå, men kommer ikke til å være ferdig med dette studiet før søknadsfristen 2017. Må jeg være ferdig med årsstudiummet for å få de to ekstra poengene på søknaden?
Og siden jeg fyller 20 år i 2017, betyr dette at jeg får to alderspoeng? Eller får man bare disse poengene året ETTER året man fyller 20?

Til sist lurer jeg på hva som kan bli sagt om gruppeoppgaven under opptaksprøvene. Jeg forstår at dere ikke har lov til å fortelle direkte hva oppgaven går ut på, men jeg lurer bare på om oppgaven er mer "konkret" eller "abstrakt". Legges det mer fokus på at gruppen kommer frem til et riktig svar? Eller står kommunikasjon og sammarbeid høyere, og det legges ikke så stor vekt på om svaret gruppen kommer frem til er rett eller ei? 

Tusen takk for svar på forhånd! 
-Even  :)

Lenke til kommentar

Hei,
Du kan lese om ettersendelse av dokumentasjon her:
http://www.phs.no/studies/Bachelor/opptakskrav/studiekompetanse/forbedringer/

og

https://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/

Vet ikke om årsstudiumet ditt går under "nyere fag", noe som ikke kan ettersendes iflg. PHS. Les mer om dette, for det er jeg usikker på. Eller send en e-post til [email protected].


Når det gjelder alderspoeng er det fra og med det året du fyller 20 år at disse blir tatt med i beregning.

Kilde:
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/


Angående gruppeoppgaven. Det er en konkret oppgave som skal løses helhetlig av gruppen. Hvilket svar man kommer frem til er ikke avgjørende, det er veien frem til svaret som er avgjørende.

Opptaket er tilknyttet en vurdering av egnethet. Vurdering av egnethet foregår i tilknytning til følgende kategorier:

Åpenhet og inkludering
Viser respekt og nysgjerrighet overfor annerledeshet, og er aktivt inkluderende

Samhandling
Samarbeider godt med andre. Viser empati og gode kommunikasjonsferdigheter.

Modenhet
Fremstår som trygg, engasjert, tillitsskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

Handlekraft
En strukturert og besluttsom person som tar ansvar, gjør selvstendige vurderinger og viser mot.

Integritet
Evner å handle på en saklig og upartisk måte, har plettfri vandel og fremstår som skikket.

Analytisk evne
Viser evne til læring og til å se essensen i en kompleks fremstilling. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

Kilde:
http://www.phs.no/studies/Bachelor/opptakskrav/personlig-egnethet/

Gruppeoppgaven berører flere av disse kravene til personlig egnethet.

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Takk! Jeg er forøvrig veldig spent på om de bevarer systemet som ble prøvd ut i år, slik at de som ble funnet egnet og bestod opptaket i år også er godkjent neste år. Noen som har fått nyss i om dette vedvarer? Hadde gjort prosessen litt mindre nervepirrende! Både opptaket og intervjuene var riktignok veldig artige å delta på.

Satser på å passere 50 studiepoeng med god margin med 2 tilleggspoeng for høyere utdanning og forbedrede karakterer i 2 fag, så karakterene skal nok ikke ødelegge for meg igjen neste år. :)

 

Har ikke hørt noe om dette systemet vedvarer neste år. Men phs har beholdt samme formen for intervju en del år, og datatester har vært de siste årene. Siden dette er ganske nytt, så skal du ikke se bort i fra at det er noe i samme duren til neste år.

 

Høres ut som det holder med god margin til neste år :)

 

Med dagens regjering der politidistriktene får en dyr reform å betale for samtidig som det trekkes midler dra distriktene (inkludert PHS) for at POD skal kunne gjennomføre sin del av reformen, så er det lite sannsynlig at PHS vil få større økonomisk handlingsrom.

 

Les: PHS vil fortsatt måtte telle på knappene, og vil sannsynligvis videreføre den billigst mulige måten å gjennomføre opptaket på. Derunder systemet med at godkjenning fra forrige år fortsatt teller.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tenker å søke politihøgskolen nå til 2017, og jeg har ett par spørsmål angående litt diverse.

Jeg er 19 år, og har foreløpig 46,1 studiepoeng. Jeg tar et årsstudium i engelsk nå, men kommer ikke til å være ferdig med dette studiet før søknadsfristen 2017. Må jeg være ferdig med årsstudiummet for å få de to ekstra poengene på søknaden?

Og siden jeg fyller 20 år i 2017, betyr dette at jeg får to alderspoeng? Eller får man bare disse poengene året ETTER året man fyller 20?

Til sist lurer jeg på hva som kan bli sagt om gruppeoppgaven under opptaksprøvene. Jeg forstår at dere ikke har lov til å fortelle direkte hva oppgaven går ut på, men jeg lurer bare på om oppgaven er mer "konkret" eller "abstrakt". Legges det mer fokus på at gruppen kommer frem til et riktig svar? Eller står kommunikasjon og sammarbeid høyere, og det legges ikke så stor vekt på om svaret gruppen kommer frem til er rett eller ei? 

 

Tusen takk for svar på forhånd! 

-Even  :)

 

Du må ikke være ferdig med årsstudiumet for å få de to ekstra poengene. Du bare ettersender karakterene  :)

Tok selv årsstudium før jeg kom inn på PHS i år. 

Endret av mkmd
Lenke til kommentar

Må man ha vitnemål på søker tidspunktet?

Går siste år vgs nå og er jo ferdig før phs begynner i august , men vitnemål har jeg ikke innen fristen mars

Kan man etter sende, eller må jeg vente til år etter? Blir 20 iløpet av neste år

Du må ha vitnemål når du søker, er kun mulig å ettersende forbedringer av fag etter søknadsfristen.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer fadderuken feks i Stavern, da dette er er ganske lite sted med få elever? Og er det fadderuke i Kongsvinger, ettersom det ikke går 3. Års elever der?

 

Er det mest normalt å bo i kollektiv, eller bor det en del på de ulike "studenthusene"? Jeg er forsåvidt mest higen på å bo alene om jeg skulle komme inn, men vil ikke ende opp lonely fordi jeg er den eneste som ikke bor i kollektiv.

Hvordan fadderuken er i Stavern kjenner jeg ikke til, men i Kongsvinger har vi også fadderuke. Er en liten plass, men det anser jeg som en fordel, da vi kommer mye nærmere hverandre. Fadderuken i Kongsvinger var i år veldig gøy! Det er sykepleierstudentene i Kongsvinger som er fadderne til PHS studentene, og det fungerte ypperlig.

 

Jeg bor selv i kollektiv, og trives veldig godt med det. Jeg har tidligere bare bodd alene, men vi har ordensregler og det fungerer bra. En veldig trygghet å ha kollektivet i starten av skoleåret, da man som oftest ikke kjenner noen.

 

Er bare å spørre om flere ting om det skulle dukke opp flere spørsmål :)

Lenke til kommentar

Hei, skal starte på PHS til høsten og har noen spørsmål.​ Hvordan er en gjennomsnittlig studiehverdag for en PHS-student? Er forelesningene obligatoriske? Har man "vanlige" skoletimer i klasserom? Har også tatt en titt på pensumlista for i år, stemmer det at man må kjøpe i underkant av 70 bøker?

 

 

Som nevnt tidligere er det mye kompendium, det legges ut pensumliste der det er kun det som står under "Bøker" i pensumlisten som evnt. er nødvendig å kjøpe, resten er tilgjengelig i kompendium fra skolen (kostet en 500-lapp i år). Jeg kjøpte vel 24 bøker til B1 i år, for hele året - stipendutbetalingen dekte det godt :) 

Lenke til kommentar

Jeg leser at under siste året på phs må man gjennomføre

våpengodkjenning og at man har 3. Forsøk. Om man skulle stryke ved siste forsøk, hvordan er prosedyren videre da? Regner med man ikke blir godkjent som polititjenestemann og at man ikke får vitnemål? Eller?

 

Jeg har også sett bilder hvor studentene på phs får teste ut tåregass. Er det valgfritt, eller er alle pålagt å prøve uten maske?

Lenke til kommentar

Jeg leser at under siste året på phs må man gjennomføre

våpengodkjenning og at man har 3. Forsøk. Om man skulle stryke ved siste forsøk, hvordan er prosedyren videre da? Regner med man ikke blir godkjent som polititjenestemann og at man ikke får vitnemål? Eller?

 

Jeg har også sett bilder hvor studentene på phs får teste ut tåregass. Er det valgfritt, eller er alle pålagt å prøve uten maske?

Hei.

Stryker du tredje forsøk kan du søke om et siste forsøk. Dersom du får innvilget et fjerde forsøk, men stryker, står du da uten vitnemål. Studieplassen opphører.

 

Når det gjelder CS-gass testes dette i B2 og var tidligere valgfritt.

Lenke til kommentar

På krav om og ha lappen

Holder det med automat lappen? Noen sa man måtte kunne kjøre manuel og

Veldig uheldig og dumt og du skal kjøre opp til automat. Tror ikke det er noe KRAV om at du må ha førerkort, manuelt. Det er varierende om politiet kjører bilder med automat eller manuell. Kjør opp til manuell, så slipper du noe krøll.

Lenke til kommentar

Slenger meg på i år også!
Kom dessverre ikke inn i år, var visst 0.1 konkurransepoeng unna, så velger å søke igjen til neste år :)

Veldig spent på om opptaksformen vedvarer fra i fjor, slik at vi som bestod vil slippe å ta testene på nytt. Må si at det hadde vært en veldig deilig følelse å vite at man er godkjent! Ellers tror jeg nok jeg kommer inn med 2-alderspoeng + 1 skolepoeng ekstra fra i fjor, så er som sagt veldig spent på søknadsprosessen!

Imens har jeg flyttet fra Oslo til Bergen og startet på studie her, så om noen skulle trenge en partner til å teste opptaket med, eller vil ha en treningspartner/svømmepartner som kan hjelpe dere litt på vei(eller bare trene) så er det bare å ta kontakt! Har veldig lyst til å komme i kontakt med noen andre PHS søkere :) 
Kan nevene at jeg er 20år og mann.

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg tenker å søke politihøgskolen nå til 2017, og jeg har ett par spørsmål angående litt diverse.

Jeg er 19 år, og har foreløpig 46,1 studiepoeng. Jeg tar et årsstudium i engelsk nå, men kommer ikke til å være ferdig med dette studiet før søknadsfristen 2017. Må jeg være ferdig med årsstudiummet for å få de to ekstra poengene på søknaden?

Og siden jeg fyller 20 år i 2017, betyr dette at jeg får to alderspoeng? Eller får man bare disse poengene året ETTER året man fyller 20?

Til sist lurer jeg på hva som kan bli sagt om gruppeoppgaven under opptaksprøvene. Jeg forstår at dere ikke har lov til å fortelle direkte hva oppgaven går ut på, men jeg lurer bare på om oppgaven er mer "konkret" eller "abstrakt". Legges det mer fokus på at gruppen kommer frem til et riktig svar? Eller står kommunikasjon og sammarbeid høyere, og det legges ikke så stor vekt på om svaret gruppen kommer frem til er rett eller ei? 

 

Tusen takk for svar på forhånd! 

-Even  :)

 

Du må ikke være ferdig med årsstudiumet for å få de to ekstra poengene. Du bare ettersender karakterene  :)

Tok selv årsstudium før jeg kom inn på PHS i år. 

 

Du får de to alderspoengene fra og med året du fyller 20. Dvs. at hvis du fyller 20 det året du søker, så søker du med 2 alderspoeng

Lenke til kommentar

Hei.Skal søke i år jeg også.Jeg fobreder meg til opptak, men sliter litt med svømme programmet!Hvordan trener dere opp til svømmingen?

Takk på forhånd ?

Hei! I fjor meldte jeg meg opp til crawlekurs for nybegynnere og dette hjalp meg på veldig god vei. Det tok ikke lange stunden før jeg hadde kravene i boks. Hvis ikke du har mulighet til dette anbefaler jeg å svømme ofte og prøve å finne den teknikken som funker best for deg.

Lenke til kommentar

 

På krav om og ha lappen

Holder det med automat lappen? Noen sa man måtte kunne kjøre manuel og

Veldig uheldig og dumt og du skal kjøre opp til automat. Tror ikke det er noe KRAV om at du må ha førerkort, manuelt. Det er varierende om politiet kjører bilder med automat eller manuell. Kjør opp til manuell, så slipper du noe krøll.

 

 

Jeg er 99,9% sikker på at man må ha førerkort for manuell, selv om det ikke har blitt skrevet noe spesifikt om det. Flere steder foregår f.eks kjørekurs kun med manuellgir.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...