Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg skal søke phs 2017, kommer til å pendle. Bor 2 timer unna både Kongsvinger og Oslo.

Når starter som regel forelesningene? Hvor mange fulle dager hadde dere som gikk B1 i fjor?

Det varierer når man starter og slutter. Det varierer også antall timer på skolen. Min anbefaling er uten tvil å bosette deg nært skolen.

Lenke til kommentar

Hei, skal starte på PHS til høsten og har noen spørsmål.​ Hvordan er en gjennomsnittlig studiehverdag for en PHS-student? Er forelesningene obligatoriske? Har man "vanlige" skoletimer i klasserom? Har også tatt en titt på pensumlista for i år, stemmer det at man må kjøpe i underkant av 70 bøker?

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg skal søke phs 2017, kommer til å pendle. Bor 2 timer unna både Kongsvinger og Oslo.

Når starter som regel forelesningene? Hvor mange fulle dager hadde dere som gikk B1 i fjor?

Det varierer når man starter og slutter. Det varierer også antall timer på skolen. Min anbefaling er uten tvil å bosette deg nært skolen.

 

 

Jeg pendlet to timer hver vei i B1 og B3, det gikk helt fint. Er du litt strukturert (noe jeg ikke var) så kan du lese på bussen hvis du reiser kollektivt. Dersom du planlegger litt kan du "shoppe" en del timer slik at du lager litt din egen hverdag. Jeg forsøkte å flytte timer ved å være med andre klasser og forelesninger. Krever litt planlegging, men det gikk fint. For meg gikk det overaskende bra, hadde 50 % stilling i tillegg og forpliktelser med hus og det som hører med.

 

Med å gjøre det på den måten fikk jeg en del hele dager som jeg benyttet på jobb i stedet for. Å ja, jeg fikk så absolutt bra karakterer :)

 

Men som krimt3k sier, så er det sikkert veldig mye mer behagelig å bo i nærheten. Det jeg opplevde var at jeg var en av de i klassen som var på flest timer undervisning, og selvfølgelig minst ute på fest :)

Lenke til kommentar

Hei, skal starte på PHS til høsten og har noen spørsmål.​ Hvordan er en gjennomsnittlig studiehverdag for en PHS-student? Er forelesningene obligatoriske? Har man "vanlige" skoletimer i klasserom? Har også tatt en titt på pensumlista for i år, stemmer det at man må kjøpe i underkant av 70 bøker?

Hei.

 

Skoledagene varierer fra ingen forelesninger, til en hel skoledag. Veldig variert med andre ord. Noen uker er det mye, andre er det lite. Man har en god del undervisning bare med sin klasse i klasserom, og undervisning i større forsamlinger.

 

Mye av pensum får du kjøpt i kompendier. Vent til skolestart med å kjøpe bøker. Kjøp ikke alt med en gang. Du får gode tips fra de som går i B3 om hvilke bøker som man ikke trenger å kjøpe. Selv kjøpte jeg det meste av bøker og betalte vel 9000 kroner for alt. Det skal sies at det er mer nå som er lagt til i kompendier siden jeg gikk i B1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei,

 

Jeg skal søke phs 2017, kommer til å pendle. Bor 2 timer unna både Kongsvinger og Oslo.

Når starter som regel forelesningene? Hvor mange fulle dager hadde dere som gikk B1 i fjor?

Det varierer når man starter og slutter. Det varierer også antall timer på skolen. Min anbefaling er uten tvil å bosette deg nært skolen.

 

 

Jeg pendlet to timer hver vei i B1 og B3, det gikk helt fint. Er du litt strukturert (noe jeg ikke var) så kan du lese på bussen hvis du reiser kollektivt. Dersom du planlegger litt kan du "shoppe" en del timer slik at du lager litt din egen hverdag. Jeg forsøkte å flytte timer ved å være med andre klasser og forelesninger. Krever litt planlegging, men det gikk fint. For meg gikk det overaskende bra, hadde 50 % stilling i tillegg og forpliktelser med hus og det som hører med.

 

Med å gjøre det på den måten fikk jeg en del hele dager som jeg benyttet på jobb i stedet for. Å ja, jeg fikk så absolutt bra karakterer :)

 

Men som krimt3k sier, så er det sikkert veldig mye mer behagelig å bo i nærheten. Det jeg opplevde var at jeg var en av de i klassen som var på flest timer undervisning, og selvfølgelig minst ute på fest :)

 

Takker for svar. Var akkurat et slikt svar jeg var ute etter å lese. :-) 

Lenke til kommentar

Hei! Søker også PHS i 2017, klarer nesten ikke vente! Skal ta et årsstudium i ungdomssosiologi i år.

 

Tenkte å allerede nå starte og forberede meg best mulig fysisk til opptak. Noen som har tips til trening opp mot de fysiske opptaksprøvene, både på land og i vann? Ser skolen har lagt ut egne treningsprogram, er dette noe dere tidligere søkere har fulgt frem mot opptak?

 

Fantastisk med tråder som dette, til stor hjelp for oss (forhåpentligvis) kommende politistudenter :-)

Lenke til kommentar

Hei! Søker også PHS i 2017, klarer nesten ikke vente! Skal ta et årsstudium i ungdomssosiologi i år.

 

Tenkte å allerede nå starte og forberede meg best mulig fysisk til opptak. Noen som har tips til trening opp mot de fysiske opptaksprøvene, både på land og i vann? Ser skolen har lagt ut egne treningsprogram, er dette noe dere tidligere søkere har fulgt frem mot opptak?

 

Fantastisk med tråder som dette, til stor hjelp for oss (forhåpentligvis) kommende politistudenter :-)

Hei og velkommen til forumet. Når det gjelder de fysiske testene er dette folk flest klarer med målrettet trening. Det er vanskelig for oss å gi noen spesielle råd angående trening, da vi ikke vet hvilken grunnform du innehar.

 

Imidlertid kan jeg si noe generelt. Du bør starte tidlig med å dra i bassenget, erfaringsmessig så sliter mesteparten her.

 

Har forøvrig selv ikke fulgt noen av phs sine programmer, har vært ganske ustrukturert med trening både før opptaket og på skolen.

 

Ønsker deg lykke til i søknadsprosessen. Rop ut om det skulle være flere spørsmål.

Lenke til kommentar

 

Hei! Søker også PHS i 2017, klarer nesten ikke vente! Skal ta et årsstudium i ungdomssosiologi i år.

 

Tenkte å allerede nå starte og forberede meg best mulig fysisk til opptak. Noen som har tips til trening opp mot de fysiske opptaksprøvene, både på land og i vann? Ser skolen har lagt ut egne treningsprogram, er dette noe dere tidligere søkere har fulgt frem mot opptak?

 

Fantastisk med tråder som dette, til stor hjelp for oss (forhåpentligvis) kommende politistudenter :-)

Hei og velkommen til forumet. Når det gjelder de fysiske testene er dette folk flest klarer med målrettet trening. Det er vanskelig for oss å gi noen spesielle råd angående trening, da vi ikke vet hvilken grunnform du innehar.

 

Imidlertid kan jeg si noe generelt. Du bør starte tidlig med å dra i bassenget, erfaringsmessig så sliter mesteparten her.

 

Har forøvrig selv ikke fulgt noen av phs sine programmer, har vært ganske ustrukturert med trening både før opptaket og på skolen.

 

Ønsker deg lykke til i søknadsprosessen. Rop ut om det skulle være flere spørsmål.

 

 

Tusen takk for svar! Tenker at bassengøvelsene blir den største utfordringen for meg også. Har planer om å ta kontakt med en tidligere gymlærer/svømmelærer for å høre om hun har lyst å bli med noen timer i bassenget. Sikkert mye gode tips å få.

 

Ellers er det vel viktig, som selvfølgelig i alle andre studier også, å jobbe godt på skolen. I et utfordrende og tøft jobbmarked er det vel avgjørende med gode resultat ut fra B3.

Lenke til kommentar

Har tenkt en del på politihøgskolen i det siste. Men har et spørsmål... 

 

Jeg har aldri vært en stor kar, Er faktisk litt på den spinkle siden. Har trent før i tiden og selvom jeg la på meg mye kg i muskler så ble jeg aldri like sterk som normale mannfolk kan bli. Har en såkalt Ectomorph kroppsbygg. Noe som betyr at jeg er høy og spinkel. Er veldig tynn rundt håndleddet.

 

Uansett, vil dette være et problem for å komme inn på politihøgskolen? Hvis jeg består de fysiske opptakskravene, kan jeg likevel bli funnet uegnet på grunn av at jeg rett og slett er for spinkel? Kan tenke meg at dette kan skje, så er ikke helt sikker på om jeg faktisk har lyst å satse på politi eller bare bli noe annet i stedet.

 

Jeg har jo trent mye i mitt liv og har ikke noe problem for å legge på meg litt muskler og kg, men kommer ikke til å bli noe hercules for å si det sånn...

 

Hva tror dere? 

Lenke til kommentar

Har tenkt en del på politihøgskolen i det siste. Men har et spørsmål... 

 

Jeg har aldri vært en stor kar, Er faktisk litt på den spinkle siden. Har trent før i tiden og selvom jeg la på meg mye kg i muskler så ble jeg aldri like sterk som normale mannfolk kan bli. Har en såkalt Ectomorph kroppsbygg. Noe som betyr at jeg er høy og spinkel. Er veldig tynn rundt håndleddet.

 

Uansett, vil dette være et problem for å komme inn på politihøgskolen? Hvis jeg består de fysiske opptakskravene, kan jeg likevel bli funnet uegnet på grunn av at jeg rett og slett er for spinkel? Kan tenke meg at dette kan skje, så er ikke helt sikker på om jeg faktisk har lyst å satse på politi eller bare bli noe annet i stedet.

 

Jeg har jo trent mye i mitt liv og har ikke noe problem for å legge på meg litt muskler og kg, men kommer ikke til å bli noe hercules for å si det sånn...

 

Hva tror dere? 

 

Det har nok ingen betydning, så lenge du består de fysiske kravene.

 

På mitt opptak var det en salig blanding av undervektige, normalvektige, overvektige og toppidrettsutøvere. Og folk med alle nevnte kroppstyper bestod. Faktisk, når det gjelder svømming, løping og pullups er det fordelaktig å være relativt tynn. Kjør på, HappyW! :)

Endret av Zipz
Lenke til kommentar

 

Har tenkt en del på politihøgskolen i det siste. Men har et spørsmål... 

 

Jeg har aldri vært en stor kar, Er faktisk litt på den spinkle siden. Har trent før i tiden og selvom jeg la på meg mye kg i muskler så ble jeg aldri like sterk som normale mannfolk kan bli. Har en såkalt Ectomorph kroppsbygg. Noe som betyr at jeg er høy og spinkel. Er veldig tynn rundt håndleddet.

 

Uansett, vil dette være et problem for å komme inn på politihøgskolen? Hvis jeg består de fysiske opptakskravene, kan jeg likevel bli funnet uegnet på grunn av at jeg rett og slett er for spinkel? Kan tenke meg at dette kan skje, så er ikke helt sikker på om jeg faktisk har lyst å satse på politi eller bare bli noe annet i stedet.

 

Jeg har jo trent mye i mitt liv og har ikke noe problem for å legge på meg litt muskler og kg, men kommer ikke til å bli noe hercules for å si det sånn...

 

Hva tror dere? 

 

Det har nok ingen betydning, så lenge du består de fysiske kravene.

 

På mitt opptak var det en salig blanding av undervektige, normalvektige, overvektige og toppidrettsutøvere. Og folk med alle nevnte kroppstyper bestod. Faktisk, når det gjelder svømming, løping og pullups er det fordelaktig å være relativt tynn. Kjør på, HappyW! :)

 

Helt rett det som blir påpekt her. Kjør på, følg drømmene dine! Ingenting står i veien for at nettopp du skal kunne bli politi.

Lenke til kommentar

Neste år stiller jeg til opptak med 48.4 i snitt. Tror dere jeg trenger å ta opp fag for å komme inn på noen av skolene? Vurderer å gjøre det for å være sikker men koster en god del å ta opp fag...

Hei,

Det er vanskelig å si noe om poenggrensene da de varierer veldig. Er dette medregnet maks alderspoeng?

Lenke til kommentar

 

Neste år stiller jeg til opptak med 48.4 i snitt. Tror dere jeg trenger å ta opp fag for å komme inn på noen av skolene? Vurderer å gjøre det for å være sikker men koster en god del å ta opp fag...

Hei,

Det er vanskelig å si noe om poenggrensene da de varierer veldig. Er dette medregnet maks alderspoeng?

 

dette er medregnet 6 alderspoeng pluss 2 tilleggspoeng fra førstegangstjeneste. Så poengene mine øker med enda 2 til 2018.

Lenke til kommentar

 

 

Neste år stiller jeg til opptak med 48.4 i snitt. Tror dere jeg trenger å ta opp fag for å komme inn på noen av skolene? Vurderer å gjøre det for å være sikker men koster en god del å ta opp fag...

Hei,

Det er vanskelig å si noe om poenggrensene da de varierer veldig. Er dette medregnet maks alderspoeng?

dette er medregnet 6 alderspoeng pluss 2 tilleggspoeng fra førstegangstjeneste. Så poengene mine øker med enda 2 til 2018.

Da har du vel over 50 studiepoeng som jeg tror skal holde i massevis. Stå på!

Lenke til kommentar

Jeg har det siste året jobbet med og ta opp fag, og vil fortsette med det dette året, slik at jeg er sikker på at konkuranssepoengene ikke er det som vil hemme meg når det kommer til opptak. De fysiske testene føler jeg meg trygg på, og anser meg selv som skikket til og jobbe i politiet. 

 

Uansett, for 5-6 år siden var jeg dum og fikk en sak i konfliktrådet. Dette er ikke noe jeg er stolt over i det hele tatt, og er livredd at dette skal forhindre meg i og komme inn på drømmestudiet. Er det noen her som har lignende erfaringer eller vet om det fortsatt er mulig og komme inn? 

 

Ser du ikke har fått svar på denne. I de tidligere trådene har lignende spørsmål blitt stilt, men jeg skal forsøke å gi deg et så godt svar som mulig.

 

Først og fremst så er det umulig for oss her å gi et konkret svar på om det ene eller andre fører til at man blir funnet uegnet.

 

På den andre siden, så stiller PHS et vandelskrav om at man må ha plettfri vandel. Under følger et sitat fra PHS sine nettsider om vilkår som fører til at man ikke lengre har plettfri vandel. Det som også er verdt å merke seg her, er at det gjøres en individuell vurdering av hver enkelt søker.

 

Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).

I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbart / straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid. Som eksempel på slike forhold kan nevnes:

  • Forelegg for å ha kjørt for fort, uten tap av førerett
  • Forenklede forelegg
  • Enkelte andre forhold. Forholdene vurderes individuelt for hver enkelt søker

Kilde: http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/ofte-stilte-sporsmal-om-vandel/

 

 

Det kan derfor være greit å bare ta en telefon til PHS eller sende dem en e-post. De kan nok gi deg et mye mer konkret svar enn det jeg kan.

 

Tlf: 23 19 99 00

E-post: [email protected]

 

Et siste tips er å reflektere rundt hendelsen, og være ærlig om det på intervjuet.

 

 

Edit: Forøvrig begynner jeg selv i B3 nå til høsten. Så om noen har noen andre spørsmål angående opptak eller studiet, ta gjerne kontakt  :)

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

Tråden for opptak til politihøgskolen 2017. Tråd angående opptaksprosessen og spørsmål rundt utdanningen generelt.

 

Da har kommende studenter fått svar på studieplass, gratulerer!

 

 

Jeg har vært svært aktiv i tråden for 2014 og 2015. Jeg er ferdig utdannet, og svarer på spørsmål i forbindelse med opptaksprosessen og utdanningen.

 

Hei! Jeg har nylig kommet tilbake ifra ferien, hatt en lang og deilig ferie. Nå skal jeg tilbake og studere videre.Jeg skal et år påbygging til generell studiekompetanse, og etter året er ferdig, så har jeg planer om å komme inn i Politihøgskolen.Har derfor laget et treningsprogram som vil hjelpe meg med å trene opp til disse fysiske testene. Jeg spør deg som kjenner til opptakene om å ta en titt på treningsprogrammet mitt og gi meg gjerne en tilbake melding på det.    

 

Treningsprogram X For 2016-2017 

Svøming,styrke og kondisjon.

 

Mandag:  Styrke=  

·        Hangups 4 rep over

·        Puchups 20 rep over

·        Situps 25 rep over

·        Benkpress 60 Kg 4  rep over

Tirsdag :  Løping  

·        3000 M 13 Min FEH

·        Veklser i mellom

·        802 M. 6 Min Løping rundt med to hindriger  på magen og på ryggen

 

Torsdag :

·        Svøming 200 m

·        Undervannsvømming

 

 

OBS: Resten av tiden går til studiene.

Treningsprogrammet gjelder hver uke 

Takk på forhånd default_Happy.gif

Lenke til kommentar

 

Tråden for opptak til politihøgskolen 2017. Tråd angående opptaksprosessen og spørsmål rundt utdanningen generelt.

 

Da har kommende studenter fått svar på studieplass, gratulerer!

 

 

Jeg har vært svært aktiv i tråden for 2014 og 2015. Jeg er ferdig utdannet, og svarer på spørsmål i forbindelse med opptaksprosessen og utdanningen.

 

Hei! Jeg har nylig kommet tilbake ifra ferien, hatt en lang og deilig ferie. Nå skal jeg tilbake og studere videre.Jeg skal et år påbygging til generell studiekompetanse, og etter året er ferdig, så har jeg planer om å komme inn i Politihøgskolen.Har derfor laget et treningsprogram som vil hjelpe meg med å trene opp til disse fysiske testene. Jeg spør deg som kjenner til opptakene om å ta en titt på treningsprogrammet mitt og gi meg gjerne en tilbake melding på det.    

 

Treningsprogram X For 2016-2017 

Svøming,styrke og kondisjon.

 

Mandag:  Styrke=  

·        Hangups 4 rep over

·        Puchups 20 rep over

·        Situps 25 rep over

·        Benkpress 60 Kg 4  rep over

Tirsdag :  Løping  

·        3000 M 13 Min FEH

·        Veklser i mellom

·        802 M. 6 Min Løping rundt med to hindriger  på magen og på ryggen

 

Torsdag :

·        Svøming 200 m

·        Undervannsvømming

 

 

OBS: Resten av tiden går til studiene.

Treningsprogrammet gjelder hver uke 

Takk på forhånd default_Happy.gif

 

 

Jeg var gjennom opptaket nå i vår. Følger du dette programmet hver uke skal du klare kravene med klar margin. Husk å legge til ekstra vekt med gjevne mellomrom om du vil ha skikkelig utbytte av benkpress. Så kan det kanskje være en idé å veksle mellom benkpress og skråbenk med manualer. 

 

Når det kommer til løping trente jeg den spesifikt de siste ukene før opptaket. Kom sent igang med løpetreningen, og løp derfor "polititesten" x3 4-5 ganger de siste fire ukene. Da gikk det greit på opptaket for min del i hvertfall. 

Lenke til kommentar

 

Tråden for opptak til politihøgskolen 2017. Tråd angående opptaksprosessen og spørsmål rundt utdanningen generelt.

 

Da har kommende studenter fått svar på studieplass, gratulerer!

 

 

Jeg har vært svært aktiv i tråden for 2014 og 2015. Jeg er ferdig utdannet, og svarer på spørsmål i forbindelse med opptaksprosessen og utdanningen.

 

Hei! Jeg har nylig kommet tilbake ifra ferien, hatt en lang og deilig ferie. Nå skal jeg tilbake og studere videre.Jeg skal et år påbygging til generell studiekompetanse, og etter året er ferdig, så har jeg planer om å komme inn i Politihøgskolen.Har derfor laget et treningsprogram som vil hjelpe meg med å trene opp til disse fysiske testene. Jeg spør deg som kjenner til opptakene om å ta en titt på treningsprogrammet mitt og gi meg gjerne en tilbake melding på det.    

 

Treningsprogram X For 2016-2017 

Svøming,styrke og kondisjon.

 

Mandag:  Styrke=  

·        Hangups 4 rep over

·        Puchups 20 rep over

·        Situps 25 rep over

·        Benkpress 60 Kg 4  rep over

Tirsdag :  Løping  

·        3000 M 13 Min FEH

·        Veklser i mellom

·        802 M. 6 Min Løping rundt med to hindriger  på magen og på ryggen

 

Torsdag :

·        Svøming 200 m

·        Undervannsvømming

 

 

OBS: Resten av tiden går til studiene.

Treningsprogrammet gjelder hver uke 

Takk på forhånd default_Happy.gif

 

Det er veldig vanskelig for oss å svare på om treningsprogrammet ditt er fornuftig eller ikke. Det kommer helt an på din fysiske form fra før av. Er du i dårlig fysisk form, bør du nok prioritere litt annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...