Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

På krav om og ha lappen

Holder det med automat lappen? Noen sa man måtte kunne kjøre manuel og

Veldig uheldig og dumt og du skal kjøre opp til automat. Tror ikke det er noe KRAV om at du må ha førerkort, manuelt. Det er varierende om politiet kjører bilder med automat eller manuell. Kjør opp til manuell, så slipper du noe krøll.

 

 

Jeg er 99,9% sikker på at man må ha førerkort for manuell, selv om det ikke har blitt skrevet noe spesifikt om det. Flere steder foregår f.eks kjørekurs kun med manuellgir.

 

Er ikke noe krav om å ha førerkort for manuell, jeg sendte mail til opptakskontoret, og de sa det ikke var noe krav, men for din egen del kunne det være en fordel å ha kunnskap om manuell gir. Men var på ingen måte diskvalifiserende for å komme inn på skolen.

Lenke til kommentar

 

 

 

På krav om og ha lappen

Holder det med automat lappen? Noen sa man måtte kunne kjøre manuel og

 

Veldig uheldig og dumt og du skal kjøre opp til automat. Tror ikke det er noe KRAV om at du må ha førerkort, manuelt. Det er varierende om politiet kjører bilder med automat eller manuell. Kjør opp til manuell, så slipper du noe krøll.

 

Jeg er 99,9% sikker på at man må ha førerkort for manuell, selv om det ikke har blitt skrevet noe spesifikt om det. Flere steder foregår f.eks kjørekurs kun med manuellgir.

Er ikke noe krav om å ha førerkort for manuell, jeg sendte mail til opptakskontoret, og de sa det ikke var noe krav, men for din egen del kunne det være en fordel å ha kunnskap om manuell gir. Men var på ingen måte diskvalifiserende for å komme inn på skolen.

Rart spør du meg. Dersom man ikke innehar førerkort for å kjøre manuelt kan man enda opp med å sitte inne hele dagen. Det er jo et valg folk må ta.

Lenke til kommentar

Interessant sak fra Politiforum:

Politihøgskolen vil selv bestemme hvem som skal inn til opptak

 

Ser ut til at det kan være muligheter for endring i opptaksprosessen?

 

Det er akkurat dette som er grunnen til at de prøvde ut en alternativ opptaksprosess i år, der de som stod på fjorårets opptaksprøver slapp å komme inn til opptak igjen i år. 

At det kan komme en endring i opptaksprosessen en gang i fremtiden er ikke å se bort ifra, men tviler på at de vil kunne få startet opp med dette allerede i år. Det krever ekstremt mye planlegging, i tillegg til at søkere da mest sannsynlig heller ikke vil få mulighet til å ha med fag de har tatt opp som privatist, eller tilleggspoeng fra høyere utdanning da karakterene må være på plass før de i det hele tatt er på opptaksprøver (ren spekulasjon fra meg da). 

 

Vi får ihvertfall håpe at de kommer med informasjon om dette i god tid før det skjer, slik at det ikke blir som ved opptaket i år der flere tok laserkorreksjon, før de kom ut i januar/februar og sa at synskravet var endret. Tror de fleste (spesielt fremtidige studenter) liker å planlegge slike ting i god tid!

Lenke til kommentar

 

 

 

På krav om og ha lappen

Holder det med automat lappen? Noen sa man måtte kunne kjøre manuel og

Veldig uheldig og dumt og du skal kjøre opp til automat. Tror ikke det er noe KRAV om at du må ha førerkort, manuelt. Det er varierende om politiet kjører bilder med automat eller manuell. Kjør opp til manuell, så slipper du noe krøll.

 

 

Jeg er 99,9% sikker på at man må ha førerkort for manuell, selv om det ikke har blitt skrevet noe spesifikt om det. Flere steder foregår f.eks kjørekurs kun med manuellgir.

 

Er ikke noe krav om å ha førerkort for manuell, jeg sendte mail til opptakskontoret, og de sa det ikke var noe krav, men for din egen del kunne det være en fordel å ha kunnskap om manuell gir. Men var på ingen måte diskvalifiserende for å komme inn på skolen.

 

 

Du kan raskt ende opp med å ikke få kjøre opp til utrykningslappen om du ikke kan kjøre manuell bil. 

Lenke til kommentar

Til de av dere som allerede studerer, spesielt i Stavern. Når begynner skoledagen? Blir, hvis jeg kommer inn, avhengig av tog/buss, og ser at den første bussen er først i Stavern kl 0755. Frykter det er i det seneste laget.

Går ikke i Stavern, men i Bodø er vertfall tidligste undervisningstime kl 08:15. Går ut fra at det ikke er noe tidligere ved andre studiesteder.

Lenke til kommentar

 

Til de av dere som allerede studerer, spesielt i Stavern. Når begynner skoledagen? Blir, hvis jeg kommer inn, avhengig av tog/buss, og ser at den første bussen er først i Stavern kl 0755. Frykter det er i det seneste laget.

Går ikke i Stavern, men i Bodø er vertfall tidligste undervisningstime kl 08:15. Går ut fra at det ikke er noe tidligere ved andre studiesteder.

 

 

Er slik også i Kongsvinger. Tidligste time er 08.15.

Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjonen rundt automatgir/manuelt gir, er det anbefalt å ha kjørt opp med manuelt gir. Man bør i tillegg holde dette med vedlike frem mot utrykningskurset i B2. De som sliter en del under kurset og stryker, er de som har kjørt lite med manuelt gir eller har generelt lite kjørepraksis, automat eller ikke. Ja, man kan være heldig å få kurset i en automatgiret bil, men ikke la slike bagateller bli avgjørende om man får kompetansebeviset eller ikke. Sliter man med å gire manuelt eller "clutch'e" i 80 km/t, skal jeg love deg at du vil slite desto mer under utrykning, og den mentale reserven vil bli brukt på unødvendige ting. De som gjør det bra under kurset, er de som har kjørt en god del bil i all slags føre og miljø.

 

Politiets bilpark består av både automat/manuelt giret biler. 

 

Ellers er det bare å stille spørsmål vedr. PHS eller yrket :)

Endret av Mr. President
Lenke til kommentar

Et helt nytt spørsmål her. Jeg er en 19 år gammel gutt, født 1997, fyller 20 i opptaksåret og kommer til å søke PHS neste år. Er enormt motivert da dette har vært drømmen min i flere år.  :)

 

Leser flere forskjellige steder at folk har erfaringer med at så og si "ingen" av de aller yngste kommer inn første året, men kommer inn uten problem andre gang de søker. Men så lenge man består de fysiske testene, blir vurdert som personlig egnet og har gode nok karakterer, skal alder da i teorien egentlig ha noe å si?

 

Jeg er selv relativt godt trent, en meget habil svømmer, gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper, 56 konkurransepoeng i 2017 og anser meg selv for å være en over snittet samfunnsengasjert 19-åring med gode holdninger og beina godt planta på jorda - samtidig som jeg er ekstremt motivert for utdannelsen og yrket. 

Endret av CallValley
Lenke til kommentar

Et helt nytt spørsmål her. Jeg er en 19 år gammel gutt, født 1997, fyller 20 i opptaksåret og kommer til å søke PHS neste år. Er enormt motivert da dette har vært drømmen min i flere år.  :)

 

Leser flere forskjellige steder at folk har erfaringer med at så og si "ingen" av de aller yngste kommer inn første året, men kommer inn uten problem andre gang de søker. Men så lenge man består de fysiske testene, blir vurdert som personlig egnet og har gode nok karakterer, skal alder da i teorien egentlig ha noe å si?

 

Jeg er selv relativt godt trent, en meget habil svømmer, gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper, 56 konkurransepoeng i 2017 og anser meg selv for å være en over snittet samfunnsengasjert 19-åring med gode holdninger og beina godt planta på jorda - samtidig som jeg er ekstremt motivert for utdannelsen og yrket. 

 

Vet ikke hvordan det var praktisert før det ble høgskole, men vertfall nå har ikke alder noe å si så lenge man oppfyller de formelle kravene (fylle 20 iløpet av året man søker). Består man de fysiske testene og blir funnet egnet så er det kun konkurransepoengene dine som har noe å si for om du kommer inn eller ikke. 

 

Dette med at de "yngste" ikke kommer inn første gangen de søker, tror jeg handler mer om modenhet, evnen til å reflektere osv, enn at de er ung. Man har også klart en fordel andre gangen man søker da man vet hva man går til.

 

Lykke til med opptak 2017 :) 

Lenke til kommentar

Hei Callvalley!

 

Er selv 1996 og studerer i Bodø nå. Som du kan se så er jeg 20 år i år, og det var da min første mulighet for å søke PHS. For å si det sånn så er jeg ikke ALENE om å være 20 år her hos oss, faktisk en del andre også.

 

Det handler gjerne om modenheten for alderen, men også tankegangen hos en person. Er du åpen, inkluderende og reflektert kommer du langt. Husk, ærlighet! 

Endret av laksekongen
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjonen rundt automatgir/manuelt gir, er det anbefalt å ha kjørt opp med manuelt gir. Man bør i tillegg holde dette med vedlike frem mot utrykningskurset i B2. De som sliter en del under kurset og stryker, er de som har kjørt lite med manuelt gir eller har generelt lite kjørepraksis, automat eller ikke. Ja, man kan være heldig å få kurset i en automatgiret bil, men ikke la slike bagateller bli avgjørende om man får kompetansebeviset eller ikke. Sliter man med å gire manuelt eller "clutch'e" i 80 km/t, skal jeg love deg at du vil slite desto mer under utrykning, og den mentale reserven vil bli brukt på unødvendige ting. De som gjør det bra under kurset, er de som har kjørt en god del bil i all slags føre og miljø.

 

Politiets bilpark består av både automat/manuelt giret biler. 

 

Ellers er det bare å stille spørsmål vedr. PHS eller yrket :)

Man gjør det vel heller ikke noe enklere for seg selv i en allerede vanskelig jobbsøkerprosess, å kun ha førerkort for automatgir :) Det var det første som streifet meg.

Lenke til kommentar

Er det mange politistudenter som bor på disse studenthusene i Stavern og Kongsvinger? Om jeg skulle komme inn neste år vil jeg prøve å finne et sted å bo alene, men har hørt at de aller fleste bor i større kollektiv osv og ser kanskje for meg at det vil være vanskeligere å komme "inn i gruppen" om man er en av få som bor alene. Derfor ville studenthuset vært perfekt, da man kan bo alene, men samtidig i samme "hus" som flere medstudenter.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode annslag om grensene i år? Var jo en i forige tråd som traff ganske bra mener jeg å huske. Mest interessert i hva som blir dårligste og hva som blir snittet i Oslo. 

 

 

Oslo   50,2  50,0

Bodø   46,7   46,7

Kongsvinger   47,4   46,9

Stavern         48,2   47,4

 

Tallene til venstre er hovedopptak, til høyre ser du suppleringsopptaket. 

Kopierte fra PHS sine nettsider, så da ser du jo hvordan grensene var i år. 

Endret av Smashers
Lenke til kommentar

Angående politiattest... Har 2 ting på rullebladet som jeg anser som bagatellmessige, men problemet er at de ikke er så fryktelig langt tilbake i tid. En av dem, hvor jeg ble tatt i fotoboks (60 km i 50 sone) skjedde faktisk nå i august... 

 

Vil dette ødelegge sjansene mine for opptak? 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...