Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Angående politiattest... Har 2 ting på rullebladet som jeg anser som bagatellmessige, men problemet er at de ikke er så fryktelig langt tilbake i tid. En av dem, hvor jeg ble tatt i fotoboks (60 km i 50 sone) skjedde faktisk nå i august... 

 

Vil dette ødelegge sjansene mine for opptak? 

 

 

Det er opp til nemda å avgjøre hva som er av "bagatellmessig" art, så det blir vanskelig for oss å svare på det. Du får søke å se, evt. sende mail til opptakskontoret å spørre. 

 

"Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).

I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid.

 

Som eksempel på slike forhold kan følgende nevnes: 

 

  • Forenklede forelegg
  • Forelegg for å ha kjørt for fort, uten tap av førerett
  • Enkelte andre forhold. Forholdene vurderes individuelt for hver enkelt søker

 Enkelte lovbrudd og ilagte straffereaksjoner utelukker opptak til Politihøgskolen:

  • Narkotikaforbrytelser, kjøring i ruspåvirket tilstand og voldshandlinger
  • Betinget og ubetinget dom eller dom på samfunnsstraff eller samfunnstjeneste.

Straffesaker som ikke er avgjort på søknadstidspunktet vil som hovedregel utelukke opptak."

Endret av Mr. President
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når får man svar på hvordan det har gått på intervjuet. Og om man generelt har bestått hele opptaket? Tenker i forhold til når opptaket til skolene er. Hadde en kompis som ikke kom gjennom etter intervjurunden, men han klagde og kom inn likevel, så lurer her da på hvor lang "klagetid" 'an har?

Lenke til kommentar

Når får man svar på hvordan det har gått på intervjuet. Og om man generelt har bestått hele opptaket? Tenker i forhold til når opptaket til skolene er. Hadde en kompis som ikke kom gjennom etter intervjurunden, men han klagde og kom inn likevel, så lurer her da på hvor lang "klagetid" 'an har?

 

Hvis du ikke består intervjuet får du en mail i begynnelsen av juli. Har man bestått hører man ikke noe mer før hovedopptaket 20. juli. 

Lenke til kommentar

For dere ikke-treningsnarkomane av neste års søkere:

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/gratis-svommeopplaring-og-treningsveiledning-i-oslo-20162017/

 

Er ikke noe treningsguru, og manglet grunnleggende teknikk i svømming - fikk være med på dette og går nå førsteåret på PHS. Anbefales for de som føler de godt kunne trengt veiledning og som ønsker å bli kjent med andre fremtidige studenter!

Lenke til kommentar

Skal søke phs i år, men føler at karakterene ikke vil være tilstrekkelige fordi jeg har en vanskelig norsk lærer.. lurer litt på hvordan det er å ta opp standpunkt fag? F.eks matte og norsk. Tror dete snittet vil øke i år også så drastisk som det har gjort nå

På to år?

Lenke til kommentar

Skal søke phs i år, men føler at karakterene ikke vil være tilstrekkelige fordi jeg har en vanskelig norsk lærer.. lurer litt på hvordan det er å ta opp standpunkt fag? F.eks matte og norsk. Tror dete snittet vil øke i år også så drastisk som det har gjort nå

På to år?

Skal søke PHS til året og har fulgt utviklingen på karaktersnittet de siste par årene. Spør du meg vil jeg påstå at den drastiske søkerøkningen i størst grad skyldes en kombinasjon av økt mediefokus på politi i Norge (satt i sammenheng med terrortrusselen) og realityserien Nattpatruljen på MAX (som har har gitt langt mer innsikt i yrket og de varierte arbeidsoppgavene enn tidligere). 

 

Jeg tror nok derfor dette er en kurve som etter hvert vil flate litt ut, men at vi likevel kan få en liten stigning også inn mot neste år. Uansett, til tross enorm popularitet nå, så jeg stiller mine tvil til at vi vil få se karaktergrenser på over 50 poeng på alle de fire studiestedene i løpet av de kommende årene. 

Endret av CallValley
Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn litt til de som vurderer å søke, eller som allerede går på PHS:

 

Du er sannsynligvis klar over at jobbsituasjonen er enormt vanskelig. Det er mange som går arbeidsledige, og det føles ganske håpløst for veldig mange. Det ordner seg naturligvis for de fleste, men det tar tid. Skal du ta denne utdannelsen, så må du forberede deg på å gå arbeidsledig etter endt utdanning.

 

Har du tenkt å bli en av dem som faktisk går ut i jobb etter endt utdanning, så er det noen viktige ting å tenke på. Det første er å skaffe seg kontakter. Det var mange av oss i mitt kull som hadde naive forhåpninger om at ansettelsesprosessen i politiet er objektiv, nøytral og rettferdig, og at de med gode referanser og gode karakterer ville bli prioritert. Dette er ikke tilfelle. Det handler om hvem du er, hvem du kjenner, hvor du har vært i praksis og hvor du er fra. I tillegg har selvfølgelig karakterer litt å si, men langt fra i alle tilfeller. Veldig mange begynner i jobb i form av et kort vikariat som ikke blir utlyst, og som det heller ikke blir gjort noen reell ansettelsesprosess på. Deretter er det gjerne disse som får de faste stillingene som senere blir utlyst, da de har opparbeidet seg ansiennitet i politiet. Send mail rundt til alle mulige sjefer og ledere, mas på samtlige og møt opp på politistasjonen. Det har vist seg å være måten mange har skaffet seg jobb på.

 

Velg også praksisplass med omhu. Mange tenkte på praksisåret som et år der de kunne prøve noe nytt, men her bør du altså velge ut fra det du hører om hvor folk får jobb etter B3. Enkelte distrikter tildeler massevis av sommervikariater etter B3 for studentene sine, mens andre distrikt har fullstendig ansettelsesstopp (bortsett fra et par heldige enkeltindivider som kjenner noen).

 

De siste offentlige tallene for hvor mange som er i jobb er ikke reelle. Dersom du leste den lille skriften, så du at de ble hentet fra sommerferien, da mange naturligvis var i jobb i form av sommervikariat. Tallene som i september ble publisert som sa at 59,5% av årets kull var i jobb, er altså helt feil den dag i dag. Nå er det ikke lenge til de neste tallene blir offentliggjort, så det blir spennende å følge med på.

Det er ikke meningen å ta motet fra noen, men dette er altså det dere har i møte. Tiden går veldig sakte når man ikke får jobb innen det eneste man er utdannet til å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til dere som har deltatt på opptaksprøvene. 

 

Blir testene i svømming, styrke og kondisjon arrangert i en bestemt rekkefølge? Eller er dette tilfeldig?

Tror dette varierer fra opptakssted til opptakssted. 

I Bodø i 2014 var rekkefølgen; svømming, kondisjon og så styrke. 

Lenke til kommentar

 

Til dere som har deltatt på opptaksprøvene.

 

Blir testene i svømming, styrke og kondisjon arrangert i en bestemt rekkefølge? Eller er dette tilfeldig?

Tror dette varierer fra opptakssted til opptakssted.

I Bodø i 2014 var rekkefølgen; svømming, kondisjon og så styrke.

I Trondheim var det svømming, styrke og kondisjon når jeg var på opptak.

Lenke til kommentar

 

 

Til dere som har deltatt på opptaksprøvene.

 

Blir testene i svømming, styrke og kondisjon arrangert i en bestemt rekkefølge? Eller er dette tilfeldig?

Tror dette varierer fra opptakssted til opptakssted.

I Bodø i 2014 var rekkefølgen; svømming, kondisjon og så styrke.

I Trondheim var det svømming, styrke og kondisjon når jeg var på opptak.

 

I Bergen var det svømming, styrke og kondisjon. Dette var i 2014 riktignok

Lenke til kommentar

Hvilke ulike "verv" kan man stille til på phs? Eventuelt hvilke andre studentorganisasjoner er det mulig å ha verv i via phs?

Phs har studentrådet som holder kontakt med skolens ledelse og er studentenes talerør. Herunder tillitsvalgtsordningen. Ellers har du representanter i skikkethetsnemnda.

 

Du kan også få verv i PF studentene. Sikkert en del som ikke er tatt med.

Lenke til kommentar

Hei igjen, beklager for at jeg ikke har fått takket for svar på de forrige spørsmålene jeg stilte tidligere på denne tråden, så til de som hjalp; takk! Kom på enda ett nå som jeg leste gjennom her. Er det lang tid mellom de fysiske testene under opptaket? Eller gjøres alle testene relativt rett etter hverandre? Takk for svar på forhånd! 

Lenke til kommentar

Hei igjen, beklager for at jeg ikke har fått takket for svar på de forrige spørsmålene jeg stilte tidligere på denne tråden, så til de som hjalp; takk! Kom på enda ett nå som jeg leste gjennom her. Er det lang tid mellom de fysiske testene under opptaket? Eller gjøres alle testene relativt rett etter hverandre? Takk for svar på forhånd!

Kommer veldig an på hvor du er i køen (dette går etter etternavn). Er du av de første så er den eneste pausen den du bruker på å dusje etter svømming og skifte. Mitt starter på M, så jeg fikk tid til å slenge i meg en kjapp snack både mellom svømming og styrke, og mellom styrke og løping. Men masse tid var det ikke.

Lenke til kommentar

Hei igjen, beklager for at jeg ikke har fått takket for svar på de forrige spørsmålene jeg stilte tidligere på denne tråden, så til de som hjalp; takk! Kom på enda ett nå som jeg leste gjennom her. Er det lang tid mellom de fysiske testene under opptaket? Eller gjøres alle testene relativt rett etter hverandre? Takk for svar på forhånd!

Hadde ca 15 min mellom benk og hangups. Og mellom hangups og løping. Ventet i ca 30-40 min mellom løping og svømming.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...