Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Hei! 

Henger meg på tråden siden jeg også skal søke PHS 2017. 

 

Vil først og fremst takke samtlige som har skrevet og holdt disse trådene igang siden 2013.

Dere er ikke bare en stor motivasjon - men også en god underholdning. :)

Politidrømmen har jeg hatt så lenge jeg kan huske, så det er deilig å si at det endelig er min tur til å søke!

Er for tiden inne til førstegangstjenesten, hvor jeg tjenestegjør som hovedtillitsvalgt, så fyller altså 20 ila. dette året!

 

Har svømmehall og et flott treningsanlegg tilgjengelig 24/7 - kun få meter fra rommet mitt på leir. Så det skal ikke stå på det fysiske for min del. Min største frykt, er den andre har gitt meg. Ofte når jeg forteller om hva jeg vil til høsten (Altså PHS) så får jeg den vanlige; ''Så spennende, men du vet at veldig få kommer inn første gang!''. 

Det står heller ikke på karakterene mine, så om det er noe som skal sette en stopper, så er det egnethetsprøven - og det hadde vært synd. 

 

Blir uansett til å holde følge i denne tråden fremover, godt nyttår!

Endret av Gjossen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min største frykt, er den andre har gitt meg. Ofte når jeg forteller om hva jeg vil til høsten (Altså PHS) så får jeg den vanlige; ''Så spennende, men du vet at veldig få kommer inn første gang!''.

Jeg vil gjerne se en kilde på at veldig få kommer inn første gang de søker. Det stemmer ikke overens med det jeg har hørt i det hele tatt.

 

Husk at mange som søker er voksne folk med en del livserfaring, og hvis de er normalt oppegående mennesker så skal det mye til for at de ikke kommer gjennom opptaket. Det som eventuelt måtte sette en stopper for det er konkurransepoeng. Det kan være at færre av de som kommer rett fra videregående kommer inn på første forsøk, men også der har jeg vanskelig for å tro at det er veldig få som klarer det.

 

Så ja, jeg vil gjerne ha dokumentasjon snarere enn påstander fra folk som med all sannsynlighet aldri har satt sin fot i nærheten av PHS engang.

Lenke til kommentar

Hehe, den dokumentasjonen blir du nok til å lete lenge etter. 

 

Jeg har også en formening om at mange av dem som søker har noen år i bagasjen, og at det er en fordel.

Likevel tror jeg at den som er reflektert over hvorfor man søker phs, har minst like stor sannsynlighet. 

Men nå handler det ikke om sannsynligheter, for det er en annen diskusjon! 

Lenke til kommentar

Hei! Til alle dere der ute som evt. har fått avslag eller er redd for å få avslag.

 

Jeg er ei jente på 24 år. Har bachelor i barnevernspedagog og søkte Politihøgskolen i 2015 og 2016. Kom dessverre ikke inn noen av gangene og dette grunnet egnethet. Det å påpeke at de fleste normalt oppegående mennesker kommer inn første gang synes jeg blir feil å si. En kan være normalt oppegående og likevell ikke lykkes med å komme inn. Noen trenger kanskje bare noen år på å modnes og skaffe seg litt yrkeserfaring. Jeg fikk mye tips begge årene da jeg har både foreldre og venner i politiet. Jeg var forberedt og hadde en motivasjon uten like. Likevell feilet jeg og fikk avslag. Det har vært tøft, men jeg gir meg ikke. Håper nå på at 2 år med jobb i barnevernet har gitt meg grunnlaget for å lykkes. Dette er drømmen min og jeg søker derfor igjen for tredje gang, i 2017!

Lenke til kommentar

Hei! Til alle dere der ute som evt. har fått avslag eller er redd for å få avslag.

 

Jeg er ei jente på 24 år. Har bachelor i barnevernspedagog og søkte Politihøgskolen i 2015 og 2016. Kom dessverre ikke inn noen av gangene og dette grunnet egnethet. Det å påpeke at de fleste normalt oppegående mennesker kommer inn første gang synes jeg blir feil å si. En kan være normalt oppegående og likevell ikke lykkes med å komme inn. Noen trenger kanskje bare noen år på å modnes og skaffe seg litt yrkeserfaring. Jeg fikk mye tips begge årene da jeg har både foreldre og venner i politiet. Jeg var forberedt og hadde en motivasjon uten like. Likevell feilet jeg og fikk avslag. Det har vært tøft, men jeg gir meg ikke. Håper nå på at 2 år med jobb i barnevernet har gitt meg grunnlaget for å lykkes. Dette er drømmen min og jeg søker derfor igjen for tredje gang, i 2017!

Det spørs jo hva begrunnelsen for avslagene var. Hva var det?

Lenke til kommentar

 

Hei! Til alle dere der ute som evt. har fått avslag eller er redd for å få avslag.

 

Jeg er ei jente på 24 år. Har bachelor i barnevernspedagog og søkte Politihøgskolen i 2015 og 2016. Kom dessverre ikke inn noen av gangene og dette grunnet egnethet. Det å påpeke at de fleste normalt oppegående mennesker kommer inn første gang synes jeg blir feil å si. En kan være normalt oppegående og likevell ikke lykkes med å komme inn. Noen trenger kanskje bare noen år på å modnes og skaffe seg litt yrkeserfaring. Jeg fikk mye tips begge årene da jeg har både foreldre og venner i politiet. Jeg var forberedt og hadde en motivasjon uten like. Likevell feilet jeg og fikk avslag. Det har vært tøft, men jeg gir meg ikke. Håper nå på at 2 år med jobb i barnevernet har gitt meg grunnlaget for å lykkes. Dette er drømmen min og jeg søker derfor igjen for tredje gang, i 2017!

Det spørs jo hva begrunnelsen for avslagene var. Hva var det?

 

i 2015 dreide det seg om flere punkter og særlig til gruppeoppgaven. Tok for lite initiativ og var litt for usikker på meg selv. Følte jeg fikk en god tilbakemelding og kunne si meg enig etter jeg fikk det litt på avstand. Brukte 1 år til å modnes og tenke gjennom tilbakemeldingen jeg hadde fått slik at jeg kunne utvikle meg gjennom jobben min. I 2016 fikk jeg relativt dårlig tilbakemelding. Eneste som sto på avslaget da var at jeg kunne vist bedre samarbeidsevne og vist bedre innsikt i betydningen av mangfold. Dette er to kompetanser som er svært viktige i min jobb og det at jeg feilet på disse tok jeg veldig personlig. Fikk ingen mer begrunnelse og kunne ikke gjøre annet enn å godta dette. Jeg kjenner flere som har søkt PHS og alle har kommet inn etter første forsøk, men har hørt fra flere i etaten at det er mange som søker flere ganger før de kommer inn, selv om de er normalt oppegående mennesker.

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Til alle dere der ute som evt. har fått avslag eller er redd for å få avslag.

 

Jeg er ei jente på 24 år. Har bachelor i barnevernspedagog og søkte Politihøgskolen i 2015 og 2016. Kom dessverre ikke inn noen av gangene og dette grunnet egnethet. Det å påpeke at de fleste normalt oppegående mennesker kommer inn første gang synes jeg blir feil å si. En kan være normalt oppegående og likevell ikke lykkes med å komme inn. Noen trenger kanskje bare noen år på å modnes og skaffe seg litt yrkeserfaring. Jeg fikk mye tips begge årene da jeg har både foreldre og venner i politiet. Jeg var forberedt og hadde en motivasjon uten like. Likevell feilet jeg og fikk avslag. Det har vært tøft, men jeg gir meg ikke. Håper nå på at 2 år med jobb i barnevernet har gitt meg grunnlaget for å lykkes. Dette er drømmen min og jeg søker derfor igjen for tredje gang, i 2017!

Det spørs jo hva begrunnelsen for avslagene var. Hva var det?

i 2015 dreide det seg om flere punkter og særlig til gruppeoppgaven. Tok for lite initiativ og var litt for usikker på meg selv. Følte jeg fikk en god tilbakemelding og kunne si meg enig etter jeg fikk det litt på avstand. Brukte 1 år til å modnes og tenke gjennom tilbakemeldingen jeg hadde fått slik at jeg kunne utvikle meg gjennom jobben min. I 2016 fikk jeg relativt dårlig tilbakemelding. Eneste som sto på avslaget da var at jeg kunne vist bedre samarbeidsevne og vist bedre innsikt i betydningen av mangfold. Dette er to kompetanser som er svært viktige i min jobb og det at jeg feilet på disse tok jeg veldig personlig. Fikk ingen mer begrunnelse og kunne ikke gjøre annet enn å godta dette. Jeg kjenner flere som har søkt PHS og alle har kommet inn etter første forsøk, men har hørt fra flere i etaten at det er mange som søker flere ganger før de kommer inn, selv om de er normalt oppegående mennesker.

Du må selv ringe phs i etterkant av avslaget. Du kan da få pratet med vedkommende som intervjuet deg eller lederen for opptaksnemnda. På den måten får du litt mer kjøtt på beina.

 

Ønsker deg masse lykke til dette året, spør i tråden eller på pm om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar

 

Det spørs jo hva begrunnelsen for avslagene var. Hva var det?

i 2015 dreide det seg om flere punkter og særlig til gruppeoppgaven. Tok for lite initiativ og var litt for usikker på meg selv. Følte jeg fikk en god tilbakemelding og kunne si meg enig etter jeg fikk det litt på avstand. Brukte 1 år til å modnes og tenke gjennom tilbakemeldingen jeg hadde fått slik at jeg kunne utvikle meg gjennom jobben min. I 2016 fikk jeg relativt dårlig tilbakemelding. Eneste som sto på avslaget da var at jeg kunne vist bedre samarbeidsevne og vist bedre innsikt i betydningen av mangfold. Dette er to kompetanser som er svært viktige i min jobb og det at jeg feilet på disse tok jeg veldig personlig. Fikk ingen mer begrunnelse og kunne ikke gjøre annet enn å godta dette. Jeg kjenner flere som har søkt PHS og alle har kommet inn etter første forsøk, men har hørt fra flere i etaten at det er mange som søker flere ganger før de kommer inn, selv om de er normalt oppegående mennesker.

 

Det kan jo virke som du er litt passiv og usikker på deg selv. Det er helt klart noe man kan modnes på, og spesielt hvis man er klar over det selv og jobber med det.

 

Det du kanskje kan gjøre er å utfordre deg selv litt. Gjør ting du egentlig ikke er komfortabel med, for eksempel ta ordet i større grupper som er noe en god del sliter med. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men det er bare et eksempel. Du kan også prøve å gjøre noe mer aktivt, for eksempel bli med i hjelpekorpset i Røde Kors for å få litt "gateerfaring". Der kan plutselig befinne deg i akutte situasjoner, og du lærer deg selv bedre å kjenne, og du får utfordret deg på noe du garantert vil møte både under studiet og som politibetjent etter endt studie.

 

Røde Kors har også andre tjenester, blant annet ting som går på nettopp mangfold og ulike kulturer. Hvis du involverer deg her og får mer erfaring med ulike kulturer så tar du konkrete grep som kan hjelpe deg med din refleksjon rundt temaet.

 

Hvis jeg var deg ville jeg roet ned PHS-planene i noen år og heller prøvd forskjellige ting for selvutviklingens del. Vær bevisst på å vokse og modnes som person. Så kan du se etter noen år om politiyrket er noe for deg.

 

Det er mange politistudenter som er godt oppe i 20-årene, og også over 30. Så det er ikke slik at du aldri kan prøve igjen bare fordi du fokuserer på noe annet i noen få år. Kanskje vil det lønne seg, og når du blir rundt 30 er du kanskje klar som bare det, og sklir gjennom uten problemer.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei! Til alle dere der ute som evt. har fått avslag eller er redd for å få avslag.

 

Jeg er ei jente på 24 år. Har bachelor i barnevernspedagog og søkte Politihøgskolen i 2015 og 2016. Kom dessverre ikke inn noen av gangene og dette grunnet egnethet. Det å påpeke at de fleste normalt oppegående mennesker kommer inn første gang synes jeg blir feil å si. En kan være normalt oppegående og likevell ikke lykkes med å komme inn. Noen trenger kanskje bare noen år på å modnes og skaffe seg litt yrkeserfaring. Jeg fikk mye tips begge årene da jeg har både foreldre og venner i politiet. Jeg var forberedt og hadde en motivasjon uten like. Likevell feilet jeg og fikk avslag. Det har vært tøft, men jeg gir meg ikke. Håper nå på at 2 år med jobb i barnevernet har gitt meg grunnlaget for å lykkes. Dette er drømmen min og jeg søker derfor igjen for tredje gang, i 2017!

Det spørs jo hva begrunnelsen for avslagene var. Hva var det?
i 2015 dreide det seg om flere punkter og særlig til gruppeoppgaven. Tok for lite initiativ og var litt for usikker på meg selv. Følte jeg fikk en god tilbakemelding og kunne si meg enig etter jeg fikk det litt på avstand. Brukte 1 år til å modnes og tenke gjennom tilbakemeldingen jeg hadde fått slik at jeg kunne utvikle meg gjennom jobben min. I 2016 fikk jeg relativt dårlig tilbakemelding. Eneste som sto på avslaget da var at jeg kunne vist bedre samarbeidsevne og vist bedre innsikt i betydningen av mangfold. Dette er to kompetanser som er svært viktige i min jobb og det at jeg feilet på disse tok jeg veldig personlig. Fikk ingen mer begrunnelse og kunne ikke gjøre annet enn å godta dette. Jeg kjenner flere som har søkt PHS og alle har kommet inn etter første forsøk, men har hørt fra flere i etaten at det er mange som søker flere ganger før de kommer inn, selv om de er normalt oppegående mennesker.

Du må selv ringe phs i etterkant av avslaget. Du kan da få pratet med vedkommende som intervjuet deg eller lederen for opptaksnemnda. På den måten får du litt mer kjøtt på beina.

 

Ønsker deg masse lykke til dette året, spør i tråden eller på pm om du lurer på noe :)

 

Ringte til opptakskontoret den dagen som var satt opp for å kunne ringe. Min far tok opp samtalen slik at jeg kunne høre gjennom opptaket i etterkant i forbindelse med min klage på avslaget. Fikk til svar at det ikke var mulighet til å prate med han jeg hadde hatt på intervju og at jeg ikke kunne få noe mer utdypende svar på avslaget da han ikke var tilstedet. Fikk ingenting ut av samtalen og så ikke poenget i at de setter opp en dato for å kunne ringe om å få mer utdypende svar når dette ikke er noe de overholder.

 

Tusen takk for det!

Lenke til kommentar

 

 

Det spørs jo hva begrunnelsen for avslagene var. Hva var det?

i 2015 dreide det seg om flere punkter og særlig til gruppeoppgaven. Tok for lite initiativ og var litt for usikker på meg selv. Følte jeg fikk en god tilbakemelding og kunne si meg enig etter jeg fikk det litt på avstand. Brukte 1 år til å modnes og tenke gjennom tilbakemeldingen jeg hadde fått slik at jeg kunne utvikle meg gjennom jobben min. I 2016 fikk jeg relativt dårlig tilbakemelding. Eneste som sto på avslaget da var at jeg kunne vist bedre samarbeidsevne og vist bedre innsikt i betydningen av mangfold. Dette er to kompetanser som er svært viktige i min jobb og det at jeg feilet på disse tok jeg veldig personlig. Fikk ingen mer begrunnelse og kunne ikke gjøre annet enn å godta dette. Jeg kjenner flere som har søkt PHS og alle har kommet inn etter første forsøk, men har hørt fra flere i etaten at det er mange som søker flere ganger før de kommer inn, selv om de er normalt oppegående mennesker.

 

Det kan jo virke som du er litt passiv og usikker på deg selv. Det er helt klart noe man kan modnes på, og spesielt hvis man er klar over det selv og jobber med det.

 

Det du kanskje kan gjøre er å utfordre deg selv litt. Gjør ting du egentlig ikke er komfortabel med, for eksempel ta ordet i større grupper som er noe en god del sliter med. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men det er bare et eksempel. Du kan også prøve å gjøre noe mer aktivt, for eksempel bli med i hjelpekorpset i Røde Kors for å få litt "gateerfaring". Der kan plutselig befinne deg i akutte situasjoner, og du lærer deg selv bedre å kjenne, og du får utfordret deg på noe du garantert vil møte både under studiet og som politibetjent etter endt studie.

 

Røde Kors har også andre tjenester, blant annet ting som går på nettopp mangfold og ulike kulturer. Hvis du involverer deg her og får mer erfaring med ulike kulturer så tar du konkrete grep som kan hjelpe deg med din refleksjon rundt temaet.

 

Hvis jeg var deg ville jeg roet ned PHS-planene i noen år og heller prøvd forskjellige ting for selvutviklingens del. Vær bevisst på å vokse og modnes som person. Så kan du se etter noen år om politiyrket er noe for deg.

 

Det er mange politistudenter som er godt oppe i 20-årene, og også over 30. Så det er ikke slik at du aldri kan prøve igjen bare fordi du fokuserer på noe annet i noen få år. Kanskje vil det lønne seg, og når du blir rundt 30 er du kanskje klar som bare det, og sklir gjennom uten problemer.

 

I 2015 var jeg for passiv, men tvert i mot i 2016. Da hadde jeg gjort mye av det du råder meg til her og utfordret meg selv gjennom året. Jeg var nok heller den som pratet for mye under gruppeoppgaven enn den som pratet for lite. Jeg brukte året etter avslaget i 2015 på å finne ut mer om hvem jeg er som person gjennom å utfordre meg daglig i min jobb. Søkte på en stilling som ville være relevant for meg og har nå jobbet med enslige mindreårige asylsøkere siden høsten 2015. Dette er et omsorgssenter under barneverrnet hvor barna blir plassert før de evt.får opphold her i Norge. Her har jeg både fått kulturforståelse og lært betydningen av mangfoldsarbeid. Når jeg er på jobb bor jeg sammen med barna i flere døgn og det er mitt ansvar og gi de den daglige omsorgen og hjelpen de trenger for å bli integrert i det norske samfunnet. Her opplever jeg både krevende og utfordrende situasjoner som har gitt meg yrkeserfaring. Har også fått mye erfaring om samarbeid med politi og UDI.

Skal ikke si jeg er ferdig med å modnes da en stadig modnes for hvert år, men jeg føler meg virkelig klar for dette og føler meg så absolutt moden nok til å komme inn. Min teknikk i år er å være mest mulig avslappende til dette og være meg selv slik jeg er på jobb. Har vært svært nervøs under intervjuene, noe som kan være ødeleggende for meg.

 

Men tusen takk for gode tips. Skal så absolutt undersøke det du skriver om Røde Kors. En kan aldri få for mye kunnskap :)

Lenke til kommentar

Har googla politilønninger før, og har fått frem mange tall fra 340.000 i årslønn til over 500.000 i snitt årslønn. Jeg velger å spørre i denne tråden, siden jeg regner med at de som vurderer å søke til politihøyskolen har satt seg inn i politiets lønninger. Det jeg konkret lurer på og ønsker svar på er: 

 

-Hva er snittønna i politiyrket idag? 
-Patruljerende politiarbeid fører med seg kvelds og nattarbeid. Hvordan er lønnstilleggene her, og er det mulig å velge i stor grad når på døgnet du vil jobbe dersom du arbeider som politibetjent? 
-Hva er startlønna. 

 

En annen ting jeg lurer på angående yrket er det ansvaret du får når du blir politi. Jeg har for eksempel flere i kretsen min som jeg vet bryter trafikkreglene, osv. Hva skal jeg gjøre ovenfor slike personer dersom jeg selv er politi? Hva slags politimyndighet har en politiutdannet når han ikke er på jobb i normal arbeidstid? Kan f.eks en politibetjent gi bøter og lignende når han ikke er på arbeid. Har politibetjenten myndighet til det da? Hadde noen finurlige spørsmål her nå. Håper at noen vil være så greie å besvare de :) 

Lenke til kommentar

Har googla politilønninger før, og har fått frem mange tall fra 340.000 i årslønn til over 500.000 i snitt årslønn. Jeg velger å spørre i denne tråden, siden jeg regner med at de som vurderer å søke til politihøyskolen har satt seg inn i politiets lønninger. Det jeg konkret lurer på og ønsker svar på er: 

 

-Hva er snittønna i politiyrket idag?

Lav uten tillegg. Grunnen til at du har funnet flere tall på lønn er nok at det kan være f.eks. ulike grader, med og uten tillegg, osv.

 

-Patruljerende politiarbeid fører med seg kvelds og nattarbeid. Hvordan er lønnstilleggene her, og er det mulig å velge i stor grad når på døgnet du vil jobbe dersom du arbeider som politibetjent?

Litt forenklet: Nei. Du må i utgangspunktet jobbe når du er satt opp til å jobbe.

 

En annen ting jeg lurer på angående yrket er det ansvaret du får når du blir politi. Jeg har for eksempel flere i kretsen min som jeg vet bryter trafikkreglene, osv. Hva skal jeg gjøre ovenfor slike personer dersom jeg selv er politi?

Det er noe du må tenke gjennom selv. Finne din egen løsning. Det er nok ganske vanlig å overse mindre overtredelser, men jo grovere de blir desto mindre skal det til for å si ifra.

 

Hva slags politimyndighet har en politiutdannet når han ikke er på jobb i normal arbeidstid? Kan f.eks en politibetjent gi bøter og lignende når han ikke er på arbeid. Har politibetjenten myndighet til det da? Hadde noen finurlige spørsmål her nå. Håper at noen vil være så greie å besvare de :)

En politibetjent har alltid politimyndighet, også på fritiden. Men den skal naturligvis ikke brukes i egne private forhold. Dette innebærer at en politibetjent også har plikt til å gripe inn i enkelte situasjoner, selv om han ikke er i tjeneste.

 

En relevant artikkel:

 

http://www.ba.no/nyheter/fritt-frem-for-politifolk-a-ta-fartssyndere-pa-fritiden/s/1-41-7524929

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Takk for et meget utfyllende svar! Absolutt et bra svar som var til god hjelp for det jeg lurte på! :) Jobber idag innen landbruksnæringen, der jeg kombinerer mye teoretisk arbeid til å utarbeide fôrplaner, gjødselplaner og lignende, kombinert med praktisk arbeid. Tenker å kanskje bytte beite etterhvert, men jeg kunne aldri tenke meg ett rent teoretisk yrke. Har derfor og snust litt på politiyrket, men jeg får se hva det blir til! :) Tusen hjertelig takk for svar, igjen! :) 

Lenke til kommentar

Hei!

Hva kan man forvente seg i lønn som nyutdannet politi?

Hei.

 

Det blir litt for generelt å svare på. Det kommer an på mye. Hvilken avdeling du jobber på, lønnstrinn osv som nevnt over.

 

Kan nevne at jeg jobber turnus og har en grunnlønn på 393 000 kroner. Dette er med et tillegg som kalles belastende unntak 1 som er på 33000kr årlig for å jobbe turnus.

 

Presiserer at dette er uten tillegg og overtid. Havner nok på 450 - 500 000kr kommende år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...