Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Er det noe sted man kan finne ut av om man har plettfri vandel? Går det an å ringe/møte opp et sted bare for å få rede på det?

 

Jeg vet at man må søke om uttømmende og utvidet vandelsattest når man først blir innkalt til opptak, og at all kontakt man har hatt med politiet står der, men det er jo ikke før 1.mai.

 

Det hadde jo vært greit å finne ut om man har plettfri vandel før dette, da det går ganske mye tid og penger i alt annet som skal gjøres på forhånd.

Dersom du blir dømt og straffet for å ha begått et lovbrudd, så vil dette bli lagret i politiets straffe- og bøteregister og det vil kunne fremgå på en politiattest.
Dersom du ikke er dømt for å ha gjort noe straffbart, så har du plettfri vandel.
Du kan ta kontakt med Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester for å forhøre deg om det er noe som er lagret på deg i deres registre. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det var ikke krav til og ha manuell lappen, men hva skjer hvis man blir plassert i praksis i et sted som ikke har automat da? Er det ikke mest vanlig at politibiler er manuell nå for tiden?

Får man mange spørsmål på intervjuet på opptak? Eller må man svare veldig detaljert på spørsmålene og man får veldig lite spørsmål. Snakket med en venn som bare hadde fått 8 spørsmål og snakket i omtrent 1 time på intervjuet. Dette var noen år siden da.

Kjenner at jeg blir litt provosert. Dette har vi diskutert på personlig melding, i tillegg til at det har vært diskutert i tråden. Vi legger dette spørsmålet dødt.

 

For å svare deg en gang til; dersom du velger å beholde ditt førerkort med kun automatgir i et ellers presset jobbmarked, så ønsker jeg deg lykke til. Du spør hva som er praksis, spørsmålet er først om man får jobb.

 

Igjen så varierer dette med hvilken stilling en søker på. Overnevnte er nok mest gjeldende på en ordensavdeling.

 

Ja du får spørsmål på intervjuet, og nei de blir ikke lagt ut.

 

Skjønner virkelig ikke hva du har og bli provosert for? ingenting av det vi snakket om på pm var om det, eller i tråden

 Jeg er fullstendig klar over at det er presset jobbmarked.  Er ikke diskutert her hva som skjer i praksis da hvis man kun har automat, og de bare har manuelle biller på det stedet man er på.  Igjen vet jeg at man får spørsmål på intervjuet, var ikke det jeg spurte om.  Jeg spurte om det er kun noen få spørsmål man får eller mange type mer enn 20 spørsmål?

 

Mente om de fleste bilene i bilstanden til politiet er automat?

Endret av Dinos
Lenke til kommentar

 

 

Det var ikke krav til og ha manuell lappen, men hva skjer hvis man blir plassert i praksis i et sted som ikke har automat da? Er det ikke mest vanlig at politibiler er manuell nå for tiden?

Får man mange spørsmål på intervjuet på opptak? Eller må man svare veldig detaljert på spørsmålene og man får veldig lite spørsmål. Snakket med en venn som bare hadde fått 8 spørsmål og snakket i omtrent 1 time på intervjuet. Dette var noen år siden da.

Kjenner at jeg blir litt provosert. Dette har vi diskutert på personlig melding, i tillegg til at det har vært diskutert i tråden. Vi legger dette spørsmålet dødt.

 

For å svare deg en gang til; dersom du velger å beholde ditt førerkort med kun automatgir i et ellers presset jobbmarked, så ønsker jeg deg lykke til. Du spør hva som er praksis, spørsmålet er først om man får jobb.

 

Igjen så varierer dette med hvilken stilling en søker på. Overnevnte er nok mest gjeldende på en ordensavdeling.

 

Ja du får spørsmål på intervjuet, og nei de blir ikke lagt ut.

 

Skjønner virkelig ikke hva du har og bli provosert for? ingenting av det vi snakket om på pm var om det, eller i tråden

 Jeg er fullstendig klar over at det er presset jobbmarked.  Er ikke diskutert her hva som skjer i praksis da hvis man kun har automat, og de bare har manuelle biller på det stedet man er på.  Igjen vet jeg at man får spørsmål på intervjuet, var ikke det jeg spurte om.  Jeg spurte om det er kun noen få spørsmål man får eller mange type mer enn 20 spørsmål?

 

Mente om de fleste bilene i bilstanden til politiet er automat?

 

Ble diskutert litt i tråden 2016 ang automat:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676608&page=57&do=findComment&comment=23356365

Hvordan det blir i "praksis" er det nok ingen som har svaret på andre enn politihøgskolen selv. Ta kontakt med de på mail eller telefon du.

 

Når det kommer til selve intervjuet, de stiller en del spørsmål. Konkret husker jeg ikke hvor mange, men det blir en del drøfting og refleksjon. Mye av dette er også blitt diskutert her tidligere og i tråden for 2016

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/

Lenke til kommentar

Noen som har kontroll på hva som gjelder for synet ang førerkort klasse D? Jeg kom gjennom i fjor, men grunnet for lavt snitt søker jeg i år igjen. Jeg leverte da attest fra optiker, hvor jeg har -1 og -1.25, så dette skulle jo holde i år og, men er det noe form for dato på denne otikertestene? Synes det er ganske mangelfull informasjon på politiets sider, men det kan jo være jeg som bare er dårlig til og søke.

Endret av PHS2k17
Lenke til kommentar

Noen som har kontroll på hva som gjelder for synet ang førerkort klasse D? Jeg kom gjennom i fjor, men grunnet for lavt snitt søker jeg i år igjen. Jeg leverte da attest fra optiker, hvor jeg har -1 og -1.25, så dette skulle jo holde i år og, men er det noe form for dato på denne otikertestene? Synes det er ganske mangelfull informasjon på politiets sider, men det kan jo være jeg som bare er dårlig til og søke.

"Legeerklæringen skal ikke være eldre enn 6 måneder når den sendes til Politihøgskolen innen innsendingsfrist 20. mars" Ganske sikker på at det også gjelder attester for hørsel og syn. 

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/

For å være på den sikre siden så send mail til PHS. De svarer vanligvis etter en virkedag. 

Lenke til kommentar

Noen som har kontroll på hva som gjelder for synet ang førerkort klasse D? Jeg kom gjennom i fjor, men grunnet for lavt snitt søker jeg i år igjen. Jeg leverte da attest fra optiker, hvor jeg har -1 og -1.25, så dette skulle jo holde i år og, men er det noe form for dato på denne otikertestene? Synes det er ganske mangelfull informasjon på politiets sider, men det kan jo være jeg som bare er dårlig til og søke.

Jeg ble godkjent av optiker med -4 på begge øyne.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

 

Noen som har kontroll på hva som gjelder for synet ang førerkort klasse D? Jeg kom gjennom i fjor, men grunnet for lavt snitt søker jeg i år igjen. Jeg leverte da attest fra optiker, hvor jeg har -1 og -1.25, så dette skulle jo holde i år og, men er det noe form for dato på denne otikertestene? Synes det er ganske mangelfull informasjon på politiets sider, men det kan jo være jeg som bare er dårlig til og søke.

Jeg ble godkjent av optiker med -4 på begge øyne.

 

Synskravet for å få klasse D er 0.8 på det beste øyet og ikke dårligere 0.1 på det andre. 0.8 vil si at du ser 80% av en som ser normalt. Er det 5 meter til synstavlen må du stå 1 meter nærmere for å se det samme som den med normalt syn. Med det dårlige øyet ser du bare 10% av normalt og må så nære som en halv meter fra synstavlen for å se det samme som en med normalt syn på 5 meter.

 

Google is your friend...: https://onlinelege.no/svar/_hva-er-synskravene-for-utrykningslappen-kompetansebevis_ref:cfabjif60

Lenke til kommentar

Krava som stilles har ingen sammenheng med brille-/linsestyrke å gjer. Synet måles uten korreksjon, men dersom det ikke oppnås tilfredsstillende resultat uten korreksjon så kan det oppnås med, innenfor gitte rammer.

 

synsstyrke blir målt på en skala fra 0.0-1.0 (i noen tilfelle opp mot 1.1/1.2, men da som regel med korreksjon) og er "visus-styrke". Dette er en "måleenhet" for å uttrykke/si noe om hvor godt du ser. 0.0 er blind mens 1.0 er normal bra syn.

 

Om du har visus på 0.8 så kan person A måtte korrigere med linsestyrke på f.eks. -0,75. mens person B kanskje må ha -1.0, ellet kanskje noe helt anna, ALT ETTER HVA SOM ER ÅRSAKEN til at visus er 0.8...kan vær skjeve hornhinner eller andre brytningsfeil. styrke på linser kan vær forskjellig fra briller, på samme person.

 

Håper dette er forklarende, og at folk legger død dette med brille- og linsestyrke en gang for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synskravene til klasse D kan du bestå, antingen med eller uten linser. Så fremt du kan se den nest nederste linjen (0.8) på synstavle (med eller uten linser) med ene øyet og ikke er helt blind på andre øyet (0.1) så er du innenfor synskravet.

 

Hva du evt. har i brillestyrke er ikke relevant. Det som er relevant er hva du kan se når du bruker linser (da PHS ikke tillater briller).

Lenke til kommentar

Synskravene til klasse D kan du bestå, antingen med eller uten linser. Så fremt du kan se den nest nederste linjen (0.8) på synstavle (med eller uten linser) med ene øyet og ikke er helt blind på andre øyet (0.1) så er du innenfor synskravet.

 

Hva du evt. har i brillestyrke er ikke relevant. Det som er relevant er hva du kan se når du bruker linser (da PHS ikke tillater briller).

 

Det var så enkelt ja, så mao kunne jeg tatt det hos legen da jeg ganske enkelt klarte og se den nest nederste linja men sleit litt med den nederste. 

 

Jaja, fikk tatt meg en "etterkontroll" av øynene hos optiker da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

Venter også spent på følgebrev! Synes fristene er så korte og blir litt stresset for at det skal bli for sent.. Håper det kommer snart :)

Lenke til kommentar

Venter også spent på følgebrev! Synes fristene er så korte og blir litt stresset for at det skal bli for sent.. Håper det kommer snart :)

Fristen for å si ja til en eventuell studieplass er kanskje den beste fristen, hehe! Da er all ventinga verdt strevet:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

Kanskje et litt teit spørsmål - men er det noen lave/små jenter her som kan si noe om hvordan uniformstørrelsen er? Er det godt utvalg i størrelser? Er litt redd for å drukne i den :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...