Gå til innhold

Tyrkias militærkupp


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Som alltid er vold mot sivil helt uakseptabelt og disse kupptagerne er på ingen måte noe "good guys" .  Med det sagt er jo det synd å se hvordan Erdagon melker dette for alt det er verdt, noe han forsåvidt har all rett til (til en viss grad): Skal nasjonens leder IKKE fordømme disse handlingene og love rettferdighet til folket? 

 

Dette er dog dårlig nytt for den politiske utviklingen i Tyrkia og er nok en "booste" på landets vei til å bli en stadig mer totalitær stat. Vi får bare håpe på at trenden vil snu seg og at vi gradvis kan få en demokratisk liberalisering og sekularisering  igjen. Forhåpentligvis kan bruken av sosiale medier og internett fortsette å spille en sentral rolle, slik det har gjort, og fortsetter å gjøre, i flere av landene i midtøsten. 

 

Sannsynligvis vil Erdagon bruke dette kuppet for alt det er verdt og fortsette sin maktkonsolidering. Snakk om å gå imot alle prinsippene og grunnlaget for nasjonen. Mustaf Atatukr snur seg i graven. 

Jeg tror Tyrkia til sommeren neste år vil være en strengt islamsk stat, der sharia er på vei inn i full fart og der Erdogan kjører direkte krig mut Kurdistan for å utslette kurderne en gang for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som alltid er vold mot sivil helt uakseptabelt og disse kupptagerne er på ingen måte noe "good guys" .  Med det sagt er jo det synd å se hvordan Erdagon melker dette for alt det er verdt, noe han forsåvidt har all rett til (til en viss grad): Skal nasjonens leder IKKE fordømme disse handlingene og love rettferdighet til folket? 

 

Dette er dog dårlig nytt for den politiske utviklingen i Tyrkia og er nok en "booste" på landets vei til å bli en stadig mer totalitær stat. Vi får bare håpe på at trenden vil snu seg og at vi gradvis kan få en demokratisk liberalisering og sekularisering  igjen. Forhåpentligvis kan bruken av sosiale medier og internett fortsette å spille en sentral rolle, slik det har gjort, og fortsetter å gjøre, i flere av landene i midtøsten. 

 

Sannsynligvis vil Erdagon bruke dette kuppet for alt det er verdt og fortsette sin maktkonsolidering. Snakk om å gå imot alle prinsippene og grunnlaget for nasjonen. Mustaf Atatukr snur seg i graven. 

Jeg tror Tyrkia til sommeren neste år vil være en strengt islamsk stat, der sharia er på vei inn i full fart og der Erdogan kjører direkte krig mut Kurdistan for å utslette kurderne en gang for alle.

 

 

Og i stedet for EU-medlemskap blir det mur og piggtråd? "Walls work" (sitat fra Trump).

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Som alltid er vold mot sivil helt uakseptabelt og disse kupptagerne er på ingen måte noe "good guys" . Med det sagt er jo det synd å se hvordan Erdagon melker dette for alt det er verdt, noe han forsåvidt har all rett til (til en viss grad): Skal nasjonens leder IKKE fordømme disse handlingene og love rettferdighet til folket?

 

Dette er dog dårlig nytt for den politiske utviklingen i Tyrkia og er nok en "booste" på landets vei til å bli en stadig mer totalitær stat. Vi får bare håpe på at trenden vil snu seg og at vi gradvis kan få en demokratisk liberalisering og sekularisering igjen. Forhåpentligvis kan bruken av sosiale medier og internett fortsette å spille en sentral rolle, slik det har gjort, og fortsetter å gjøre, i flere av landene i midtøsten.

 

Sannsynligvis vil Erdagon bruke dette kuppet for alt det er verdt og fortsette sin maktkonsolidering. Snakk om å gå imot alle prinsippene og grunnlaget for nasjonen. Mustaf Atatukr snur seg i graven.

Jeg tror Tyrkia til sommeren neste år vil være en strengt islamsk stat, der sharia er på vei inn i full fart og der Erdogan kjører direkte krig mut Kurdistan for å utslette kurderne en gang for alle.

Og i stedet for EU-medlemskap blir det mur og piggtråd? "Walls work" (sitat fra Trump).

Ja, til slutt. Når EU innser at Tyrkia er tapt til Putin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Begynner å lure på om Erdogan selv planla kuppet, lot det skje, eller om kuppet kom fordi Erdogan var iferd med å erklære seg selv diktator.

 

Uansett virker det som om dette er noe han har planlagt i lang tid. Synd han ikke bli drept i kuppet.

Alt er jo mulig med den mannen, han har jo nettopp meldt Tyrkia ut av EMK for å rense alle de som var med i kuppforsøket så hvem vet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nå varsler WikiLeaks at de vil slippe store mengder dokumenter fra Tyrkia. Blir interresant å se hva som står der.

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/wikileaks-varsler-stor-lekkasje-om-tyrkia/3423244437.html

Men har noen nå lest gjennom dette og begynt å se noen trekk? Jeg er, dessverre/heldigvis (alt etter hvordan en ser på det) ikke særlig stiv i tyrkisk.

Lenke til kommentar

Begynner å lure på om Erdogan selv planla kuppet, lot det skje, eller om kuppet kom fordi Erdogan var iferd med å erklære seg selv diktator.

 

Uansett virker det som om dette er noe han har planlagt i lang tid. Synd han ikke bli drept i kuppet.

Bevisene tyder på at Erdogan enten planla kuppet selv, eller han hjalp noen idioter i opposisjonen til å gjennomføre et "kupp".

 

Jeg har ingen tro på hovedteorien om at en liten gruppe med generaler, som skal sparkes i Juli, prøvde å gjennomføre et kupp, men de gjorde de dårligste valgene noensinne fordi de hadde dårlig tid, og majoriteten av militæret var imot dem. De burde ha nok selvinnsikt til å forstå at dette ikke vil fungere, det er bedre å miste jobben enn å få livstid i fengsel, og uten å kjenne til militæret i Tyrkia så tviler jeg på at en liten gruppe med generaler kan ta ut store militærstyrker uten å bli oppdaget.

 

Det som tyder på at dette ikke er et reelt kupp er fordi

1. Det ble gjennomført på det verste tidspunktet mulig. Hvem er det som gjennomfører et kupp klokken 9 på en Fredag når mange er ute. Et bedre tidspunkt ville vært klokken 5am natt til mandag.

2, De hadde bare 1000 soldater, og de visste ikke en gang hvorfor de var der. Har du så lite miliær backing så er det bedre å plukke ut loyale soldater, dette gir bare mening hvis du ønsker å se demonstranter banke opp soldater.

3. De tok ikke over TV-stasjonene, stoppet ikke sosial media og lot pro-erdogan kanalene forsette som normalt sånn at de kan fortelle folk å gå ut i gatene og kjempe imot kuppmakerene.

4. De tok aldri Erdogan, det burde ha vært mål nummer 1. Istedenfor så lot de han chatte med sine støttespillere fra sitt eget hjem, og han kunne fly trygt over Tyrkia.

 

Jeg trodde dette var et reelt kupp når jeg først så det, men mistanken kom når jeg så reaksjonen til Erdogan. Hvem er det egentlig som planlegger lister for et potensielt kupp mot seg selv og så sier at kuppet var guds gave til han. Det er samme person som vil gjerne forfalske et kupp. Det verste er at det fungerte, vestlig media slukte Erdogans historie rått.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er i overkant skeptisk til konspirasjonsteorier, men at Erdogan selv planla dette virker ganske utenkelig. Han fremstod svak og helt uten kontroll over situasjonen nesten hele natten, og slik tviler jeg på at en wannabe-diktator ønsker å regissere et kuppforsøk. 8 av de tyrkiske militære offiserene som deltok i det mislykkede kuppet sitter vel uansett i tøffe avhør i Hellas for øyeblikket, så det er ikke usannsynlig at hele sannheten kommer frem.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er i overkant skeptisk til konspirasjonsteorier, men at Erdogan selv planla dette virker ganske utenkelig. Han fremstod svak og helt uten kontroll over situasjonen nesten hele natten, og slik tviler jeg på at en wannabe-diktator ønsker å regissere et kuppforsøk.

 

Kommer an på hva som var målet med det. Og selv om det tilsynelatende lyktes dårlig som falskt kupp, så utelukker det fremdeles ikke at det var planlagt av Erdogan eller hans støttespillere. For å si det sånn: Dersom det var et reelt kuppforsøk, så var også det et ynkelig forsøk. Kan jeg da si at alternativet faller for samme argument?

Lenke til kommentar

 

Kommer an på hva som var målet med det. Og selv om det tilsynelatende lyktes dårlig som falskt kupp, så utelukker det fremdeles ikke at det var planlagt av Erdogan eller hans støttespillere. For å si det sånn: Dersom det var et reelt kuppforsøk, så var også det et ynkelig forsøk. Kan jeg da si at alternativet faller for samme argument?

 

 

Absolutt. Og det kan godt hende jeg tar feil. Av det lille jeg har lest om Gülens intervjuer virker det også lite sannsynlig at han står bak.

Lenke til kommentar

Alle akademikere har nå fått utreiseforbud fra Tyrkia. En venn av meg jobber på universitetet i Canakkale og skulle reise på 10 dagers ferie om noen dager, men det ser ut som om hele ferien må kanselleres pga dette.

 

Det sier egentlig sitt at de som er mest suspekte i regimets øyne er de som har høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Alle akademikere har nå fått utreiseforbud fra Tyrkia. En venn av meg jobber på universitetet i Canakkale og skulle reise på 10 dagers ferie om noen dager, men det ser ut som om hele ferien må kanselleres pga dette.

 

Det sier egentlig sitt at de som er mest suspekte i regimets øyne er de som har høyere utdannelse.

Klart, for de forstår verdien av et demokrati og sekulært styre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

For hver dag som går blir jeg sikrere i at jeg får rett i min spådom. Lurer på om noen EU/NATO land har baller nok til å snakke om elefanten i rommet og ta konsekvensen av det.

Lenke til kommentar

Har flere tyrkiske venner, som ikke kjenner hverandre, og alle sier de at disse konspirasjonsteoriene begynner å bre om seg og at man finner stadig nye tegn på at det var ugler i mosen... altså utover det faktum at noen kan ha forsøkt å styrte regjeringen :p

De skjøt mot bygninger, og bomma... traff stort sett bare ute på trapper og slikt. Mens folkeforsamlingen osv. ikke var til stede... hva er meningen med det?

Er ikke fan av konspirasjonsteorier jeg heller, men det gjør at jeg også undrer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...