Gå til innhold

Tyrkias militærkupp


Anbefalte innlegg

 

Når de innså at de hadde folkets vilje mot seg, så er ikke det unaturlig. Spesielt for en som bare er inne til førstegangstjeneste.

Du får det til å høre ut som om vanlige soldater har vært med på å planlegge kuppet. Soldatene inne til førstegangstjeneste visste ikke om kuppet før i kveld. Her er det toppsjefer som har planlagt et kupp i skyggene. Og noen nøkkeloffiserer. Da står vanlige soldater i et dilemma1. Skal de følge sine nærmeste militære ledere, eller skal de legge ned våpnene ved første mulighet som dukker opp, fordi de ikke vil ta opp våpen mot folket, og styresmaktene.

 

Beklager misforstådlxd. Det er seint så er ikke så flink til å ordlegge meg.

Denne grunnloven gjør det lettere å få med seg de vanlige soldtatene, var det jeg mente å få frem. For når ordren kom så stemte den tilsynelatende med grunnlovspålegget deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest en del kommentarer fra tyrkere på Reddit. 

 

90% av dem mente at dette etter all sannsynlighet er et organisert kupp planlagt av Erdogan for å øke innflytelsen hans over militæret og landet, da det ikke ligner noen av de tidligere militærkuppene i landets historie.

 

Faller egentlig litt på denne meningen selv, hele greia virker veeeeldig fishy, spesielt det med at han kommer flygende inn til Istanbul som en slags helt etter at kuppet visstnok er i ferd med å feile. 

 

Blir spennende å se de neste dagene. Erdogan er klin gæren, hadde ikke forundret meg om dette var sant.

 

20 tanks, 8 F-16 og 2 helikoptre i et statskupp virker litt lite?

Bullshit.

Lenke til kommentar

Bullshit.

Så sikker er vel ikke jeg. Men at det virker noe.. tamt og merkelig er jeg enig i. Og hvordan man skal ta over ett land ved å fyre av noen bomber i Ankara og stenge en bro i Istanbul, når sjefen sjøl er ett helt annet sted, og hvor det eneste snakket på at man har prøvd å ta han, kommer fra fyren selv... En fyr som jo ikke akkurat er kjent for at det er fri presse...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Virker som om kuppforsøket var svært dårlig organisert og dårlig planlagt from the get go.

Virket nok veldig bombesikkert når de sto der og planla det. Men det er veldig vanskelig i praksis og ting går fort ut av kontroll eller ting som ikke var planlagt skjer.

 

 

Men planleggingen er også dårlig. 

 

Når du skal planlegge et statskupp så er regel 1) Få støtte fra folket. Det greide de overhodet ikke. Til og med stort sett tyrkere og tyrkiske partier som hater Erdogan ga ikke dette kuppet noen form for støtte.

 

 

Kanskje de ikke tok det så nøye med folkets støtte, så lenge de ville kontrollere de væpnede styrkene i landet?

 

Kanskje de regnet med at resten av det tyrkiske militæret ville slutte seg til dem, ganske snart etter at de satte i gang dette kuppet?

 

Lenke til kommentar

Svært overraskende hendelse. Militærkupp er nærmest tradisjon i Tyrkia, og hæren har slik jeg har forstått hatt Atatürk som forbilde. Når Erdogan har blitt svært mektig, og gått i motsatt vei av Atatürks ideal om en sekulær stat kan man likevel forklare ønsket om maktskifte. 

 

Helt enig! Hadde Erdogan fulgt Ataturkis ideal så hadde Tyrkia blitt ett mye bedre land og dermed hvert et forbilde for resten av den muslimske verden. Der det likestilles mellom muslimer og ikke muslimer, noe som ikke er tilfelle idag. 

 

På bakgrunn av dette har flere ikke-muslimer forbindet Islam og muslimer med terrorisme. Islamsk terrorisme har det skjedd mye av i den siste tiden!

Endret av Det gode liv
Lenke til kommentar

 

Bullshit.

Så sikker er vel ikke jeg. Men at det virker noe.. tamt og merkelig er jeg enig i. Og hvordan man skal ta over ett land ved å fyre av noen bomber i Ankara og stenge en bro i Istanbul, når sjefen sjøl er ett helt annet sted, og hvor det eneste snakket på at man har prøvd å ta han, kommer fra fyren selv... En fyr som jo ikke akkurat er kjent for at det er fri presse...

 

 

De bombet hotellet han var på i Marmaris, men han var allerede om bord på flyet sitt da. 

 

En annen ting: Det virker spesielt om Erdogan skulle bombe parlamentsbygningen og ta livet av minst ett parlamentsmedlem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har lest en del kommentarer fra tyrkere på Reddit. 

 

90% av dem mente at dette etter all sannsynlighet er et organisert kupp planlagt av Erdogan for å øke innflytelsen hans over militæret og landet, da det ikke ligner noen av de tidligere militærkuppene i landets historie.

 

Faller egentlig litt på denne meningen selv, hele greia virker veeeeldig fishy, spesielt det med at han kommer flygende inn til Istanbul som en slags helt etter at kuppet visstnok er i ferd med å feile. 

 

Blir spennende å se de neste dagene. Erdogan er klin gæren, hadde ikke forundret meg om dette var sant.

 

20 tanks, 8 F-16 og 2 helikoptre i et statskupp virker litt lite?

Bullshit.

Definitivt en konspirasjonsteori, men ikke helt uplausibelt.

Lenke til kommentar

Hvordan er reglene under et kupp, med tanke på nato/naboland osv?

 

Kunne en annen militærmakt gått inn og forhindret det for å hjelpe den sittende makten? 

 

Det er jo svært ofte snakk om internt kaos og egne miilitære styrker som tar over makten i landet og om jeg forstår det selv så er det kun hvis alliansen føler at de er truet at de kan gå inn for å stabilisere , problemet er jo at man risikerer å gå til krig mot et helt land om det er stor støtte for de som gjør kuppet og dermed er det ofte at man venter med å gripe inn til det blir klart hvem som er på side med hvem.

 

Mener dog at FN resolusjon og Nato har noen avtaler der, men usikker på hvilke det er snakk om.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

De bombet hotellet han var på i Marmaris, men han var allerede om bord på flyet sitt da. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flere påstår at dette var løgn via twitter: bilder fra hotellet etc. 

 

det meldes nå: 

 

- det vurderes å gjenninføre dødsstraff for at slike kupp ikke skal kunne skje igjen

- 36% av landets dommere, blant annet flere ledende, skal være avsatt 

(nrk) 

Lenke til kommentar

Kunne en annen militærmakt gått inn og forhindret det for å hjelpe den sittende makten? 

 

NATO kan ikke gjøre det. Det er en allianse for å slå ned angrep utenfra. Et land kan heller ikke bli medlem av NATO hvis det har store indre stridigheter. Så alliansen ville stilt seg utenfor med mindre noen forsøkte å utnytte de indre stridighetene.

Lenke til kommentar
Who Is Fethullah Gulen, and What Is His Role?

"The president of Turkey, Recep Tayyip Erdogan, blamed the coup attempt on the work of followers of Fethullah Gulen, an Islamic preacher who lives in exile in Pennsylvania, and who once was an ally of Mr. Erdogan.

 

His movement promotes a version of Islam that embraces science, education and interfaith dialogue, which has earned him millions of followers but also drawn the suspicion of many in Turkey’s secular establishment.

 

His movement has been feared by some for its ability to mobilize considerable resources and for its influence among decision-makers."

 

http://www.nytimes.com/live/turkey-coup-erdogan/who-is/

Lenke til kommentar

Erdogan har ganske sikkert lister over det meste og de fleste han ikke liker og planlegger å kvitte seg med.

 

Ellers vil ganske sikkert etterspillet som kommer sees som positivt av de som bekymrer seg for Tyrkias opptak i EU, siden Erdogan, allerede både paranoid og totalitær, ganske sikkert vil benytte anledningen til å slå ned på alt og alle han ser som en trussel eller bare uønsket og dermed sette søknadprosessen tilbake nær nullpunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som Tyrkia beveger seg i en stadig mer autoritær retning er det et par ting jeg lurer på.

Finnes det eksempler på totalitære regimer som har vært medlem av NATO?

Finnes det presedens for å kaste/presse et land ut av alliansen? Er det i det hele tatt mulig i følge NATOs paragrafer?

Tyrkias geopolitiske plassering gir meg ingen illusjoner om at det faktisk kommer til å skje, men bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...