Gå til innhold

– Jeg har ikke gjort noe galt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ikke ha mye tro på produktet sitt når man betaler for positiv omtale.

 

Skjønner poenget ditt, men tror nok at det blir satt litt på spissen her, jeg tror WB visste at spillet kom til å bli bra (noe det faktisk ble), men tror heller det ble sagt slik som at: "Vi ønsker at dere unnlater å nevne negative ting dersom dere finner det."

Jeg har selv spilt spillet, og det er så og si ingenting negativt med Shadow of Mordor...

 

 

PDP sin kanal går så godt at om det er noen som har råd til å si nei takk til å lage denne typen videoer så er det han.

 

Nå var det ikke dette det handlet om, men hvorfor takke nei til å spille spill som er bra? Og i tillegg få betalt for det? :)

Lenke til kommentar

Ikke noen fan av PDP, men føler det blir litt heksejakt på han siden han er størst. Det er mange som er skyldige i dette og han er ikke den verste.

Han nevnes vel nettopp fordi han er såpass "stor" på dette området. Hvis jeg pisser på gata og blir tatt er det vel bare onkel politi som bryr seg. Hvis kongen gjør det samme blir det vel riiiiimelig store oppslag. 

 

Sånn er det å være kjendis - Man blir fulgt med argusøyne og "alle" eier en (visstnok).

 

Verre er det med TmarTn og ProSyndicate. Det de gjorde var oppriktig sleipt og ulovlig.

Det der var helt sykt. Sleipe jæ**** ... Men de ler vel hele veien til banken.

Valve er vel like kjipe her som har funnet smutthull til å få dritunger til å gamble.

CS GO virker nesten som det er produsert for dette formål. 

Møkk fra ende til annen imo.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan noen si meg om FTC egentlig har noe makt når det kommer til hva PDP og andre ikke-amerikanske youtubere gjør. De kan vel umulig bøtelegge eller straffe disse direkte?

Lenke til kommentar

Kan noen si meg om FTC egentlig har noe makt når det kommer til hva PDP og andre ikke-amerikanske youtubere gjør. De kan vel umulig bøtelegge eller straffe disse direkte?

 

Det kan de nok ikke, og det er ikke det de prøver på heller. FTC har gått etter Warner Bros fordi de har generert sponset innhold som ikke er klart merket som sponset. At PDP hadde en notis om det er bra, men det burde vært WB sitt ansvar å kreve at alle de betalte opplyste om sponsingen. Det er WB som har ansvaret her.

 

"Under a proposed FTC order announced today, Warner Bros. is barred from failing to make such disclosures in the future and cannot misrepresent that sponsored content, including gameplay videos, are the objective, independent opinions of video game enthusiasts or influencers."

Lenke til kommentar
 

PDP sin kanal går så godt at om det er noen som har råd til å si nei takk til å lage denne typen videoer så er det han.

Nå var det ikke dette det handlet om, men hvorfor takke nei til å spille spill som er bra? Og i tillegg få betalt for det? :)

 

 

Fordi det generelt i mine øyne er idioti å selge meningen sin. Hver og en får gjøre som man vil, og det er jo ikke noe feil i det, PDP har ikke gjort noe ulovlig, men har man et ønske om å bli tatt litt på alvor så blir det dumt. Er meningene dine kjøpt og betalt av noen så har du på mange måter tapt, mener jeg da.

Lenke til kommentar

 

 

Nå var det ikke dette det handlet om, men hvorfor takke nei til å spille spill som er bra? Og i tillegg få betalt for det? :)

 

Hvis jeg har skjønt det riktig så var det i dette tilfellet slik at hvis man ikke tok denne avtalen så fikk man heller ikke en review copy før release-dagen. Mulig jeg har lest feil info, men hvis det var slik så legger det jo mer press på at man tar i mot den og gir positiv omtale.

Lenke til kommentar

Det kan de nok ikke, og det er ikke det de prøver på heller. FTC har gått etter Warner Bros fordi de har generert sponset innhold som ikke er klart merket som sponset. At PDP hadde en notis om det er bra, men det burde vært WB sitt ansvar å kreve at alle de betalte opplyste om sponsingen. Det er WB som har ansvaret her.

 

Kanskje, men i lignende saker fra Norge har det jo vært veldig fokus på de som har blitt sponset, som f.eks da VG ble felt i PFU for dårlig merking av rema-sponsede artikler. Andre eksempler, som kanskje har mer til felles med streamere er bloggerne. Her har de jo vært litt bonanza, men nå har de endelig spikret på plass en type Vær varsom-plakat (som jeg ikke husker navnet på).

 

Hvem som har ansvaret vet jeg ikke. Juridisk er det kanskje de som selger reklamen, men jeg vil nok si at det er i streamernes interesse å være åpne om dette. Nå klandrer jeg ikke PDP for dette, han har jo tross alt vært åpen, om enn noe kunnskapsløs. Han er blitt flinkere på det nå, som han sier. Warner burde for sin egen del ha fulgt opp merkinga bedre.

Lenke til kommentar

Vi i gamergate var klar over dette for allerede 2 år siden og presset FTC til å håndheve reglene.

 

At dere ikke visste noe om dette før 2 år etter viser bare hvor elendig og uærlig gamer-pressen er som i ren desperasjon etter clicks la til PewdiePie som en av de skyldige uten å ha engang ha sjekket fakta. Det som også er veldig forstyrrende er hvordan resten av media bare copy-pasta artikkelen med feilaktig info som gjorde at løgnen bare spredde seg.

 

Amerikansk gamer journalistikk er gjennomsyret av latskap, amatører, korrupsjon og ideologer.

 

Får bare be på mine knær at gamer.no holder bedre standard når det kommer til journalistikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

PDP sin kanal går så godt at om det er noen som har råd til å si nei takk til å lage denne typen videoer så er det han.

Nå var det ikke dette det handlet om, men hvorfor takke nei til å spille spill som er bra? Og i tillegg få betalt for det? :)

 

 

Fordi det generelt i mine øyne er idioti å selge meningen sin. Hver og en får gjøre som man vil, og det er jo ikke noe feil i det, PDP har ikke gjort noe ulovlig, men har man et ønske om å bli tatt litt på alvor så blir det dumt. Er meningene dine kjøpt og betalt av noen så har du på mange måter tapt, mener jeg da.

 

 

Jeg synes ikke det er noe galt i det, jeg forstår bare ikke hvorfor PDP gidder. Hvis jeg hadde tjent 20 mill i året på kanalen min hadde jeg bedt alle som ville kjøpe meningene mine ryke og reise og sagt akkurat hva jeg mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han mener han ikke er en anmelder, men hva er da en anmeldelse? Hva skiller en lets play, hvor man beskriver hva man liker og ikke liker ved et spill, fra en anmeldelse? Er det en sluttkarakter som skiller dem?

 

Når man får betalt for å beskrive et spill på en positiv måte, så mener jeg man er en betalt anmelder. Da er anmeldelsen betalt, og bør merkes tydelig deretter (ikke med liten skrift i bunnen av beskrivelsesfeltet). En betalt lets play har egentlig ikke mer troverdighet enn en reklame fra TV-shop.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Jalla. Så nettopp en video fra Macks Worthabuy, som er den eneste av disse YT'era jeg gidder å følge. Han sa selv at han var blitt tilbudt 10.000 for å lage en positiv video av et ikke navngitt spill, noe han nekta. Han sa selv at han kjente til at mange av de store tar penger, så tviler veldig på det svensken sier. I mine øyne har han 0 integritet, men han er ikke alene. Gjetter på at han slitsomme RadBrad-karen er på lønningslista også

Lenke til kommentar

Man kan ikke ha mye tro på produktet sitt når man betaler for positiv omtale.

 

PDP sin kanal går så godt at om det er noen som har råd til å si nei takk til å lage denne typen videoer så er det han.

Når du ser hvor mye dritt som slippes som AAA spill, trenger tydeligvis selskapene spisse albuer. Mesteparten av det som dukker opp, er copy and paste fra spill fra fjoråret. Lurer også jævlig på hvordan Arkham Knight fikk så ekstremt høy score over hele linja. Hvor ofte ser man et AAA spill få lavere score enn 7/10? Når Assassins Creed Unity får god omtale, kan man pent begynne å lure, både på siden man er på no, og andre sider......

Lenke til kommentar

 

 

 

PDP sin kanal går så godt at om det er noen som har råd til å si nei takk til å lage denne typen videoer så er det han.

Nå var det ikke dette det handlet om, men hvorfor takke nei til å spille spill som er bra? Og i tillegg få betalt for det? :)

 

 

Fordi det generelt i mine øyne er idioti å selge meningen sin. Hver og en får gjøre som man vil, og det er jo ikke noe feil i det, PDP har ikke gjort noe ulovlig, men har man et ønske om å bli tatt litt på alvor så blir det dumt. Er meningene dine kjøpt og betalt av noen så har du på mange måter tapt, mener jeg da.

Som han selv skriver, så er han på ingen måte en spillanmelder. Hadde det vært Total Biscuit eller Angry Joe som hadde blitt kjøpt og betalt hadde saken vært annerledes, ettersom kanalene deres for det meste inneholder anmeldelser. Men er enig i det du sier.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...