Gå til innhold

Xbox lanserer Project Scorpio sent i 2017 – kaller maskinen den kraftigste konsollen noensinne


Anbefalte innlegg

Regner med at vi vil få mye mer informasjon før denne treffer markedet. For per nå forstår jeg ikke helt hva dette produktet egentlig er for noe? Det skal altså være en MYE kraftigere Xbox, men den skal fremdeles kun kjøre Xbox One spill? Hva er da egentlig poenget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at vi vil få mye mer informasjon før denne treffer markedet. For per nå forstår jeg ikke helt hva dette produktet egentlig er for noe? Det skal altså være en MYE kraftigere Xbox, men den skal fremdeles kun kjøre Xbox One spill? Hva er da egentlig poenget?

Jeg vil anta det er samme poenget som ha en kraftig PC selvom man kunne spillt de samme spillene på langt svakere PC. Høyere grafikk/IQ innstillinger og/eller framerate.

VR blir kanskje trolig eksklusivt til den nye konsollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må huske på at utviklerne har kun 2 forskjellige konfigurasjoner å forholde seg til i motsetning til millioner på PC. Vi har jo sett dette gang på gang at konsollene er mer effektive enn PCer i forhold til å gi flere FPS med svakere maskinvare.

 

Tidligere generasjoner har konsoller hatt spesiell HW. Denne generasjonen? Konsollene er en helt vanlig PC, satt inn i en boks med PS eller Xbox logo. Optimaliseringen kom av at det var mye å hente på den HWen de hadde. Nå derimot? Samme som PC.

 

Hvis de optimaliserer ekstremt for AMD GPU, gjett hva? Du kan bare putte samme GPU i PCen din. Optimalisering er overdrevet og hentet fra tidligere generasjoner. Det er ikke sant i dagens konsoller. Hvis du kan bevise at de optimaliserer mye mer, så gjerne gjør det, men det fungerer ikke bare å si at konsoll blir optimalisert mer.

 

Virker som en idiotisk ting å begynne å fragmentere konsoller, men vi får se hvordan det vil fungere i praksis.

Du kan jo fortsatt spille sammen. Jeg har ikke sett noen på PC noengang klage på at det er fragmentert, til tross for tusenvis av modeller. Det er jo det som er det nye systemet til MS. Alle kan spille sammen på tvers av alt. 

 

Det jeg synes er merkelig (men bra) er at MS sa gjennom hele presentasjonen: "du trenger ikke lenger xbox, du kan spille alt på Windows uansett, og du kan spille med alle vennene dine som har Xbox også". Så hvorfor kjøpe en kraftig gaming Xbox, når du kan kjøpe en kraftig gaming windows 10? Xbox har ingen fordeler i form av spill osv.

 

Nå er det bare japanerene igjen som holder på eksklusiviteten og hindrer folk i å fritt nyte det spillet de vil, ubegrenset av enheter. Jeg liker dette veldig bra. Nå kan alle som vil ha xbox kjøpe xbox, samtidig som alle som kjøper PC ikke også må kjøpe en ekstra konsoll for å spille andre spill. Ny xbox betyr og forhåpentligvis at spill ikke får en slik kraftig oppbremsing og handicap som vi opplevde rett før "next-gen" kom ut.

 

Jeg synes det blir egoistisk med folk som vil konsoller skal vare i ca 7 år. Det finnes mange som vil ha noe nytt, men de kan ikke, fordi det finnes noen som vil ha konsollen sin i 7 år. Hvorfor skal verden holdes igjen for noe slikt? Det er til selskapenes beste, ikke forbrukere. Sony og MS tjener ikke noe på å lage nye konsoller, heller taper. At noen ønsker at det ikke skal være noe utvikling, og har det helt fint med å holde igjen resten av spillmarkedet finner jeg vanskelig å forstå.

 

(Jeg sier ikke at du er en slik person, innlegget er generelt til folk som mener det. Dette er min personlige mening, og hvordan jeg ser det. Selv om jeg finner det vanskelig å forstå, så er jeg fortsatt klar over argumentene for å ha konsoll i 7 år.)

Lenke til kommentar

Klart det blir fragmentert når utviklere må optimalisere mot forskjellig maskinvare.

 

For utviklere blir det mer å holde styr på ja. Men for en forbruker blir det ikke det. Men for en spill utvikler så blir det vesentlig enklere å optimalisere spill til 2 forskjellige låste konsoll konfigurasjoner en et uendelig forskjellige maskinvare konfigurasjoner på PC.

 

Så dette blir ikke et problem overhode. Og i hvert fall ikke for dem som kjøper en Xbox.

Lenke til kommentar

Må og huske på at MS gjør det klart lettere å lage spill som fungerer på både Xbox og Windows. Mye mindre arbeid for å lage både Xbox og PC versjon nå. Dermed så kan det godt være at utviklerne sparer mer tid med det nye systemet. Vil tippe det.

 

Og for å være ærlig, hvor mange godt optimaliserte AAA titler finnes det engang? 

Lenke til kommentar

De sa forresten på streamen at den nye Xboxen skulle gi oss bedre piksler enn noensinne :p

 

De sa og "no compromise". No compromise er en Intel Broadwell-E og et GTX 1080 Ti.

 

De har jo gjort et kompromiss. Mye kraft, men fortsatt noe som skal passe inn i en boks. Jeg har og en følelse av at alle der ikke helt visste hva de snakket om. Spesielt ikke når de lovet bedre piksler :)

Det er bedre pixler pga at utviklerne nå kan utvikle texture-pakker for 4k istedenfor å gjøre det for lavere oppløsninger.

 

 

 

The power of the graphic rendering means we can render true native 4K, so instead of up-sampling pixels ... developers right now that are developing 4K assets for PC, you can have that great PC experience on your console on your TV"

 

 

 

Tipper at MS har noen verktøy som gjør at utviklere kan drive med native 4k og så lett tilpasses 900/1080p. De har allerede demonstrert dette med den dynamiske oppløsningen de har på XO.

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

Wow. Microsoft går virkelig all in på cross-platform, for en generasjon siden var det uhørt og nærmest utenkelig. Sony har nok virkelig fått noe å tenke på..

 

Problemet er vel at dette kun kommer til å funke igjennom Windows Store og ikke Steam. Frykter Steam ikke vil gå med på dette.

Lenke til kommentar

De sier at spillene skal komme ut på alle konsollene, men jeg er rimelig sikker på at vi etterhvert vil få spill som kun publiseres på Scorpio, og ikke på nåværende Xbox One. Med den unnskyldningen at Xbox One ble for svak.

 

 

 

Tvilsomt, siden Scorpio kun er en forlengelse av denne generasjonen. De har ikke råd til å miste så mange kunder.

Lenke til kommentar

Det etter hvert ligger nok i så fall mange år fram i tid, og da kanskje først når neste konsoll etter Scorpio er klar. Skal ikke glemme at f.eks. EA ikke sluttet å utvikle for 360 før i år (samme år som MX sluttet med produksjon). Og UWP har allerede dynamisk oppløsning, så sålenge spill utvikles for 1080p så vil de nok fungere på XO.

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

Før folk hopper av skaftet.

 

6TFLOPS er mindre kraftig enn GTX1070. Er mer på linje med nye AMD RX480.

 

GTX1070 gir ca 30-40 fps i ultra@4k i de fleste titler.

 

Så hvis du vil skal ha stabilt 60fps mister du litt eye candy, men still. Glad MS ikke ligger på latsiden.

 

Når de sier 6 teraflops, så regner de vel også inn CPU delen. Det som oppgis for GPUene til Nvidia og AMD så er vel det kun for kortet alene, uten CPU. Så det er vel enda mindre kraftig enn det det kan se ut som.

 

Men de tjener jo inn en del når de kan spesial lage spillene for en spesifikk maskinvare (er 2 typer da).

 

Kikket akkurat igjennom en gjennomspilling av "Uncharted 4" på PS4, og må si jeg var veldig imponert over grafikken de har fått til der. Youtube videoene skal være av dårligere kvalitet enn det som PS4 gir lokalt etter de jeg har skjønt. Eneste jeg ville ha klaget på der er kantutjevningen, og litt mindre detaljer når det skjer mye på en gang, men da rekker man jo ikke å kikke på ting når man spiller uansett.

 

Hadde de funnet en enkel og god løsning for å bruke mus og tastatur skikkelig i spillene, så hadde jeg nesten vurdert en konsoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...