Gå til innhold

Xbox lanserer Project Scorpio sent i 2017 – kaller maskinen den kraftigste konsollen noensinne


Anbefalte innlegg

Håper at det betyr 1080p/120fps for di som ikkje vil opp på 4k enda. Burde jo ikkje være noko problem utover at spillutviklere/spillutgivere legger til rette for det.

 

Har sett flere eksempler på spill som låser physics tick til frames. Om de gjør det så vill 120 fps resultere i 4x hastighet av alt i spillet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anandtech lister 6TFlops som "Peak Shader Throughput" og da er det vel snakk om GPU? Sjansen er vel uansett stor for at den har mye til felles med 480X.

 

Edit: På ett sted i videoen sier de 6TF "compute power", ett annet sier de "6TF GPU power"

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

 

De sa forresten på streamen at den nye Xboxen skulle gi oss bedre piksler enn noensinne :p

 

De sa og "no compromise". No compromise er en Intel Broadwell-E og et GTX 1080 Ti.

 

De har jo gjort et kompromiss. Mye kraft, men fortsatt noe som skal passe inn i en boks. Jeg har og en følelse av at alle der ikke helt visste hva de snakket om. Spesielt ikke når de lovet bedre piksler :)

Det er bedre pixler pga at utviklerne nå kan utvikle texture-pakker for 4k istedenfor å gjøre det for lavere oppløsninger.

 

 

 

The power of the graphic rendering means we can render true native 4K, so instead of up-sampling pixels ... developers right now that are developing 4K assets for PC, you can have that great PC experience on your console on your TV"

 

 

 

Tipper at MS har noen verktøy som gjør at utviklere kan drive med native 4k og så lett tilpasses 900/1080p. De har allerede demonstrert dette med den dynamiske oppløsningen de har på XO.

 

Pikslene blir ikke bedre. Det er absolutt ingenting MS eller spillutviklere kan gjøre med pikslene. Pikslene er i skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Nvidia oppgir tall for compute ytelse må de åpenbart ha det i en PC. Altså sammen med en CPU, så Nvidia sine tall er og sammen med en CPU. Men tallet er jo bare for å måle GPU ytelse, og etter det jeg vet skal ikke CPU ha noe å si.

 

Tror ikke dette blir som RX 480. RX 480 skal ikke bli så kraftig.

Lenke til kommentar

Når Nvidia oppgir tall for compute ytelse må de åpenbart ha det i en PC. Altså sammen med en CPU, så Nvidia sine tall er og sammen med en CPU. Men tallet er jo bare for å måle GPU ytelse, og etter det jeg vet skal ikke CPU ha noe å si.

 

Tror ikke dette blir som RX 480. RX 480 skal ikke bli så kraftig.

 

Eh jo det skal den. RX480 har en ytelse på >5 TFlops. Den brikken som sitter i Project Scorpio er nok en "binned" utgave av den vi forbrukere kan kjøpe i butikken senere i sommer. Dette betyr at for å nå 6 TFlops ytelse på Project Scorpio så er enten "RX480" brikken som sitter i den, overklokket, eller så er det en ekstra "binned" utgave med 40CU (ingen units deaktivert) som vil si at den har 2560 streamprosessorer. Jeg tipper mest på det første.

Lenke til kommentar

 

Pikslene blir ikke bedre. Det er absolutt ingenting MS eller spillutviklere kan gjøre med pikslene. Pikslene er i skjermen.

 

Nei, når en snakker om hva utviklerne skaper så er ikke pokslene i skjermen. Pikslene er i det bildet som blir vist på skjermen. Ett 4k-bilde har for eksempel ca 8 mill piksler selv om det bare ligger på en harddisk midt ute i skogen. Ett 4k bilde kan være mer detaljert enn ett 1080p bilde, ett 4k bilde kan derfor være "bedre" enn ett 1080p bilde, og for at totalen skal være bedre så må også bitene som utgjør totalen være bedre, ergo er det ingenting i vegen for å si at pikslene blir bedre.

 

 

 

Når Nvidia oppgir tall for compute ytelse må de åpenbart ha det i en PC. Altså sammen med en CPU, så Nvidia sine tall er og sammen med en CPU. Men tallet er jo bare for å måle GPU ytelse, og etter det jeg vet skal ikke CPU ha noe å si.

 

Tror ikke dette blir som RX 480. RX 480 skal ikke bli så kraftig.

 

Hvorfor må de ha med en CPU når de snakker om compute ytelse for en GPU? Disse tallene er vel uansett bare teoretiske tall. De kan ikke reklamere for praktiske tall med mindre de samtidig opplyser om hele systemet det baserer seg på, noe de jeg i hvert fall ikke har lagt merke til at de gjør.

 

Dette er uansett fullstendig irrelevant da det antallet Flops en CPU kan bidra med i ett system er så ubetydelig at GPU'en kan stå for 6TFlops, og CPU'en kan bidra i området 0,1/0,2 TFlops.

 

 

Om du ser på hva MS har sagt om Scorpio, og hva AMD har sagt om 480 så er det strengt tatt store likheter (Begge har fokus på VR og 4K). Scorpio ha litt større minnebåndbredde og overall være litt kraftigere.

 

Så ser ikke noe problematisk med påstanden om at den "har mye til felles med 480x".

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

De sier at spillene skal komme ut på alle konsollene, men jeg er rimelig sikker på at vi etterhvert vil få spill som kun publiseres på Scorpio, og ikke på nåværende Xbox One. Med den unnskyldningen at Xbox One ble for svak.

Hvorfor det? Spill til PC nektes ikke å kjøres på en eldre PC med dårligere specs. Forskjellen er bare at det blir mindre eyecandy og/eller lavere oppløsning og fps.

 

 

 

Wow. Microsoft går virkelig all in på cross-platform, for en generasjon siden var det uhørt og nærmest utenkelig. Sony har nok virkelig fått noe å tenke på..

 

Problemet er vel at dette kun kommer til å funke igjennom Windows Store og ikke Steam. Frykter Steam ikke vil gå med på dette.

 

Det er ikke noe større problem enn at enkelte spill kun går gjennom Steam, eller kun gjennom Origin. Hvis man gjennom Windows Store får full Xbox Live funksjonalitet så er det gull!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når Nvidia oppgir tall for compute ytelse må de åpenbart ha det i en PC. Altså sammen med en CPU, så Nvidia sine tall er og sammen med en CPU. Men tallet er jo bare for å måle GPU ytelse, og etter det jeg vet skal ikke CPU ha noe å si.

 

Tror ikke dette blir som RX 480. RX 480 skal ikke bli så kraftig.

Eh jo det skal den. RX480 har en ytelse på >5 TFlops. Den brikken som sitter i Project Scorpio er nok en "binned" utgave av den vi forbrukere kan kjøpe i butikken senere i sommer. Dette betyr at for å nå 6 TFlops ytelse på Project Scorpio så er enten "RX480" brikken som sitter i den, overklokket, eller så er det en ekstra "binned" utgave med 40CU (ingen units deaktivert) som vil si at den har 2560 streamprosessorer. Jeg tipper mest på det første.

 

Hvis du vil at jeg skal forklare hva "binned" betyr så kan jeg gjerne det, fordi det du skriver stemmer absolutt ikke.

 

Det er en 20% økning fra 5 TFLOPS til 6 TFLOPS, og det skal dele die med 8 Zen kjerner inni en liten boks med begrenset kjøling. RX 480 skal yte mellom 970 og 980. 980 har 4.6 TFLOPS. Samtidig så ligger jo R9 390X på 5.9. Så AMD har åpenbart høyere TFLOPS tall enn Nvidia. Det vil jo isåfall si at Scorpion får ytelse som R9 390X og ikke nesten GTX 1070. Om det stemmer så er det godt mulig at den vil bli ganske lik RX 480. Hvis TFLOPS tallet skal tilsvare det NVidia oppgir derimot.... RX 480 kommer ikke til å kunne bli et GTX 1070. Hvis den får et RX 480 blir "no compromise" og "4K gaming" bare latterlige påstander fra MS sin side. RX 480 er definisjonen på et compromise og ikke-4K kort.

 

Si RX 480 kommer på ca 5.5 TFLOPS, og Scorpion er på 6. Det er litt under 10% OC, som bør være mulig. Tvilsomt at den blir bedre binnet derimot. Poenget er jo liksom at det skal være billig. Project Scorpio er jo 90% en PC. Eneste som hindrer den i å være det er begrenset Xbox OS, som låser deg ute fra Steam, mods osv. Det er ikke som om den kommer til å ha noen fordeler annet en pris. Da kan de ikke kjøpe ekstra dyre GPUer.

Lenke til kommentar

Scorpio får vel en kraftigere GPU enn RX 480? Det er jo den GPUen det ryktes at PS Neo skal ha. Scorpio vil nok få mye bedre CPU da, ser det ut som.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/AMD-Radeon-R9-390-Specifications.jpg

R9 390X har faktisk 6 TFLOPS, så det er faktisk mulig....

 

Kom ikke på at TFLOPS tallene for AMD sine kort selvfølgelig er høyere, selv om de ikke gir mer fps in-game. Så det er veldig mulig at de tar et litt overklokket RX 480 sammen med en 8-kjerne Zen og gir den vanlig GDDR5 minne og det er det.

 

Virker ikke som en Zen-Vega APU med HBM 2 som jeg først trodde :(

 

PS4 og Xbox One hadde jo nesten identisk GPU og CPU. Ikke overraskende om det skjer igjen, når de har samme supplier.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

De sier at spillene skal komme ut på alle konsollene, men jeg er rimelig sikker på at vi etterhvert vil få spill som kun publiseres på Scorpio, og ikke på nåværende Xbox One. Med den unnskyldningen at Xbox One ble for svak.

Hvorfor det? Spill til PC nektes ikke å kjøres på en eldre PC med dårligere specs. Forskjellen er bare at det blir mindre eyecandy og/eller lavere oppløsning og fps.

 

 

 

Wow. Microsoft går virkelig all in på cross-platform, for en generasjon siden var det uhørt og nærmest utenkelig. Sony har nok virkelig fått noe å tenke på..

 

Problemet er vel at dette kun kommer til å funke igjennom Windows Store og ikke Steam. Frykter Steam ikke vil gå med på dette.

 

Det er ikke noe større problem enn at enkelte spill kun går gjennom Steam, eller kun gjennom Origin. Hvis man gjennom Windows Store får full Xbox Live funksjonalitet så er det gull!

 

 

Problemet er jo at man da må ha Windows 10 og det er det ikke alle som har.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet er jo at man da må ha Windows 10 og det er det ikke alle som har.

 

Du kan laste det ned gratis, ser ikke problemet. Du må uansett laste ned spill, og andre oppdateringer. Ganske lett å laste ned en oppgradering av OS også.

 

 

Vet da det. Har oppgradert til Windows 10 på begge mine bærbare. Men min hoved PC har fungert knirkefritt i snart 4 år uten et eneste problem med Windows 7 og kommer ikke til å bli oppgradert.

Lenke til kommentar

Ser ikkje noko fantastisk med win10. Eit os som spionerer, bruker netthastigheten din på reklame, avlytting osv og påtvinger deg oppdateringer du i mange tilfeller hadde greidd deg godt utan, måtte være gratis for at di skarpaste gafflane i skuffa sku bite på.

 

DX12 kunne garantert fungert i win7 om MS ønska det. UWP er forsatt laga for apper og vil muligens kreve ganske mykje av hardware for å fungere godt nok for spill.

 

win10 ei negativ utvikling mange ikkje vil ta i med pylseklype. At nokon forsatt føler for å snakke opp win10 som noko positivt betyr vel at skylappane fungerer over all forventning.

Lenke til kommentar

 

 

Når Nvidia oppgir tall for compute ytelse må de åpenbart ha det i en PC. Altså sammen med en CPU, så Nvidia sine tall er og sammen med en CPU. Men tallet er jo bare for å måle GPU ytelse, og etter det jeg vet skal ikke CPU ha noe å si.

 

Tror ikke dette blir som RX 480. RX 480 skal ikke bli så kraftig.

Eh jo det skal den. RX480 har en ytelse på >5 TFlops. Den brikken som sitter i Project Scorpio er nok en "binned" utgave av den vi forbrukere kan kjøpe i butikken senere i sommer. Dette betyr at for å nå 6 TFlops ytelse på Project Scorpio så er enten "RX480" brikken som sitter i den, overklokket, eller så er det en ekstra "binned" utgave med 40CU (ingen units deaktivert) som vil si at den har 2560 streamprosessorer. Jeg tipper mest på det første.

 

Hvis du vil at jeg skal forklare hva "binned" betyr så kan jeg gjerne det, fordi det du skriver stemmer absolutt ikke.

 

Det er en 20% økning fra 5 TFLOPS til 6 TFLOPS, og det skal dele die med 8 Zen kjerner inni en liten boks med begrenset kjøling. RX 480 skal yte mellom 970 og 980. 980 har 4.6 TFLOPS. Samtidig så ligger jo R9 390X på 5.9. Så AMD har åpenbart høyere TFLOPS tall enn Nvidia. Det vil jo isåfall si at Scorpion får ytelse som R9 390X og ikke nesten GTX 1070. Om det stemmer så er det godt mulig at den vil bli ganske lik RX 480. Hvis TFLOPS tallet skal tilsvare det NVidia oppgir derimot.... RX 480 kommer ikke til å kunne bli et GTX 1070. Hvis den får et RX 480 blir "no compromise" og "4K gaming" bare latterlige påstander fra MS sin side. RX 480 er definisjonen på et compromise og ikke-4K kort.

 

Si RX 480 kommer på ca 5.5 TFLOPS, og Scorpion er på 6. Det er litt under 10% OC, som bør være mulig. Tvilsomt at den blir bedre binnet derimot. Poenget er jo liksom at det skal være billig. Project Scorpio er jo 90% en PC. Eneste som hindrer den i å være det er begrenset Xbox OS, som låser deg ute fra Steam, mods osv. Det er ikke som om den kommer til å ha noen fordeler annet en pris. Da kan de ikke kjøpe ekstra dyre GPUer.

Apple får ofte de beste kjernene med minst feilrate fra AMD til sine Imac's. Hvorfor skulle Sony eller MS ikke kunne få det samme av AMD i sine nye konsoller? (PS! Det er et retorisk spørsmål). Så må du huske på at disse selskapene ikke betaler like mye som forbrukere gjør, fordi de blant annet legger inn store ordre på titusenvis av chipper. 

Så det eneste jeg har å si er at du er på jordet når du begynner å trekke inn GTX1070 blant annet, både fordi det er en Nvidia GPU, og som du bekriver så er ikke TFlops sammenlignbare mellom AMD og Nvidia GPUer, og at TFlops i seg selv sier ikke så mye om ytelse i spill. Det eneste vi vet er at RX480 skal ha >5 TFlops og at en overklokket RX480 kan nå 5,8 TFlops.

So, I rest my case. En overklokket RX480 er det mest sannsynlige.

Endret av Wonderchin0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...