Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
54 minutes ago, J-Å said:

Ja, jeg hadde gjerne sett at Tesla hadde en fysisk start-knapp. Det er egentlig førersete-sensoren som er startknapp. Jeg opplevde at den hang, og bilen ble værende på. 

De har fiksa det med å gå over til radarbasert deteksjon istedenfor setesensor (som kan ryke)

Skrevet
J-Å skrev (1 time siden):

Ja, jeg hadde gjerne sett at Tesla hadde en fysisk start-knapp. Det er egentlig førersete-sensoren som er startknapp. Jeg opplevde at den hang, og bilen ble værende på. 

Aktivér PIN to drive! Da innfører man et meget tydelig intensjonstrinn, og får mer tyverisikkerhet i samme slengen.

Skrevet
1 hour ago, Complexity said:

De har fiksa det med å gå over til radarbasert deteksjon istedenfor setesensor (som kan ryke)

Interessant. Men neppe installert i min -21 modell.  Kanskje like greit å ikke bli overvåket med kroppsvekt, puls og pustefrekvens. 

Skrevet
larso093 skrev (7 timer siden):

Ja bremsepedalen burde koble ut gasspådrag. Gjerne med fysisk bryter istedenfor å stole blindt på software. Kanskje man i tillegg burde hatt ein regel at bremsene må være sterkere enn motoren. Er litt idiotisk om man kan brenne opp bremsene fordi f eks cruise control software glitchet ut og tråkket bånn gass.

På bensin bilen min koblet kraften ut om jeg ga gass og brems samtidig. På IX1 og I4 kanman kjøre med brems og gass samtidig. I dette tilfellet kan man ved feilbruk sette bilen i nøytral nedover og holde bilen på bremsene. Dette var vel en leiebil men tviler på at noen har gasset pg bremset nedover. Uansett så har jeg aldri opplevd noen situasjoner der bremsene har blitt varme. Problemet er som regel motsatt. De må aktivt kjøres rene wha samme metode

Skrevet (endret)
1 hour ago, J-Å said:

Interessant. Men neppe installert i min -21 modell.  Kanskje like greit å ikke bli overvåket med kroppsvekt, puls og pustefrekvens. 

Nei kom vel først i 2023 eller så.

Det er faktisk fint at de overvåker det fordi det bidrar til sikkerheten. Når bilen vet din høyde og vekt vet den bedre hvordan den skal reagere i en ulykke og hvilke airbags som skal utløses og ikke.

Det kalles OCS (Occupant Classification System).

Også blir man kvitt en feilkilde. De setesensorene er ikke så gode.

Ett lite tips er å ta den fra midtsetet bak å flytte frem om den forran blir ødelagt. De er vist like og den i midten bak er jo sjelden i bruk.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Elbilforeningen har kjørt sin egen vintertest av 3 biler. 👍

Edit* Etter noen påfølgende kommentarer her, så må jeg legge til en liten "Trigger warning".

Endret av Duriello
Skrevet
38 minutes ago, Duriello said:

Elbilforeningen har kjørt sin egen vintertest av 3 biler. 👍

Er jo fint at biler i dag har fått forvarming av batteri og varming av kupe via app. Tesla har jo bare hatt det i 14 år nå 😅
og litt rart at ikke Toyotan klarte å tine frontruten sin? Har ikke den varmetråder i frontruten tillogmed?

Skrevet (endret)
Complexity skrev (13 minutter siden):

Er jo fint at biler i dag har fått forvarming av batteri og varming av kupe via app. Tesla har jo bare hatt det i 14 år nå 😅
og litt rart at ikke Toyotan klarte å tine frontruten sin? Har ikke den varmetråder i frontruten tillogmed?

Helt klart fint med forvarming av batteri og kupe via app. Snodig det ja, kan være at app ikke var satt opp med valgt temperatur eller noe? (Om det i det hele tatt er et valg?🤷) Og aner ikke. 😂

Endret av Duriello
Skrevet
Complexity skrev (24 minutter siden):

Forvarming av bil har vel eksistert veldig lenge. Mener at gamle BMW er hadde det som opsjon på 80 og 90 tallet. Når appstyring kom så var det også en mulighet. Forvarming av batteri er vel ikke så nytt. Man forvarmet vel motoren i stedet. (Man kunne vel lade det om man haadde lader tilkoblet i samme krets?) Defa?Uansett så trodde jeg dette var standard på el biler i dag. Jeg bruker aldri energi på å forvarme batteriet med unntak av ved hurtiglading. Kan også kun varme batteriet om det er ønskelig eller kun kupe

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Trestein said:

Forvarming av batteri er vel ikke så nytt.

Jo det er vist det hos visse produsenter. Toyota fikk det først i 2026 på BZ4X. De eldre BZ4X kan man omtrent ikke lade i kulden.

BMW fikk forøvrig ikke forvarming av batteri til lading før i 2021 så de var ikke så raskt ute de heller. Ikke at de hadde så mange elbiler på markedet da.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (26 minutter siden):

Jo det er vist det hos visse produsenter. Toyota fikk det først i 2026 på BZ4X. De eldre BZ4X kan man omtrent ikke lade i kulden.

BMW fikk forøvrig ikke forvarming av batteri til lading før i 2021 så de var ikke så raskt ute de heller. Ikke at de hadde så mange elbiler på markedet da.

For biler med 50KW lade effekt som i3  leaf og egolf osv var det vel ikke så nødvendig. Når IX og I4 kom ble gikk de fra 50 til 200KW. Det krevde nok temperert batteri. 

• Liker 1
Skrevet

teslaen er "luxus som trabant eller wartburg" 🤣 jaa daa har batery varmer,,trenger bare i nord norge,sverige og finland,andre 400 milioner folk i europe trenger ikke, men de trenger bilene)) ,,

Skoda er alrede mere bedre  bil og luxus,som spartansk teslaen""  ... eller top bilen som Xpeng G9 2026 eller xpeng X9

tesla interior er designer noe "nihilist som onsker ikke leve alrede" bare svart ..uten detailer og livet,

top interier til meg- https://shop.zeekr.eu/nb-no/configuration/?linkCode=1611&_gl=1*7d29mm*_gcl_au*MjE5NzI3Mzc4LjE3NzA1Nzc5OTYuNjIxNjE1MjIwLjE3NzA1Nzg4NzUuMTc3MDU3ODg3NA..

mix mellom asiatisk og europeisk (fransk) kunst, velde fint liner og farger ,

• Liker 1
Skrevet
YøZ78 skrev (10 minutter siden):

tesla interior er designer noe "nihilist som onsker ikke leve alrede" bare svart ..uten detailer og livet,

Dette er vel sant om toyotaen også (iallefall her til lands), men på Tesla kan du jo velge hvitt eller svart i det minste. 

Skrevet
13 minutes ago, YøZ78 said:

Forestill deg å kjøpe bil med halfveis defekt Android Auto og halveis defekt satellitenavigasjon. Uten noen reel garanti for at firmaet og delenes finnes om 10 år.
Ville heller ha kjøpt en Honqi vis man ha interiør.....

• Liker 1
Skrevet
del_diablo skrev (23 minutter siden):

Forestill deg å kjøpe bil med halfveis defekt Android Auto og halveis defekt satellitenavigasjon. Uten noen reel garanti for at firmaet og delenes finnes om 10 år.
Ville heller ha kjøpt en Honqi vis man ha interiør.....

Og jeg som ønsker meg en veteranbil!

Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Det har den, og hvis du ser på videoen var de ikke aktivert. Selv etter 20 min hadde ruta en kant runt hele veien som ikke var tint. Hadde de hatt på varmekablene (kan aktiveres fra appen) så hadde ruta vært bar på 5 min under slike forhold. Tipper de lot de være av med vilje, for å teste varmepumpene mot hverandre. Men da burde de jo naturligvis ha opplyst om dette.

Uansett bra video, skulle ønske de lagdet flere slike praktiske sammenligninger mellom forskjellige biler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...