Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, onkel_jon said:

Er vel ikke blitt så mye nytt på id4 utenom gtx versjon, syns til og med at interiøret har blitt kjedeligere, apropos ioniq 5, er noen gode deals på 1 år gamle ioniq 5 N til 570 000, kosta vel rundt 700 000 ny.

Slik så id4 ut når kom ut New 2021 Volkswagen ID 4: series car on sale from £41,570 | Autocar

og nå er den slik med mindre man oppgradere til top sport

image.thumb.png.83919bb18b1d044faaeb86f686a6a0d0.png

Ikke så fryktelig mye nytt, men under panseret er det vel endret en del.

Software er vel og ganske brukende på de nye modellene. Har sett tester hvor det nevnes at det faktisk fungerer bra nå. Det hørte man ikke før..

Endret av Complexity
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Litt teit om man er helt avhengig av 3eparts løsning som Apple Carplay for brukbar navigasjon. Da kan man jo plutselig en dag stå med skjegget i postkassen..

Ihvertfall skjegget i feil postkasse...! 😁

KIA PV5 skal ha Google Automotive i bunn, så god sjanse for at det etterhvert kommer til andre elbiler fra KIA og Hyundai etterhvert. Men liten sjanse, tror jeg, for at de oppdaterer på eldre biler selv om nye utgaver av eksisterende modeller får det...

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (32 minutter siden):

Ikke så fryktelig mye nytt, men under panseret er det vel endret en del.

Software er vel og ganske brukende på de nye modellene. Har sett tester hvor det nevnes at det faktisk fungerer bra nå. Det hørte man ikke før..

Stor forskjell på ID.x 2024 og nyere. Lader raskere..er en helt annen motor..med mye moment..og infotainment fungerer som den skal.

Det er 2 ulike verdener pre 2024 og etter vil jeg mene

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Akkurat sett videoen, før jeg så denne posten!

Kom opp når jeg så videotesten av nye Leaf (igjen)... 😎

Tanker om nye Leaf? 😁

Edt* Og Musso? 😅 (Meeeget kjip ladetid lol)

Endret av Duriello
Skrevet

Musso ser helt lik ut som Torres innvendig, trolig samme batteriet også. Mister en del rekkevidde med 4wd og pickup. Ikke sikkert at Torres er så dumt valg egentlig, særlig pent brukt til 350 tusen (eller lavere). Gitt at man klarer seg uten 4wd, virker som 4wd ofte har en ganske høy pris. 

Skrevet
kremt skrev (12 minutter siden):

Musso ser helt lik ut som Torres innvendig, trolig samme batteriet også. Mister en del rekkevidde med 4wd og pickup. Ikke sikkert at Torres er så dumt valg egentlig, særlig pent brukt til 350 tusen (eller lavere). Gitt at man klarer seg uten 4wd, virker som 4wd ofte har en ganske høy pris. 

Må si jeg digger interiøret. Tror det er snakk om ekte skinnseter også.  Prisen er ganske så bra spør du meg tatt i betraktning hva du gjerne må ut med for en lignende bil ellers. Men ja, max ladehastighet på 120 kW og rekkevidde på rundt 40 mil bare,  blir fort litt lite for en så tung og stor bil. Men fy for en råtass av en bil! Ser skikkelig tøff og maskulin ut. Skulle bare vært lenger rekkevidde, minst 50 mil spør du meg. 

Skrevet
Iterion skrev (16 minutter siden):

Må si jeg digger interiøret. Tror det er snakk om ekte skinnseter også.  Prisen er ganske så bra spør du meg tatt i betraktning hva du gjerne må ut med for en lignende bil ellers. Men ja, max ladehastighet på 120 kW og rekkevidde på rundt 40 mil bare,  blir fort litt lite for en så tung og stor bil. Men fy for en råtass av en bil! Ser skikkelig tøff og maskulin ut. Skulle bare vært lenger rekkevidde, minst 50 mil spør du meg. 

40 mil, og hurtiglading 10-80% på 1 time og 4-5 minutter. 👍

Den er tøff, men hadde håpet at maks ladefart ble holdt atskillig lengre. 😮‍💨

Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

40 mil, og hurtiglading 10-80% på 1 time og 4-5 minutter. 👍

Den er tøff, men hadde håpet at maks ladefart ble holdt atskillig lengre. 😮‍💨

Uff det er faktisk skummelt tregt. Tenk om vinteren dersom du skal på langtur da og du er nesten tom for strøm og må lade til minst 70-80%. Det kan faktisk være nok til å holde seg unna kjøp for min del, uansett hvor tøff og praktisk bilen er. Ikke akkurat praktisk med så kort rekkevidde. Høyt forbruk har den også husk. 

Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Tanker om nye Leaf? 😁

Edt* Og Musso? 😅 (Meeeget kjip ladetid lol)

Leaf er dessverre overpriset, men tipper Nissan er raskj med å komme med "tilbud". De vil nok at de første kundene skal få lov å betale litt for å være først, litt som de gjorde når V2 kom.

Mangler frunk, kjipe ytelser, gikk for FWD istedet for RWD som er teit på en elbil, og de sier den ikke vil komme som 4WD, som går dårlig i Norge. Men ellers er det mye å like.

Musso tabber seg egentlig ut ved å la batteriet henge så langt under. Mistenker den er basert på en ice-plattform som er lett forandret for å være en EV-plattform. Og synd at den mangler frunk denne og, det hadde den helt klart fortjent. Og finner det sært at de ikke klarte å komme med det. Har veldig lyst til å skru løs det motordekselet for å se hvor trangt eller luftig det er under der.

Er også endel SW-mangler, f.eks. må man inn i innstillinger for å bytte Drive Mode (riktignok egne knapper for 2WD, 4WD HG og 4WD LG, men likevel. Kommer kanskje ikke så godt frem i elbil sin gjennomgang, men sett flere tester/prøvekjøringer og gjennomganger, som gjør meg litt mer skeptisk. Virker som det er langt mer halvferdig produkt enn hva KIA og Hyundai leverer.

Men likevel er det mye som likevel frister med den, siden den ikke er så kostbar. Og er jo på mange måter mer for pengene enn de kinesiske pickupene som den kan sammenlignes med. Når den samtidig er en av de med lengst rekkevidde, selv om jeg ønsker enda mere, så må jeg få sjekket ut mer.

De kommer jo begge på Oslo Motorshow, som jeg skal på i morgen, så får man se om man klarer å få et inntrykk før hordene kommer opp (fordel med å kunne dra tidlig og bli lenge)...

Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Uff det er faktisk skummelt tregt. Tenk om vinteren dersom du skal på langtur da og du er nesten tom for strøm og må lade til minst 70-80%. Det kan faktisk være nok til å holde seg unna kjøp for min del, uansett hvor tøff og praktisk bilen er. Ikke akkurat praktisk med så kort rekkevidde. Høyt forbruk har den også husk. 

Vinner-oppskriften!

"Ja, dein lade jo ikkje så fort da. Mein den går ganske kort. Å så får den høgt forbruk straks du bruke han uttafør skogsveian dær det går sakte! Ja, å så e han litt lav, så du risikera å subbe nedi snyskavlan..." 

😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...