Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er en Aaston Martin Rapide konsept fra 2006.
Mon tro hvor inspirasjonen til Tesla Model S kom fra.

Jeg husker veldig godt tilbake til 2012 hvor jeg så (på skrå bakfra) det jeg feilaktig trodde var en ny Aaston utenfor Continental Hotel i Oslo.  
Det var en Tesla Model S 😅

IMG_2073.jpeg

IMG_2075.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
kremt skrev (57 minutter siden):

En flott bil testes og det eneste frunkpolitiet får frem er at den ikke har frunk og ligner på en gammel tesla, noe den gjør i ganske liten grad. Nei det blir nok ikke kjøp på de, blir vel tesla nummer 9 istedet. Og nei de er ikke fanboys....

En flott bil testes og det eneste anti Tesla gjengen klarer å fokusere på er at en stakkar som ikke eier en Tesla engang syns den ligner på en model s. Magisk.

Hvor kom manglende frunk fra? Ser ingen som klager på det. Ser derimot en som lurer på hvordan rommet under panseret ser ut. Artig konklusjon å dra 👍

Det er forøvrig helt i orden at du ikke ser noen likheter med model s. Det går bra. Ser jo at det ville vært vanskelig å si at bilen er fin og ligner på model s. Det ville jo vært på grensa til å si noe fint om Tesla 😱😱

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (12 minutter siden):

det eneste anti Tesla gjengen klarer å fokusere på er at en stakkar som ikke eier en Tesla engang syns den ligner på en model s

Så om Seiko kopierer et unikt Rolex design de var først ute med, og Timex igjen kopierer Seiko så et Timex klokka inspirert av Seikos «not so unike» design ?

Tesla skal ha cred for sine andre elbil relaterte innovasjoner. Men utvendig designuttrykk er ikke dems alene unike bortsett fra T bokstaven.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Var Aston martin først ute med den bilen du viste?

Hvor langt tilbake skal man måtte gå? Hvilken bil var Aston Martin inspirert av?

Du snakker forøvrig om å kopiere ikke være inspirert av. Det er vesentlig forskjell men skjønner hva du mener.

Det blir uansett tullete å si at man ikke kan si at noe er inspirert av x fordi x i sin tid var inspirert av y.

Man kan selvsagt si at man er inspirert av begge men det ene slår ikke ihjel det andre.

Tipper forøvrig de som designet sistnevnte har sett flere model s enn konsept bilen til Aston Martin.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Jotun skrev (13 minutter siden):

Så fordi model s er inspirert av noe så kan ikke andre være inspirert av model s? 

Kan ikke en bil ligne på en annen fordi den igjen ligner på en tredje.

Ser virkelig ikke logikken her.

Man kan fint si at ting er inspirert av Tesla, men da er det greit å vise til en bil som faktisk har likheter i design språk.  Kommer ikke helt på i farten biler som tar direkte inspirasjon fra Tesla eksteriørt, men det eksisterer sikkert, men en kan dra fram mange biler som har latt seg inspirere av Teslas interiør, hvor Volvo og Polestar absolutt er blandt disse, jeg tror bare mange av oss ble noe forvirret over sammelingningen her mellom Model S og Polestar 5 eksteriørt.  

Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Så om Seiko kopierer et unikt Rolex design de var først ite med, og Timex igjen kopierer Seiko så et Timex klokka inspirert av Seikos «not so unike» design ?

Folk har forskjellige referansepunkter, og snakker ut fra det. Har man Seikoen i minne, så snakker man jo ut fra den.

Det betyr jo uansett ikke at ikke Timex kopierte/lot seg inspirere av Seiko sin tvist på Rolexen.

Uansett, dumt å henge seg opp i. Man kunne jo heller påpekt "originale", fremfor å påstå at det ikke er likheter, og at man ikke ser dette!

• Liker 1
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Man kan fint si at ting er inspirert av Tesla, men da er det greit å vise til en bil som faktisk har likheter i design språk.  Kommer ikke helt på i farten biler som tar direkte inspirasjon fra Tesla eksteriørt, men det eksisterer sikkert, men en kan dra fram mange biler som har latt seg inspirere av Teslas interiør, hvor Volvo og Polestar absolutt er blandt disse, jeg tror bare mange av oss ble noe forvirret over sammelingningen her mellom Model S og Polestar 5 eksteriørt.  

Helt fint. For mange av oss andre er det smått snodig at du ikke ser likhetene.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jotun skrev (11 minutter siden):

Tar ikke bort likhetene selv om noen deler er ulike tenker eg.

Og hvile likheter finner du Tesla Model S har  overfor tidligere modeller. Jeg har vist dere det til og med omtalt hos wikipedia hvor Model S sitt design hentet inspirasjon ifra.

Poenget er at Polestar 5 ikke "kan" være inspirert av Tesla Model S. Men av et generisk grand coupe chassis konsept og de har latt den beholde polestar sine særegne uttrykk med "ansikt" og lykter fremme og bak.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (11 minutter siden):

Da beklager eg syar. Var dessverre ikke klar over at den Aston Martin konseptbilen var første bilen med Grand coupe chassis.

Da er jo faktisk Polestar 5 inspirert av Aston Martin bilen da. 👍

Grand Coupe Chassis var heller ikke "oppfunnet" av Aston Martin. Men man ser tydelig hvor Model S har sitt design uttrykk ifra.  Jeg antar alle vet at Henry Fisker () kom fra Aston til Tesla i perioden før de kom med sin første ordentlige masseproduserte fire dørs bil (Model S)

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)

Nå bruker jeg alt for mye på dette men greit nok, om vi da tar modeller i litt forskjellige farger, her i matt for å få frem linjene bedre enn 2 hvite blanke biler og en faktisk ser hvor kropslinjene går. 

Polestar 5: a sideways passenger ride in the prototype four-door GT Reviews  2025 | Top Gearenap-photo-617813734b2fa.jpg?v=163525925

enap-photo-61781378a873f.jpg?v=163525925Polestar 5: What We Know So Far | Jurni

Polestar 5: What We Know So Far | Jurnienap-photo-6178138b4fa8e.jpg?v=163525927

polestar-5-revealed-almost-ready-to-fighenap-photo-6178137b7c710.jpg?v=163525926

(fant ikke sammenlignbart bilde av bakenden på polestar 5 i den matte fargen)

Igjen så sliter jeg med å forstå hvorfor disse 2 bilene sammenlignes design messig i det hele, utover at begge to er sedaner/combier 

Endret av Evil-Duck
Skrevet (endret)
Jotun skrev (9 minutter siden):

Da "kan" jo ikke model s være inspirert av Aston Martin bilen heller da 👍

Jo ,
Henry Fisker heter han.
Og cluet her er linjer.

Eller mener du alle lange og lave biler med langt panser , fire hjul, fire dører og slak roofline med hel bakluke er patentert og eid av "en" produsent.

Endret av Syar-2003

Henrik Fisker tegnet jo og fikk laget en prototype av Fisker EMotion. Nydelig bil i samme sjangeren det også - når dørene var lukket.

Uansett, kupe-segmentet er stadig mer styrt av fysiske lover som dikterer kjøreegenskaper, drivstofforbruk, praktiske detaljer og produksjonsmetoder. Så når bilprodusentene hoster opp 100 "ulike" design i løpet av et tiår så er det dømt å være mange likhetestrekk mellom mange av de. Jeg fordømmer de ikke for det - jeg bare observerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...