Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (9 minutter siden):

Ja dette var jo historien om hun med skiene inni bilen. Et bitte lite dunk til 89k eller hva det var. Ble raskt skjermbeskytter på i vår.....

Man kan ikke forsvare en slik pris på en så kjip bil uansett hvor mye dere prøver. Det finnes ikke nok ledd i verden til å kunne legge på så ekstremt fortjeneste.

Jeg forsvarer det slett ikke. Jeg bare sier at det finnes grunner. Ikke at det er gode grunner. Det er helt horrible priser, helt klart.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

@hanjinn

Tenkte ikke på deg. Tenkte på de som prøver å selge dette.

Forskjell på å forsvare og å forklare.

Selv om ingen forklaringer her inne heller har vært noe særlig....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (10 timer siden):

Tester av nye Bmw ix3 har begynt å dukke opp, dette virker lovende. 👍

 

Tilfeldig test;

https://www.electrifying.com/reviews/bmw-reviews/ix3-neue-klasse/review

Ikke verst. Men hvis jeg husker riktig var det denne som kom uten mulighet for seteventilasjon? Den tikker de fleste andre boksene mine, men vet bare ikke om jeg kan rettferdiggjøre de til 150-200 tusen ekstra over andre aktuelle biler.

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (11 timer siden):

Ja denne bare må prøves. Tenker at dette kan bli en kandidat brukt om et års tid.

For dyr som nybil syns eg.

Bagasjeplass avgjør nok om den er kandidat.

Enig x2, tenker prisen er innafor når man sammenligner med startpris på forrige generasjon, og hvor mye som er nytt osv. 👍😉

Nimrad skrev (11 timer siden):

Men hvis jeg husker riktig var det denne som kom uten mulighet for seteventilasjon?

Det stemmer nok, men regner med at dette legges til etterhvert. (Dog ikke på biler som blir solgt før endring duh)

Selv kunne jeg tenkt meg Bowers&Wilkins-anlegget fra Ix som ekstrautstyr.

 

Skrevet
Duriello skrev (13 minutter siden):

Enig x2, tenker prisen er innafor når man sammenligner med startpris på forrige generasjon, og hvor mye som er nytt osv. 👍😉

Altså markedet bestemmer prisen. For meg er det i overkant mye å putte i en bil. Ikke at den er for dårlig ift pris. Det er vanskelig å si uten å ha prøvd den.

Skrevet
Sitat

Axialflödestekniken i elmotorn skiljer sig från konventionella elmotorer. I Yasas motor ligger rotorn och statorn parallellt snarare än radiellt som i konventionella elmotorer. Konstruktionen ger högre momenttäthet, lägre vikt och bättre kylning.

https://alltomelbil.se/mercedes-nya-elmotor-sanker-elbilens-vikt-med-200-kg-och-bromsarna-kan-ryka/?fbclid=IwY2xjawOg0EtleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBLbWxIOE1BNUlIbFVFZ2Fuc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHoL9hsRhlxuDRK-0sbfkOGrV5Qg48hhJ8eeM35he6K_518hqW5h3xjYwoezY_aem_tjf0MfDsvHU_geycF4C5Yg

Skrevet
On 12/4/2025 at 11:05 AM, Nimrad said:

Ikke verst. Men hvis jeg husker riktig var det denne som kom uten mulighet for seteventilasjon? Den tikker de fleste andre boksene mine, men vet bare ikke om jeg kan rettferdiggjøre de til 150-200 tusen ekstra over andre aktuelle biler.

Mener også jeg leste at den ikke har motorisert innstilling av rattet. Det hadde irritert vettet av meg å måtte stille inn det hver gang jeg satt meg i bilen. (deler bil med kona, og vi bytter på kjøre flere ganger i løpet av en dag)

Skrevet (endret)
1 hour ago, Jarmo said:

Skjønner ikke helt det med å flytte ut i hjulet, det må da gi underlige kjøreegenskaper. Eller kanskje det er meningen at den skal flyttes ved hjulet, og ikke være uavfjæret. Her trenger jeg å finne en diagram tegning kjenner jeg

En ting er støtdemperne som kreves for at hjulene skal følge underlaget når de veier så mye; der har det kommet veldig kjappe aktive dempere i det siste, men sentrifugalkraft må gjøre det veldig treigt å styre dersom det er trekk på fremhjula?

Eller er kanskje elektroniske servoer kjappe nok til å hjelpe til der også?

EDIT: Ser ut som de bare skal ha to motorer i midten på hver aksling istedenfor å ha 1 + diff. Så noe lignende som trimotor systemet som Tesla og Audi bruker vil jeg tro. 

Men små er de, de nye motorene

 

Screenshot 2025-12-06 at 11.48.19.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutes ago, bzzlink said:

Mener også jeg leste at den ikke har motorisert innstilling av rattet. Det hadde irritert vettet av meg å måtte stille inn det hver gang jeg satt meg i bilen. (deler bil med kona, og vi bytter på kjøre flere ganger i løpet av en dag)

Ikke motorisert ratt på Ix3 nei. Får det vel ikke som en opsjon engang.

Ville irritert meg og nå som jeg er så vandt med å slippe å styre med dette.

Jeg liker å ha rattet ganske lavt og så at det da flytter seg unna veien når jeg skal inn og ut er og veldig kjekt. Men måtte nesten prøvd Ix3 for å sett om det var noe man følte behov for der.

Endret av Complexity
Skrevet
3 hours ago, Jotun said:

Ikke mulig å velge i det hele tatt?

Nei, da må du velge 5 serie, eller iX. Får ikke slikt luksusutstyr på folkemodellene til BMW

Skrevet
57 minutes ago, bzzlink said:

Nei, da må du velge 5 serie, eller iX. Får ikke slikt luksusutstyr på folkemodellene til BMW

Nesten litt rart når man får slikt luksusutstyr på Toyota Camry og Ford Mondeo.. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...