Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (21 minutter siden):

Den som ødela mitt forhold til franske biler var en tidlig 2000 talls stasjonsvogn, husker ikke nøyaktig hvilken. Der var det meget eksponerte kabelansamlinger som ikke tålte eksponering for vær og vind. Det faktum at denne kablingen kom i nærkontakt med dekk i bevegelse er jo en designmessig genistrek. 👌

Du husker ikke hvilken bil du hadde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig at hen fortsatt får holde på med disse personangrepene om og om igjen. Det er kun du er sånn og du kan ikke dett og han kan ikke sånn. Eneste argumenter hen kommer med i diskusjonenene her inne. Utrolig.

Til diskusjonen :

Eneste erfaring jeg har er Eksen sin Zoe. Var en helt topp bil, selv om det er noe av det kjipeste jeg har kjørt innvendig. Men når EU kontrollen kom var det så mye diverse feil at den gikk rett på nettbil. Var en helt syk liste over feil. 

Men, ikke nok erfaring til å konkludere med noe som helst men helt klart den bilen jeg har vært 'nær' med mest feil.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Var ikke min bil..

Akkurat😂. Men et veldig godt eksempel som jeg skal ta med meg videre😁👍

Skrevet

Søskenbarnet mitt hadde en Peugeot 206 CC tilbake rundt 2009-2010. Her var det så mye elektriske  gremlingser at hele bilen til slutt endte på dynga, verkstedene ga opp på hele bilen 😅. En av de største gamblene en kunne gjøre på den bilen var å ta ned taket, for det kunne hende det gikk ned akkurat slik det skulle, men overhode ikke ville gå opp igjen. Hadde en handle pose med sikringer til taket liggende i bilen siden de røk heletiden. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AL123 skrev (10 minutter siden):

Akkurat😂. Men et veldig godt eksempel som jeg skal ta med meg videre😁👍

Eksempelet var fra år 2001, det videregåendeløpet som nå heter vg2 kjøretøy. Som forklaring på at det ikke var min bil. 🤪

Edit* Mulig det var en 306 stv, sliter litt med å finne bilder av bilen som tilsvarer det bilde jeg har i hodet av bilen. 😂 Husker stort sett bare at den var grønn og at det var en stasjonsvogn. Og at det var mye banning, både fra elever og lærere.

Tenker læreren som eide den angret på kjøp uansett..

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Utrolig at hen fortsatt får holde på med disse personangrepene om og om igjen. Det er kun du er sånn og du kan ikke dett og han kan ikke sånn. Eneste argumenter hen kommer med i diskusjonenene her inne. 

Aner ikke hvem du sikter til, men det er ikke personhets å hevde at noen ikke har peiling på et tema. Det er tross alt et diskusjonsforum. Forøvrig er det bare 2 stk her inne som logger seg på en diskusjon de ikke er med på bare for å komme med peronsjikane. Du er en av de.😊

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (10 minutter siden):

Edit* Mulig det var en 306 stv, sliter litt med å finne bilder av bilen som tilsvarer det bilde jeg har i hodet av bilen. 😂 Husker stort sett bare at den var grønn og at det var en stasjonsvogn. Og at det var mye banning, både fra elever og lærere.

Tenker læreren som eide den angret på kjøp uansett..

Nei, det var garantert ikke et PSA-produkt. Må ha vært en Renault av noe slag.

Skrevet
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Søskenbarnet mitt hadde en Peugeot 206 CC tilbake rundt 2009-2010. Her var det så mye elektriske  gremlingser at hele bilen til slutt endte på dynga, verkstedene ga opp på hele bilen 😅. En av de største gamblene en kunne gjøre på den bilen var å ta ned taket, for det kunne hende det gikk ned akkurat slik det skulle, men overhode ikke ville gå opp igjen. Hadde en handle pose med sikringer til taket liggende i bilen siden de røk heletiden. 

Amerikansk soltak, bygget i Tyskland 😊

Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Nei, det var garantert ikke et PSA-produkt. Må ha vært en Renault av noe slag.

Logoen tilsa peugeot. 👍

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Logoen tilsa peugeot. 👍

Ok, men har aldri vært noe eksponert ledningsnett i hjulbuen på. 306 er totalt sett en av de beste bilene i «golfklassen» noensinne.

Skrevet
AL123 skrev (7 minutter siden):

Ok, men har aldri vært noe eksponert ledningsnett i hjulbuen på. 306 er totalt sett en av de beste bilene i «golfklassen» noensinne.

Da må noen ha dratt opp nytt ledningsnett på pur faen på den nevnte bilen. 👍

Kan godt ha vært en annen bil en 306. Bortsett fra feilen på det elektriske så er det 3 ting jeg husker 100%, og det er; Den var grønn (mulig en slags turkis/jungelgrønn), det var stasjonsvogn og den hadde peugeot logo.🙂

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (58 minutter siden):

Eksempelvis?

At franskmenn var høyt representert blant entusiastbilene som trengte veihjelp, gjerne etterfulgt av eiere/sjåfører som var annerkjennende til at det var typiske problemer. Alt i fra elektrisk, girkasser til utfordringer med hydraulikk på de bilene som var levert med dette. Det var heller ikke uvanlig å prate med disse folkene og få bekreftet at de heller søkte etter ettermarkedssdeler som var av bedre kvalitet enn originale deler. Om det var mulig å anskaffe originale deler i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

Så franskebiler har dårlig kvalitet fordi man måtte bytte motorstyreenhet hvis startsperren røk og man samtidig hadde glemt koden. En styreenhet som forøvrig var tysk og kostet rundt 3-5% av bilens verdi? Got it..

Nei tastaturet/keypadn var dårlig kvalitet så plutselig funka ikke koden lenger og man sto der med en død bil til man hadde byttet ECU

Kan godt ha vært en spesikk bil eller noe artikkelen gjaldt. Om Peugeot/Citroen brukte dette aktivt på sine biler på 90 tallet var det vel flere løsninger der ute vil jeg tro

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hansien skrev (1 time siden):

At franskmenn var høyt representert blant entusiastbilene som trengte veihjelp, gjerne etterfulgt av eiere/sjåfører som var annerkjennende til at det var typiske problemer. Alt i fra elektrisk, girkasser til utfordringer med hydraulikk på de bilene som var levert med dette. Det var heller ikke uvanlig å prate med disse folkene og få bekreftet at de heller søkte etter ettermarkedssdeler som var av bedre kvalitet enn originale deler. Om det var mulig å anskaffe originale deler i utgangspunktet.

Fin anektdote, men ikke akkurat solid dokumentasjon på at franske biler har dårlig elektrisk anlegg/generell dårlig kvalitet. Det hjelper heller ikke at historien din er full av logiske brister.

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nei tastaturet/keypadn var dårlig kvalitet så plutselig funka ikke koden lenger og man sto der med en død bil til man hadde byttet ECU

Kan godt ha vært en spesikk bil eller noe artikkelen gjaldt. Om Peugeot/Citroen brukte dette aktivt på sine biler på 90 tallet var det vel flere løsninger der ute vil jeg tro

Det var kun Citroen/Peugeot som brukte dette. Tror ikke det var mange merker som hadde startsperre på 80-tallet, når løsningen ble lansert. Har iallefall 5-6 tusen timer+med rep.erfaring på akkurat spesifikt de modellene som hadde denne løsningen (faset ut fra 1997). Har faktisk aldri skiftet et slikt panel, så noe stjerneeksempel på dårlig fransk kvalitet kan det neppe være. At det kan være problematisk hvis et slikt panel ryker på en veteranbil i dag kan jeg jo se, men det gjelder det meste av elektronikk på eldre biler. Det minker på deler og diagnoseutstyr for pre EOBD-biler.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (25 minutter siden):

Fin anektdote, men ikke akkurat solid dokumentasjon på at franske biler har dårlig elektrisk anlegg/generell dårlig kvalitet. Det hjelper heller ikke at historien din er full av logiske brister.

Et tomt innlegg uten hverken noe bidrag. Bare typisk "Du tar feil" uten videre forklaring på hvorfor.

Nå har jeg uansett mer tiltro til noen jeg har tilfeldigvis møtt en gang i livet og som er lidenskapelig opptatt av disse bilene, og deres erfaringer og kunnskap, fremfor en tilfeldig person på internett som deg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
31 minutes ago, AL123 said:

Hvis det er én som skulle være heeeelt taus når det gjelder å kreve dokumentasjon av andre så er det deg.

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er bare å gi opp, franske biler er noe av det beste og vi som husker motsatt er problemet og ikke minst er vi ubrukelige 😂

Husker også at de franske var gjengangere de årene jeg jobbet på viking. Husker ikke nødvendigvis bilene så godt men verkstedene de ble kjørt til. Men førte ingen statistikk. I tillegg var det ofte samtale emnet i de rolige periodene der vi alle satt inne og spiste mat eller drakk kaffe.

Men, alt dette er jo som en simulering å regne når en spør en viss person her inne 😂

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det er bare å gi opp, franske biler er noe av det beste og vi som husker motsatt er problemet og ikke minst er vi ubrukelige 😂

Husker også at de franske var gjengangere de årene jeg jobbet på viking. Husker ikke nødvendigvis bilene så godt men verkstedene de ble kjørt til. Men førte ingen statistikk. I tillegg var det ofte samtale emnet i de rolige periodene der vi alle satt inne og spiste mat eller drakk kaffe.

Men, alt dette er jo som en simulering å regne når en spør en viss person her inne 😂

Det morsome med alle disse bilene jeg var borte i var at eierene som oftest var rimelig entusiastiske, men annerkjente svakhetene ved bilene. De kalte det for skjarm og personlighet. Gøyale og kule biler, med like så gøyale og kule eiere. Rimelig trivelig en varm sommerkveld å stå med et fransk objekt på bukken på verkstedet vi hadde og prate om bil med en som var så entusiastisk mens vi reparerte feil eller prøvde å gjøre en quickfix så dem i det minste kom seg hjem.

Det er faktisk en ting jeg savner med bilberging.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...