Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
mandela skrev (6 minutter siden):

"Problemet" er at nyere fossilbiler har blitt så dyre, titter man f.eks. på en kompakt bybil av nyere dato,

Det kommer an på type bil. I mitt tilfelle: 4x4, litt høy bakkeklaring og hengerfeste for 1500kg, så får man omtrent kastet etter seg fossiler og PHEV i den klassen, mens bruktmarkedet for elbiler med samme egenskaper og prisklasse er fraværende.

Jeg betrakter meg selv som godt over snittet rasjonell når det kommer til bilkjøp. Hadde jeg funnet noe elektrisk med lavere årlige totalkostnader så hadde jeg byttet tvert. Ta det gjerne som en utfordring, men vær obs på at mitt bilvalg må være på mine premisser: Ikke noe Tesla eller Kinabil, ikke en vedlikeholdsbombe eller oppbrukt taxibil. Heller ikke diesel på grunn av mye småkjøring og risiko for svindyre reparasjoner.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):
Simen1 skrev (3 timer siden):

Mine personlige reelle tall eller projiserte ønsketall?

det er liten tvil om at elbil har lavere kostnader for vedlikehold, men klart de har noen dyre deler om en er uheldig.

Vil du ha mine personlige reelle tall, eller projiserte ønsketall?

Jo, det er tvil om at elbil har lavere kostnader for vedlikehold. I høyeste grad. Vil du ha mine reelle tall? Hele lista på 20+ punkter eller bare den mest uheldigste og dyreste delen?

Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):
Simen1 skrev (3 timer siden):

Sett gjerne inn dine personlige bilkostnader for de siste årene så vi har noe å sammenligne:

Salvesen: Drivstoff ..k Verditap ..k, totalt ..k

Tja det er nok ett regnskap som gir lite verdi da jeg bruker mye penger på verditap/kostnader. Drivstoff er lavt men det har lite å si for totalen. 

Tenkte meg at det ikke tåler helt lys i en sånn sammenligning, selv om du argumenterer hardt for at elbil er så billig. Empiri - meg vs deg - viser nok at det ikke er entydig. Derfor er det fortsatt et marked for både fossiler og EREV selv om nybilsalget nesten kom opp i 90% elbilandel i april.

Skrevet
4 minutes ago, Simen1 said:

Tenkte meg at det ikke tåler helt lys i en sånn sammenligning, selv om du argumenterer hardt for at elbil er så billig. Empiri - meg vs deg - viser nok at det ikke er entydig. Derfor er det fortsatt et marked for både fossiler og EREV selv om nybilsalget nesten kom opp i 90% elbilandel i april.

De neste 3-5 åra tipper jeg det kommer til å være veldig etterspørsel, og dertil lavt verditap på biler med eksplosjonsmotor.

Rett og slett fordi det kommer veldig lite tilførsel av biler, og man kan regne med at etterspørselen ikke daler like fort som tilførselen.

Dette er hvor desperat markedet er etter fossilbil. Fikk denne i postkassen forrige uke. Personlig adressert, så noen har tatt ut liste på alle som eier Tiguan.

 

Screenshot 2025-05-12 at 14.26.44.png

  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på type bil. Det jeg opplever er at utvalget av brukte elbiler fortsatt har en del store huller. Ett av de er "min" type biler: SUV med 4x4 og god hengerkapasitet. Et annet hull er cabrioleter med hard top. Et tredje er 7-9 setere. Det finnes sikkert flere. Dvs. at man som eier av noe slikt i fossilt vil få lite eller ingen verdifall. Hvis man ikke eier fra før, men har behov for en, eller bare vil selge med gevinst så kan det være penger å hente på bruktimport.

Merk at dette gjelder spesifikke biltyper og ikke f.eks det segmentet som oversvømmes av billige, litt aldrende brukte elbiler: Relativt små biler med kort til moderat rekkevidde og ingen hengerfeste, eller et med lav kapasitet.

Siden verdifall er en stor del av bilregnestykket for de fleste så kan det være penger å spare på å velge bil strategisk. På den andre siden så kan også verdifall svi kraftig om man velger "feil".

Skrevet (endret)
38 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror det kommer veldig an på type bil. Det jeg opplever er at utvalget av brukte elbiler fortsatt har en del store huller. Ett av de er "min" type biler: SUV med 4x4 og god hengerkapasitet. Et annet hull er cabrioleter med hard top. Et tredje er 7-9 setere. Det finnes sikkert flere. Dvs. at man som eier av noe slikt i fossilt vil få lite eller ingen verdifall. Hvis man ikke eier fra før, men har behov for en, eller bare vil selge med gevinst så kan det være penger å hente på bruktimport.

Merk at dette gjelder spesifikke biltyper og ikke f.eks det segmentet som oversvømmes av billige, litt aldrende brukte elbiler: Relativt små biler med kort til moderat rekkevidde og ingen hengerfeste, eller et med lav kapasitet.

Siden verdifall er en stor del av bilregnestykket for de fleste så kan det være penger å spare på å velge bil strategisk. På den andre siden så kan også verdifall svi kraftig om man velger "feil".

Suv med 4x4 og god hengerkapasitet så har du jo Tesla Model Y og flere andre alternativer.

7-9 seter så har du feks Mercedes EQV. Mange av dem på finn.

MG har jo en cabriolet (Cyberster) og prototype av den med hardtop. Den er ikke noe å juble for sånn teknisk sett men skal man ha Cabriolet så er man kansje ikke så kresen på sånt så lenge taket er borte..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (15 minutter siden):

Suv med 4x4 og god hengerkapasitet så har du jo Tesla Model Y og flere andre alternativer.

7-9 seter så har du feks Mercedes EQV. Mange av dem på finn.

MG har jo en cabriolet (Cyberster) og prototype av den med hardtop. Den er ikke noe å juble for sånn teknisk sett men skal man ha Cabriolet så er man kansje ikke så kresen på sånt så lenge taket er borte..

Jeg er klar over disse, men utvalget på bruktmarkedet er jo ikke akkurat overveldende sammenlignet med fossiler og EREV. Prismessig er de også totalt fraværende i prissjikt man normalt forbinder med bruktmarkedet.

Si i fra når Cyberster koster det samme som Mazda MX-5, EQV koster det samme som en WV Transporter 8-seter og Model Y koster det samme som en RAV4.

Endret av Simen1
Skrevet
2 hours ago, mandela said:

"Problemet" er at nyere fossilbiler har blitt så dyre, titter man f.eks. på en kompakt bybil av nyere dato, f.eks. 3 år gammel 2022 modell, havner eksempelvis Yaris langt over ID3 i pris med samme kjørelengde. Du kan kjøpe en ny elbil i kompaktklassen til samme prisen som en 3 år gammel mini-bil fra Toyota, det henger ikke på greip. Sammenlikner man fossil-Golf med ID3, er differansen enda større. Det ser heller ikke ut til at verditapet på disse elbilene er så stort de første årene.

Det er så enorm liten tilførsel av nyere fossilbiler. Så to biler etter hverandre på finn listen. 2021 tesla 3 awd til 299, samt 2020 yaris cross awd til 339. Ny yaris cross awd er jo 500 tusen. 

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Tenkte meg at det ikke tåler helt lys i en sånn sammenligning, selv om du argumenterer hardt for at elbil er så billig. Empiri - meg vs deg - viser nok at det ikke er entydig. Derfor er det fortsatt et marked for både fossiler og EREV selv om nybilsalget nesten kom opp i 90% elbilandel i april.

At jeg mener elbil er billig betyr ikke at mitt bilhold er billig. Jeg tenker mer generelt, når en sammenligner epler mot epler. 

Hva taler mot elbil:

-Lave drifstoffkostnader

-Lave vedlikeholdskostnader

Hva taler mot elbil:

-Relativt ny teknologi så bilene er generelt sett dyre vs ett dieselvrak feks

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Vil du ha mine personlige reelle tall, eller projiserte ønsketall?

Jo, det er tvil om at elbil har lavere kostnader for vedlikehold. I høyeste grad. Vil du ha mine reelle tall? Hele lista på 20+ punkter eller bare den mest uheldigste og dyreste delen?

Nei jeg ønsker ikke dine tall, jeg ønsker å snakke generelt. 

Du kjøpte en overkjørt første versjon av en ustabil bil. Det er helt urelevant. Ønsker du mine tall? 0 kroner på vedlikehold over 10 år. Eller la oss si 30 000 da med hjulskift, væsker, bremseservice osv. Igjen, helt urelevant. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Forsikring har en viss sammenheng med dyre uforutsette reparasjoner, inkludert ting som har tekniske årsaker utenfor garanti: Bilberginger, viktige komponenter som svikter og dekkes av fullkasko, "elbilkasko", plusskasko, superkasko eller hva nå de ulike selskapene kaller det. Videre er jo også forsikringspremier i forbindelse med ulykker relatert til kostnaden av materielle skader. Kjører man f.eks over en stein i veibanen og får en smell i batteripakken kan det bli svært dyrt, noe som gir utslag i forsikringsprisene. Hva som er statistisk dyrest og hyppigst gjenspeiler seg først og fremst i forsikringsprisene.

igjen, helt urelevant for vedlikehold... Man bruker ikke forsikring for vedlikehold. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Nei jeg ønsker ikke dine tall, jeg ønsker å snakke generelt. 

Generalisering fanger ikke opp spekteret av behov. Husk hvor denne diskusjonen eller sporet startet. Det var Mobergs nekrolog over fossilbilene, basert på salgsstatistikken for april. Samt dommedagsprofetiene om bruktbilverdien på fossilbiler. Dette fanger som sagt ikke opp spekteret av behov i markedet og dermed det faktum at noen har behov som vil holde liv i markedet for brukte fossilbiler i mange år fremover. Nøyaktig andel skal jeg ikke begi meg ut på noen harde gjetninger om, men poenget er at jeg har nevnt flere typer kjøretøy der utvalget, kvantumet og prisnivået av brukte elbiler ikke kan konkurrere mot fossilbilene (og EREV).

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Generalisering fanger ikke opp spekteret av behov. Husk hvor denne diskusjonen eller sporet startet. Det var Mobergs nekrolog over fossilbilene, basert på salgsstatistikken for april. Samt dommedagsprofetiene om bruktbilverdien på fossilbiler. Dette fanger som sagt ikke opp spekteret av behov i markedet og dermed det faktum at noen har behov som vil holde liv i markedet for brukte fossilbiler i mange år fremover. Nøyaktig andel skal jeg ikke begi meg ut på noen harde gjetninger om, men poenget er at jeg har nevnt flere typer kjøretøy der utvalget, kvantumet og prisnivået av brukte elbiler ikke kan konkurrere mot fossilbilene (og EREV).

ja, det hele startet av generalisering men så skal du inn med dine erfaringer som om det er noen lov. Det er helt urelevant. Iallefall når en vet detaljene om bilen du snakker om, det var ett åpenbart tapsprosjekt. Det så jeg selv når bilen var ny i 2013, kjøpte en 5 serie til de hadde skjerpet seg, litt iallefall. 

ICE biler er blitt ett behov for de med lite penger og som må langt. Ellers ønsker folk åpenbart elbil, det er billig for de. Nå snakker jeg generelt, ikke petrolheads og slikt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
18 minutes ago, Salvesen. said:

ICE biler er blitt ett behov for de med lite penger og som må lang

Så det er du som skal generalisere, peke på folks behov og hvilken økonomi de har? Du ville nok blitt overrasket hvis du var klar over hvor mange relativt rike personer aldri har prøvd elbil en gang. Har man en bra fossilbil som man ikke kjører dritten ut av vil den vare lenge, lenge. Elbiler må gjerne byttes etter maks 5 år hvis man ikke vil sitte på en tikkende bombe. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Så det er du som skal generalisere, peke på folks behov og hvilken økonomi de har? Du ville nok blitt overrasket hvis du var klar over hvor mange relativt rike personer aldri har prøvd elbil en gang. Har man en bra fossilbil som man ikke kjører dritten ut av vil den vare lenge, lenge. Elbiler må gjerne byttes etter maks 5 år hvis man ikke vil sitte på en tikkende bombe. 

nei jeg refererer bare til nybilsalget jeg, det er "ingen" som velger ICE når de kjøper nytt om vi generaliserer. Klart driter rike i hvilken bil de kjører, og velger som de ønsker. Men de som ikke har penger sliter med at elbiler er dyre. Det er ingen hemmelighet. 

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om noen fattige som har råd til en ny ICE bil iallefall. 😃

Jepp, elbil er bare billigere. Det er så enkelt som det om en generaliserer. Det viser hele nybilsalget og når en går over kostnader. 

Når en ser på bruktbil er prisene fortsatt høye, for elbiler med god rekkevidde og størrelse. Men dette er bare noen år til før det er over. Da får vi virkelig se hva som skjer med ICE, jeg tror de raser i pris og går til afrika. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

ICE biler er blitt ett behov for de med lite penger og som må langt.

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

nei jeg refererer bare til nybilsalget jeg, det er "ingen" som velger ICE

Nå tok jeg det helt sikkert ut av kontekst. Men litt småartig uansett. 🙂

Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 minutt siden):

 

Nå tok jeg det helt sikkert ut av kontekst. Men litt småartig uansett. 🙂

Dårlig forklart av meg, brukte ICE biler. På grunn av høye priser på brukte elbiler med god nok teknologi for folk. Men jeg tror dette forsvinner de neste årene og da tror jeg at det er game over for ICE på bruktmarkedet her hjemme. Men afrika vill nok fortsatt ha de, m.m.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Dårlig forklart av meg, brukte ICE biler. På grunn av høye priser på brukte elbiler med god nok teknologi for folk. Men jeg tror dette forsvinner de neste årene og da tror jeg at det er game over for ICE. 

Jeg tuller bare litt, er enig, så du får en del tommel opps.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...