Gå til innhold

Hvilken liga er egentlig best? Og nestbest osv.


zeebra

Anbefalte innlegg

Mange sier Engelsk Premier League er den beste ligaen, men statistikk sett er den ikke det. Mange sier også at den Engelske ligaen er den med størst bredde, noe som godt kan stemme hvis vi ser utenfor topp10 i ligaen.

 

Faktum er alikevel det at Spanske Sevilla nå vinner Europa League for tredje året på rad og at "middelmådige" Spanske lag dominerer Engelske lag, Italienske lag, Tyske lag og Franske lag i Europa league. Siden 2003 har den Spanske dominansen vært enorm i Europa league og de har soleklart flest finalister.

 

Mange sier Europa league er uviktig, men man ser eksakt den samme tendensen blant toppklubbene som spiller i Champions League. Liverpool er laget som har vunnet Champions League/European champions cup flest ganger av de Engelske lagene, bak to Spanske, ett tysk og ett Italiensk lag. I motsetning til Liverpool har alle lagene over vunnet Champions League minst 2 ganger siden 2001, mens Liverpool har vunnet en gang.

Den Spanske dominansen har omtrent vært like stor i finalene i Champions League som i Europa League siden 2003, og vi husker vel alle flere år med 3 Spanske lag i kvartfinalene og til og med semifinalene. I årets Champions League klarte alle de 3 Spanske virkelige superklubbene å komme seg til kvartfinale, hvor en av de ble slått ut av en annen Spansk klubb. Kvartfinalene i år bestod av 3 Spanske lag, to Tyske og ett lag fra henholdsvis Frankrike, England og Portugal, mens semifinalene bestod av to Spanske lag, ett Tysk og ett Engelsk, hvor to Spanske lag møtes i finalen. Forrige sesong var det to Spanske lag i semifinalene, ett Italiensk og ett Tysk. Kvartfinalene var mellom 3 Spanske lag, 2 Franske, ett lag fra Italia, Portgual og Tyskland. Spansk lag vant igjen. Sesongen før det igjen var det omtrent samme scenario og igjen med to Spanske lag i finalen. Gleden for England var to lag i kvartfinalene. Sesongen før det igjen, nok engang 3 Spanske lag i kvartfinalene og to Spanske lag i semifinalene, som neste har blitt vanlig nå, mens to Tyske lag kom til Finalen.

 

Ser man på mestvinnende trenere i Champions League+Europa league, er de også fra Spania, mens Engelske trenere er underrepresentert i forhold til antall titler Engelske lag har tatt.

 

Spanske lag er gjengangere i kvart, semi og finaler i både Europa League og Champions League, mens man må tilbake til perioden 2005-2008 for å finne en slags dominans av Engelske lag, som langt ifra var så stor som den Spanske dominansen er idag.

 

I tillegg vinner Spania som nasjon også, i EM og VM. Den Spanske dominansen er bortimot total de siste 10 årene, iallefall i min formening, og da kan man ikke si at det er noe galt med bredden. Selv Spanske lag som har slitt i La Liga enkelte sesonger har alikevel gjort det bra i Champions League og Europa League.

 

Tross i at Engelske klubber bruker suverent mest penger, er det alikevel Barcelona og Real Madrid som er de suverent mest verdifulle klubbene. Det har kanskje noe med at det er mye mer atteraktivt for spillere å bosette seg i Barcelona og Madrid enn det er i Liverpool, Manchester og Birmingham. London er populært.

 

 

Men, tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Hvilken liga er egentlig den beste i verden? (hehe, ja, takk til mannen som spør ledende spørsmål)..

 

:ohmy:

 

 

Selv vil jeg rangere det slik:

1. Spania

2. England og Tyskland (usikker her, Tyske lag har solid økonomi og noen solide lag)

3. --

4. Italia

5. Portugal

6. Frankrike

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ser på de fire beste lagene i hver liga, vil den spanske ligaen være suverent best med tanke på nettopp dine observasjoner. Er det de beste lagene og toppnivået for hver liga du er ute etter er Spania i en klasse for seg selv, med England, Tyskland og Italia som jevngode under.

 

Om du tenker på totaliteten i hver liga så mener jeg at England er milevis foran de andre landene. England har de beste supporterne jevnt over (Tyskland og Italia har et par lag som kanskje har bedre stemning på kampene), ligaen er mye jevnere og morsom å følge med på, og de dårligste lagene mener jeg har et mye høyere nivå enn de dårligste lagene i de andre landene. Sistnevnte punkt er selvfølgelig vanskelig å måle med tanke på at de dårligste lagene ikke spiller ute i Europa, men ut i fra de kampene jeg ser så er bunnen av PL bedre enn bunnen av La Liga. 

Endret av Trézéguet
Lenke til kommentar

Ferdighetsmessig (objektivt):

1. Spania (uten tvil)

2. England (også ganske lite kontroversielt)

3. Tyskland

4. Italia

5. Frankrike

 

Underholdningsverdi (personlig mening):

1. England

2. Spania

3. Tyskland

4. Frankrike

5. Italia

 

Jo, det er jeg forsåvidt enig i. Det er stor forskjell på sportslig nivå og underholdningsverdi. Det er viktig å skille de.

Lenke til kommentar

Synes stemningen på spanske kamper generelt er meget laber. Lite synging og stort sett bare lyd når laget gjør det dårlig i form av piping.

 

Jeg har vært på en del Barcelona kamper. Nou Camp er nesten kjent for å være helt stille, noe som definitivt stemmer med mine inntrykk.

 

Dog har jeg aldri sett kamp i f.eks Dortmund eller Liverpool der fansen er helt med. Jeg har ikke heller vært på andre LA Liga klubber sine hjemmekamper, så jeg er ikke 100% sikker på hvordan stemningen er der.

 

Men jeg tror du har ganske rett i din observasjon.

Lenke til kommentar

 

Ferdighetsmessig (objektivt):

1. Spania (uten tvil)

2. England (også ganske lite kontroversielt)

3. Tyskland

4. Italia

5. Frankrike

 

Underholdningsverdi (personlig mening):

1. England

2. Spania

3. Tyskland

4. Frankrike

5. Italia

 

Jo, det er jeg forsåvidt enig i. Det er stor forskjell på sportslig nivå og underholdningsverdi. Det er viktig å skille de.

 

Jeg er ikke helt enig. "Alle kan slå alle" gjelder vel i 3 devisjon i Noreg. Men undrholdende er den ikke.

Syns underholdning i England falt ganske mye de siste åra, i takt med ferdighetene til laga. Før så var det stass å se MU vs Pool. Nå er det to middelmodige lag... Ikke drømmekamp som jeg "må" få med meg.

Når det kommer til LaLiga, er det kun 3 lag som slåss om den. Men alle i top 10 kan slå Barca/Real/Atletico.

 

 

Syns det er mye mer spennande å se Real(2) vs Sevilla (7) /Valencia (12) /Atletico (5) enn Arsenal(2) mot West Ham (7)/ ManU (5) /Swansea (12).

 

 

Var på en del LaLiga kamper, stemninga er vel ikke SÅÅÅ bra som den burde vert. På de største stadiona så er det alt for mange turista. Mindre fyller ikke seg opp.

Men Malaga mot Sevilla var bra. Same går for Atletico sine kamper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jojo, godt poeng.

 

Jeg husker forrige sommer (var det?) med fotball VM for damer. Det sporstlige nivået var helt elendig, men det var underholdene å følge med på fra kvartfinalene og videre.

 

Men ja, det må jo være et visst sportslig nivå for at det skal bli underholdene da. Selv husker jeg best Premier League fra 1990 tallet, med noen fantastiske kamper og vanvittige rivaleri. Best husker jeg vel en Newcastle kamp, om det var mot Liverpool eller Manchester United husker jeg ikke, men det endre 3-2 eller 4-3. Det tror jeg er den beste kampen jeg noensinne har sett, og stemningen på tribunen og atmosfærene var helt spektakulær.

Lenke til kommentar

Jeg mener forholdet ditt til lagene spiller en stor rolle. Spiller barnet ditt på et ungdomslag, kan sportslignivået spille en mye mindre rolle, det er underholdende likevel.

 

Nordmenn kan bli mer interserte i kampene som Ødegård spiller på, uansett nivået. Jeg er mer intersert i Molde enn før pga Horvath

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

England har de beste supporterne jevnt over (Tyskland og Italia har et par lag som kanskje har bedre stemning på kampene), 

 

Dummeste jeg noensinne har hørt. Tyskland er fullstendig overlegen på dette området. Ingen engelske lag har fans som kan sammenligne seg med lag som Schalke, Dortmund, Köln, Mönchengladbach  og Frankfurt. Selv lag som St. Pauli og Dynamo Dresden, som tilbringer tiden sin i nedre divisjoner, slår det meste/alt du finner i PL.

 

Det samme gjelder italienske fans, med lag som Napoli, Roma, Milan og Juventus. Ta deg en tur på San Siro, før du snakker ut om italienske fotballfans

 

Enhver idiot vet at disse to ligaene ligger godt over England (og noen andre land, for den saks skyld), når det kommer til supportere og kampatmosfære. Generelt er vel England kjent for å ha noen av de dårligste kampatmosfærene av toppligaene i Europa. Man skal være passe biased for å mene at England er best, eller i det hele tatt god, på dette området. Foruten små anekdoter som Newcastle og til dels Liverpool og Arsenal, er vel England i bunn og grunn rimelig middelmådig eller regelrett dødt (Manchester City og Chelsea er gode eksempler her). Du må tilbake til 70-tallet, før England var på topp.

 

 og de dårligste lagene mener jeg har et mye høyere nivå enn de dårligste lagene i de andre landene. 

 

Feil: http://clubelo.com/Ranking

 

Av lag i nedre halvdel er Spania like overlegen som det er når vi tar for oss lag i øvre halvdel. 

 

Ferdighetsmessig (objektivt):

1. Spania (uten tvil)

2. England (også ganske lite kontroversielt)

3. Tyskland

 

Lite kontroversielt?

 

http://clubelo.com/Ranking

 

http://www.uefa.com/memberassociations/uefarankings/country/index.html

 

Her har du to statistikker. Den ene tar for seg gjennomsnittsnivået på det samlede antall lag i hvert land. Det andre tar for seg prestasjonen til lag fra de ulike ligaene i Europa League og Champions League. I begge tilfellene er Tyskland best.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Engelsk PL er kanskje på høyde med de bedre nå, men det er ikke pga  engelskmenn  men pga utlendinger.

Uten alle utenlendingene hadde PL knapt vært bedre enn tippeligaen, ja det mener jeg faktisk.

De kontinentale med Spania, Italy og Tyskland i spissen, har vært bedre på fotball enn England veldig lenge.

Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert: La Liga er jevnt over utrolig kjedelig underholdningsmessig hvis man ser på lagene under topp seks. Lite folk på kampene, ofte laber stemning og lavt tempo. Har vært på et par La Liga-kamper og det er noe helt annet stemningsmessig enn i England og Tyskland. De dårligere lagene kan sikkert være bedre enn de dårligere i PL, men det hjelper lite når de er dårligere i forhold til toppen i egen liga.

 

Tyske fans er helt fantastiske, men jeg synes Premier League har en enda heftigere "buzz" og intensitet hvis man kan si det. Bundesliga lider også litt av at de dårligste lagene mangler kvalitet i forhold til de beste, selv om det har bedret seg de siste årene. Tempoet er selvfølgelig også litt lavere enn i England. 

 

Italienske fans kan også være magiske, men det er jo sjelden fullsatt på stadion i Serie A. Det scores lite mål og tempoet er lavt. Mange kamper er direkte kjedelig å se på. 

Lenke til kommentar

Engelsk liga har vel også blitt en ren kjøpeliga, som gjenspeiles i landets dårlige prestasjoner i internasjonale turneringer for landslag. Selv med store forventning (som vanlig), skuffet England (som vanlig). Når de importerer så mange spillere går vel det også utover ungdomssatsingen, iallefall for Engelske spillere. Eller hva?

 

Denne sesongen blir uansett meget spennende i Premier League, nå er nesten alle de beste managerene ansatt av Engelske klubber, hvorav ingen er Engelskemenn. At en så dårlig trenger som Roy Hodgson har vært trener for England, sier vel litt om et av de største problemene England har i sin fotballsatsing, nemlige managere og trenere på toppnivå. Det er faktisk flere elitemanagere fra et lite land som Nederland enn det er fra England.

 

Jeg kan ikke fatte, selv med så overlegne resurser, så store kjøpesummer, så mange importerte spillere osv at England ikke er den overlegent beste ligaen. På den annen side er det bra at det ikke er penger som avgjør.

Lenke til kommentar

 

England har de beste supporterne jevnt over (Tyskland og Italia har et par lag som kanskje har bedre stemning på kampene), 

 

Dummeste jeg noensinne har hørt. Tyskland er fullstendig overlegen på dette området. Ingen engelske lag har fans som kan sammenligne seg med lag som Schalke, Dortmund, Köln, Mönchengladbach  og Frankfurt. Selv lag som St. Pauli og Dynamo Dresden, som tilbringer tiden sin i nedre divisjoner, slår det meste/alt du finner i PL.

 

Det samme gjelder italienske fans, med lag som Napoli, Roma, Milan og Juventus. Ta deg en tur på San Siro, før du snakker ut om italienske fotballfans

 

Enhver idiot vet at disse to ligaene ligger godt over England (og noen andre land, for den saks skyld), når det kommer til supportere og kampatmosfære. Generelt er vel England kjent for å ha noen av de dårligste kampatmosfærene av toppligaene i Europa. Man skal være passe biased for å mene at England er best, eller i det hele tatt god, på dette området. Foruten små anekdoter som Newcastle og til dels Liverpool og Arsenal, er vel England i bunn og grunn rimelig middelmådig eller regelrett dødt (Manchester City og Chelsea er gode eksempler her). Du må tilbake til 70-tallet, før England var på topp.

 

At du mener italienske fans er bedre enn engelske blir rett og slett for dumt. Nesten alle italienske stadioner er tomme for folk. Atmosfæren i Italia er langt fra det den en gang var. Enda verre at du nevner Arsenal-fansen blant de beste i PL når de er blant de aller verste. Makan til dødt publikum skal man lete lenge etter. Forsåvidt enig i at de tyske supporterne er de beste, selv om jeg ikke ser alt for mye tysk fotball

Endret av Momspaghetti
Lenke til kommentar

Tomme stadioner er en nylig ting som skyldes flere ting. Men om vi uansett tar det med i ligningen, finner du fortsatt ingen engelske stadioner som kan replikere stemningen i steder som San Siro, San Paolo, Juventus Stadium og Stadio Olimpico. De er på to forskjellige nivåer her.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...