Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 1080 «Founders Edition»


Anbefalte innlegg

For de som har fulgt med litt på maxwell, så har refeansekorta overklokket ca likt som 3.part korta, hvis kjølinga er god nok. Les:vannblokk på referansekort :)

 

F.eks hadde jeg et evga 980 non ti referanse som overklokka til 1600mhz :) kun økte powerlimit. Holde temp under 70 grader er viktig her for å holde stabil oc.

 

Selvsagt.

Men det er på ingen måte negativt at kretskortene får bedre løsninger for å gi mer stabile spenninger ,har bedre kjølte komponenter og at strømstyringen er kraftige saker. Får man dette fra en annen leverandør slipper man å endre på kjøleløsningen sin selv eller dynke hele dritten i flytende nitrogen mens man håper kortet lever en runde til for å slå toppscore med 5 poeng :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at dere ikke måler støy , men hvordan oppleves denne biten mens man spiller? Jeg vil anta at kjøleløsningen er nok til å kjøle ned kortene uten at det blir for ille?

 

Dette har forsåvidt blitt svart, men tenkte jeg kunne nevne at Guru3d har en side om støy, og det ser egentlig bra ut det.

 

Slik jeg forstår det har de nesten bare referansekort i testen sin dog.

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1080_review,11.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Fury X er ikke med på testene? Rart

 

enig, ikke at jeg tror den kan slå 1080 på noen måte, for det er forrige generasjon, men veldig rart at de ikke har den med i testene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fury X er ikke med på testene? Rart

Veldig mulig at de ikkje fikk beholde Fury X kortet etter at de hadde det inne til test første gangen :) Noen nettsteder har som "policy" å ikkje kjøpe skjermkort inn for å teste dem, altså de venter på at dem får inn. Noen ganger må dem sende hardwaren tilbake, og noen ganger får de beholde det.  (Digitalimpuls har vært greie til å låne bort hardware til snille folk) 

 

Da jeg jobbet hos Pcworld.no , så var det også slik. Plutselig hadde vi f.eks 6 strømforsyninger liggende, som de ikkje skulle ha tilbake, og en haug med NAS  :p

Intel vil nesten ALLTID ha tilbake cpuene, men fikk typisk cpu av Asus som vi fikk beholde for test :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er det noen tester som faktisk måler strømforbruket til skjermkortet, og ikke et estimat eller kun hele PCen?

 

SÅ vanskelig er det ikke. Spesielt ikke i en dedikert test-rigg. (krever en liten modifikasjon av HK)

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/24.html

 

 

For this test, we measure the power consumption of only the graphics card via the PCI-Express power connector(s) and PCI-Express bus slot. A Keithley Integra 2700 digital multimeter with 6.5-digit resolution is used for all measurements. Again, these values only reflect the card's power consumption as measured at its DC inputs, not that of the whole system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eneste jeg er beskymret for er om 1x 8 pin holder til OC. 

Hvorfor er du det?

Så lenge strømforsyningen din er designet skikkelig og tykkelsen på kablene er på 1 mm^2 er det ikke akkurat noe problem å sende 360W gjennom den ene 8-pin tilkoblingen.

 

Tror AX1500I jeg har er mer enn god nok ja. 

 

Kanskje gå for FE + vannblokk senere, Kommer ann på hvor lenge jeg må vente før vi får andre kort.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Det første jeg skal teste her hjemme når jeg får 2x 1080, er å teste de mot 2x max klokket titan X. Altså 1080x2 OC mot 2x TX OC. Håper dog EK vannblokkene ikkje blir flere dager forsinket :p

 

Jeg er sikker på at de som er treige på bestillingsknappen kommer til å grine på forumet for at nVidia ikkje kom med flere kort de første ukene. Les: Utsolgt over alt  :rofl:

 

Er vel noen foldere her inne som kommer til å spamme på bestillingsknappene...

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen tester som faktisk måler strømforbruket til skjermkortet, og ikke et estimat eller kun hele PCen?

 

SÅ vanskelig er det ikke. Spesielt ikke i en dedikert test-rigg. (krever en liten modifikasjon av HK)

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/24.html

For this test, we measure the power consumption of only the graphics card via the PCI-Express power connector(s) and PCI-Express bus slot. A Keithley Integra 2700 digital multimeter with 6.5-digit resolution is used for all measurements. Again, these values only reflect the card's power consumption as measured at its DC inputs, not that of the whole system.

Fantastisk. Burde skjønnt at techpowerup kunne teste slik skikkelig. Stålkontroll på PSU-testene også. :)
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å Ikke oppgradere før 3-parts kort kommet (asus, msi, zotac, gigabyte etc)...

 

Jeg vil heller ikke gjøre det helt før Amd kommer med sine topp kort enda,

 

Ja Amd blir sene men de har noe på gang og det vil bli mer konkurranse i markedet enn det har vært før når GTX 980 og 980TI kom ut.

 

Min mening.

AMD planlegger jo ikke høy ytelse kort før Vega. Som er i 2017. Skal du vente på det, så tror jeg nok du må vente lenge.

 

Antar at dere ikke måler støy , men hvordan oppleves denne biten mens man spiller? Jeg vil anta at kjøleløsningen er nok til å kjøle ned kortene uten at det blir for ille?

 

Hadde jeg personlig hatt et 980 Ti tror jeg ikke jeg hadde kjøpt dette kortet med det første , derimot har man noe eldre som 770/780 eller 2xx serien til Amd er jo disse kortene absolutt noe man kan vurdere...

 

Prisen derimot.... Ugh!

Det var dessverre slik jeg fryktet fra den forrige tråden. Nvidia presser ut 100 USD ekstra av alle som må ha kortene de første ukene. Folk som er entusiaster må betale Nvidia høy overpris for å være blant de første til å få dem. Forstår ikke at det ikke er mer kritikk mot Nvidia for dette i tråden her. Virkelig utnytting av markedsposisjon.

 

Jeg skal hvertfall vente på Msi sin Twin Frozr versjon. Synes temperaturen på referansemodellen er for høy, og ikke minst om du skal leke rundt med overklokk.

Jeg tror du bør se på hvordan GPU boost fungerer. NVidia setter en target temp på 80 grader. Altså, kortene prøver å nå 80 grader. Havner de på f.eks 60 grader, bil de øke frekvens og strømforbruk for å nå 80 grader. Det betyr ikke at de ikke kan overklokkes av den grunn, du må bare øke viftehastigheten. Mulig Twin Frozr vil være stillere, men usikker på om den klarer bedre OC, i så fall ikke så mye. Skal du ha best OC er det jo uansett vannkjøling som teller. Når det er sagt, hvis du kan vente så er det en fordel, da du sparer massevis.

 

 

 

 

 

 

 

Så på techpowerup sine grafer. Performance/W er jo ganske ekstrem. Ved prisen til vanlig modeller og ikke FE er også performance/dollar likt som GTX 970. Ganske så bra med tanke på at 970 var veldig god perf/dollar og 1080 er et 80-kort.

Lenke til kommentar

Betale ekstra for å få ting raskt er jo noe du finner i alle markeder. Alt fra Søndagsbutikker (nær ingen salgsvarer/billige alternativer), ekspress post, til drivstoff på populære tidspunkter, til det meste i juletider osv...

 

Entusiastene som ikke bryr seg får ting raskere enn andre (få ting raskt/før andre er verdt det), og de prisbevisste sparer penger. Win win?

 

Men at prisen generelt sett øker, og kundene får mindre fordeler er jo seff sant i et monopol.

Lenke til kommentar

 

Fury X er ikke med på testene? Rart

Veldig mulig at de ikkje fikk beholde Fury X kortet etter at de hadde det inne til test første gangen :) Noen nettsteder har som "policy" å ikkje kjøpe skjermkort inn for å teste dem, altså de venter på at dem får inn. Noen ganger må dem sende hardwaren tilbake, og noen ganger får de beholde det.  (Digitalimpuls har vært greie til å låne bort hardware til snille folk) 

 

Da jeg jobbet hos Pcworld.no , så var det også slik. Plutselig hadde vi f.eks 6 strømforsyninger liggende, som de ikkje skulle ha tilbake, og en haug med NAS  :p

Intel vil nesten ALLTID ha tilbake cpuene, men fikk typisk cpu av Asus som vi fikk beholde for test :D

Godt mulig det, men det hadde vært veldig relevant til denne testen så de burde i det minste ha nevnt det i artikkelen.

Lenke til kommentar

 

Fury X er ikke med på testene? Rart

 

enig, ikke at jeg tror den kan slå 1080 på noen måte, for det er forrige generasjon, men veldig rart at de ikke har den med i testene.

Fury X har i gjennomsnitt 1% lavere ytelse enn 980ti (ifølge anandtech) i testen mot 1080. Akkurat nå ser det ut som om AMD er fra steinalderen og ikke har noe å konkurrere med i toppklassen. Tek nevner heller ingenting om Fury X i artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...