Gå til innhold

– Kurvede TV-er er ikke en gimmick!


Anbefalte innlegg

Kan da ikke skjønne at en buet skjerm gir bedre innsynsvinkel? Er ingen ekspert på området, men hvis man f.eks. sitter litt mot høyre for en buet skjerm, så er jeg enig i at man vil få bedre innsynsvinkel mot den venstre siden av skjermen. Men den høyre siden av skjermen vil jo bli desto dårligere?

 

Det blir bedre innsynsvinkel for 1 person, som sitter i buens korrekte avstand (er vel 4 meter på Samsung sine 65" hvis jeg ikke husker feil). Men for alle andre så blir det problemer.

 

Buede skjermer funker kun for PC bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper Samsung fortsetter å utvikle buede skjermer faktisk.

Plutselig så står det en 105" buet skjerm framom husdøren som kostet meg hele 30 000,-

Det hadde vært noe å hatt på egorommet sitt det ;)

 

(Jada det finnes projektor som gjør samme susen men bare det med å ha muligheten til å velge ditt eller datt til en overkommelig pris er en bra ting)

Lenke til kommentar

 

Buet skjerm er for å kunne gi bedre stabilitet på en tynn skjerm.

Finnes en mye bedre løsning, og det er å la TVen være litt tykkere. Om den er 4mm eller 2cm spiller ingen verdens rolle, da man ikke ser på den i fra siden uansett.

 

Men Samsung har korrekt, buet skjerm er ingen gimmick. Det er idioti.

 

Det har vært rapportert flere som har vært uheldig å få små knekker på de nye OLED TVene til LG, og Sony sine tynneste (de som er rundt 4mm tykke). Noe som har gitt synlige merker på bildeflaten. Litt kjedelig år man får det av å løfte den ut av esken. Spesielt når TVen koster 75.000,-

 

 

Det må dessuten noe elektronikk plassert et sted uansett, så hvor tynne er egentlig skjermene på totaltykkelse, i forhold til skjermpanelets tykkelse?

 

Krumningen er dessuten ikke så ekstrem, at jeg tror IKKE det er særlig mye styrke å vinne på den krumningsutformingen. Dessuten så forandrer heller ikke krumningen mye på glassbruddstyrken. Slik at om en tynnskjerm uansett flatt/krummet vil kunne slå sprekker, om kakket er tilstrekkelig hardt.

 

Er jo nok at du har litt dårlig tid før en fest, støvsuger og gjør en brå 120 graders snu, så har du kanskje kakket skjermen ute i hjørnet med maks uflaks (med støvsugerskaftet/-røret).

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Av samme årsak til at folk gjør dette med dual displays, så ser jeg ikke hvorfor det er en gimmick å bøye en større skjerm for å oppnå samme effekt; å gi bedre innsynsvinkel.
 
MaSCvDk.jpg
 
Størrelsen på TV og avstanden du sitter fra har derimot noe å si på hvor stor effekt du får av å ha en kurvet TV.

Personlig synes jeg 65" er minimum størrelse før man kan vurdere en kurvet skjerm med en maks avstand på 3m fra sofa til TV.

 

 

- På Data-skjermer som denne..., så ser jeg nytteverdien med buede skjermer...

"http://seamlessdisplay.com/products_radius320.htm"

Og på større kino-oppsett..., men på vanlige TV'er og Data-skjermer så ser jeg ikke vitsen med å ha en buet skjerm.

On a side-note...
Buede skjermer hadde passet bra innenfor HMD-markedet, da det ville ha skapt en større grad av innlevelse.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Tror nok det har mest med at ett flatt glasspanel gjerne sprekker hvis den får temperatursvingninger(har blitt fortalt fra verksted) at det er en vanlig svakhet på større skjermet... Dessuten så er de ikke så mye buet med en gang man går over 65, hadde ikke engang vurdert en mindre skjerm med bue...

Lenke til kommentar

Jeg vurderer en ny 65" UHD TV/skjerm, men buet er helt uaktuelt.

Ble litt overrasket at Samsung kjører videre disse buete skjermene.

 

Helt enig.. Skal buet bilde ha noe for seg må man nesten dekke hele veggen med skjerm og sitte forholdsvis tett inntil. Og det er jo lite behagelig i lengden ;) PC skjerm kan jeg se mer poeng i men foretrekker nok flate skjermer ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av samme årsak til at folk gjør dette med dual displays, så ser jeg ikke hvorfor det er en gimmick å bøye en større skjerm for å oppnå samme effekt; å gi bedre innsynsvinkel.

 

MaSCvDk.jpg

 

Størrelsen på TV og avstanden du sitter fra har derimot noe å si på hvor stor effekt du får av å ha en kurvet TV.

 

Personlig synes jeg 65" er minimum størrelse før man kan vurdere en kurvet skjerm med en maks avstand på 3m fra sofa til TV.

 

Buet PC-skjerm er genialt. Mer usikker på TV...

Lenke til kommentar

Håper Samsung fortsetter å utvikle buede skjermer faktisk.

Plutselig så står det en 105" buet skjerm framom husdøren som kostet meg hele 30 000,-

Det hadde vært noe å hatt på egorommet sitt det ;)

 

(Jada det finnes projektor som gjør samme susen men bare det med å ha muligheten til å velge ditt eller datt til en overkommelig pris er en bra ting)

 

LG har en 105" skjerm tilgjengelig. Men tror nok du er mange år unna før de kommer til å koste 30.000,-. LG sin koster kun 730.000,-, og veide vel 200 kg eller noe slikt.

 

http://www.lydogbilde.no/test/tv/lg-105uc9v-5k-219-tv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

spådde døden til kurvede skjermer før de første nådde markedet, men sauene gikk fem på og trodde det var fremtiden. Ikke i stand til å se de OVERLEGNE negative aspektene ved en kurvet skjerm. Føler meg overlegen andre mennesker nå. 

 

Nei, jeg ser ikke de OVERLEGNE negative aspektene jeg. Kjøpte meg kurvet i vinter jeg. Men min er nok noe større enn din (høh høh høh :p )

 

Gjenskinn - Du har muligheten til å få flere lyskilder reflektert tilbake på deg, men hvem er det som har på alle bordlamper og stearinlys når man ser på film?

 

Sweetspot - Skjønner ikke at så mange kommenterer dette. Jeg kan sitte ganske (unaturlig) langt ut til begge kanter, uten at forvridd bilde er noe problem. Sitter du så langt ut på kanten på en flat skjerm, så er det ganske så forvridd bilde på den også.

 

Estetikk - Her er jeg enig. Den er ikke pen på veggen. Mulig det hadde gjort seg med den medfølgende foten, men jeg vil ha den på veggen.

Lenke til kommentar

 

spådde døden til kurvede skjermer før de første nådde markedet, men sauene gikk fem på og trodde det var fremtiden. Ikke i stand til å se de OVERLEGNE negative aspektene ved en kurvet skjerm. Føler meg overlegen andre mennesker nå. 

 

Gjenskinn - Du har muligheten til å få flere lyskilder reflektert tilbake på deg, men hvem er det som har på alle bordlamper og stearinlys når man ser på film?

 

 

 

 

De aller fleste har TVene sine i en stue uten 100% lyskontroll, og ca halve året så er det ikke spesielt mørkt på kveldene heller. Skal man ikke få sett på film halve året? Man kan ikke akkurat sitte mitt på natten å se heller, da folk har både jobb (Hvis man ikke jobber skift) og naboer (lyd).

 

Det eneste sted en buet "skjerm" funker er i Colosseum Kino. når man sitter på nedre halvdel, og ikke for langt ut på siden. Alle andre kinoer funker best med flatt lerret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste har TVene sine i en stue uten 100% lyskontroll, og ca halve året så er det ikke spesielt mørkt på kveldene heller. Skal man ikke få sett på film halve året? Man kan ikke akkurat sitte mitt på natten å se heller, da folk har både jobb (Hvis man ikke jobber skift) og naboer (lyd).

 

Det eneste sted en buet "skjerm" funker er i Colosseum Kino. når man sitter på nedre halvdel, og ikke for langt ut på siden. Alle andre kinoer funker best med flatt lerret.

Ja... Jeg hører mange sier det. Men hvor mange erfarer dette? Tør jeg tippe det er stort sett folk uten kurvet skjerm?

 

Jeg har relativt store vinduer i forhold til størrelsen på stua - dog bare på én av 4 vegger. 3x 138x83 cm vindusflate på ca 18 m^2. Sommerhalvåret i Trøndelag byr på lange dager. Fra 09:00 til 18:00 skinner ikke solen direkte inn i stua (nordlig vendte vinduer). På dagtid er det ingen problem. På kvelden bruker jeg 2 rullegardiner fra Ikea.

 

Problem er hva man gjør det til selv, men det er ikke noen større ulempe enn da jeg hadde flat skjerm (som igjen reflekterer et større område av omgivelsene i forhold til hvor jeg sitter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...