Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Beam him up!

 

Trodde ikke dette var mulig, men jo. 

 

 

Benedict Cumberbatch pays tribute to Stephen Hawking at Westminster Abbey service as scientist's ashes are interred alongside Newton and Darwin - before his voice is beamed into black hole light years away

The late scientist's words have been set to a piece of music by Vangelis and will be broadcast from a Spanish satellite dish towards a black hole light years away."

 

:rofl: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beam him up!

 

Trodde ikke dette var mulig, men jo. 

 

 

Benedict Cumberbatch pays tribute to Stephen Hawking at Westminster Abbey service as scientist's ashes are interred alongside Newton and Darwin - before his voice is beamed into black hole light years away

The late scientist's words have been set to a piece of music by Vangelis and will be broadcast from a Spanish satellite dish towards a black hole light years away."

 

:rofl: 

And this is funny, why?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Beam him up!

 

Trodde ikke dette var mulig, men jo. 

 

 

Benedict Cumberbatch pays tribute to Stephen Hawking at Westminster Abbey service as scientist's ashes are interred alongside Newton and Darwin - before his voice is beamed into black hole light years away

The late scientist's words have been set to a piece of music by Vangelis and will be broadcast from a Spanish satellite dish towards a black hole light years away."

 

:rofl: 

 

Enda et off topic innlegg fra deg. Skjerpings. Innlegget er rapportert til moderatorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ytre rom finnes ikke, derfor. 

 

"Navigasjons gyroen, nordsøkende, virker kun på en roterende kule. Alle skip over en viss størrelse har minst en navigasjons gyro. KNM båter har 2. Hver eneste båt(skip) med nordsøkende gyro motbeviser en flat stillestående verden. "

 

 

Kan du begrunne denne påstanden?

Lenke til kommentar

Det ytre rom finnes ikke, derfor.

Grunnleggende vitsestruktur krever en underliggende forståelse for et emne delt mellom fortelleren og lytterene. Dersom en god forteller mistenker at dette er svekket i en eller annen grad må forteller bygge opp dette ved å først fortelle premissene for vitsen uten å avsløre poenget før vitsen kan fortelles:

"Du vet hvordan det er med at jorden visstnok skal rotere? Jo, nå skal du høre..."

 

Hvis ingen av disse tingene hjelper, da er vitsen rett og slett ikke morsom. Om jeg kan få sitere Eddie Catflap etter å ha fått forsklart en vits: "Yea... I got it. I just didn't think it was funny. At - all."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er da heller ingen humoravdeling. 

Kan like gjerne ses på som en nyhet om vitenskapelige temaer. 

 

Som for eksempel la de nylig ut en video om hvordan et svart hull fungerer. Har personlig ikke sett akkurat den videoen, men det stod at forskerne nå forstår bedre hvordan et svart hull fungerer. 

 

(Generelt regnes det som fornuftig å spre asken etter en avdød på et sted som personen likte, det er helt normalt nå. Men hvis det samtidig kastes ut en musikkavspiller med personens stemme til instrumentalmusikk, vil det kanskje virke noe underlig. Ikke minst vil en kunne påpeke at det er nok avfall i havet eller skogen fra før. )

Lenke til kommentar

Dette er da heller ingen humoravdeling. 

Kan like gjerne ses på som en nyhet om vitenskapelige temaer. 

 

Ved å fortsatt prøve å argumentere med hva man trodde på for tusener av år siden kan vel ikke ses på som noen "nyhet". Og ihvertfall ikke med "bevisene" for flat jord som blir lagt frem her.

 

Etter å ha fulgt denne tråden en stund så har jeg fortsatt ikke fått svar på mine egne observasjoner som resulterer i en rund og roterende jord.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt kan en holde seg til debatten som var på 1800-tallet eller debatten i år 200...  Selv om jeg er gammeldags, er det litt greit å kunne linke til aktuelle ting som har med verdensrommet å gjøre. 

 

Hva med uttalelser som handler om verdensrommet, hva med dette memet om Trump som bygger på en faktisk uttalelse? Er det morsomt, er det nyttig?

Strengt tatt linker jeg vel til dette for å imponere, så la oss bare glemme slike saker og gå tilbake til debatten på 1800-tallet, før verdensrommet offisielt var "oppfunnet". 

 

donald-trump-space-force-0JY.jpg

Lenke til kommentar

Strengt tatt kan en holde seg til debatten som var på 1800-tallet eller debatten i år 200...  Selv om jeg er gammeldags, er det litt greit å kunne linke til aktuelle ting som har med verdensrommet å gjøre. 

 

Hva med uttalelser som handler om verdensrommet, hva med dette memet om Trump som bygger på en faktisk uttalelse? Er det morsomt, er det nyttig?

Strengt tatt linker jeg vel til dette for å imponere, så la oss bare glemme slike saker og gå tilbake til debatten på 1800-tallet, før verdensrommet offisielt var "oppfunnet".

 

Ikke akkuratt noe å bli imponert over.

 

Å ta noe den mannen sier for god fisk er et sjansespill. Han er også svært ignorant og nærmest lystløgner. Jeg ville satt en krone på at Trump ikke er klar over at USA allerede har en USAF Space Command aka "Space Force" som driver med diverse ting som har med verdensrommet å gjøre. Nå ser det ut til at det er foreslått å få en uavhengig våpengren "Space Force". Mer eller mindre samme greier i annen forkledning.

 

Uansett er det noen traktater som forhindrer militarisering/våpenifisering av verdensrommet. Kanskje Trump vil kvitte seg med det "problemet"?

 

Når det gjelder hvilket nivå vi skal legge debatten på? Hva med Kopernikus «Om himmelsirklenes omdreininger» fra 1643? Det burde holde for å si at det er et verdensrom?  En heliosentrisk modell, som er fagfellevurdert i noen århundrer, er vitenskaplig barnemat i våre dager og stadfester blant annet at det er et verdensrom, planetene går i bane rundt sola osv. Om det beviser at jorda har sfære form skal jeg ikke påstå noe om, men der er det jo mange andre måter å vitenskaplig bevise jordens form.

 

Det er ikke grenser for hvor mye svada du kommer med, men, for enkelthetens skyld, kan du si hvem som offisielt fant opp verdensrommet på 1800-tallet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes klipp fra en stumfilm fra 1902, A trip to the moon. 

Så enkelte må ha hatt slike tanker, 

men elevene ble kun opplært i at det fantes visse planeter der oppe.  

 

De hadde ikke noen forestillinger om romvesener, o.a. som har kommet mye via TV.

Bare fordi det er slik for deg med Bibelen så trenger det ikke være slik for alle andre med alt annet. Mange klarer å få nye tanker uten å først blir fortalt hva de skal tenke. Man farges selvfølgelig av epoken man lever i, men denne konsekvente hintingen til at man må bli fortalt hva man skal tenke før man kan tenke det er ikke noe annet enn ren projisering fra deg selv.

 

Ta litt ansvar for egne tanker i stedet for å flytte ansvaret over på alle andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

UFO/Romvesener kom til allmuens bevisthet gjennom Orson Welles The War of the Worlds fra 1938. Det er interessant hvordan verdens fascinasjon for dette fenomenet kan nøstes opp til et radiodrama fra 1938. Romvesener, er gitt nåtidens kunnskap, imaginære. Dvs. noe vi har funnet opp. Det var det også på Kopernikus tid.

 

Så hvem fant opp verdensrommet?

Lenke til kommentar

Dette er da heller ingen humoravdeling. 

 

Nja.. jeg tror de aller, aller fleste som besøker denne tråden ser på den som typen underholdning som går under humor sjangeren.

 

At noen i 2018 tror at jorden er flat og ikke roterer samt at solen er på størrelse med månen og bare er et par mil unna jorden er morsomt. Altså det er sørgelig, men også morsomt. Sørgelig fordi alt dette er lett å undersøke selv og morsomt fordi det er så jævlig idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ytre rom finnes ikke, derfor. 

 

"Navigasjons gyroen, nordsøkende, virker kun på en roterende kule. Alle skip over en viss størrelse har minst en navigasjons gyro. KNM båter har 2. Hver eneste båt(skip) med nordsøkende gyro motbeviser en flat stillestående verden. "

 

 

Kan du begrunne denne påstanden?

Ja :)

 

Jeg forenkler. (også fordi det er over 30 år siden jeg jobbet med gyro og jeg skriver dette etter hukommelsen.
 
Gyroskop : Et roterende element (hjul) Opphengt i "gimbal" slik at det kan "vri" seg i alle retninger.
 
Navigasjonsgyro : Oftest, to gyroskop, montert med forskjellig vinkel mot et nordmerke, inne i en lukket flytende kule. Kula har også et ytre nordmerke, som sammenfaller med det indre.
I tillegg har kula elektrisk ledende punkter på overflaten for overføring av strøm til å drive elektriske motorer,  i begge gyroskopene. Motorene skaper rotasjon i gyroskopene.
 
Pressering: En kraft som oppstår i et roterende element når elementet vridd i en retning det ikke liker. Gyroskopet stritter i mot i motsatt retning. 
 
Pause: "She who must be obeyed" ønsker mi nærvær.
 
Snart tilbake.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja :)

 

Jeg forenkler. (også fordi det er over 30 år siden jeg jobbet med gyro og jeg skriver dette etter hukommelsen.
 
Gyroskop : Et roterende element (hjul) Opphengt i "gimbal" slik at det kan "vri" seg i alle retninger.
 
Navigasjonsgyro : Oftest, to gyroskop, montert med forskjellig vinkel mot et nordmerke, inne i en lukket flytende kule. Kula har også et ytre nordmerke, som sammenfaller med det indre.
I tillegg har kula elektrisk ledende punkter på overflaten for overføring av strøm til å drive elektriske motorer,  i begge gyroskopene. Motorene skaper rotasjon i gyroskopene.
 
Pressering: En kraft som oppstår i et roterende element når elementet vridd i en retning det ikke liker. Gyroskopet stritter i mot i motsatt retning. 
 
Pause: "She who must be obeyed" ønsker mi nærvær.
 
Snart tilbake.

 

Del 2 :)

 

Når et gyroskop startes vil det se ut som om det dreier en omgang på 24 timer. (Det kan også se ut som det står stille også, beroende på orientering av akser, eller om du befinner deg på nord eller sydpolen.
 
I en navigasjon gyro vil et gyroskop utsettes for større kraft enn det andre pga. gyroskopenes vinkelforskjell, og kula starter å rotere, men kraften (precession) på det ene øker og det andre avtar. Resultatet vil heletiden tvinge kula mot nord. Ved passering Nord er kraften lik i begge, men grunnet massen som er i bevegelse vil kula fortsette forbi nord men med minkende hurtighet. Etter en stund blir forskjellen i precession kraften større enn i det andre og kula svinger tilbake mot nord. Slik fortsetter det i ca. 2 minutter (kula svinger seg inn, fram og tilbake) og kula ender opp stillestående, pekende rett mot den magnetiske nordpol. Uanset hvordan skipet dreier på seg forblir kula pekende mot nord.
 
Detsom jorden ikke roterte, ville kula bli stående i en vilkårlig retning. Uansett hvordan båten dreier (endrer kurs) vil kula forbli pekende i den samme vilkårlige retning, men ikke mot nord.
 
En navigasjons gyro vil ikke "finne" nord på en ikke roterende jord, og hvorvidt jorden er flat eller sfærisk - spiller ingen rolle. 
 
Edit, et lite tillegg.
 
Hadde det ikke vært for gyroskopets egenskaper, hadde ikke vi MC jenter og gutter, måttet svinge til høyre for å svinge til venstre - og omvendt.
Endret av ChiaroScuro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pressering: En kraft som oppstår i et roterende element når elementet vridd i en retning det ikke liker. Gyroskopet stritter i mot i motsatt retning.

Ikke helt. Holder du en gyro og dytter på den, vil den "stritte imot" med en kraft som er vinkelrett på krafta som dytter. Dette er grunnen til at toppen av en snurrebass vil begynne å beskrive en sirkel som får større og større diameter etterhvert som tiden går. Gravitasjonen trekker toppen ned, snurrebassen svarer med å vri seg unna vinkelrett på denne, nemlig rundt i en sirkel parallellt til gulvet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...