Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er greit å forenkle, men du må ikke forenkle slik at det blir feil ;)

Hvor er feilen?

Ditt sykkelhjul er kun opphengt på et punkt.

 

Elementene i en navigasons gyro hviler på to punkter. Analogien til sykkelhjulet blir dermed: Hold hjulet i akselen med begge hender, en hånd på hver side og få en annen til å snurre hjulet i gang.

Gå rett frem,  gå sidelengs, gå opp, gå ned. Ingen reaksjon fra hjulet. Snu deg mot høyre eller venstre, da kjenner du "gyrokraften".

 

Tyngdekraften er ikke "relevant" i en enkel beskrivelse av en to-elements navigasjons gyro.

 

Tyngdekraften er relevant i en enkel forklaring på en enkelt-elements navigasjons gyro derimot, som f.eks. gamle Sperry elementer hvor forflytning av kvikksølv har en aktivt rolle med i nordsøkningen.

 

Husk at dersom jeg skulle forklare deg hvordan en navigasjons gyro virker, kunne jeg klart meg med en setning eller to.

F.eks. To elementer, fast i samme plan med 60 graders vinkel forskjell. Jordens rotasjon vil forårsake forskjellig pressering på de to som vil stabilsere seg med 30 graders individuell avvik på rettvisende nord. 

Lenke til kommentar

Hvordan kan du bruke begreper som sør og nord dersom du mener jorden er flat???

 

Haha. Vi forstår du er et nettroll, men det er morsomt å spille med.

Tviler ikke at den du kaller et nettroll er et nettroll, men Nord og Sør eksisterer helt fin, som rettninger, på en flat jord.

Hvis det er noe tak i disse "flat-earth-erne" så benytter de samme teknikk, som vi gjør, vi med forstanden i behold, på Nordpolen og Sydpolen.

 

Et eget kvadratisk rutenett, med senter sammenfallende nordpolen eller sydpolen og som det er felles enighet hvor "Null" er.

 

Da funker GPS OK. Ikke optimalt, det blir litt "bunching" av satellitter der oppe og der nede.

 

Faktisk enklere for "flat-earth-erne". Der nede eksisterer ikke for dem. Alt er her oppe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde å google navigasjonsgyro, og gjett hva - jeg fikk opp et annet innlegg fra Chiaro Scuro i denne tråden. Men det skal være det samme som gyrokompass. Og gyrokompass på båter skal altså finne det sanne nord (true north), i motsetning til magnetiske kompass. 

 

Hvordan finner så gyrokompasset det sanne nord? Det høres ikke helt feil ut at de trenger å vite hvor nordpolen er, hvis den magnetiske Nordpolen er ovenfor Canada et sted. Men hvordan... 

 

En japansk designer har laget et mer nøyaktig verdenskart. Som faktisk ligner på Gleason's Map. En kommentar under sier: "If you make Antarctica an ice wall all around it, it could be a FE map. Trollolol."

En kommentar som sikkert er skrevet for å være morsom, men jeg ser hva vedkommende mener.

Dette er en kort video, på 1 minutt og 8 sekunder.

 

 

Lenke til kommentar

Dessto mer tid jeg tilbringer på forumet blir jeg mer og mer forundret over hvor lavt nivået ligger for kildebruk og kildekritikk.

 

Det er som regel, alltids med unntak, en video fra youtube eller facebook. Er vi blitt en generasjon som ikke er i stand til å lese mer enn 140 tegn før en mister oppmerksomheten?

 

På Norsk blir det vel gyrokompass: les til du blir lei

 

Det kommer veldig an på delen av forumet du besøker og brukeren som poster.

 

Flotjordere i flatjordtråen har ikke kilder som kan backe opp sine påstander siden dem ikke finnes, så da er det youtube eller facebook som gjelder. 

 

761 sider med kilder: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1722333 ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier litt hvor mange uopplyste nek det finnes når illustert vitenskap faktisk føler de må ut å fornedre seg med det innlysende... Og to setninger var det de trengte for å motbevise flat eartherne  :rofl:

 

Derfor har jorden blitt flat igjen

 

 

  • De samme stjernene er ikke synlige fra alle steder på jorda. Fenomenet kan bare forklares med at jorda er rund, og at krummingen blokkerer for utsynet til deler av himmelen. Hvis jorda var en flat skive, ville stjernene ha vært synlige uansett hvor himmelen betraktes fra.
Endret av Thoto79
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prøvde å google navigasjonsgyro, og gjett hva - jeg fikk opp et annet innlegg fra Chiaro Scuro i denne tråden. Men det skal være det samme som gyrokompass. Og gyrokompass på båter skal altså finne det sanne nord (true north), i motsetning til magnetiske kompass. 

 

Hvordan finner så gyrokompasset det sanne nord? Det høres ikke helt feil ut at de trenger å vite hvor nordpolen er, hvis den magnetiske Nordpolen er ovenfor Canada et sted. Men hvordan... 

 

 

 

 

Kunnskap om Kjennskap til den magnetiske nordpol er unødvendig når det gjelder en navigasjonsgyro. Navigasjonsgyroen er nordsøkende fordi jorden roterer.

En gyrokurs er rettvisende.

 

En kompasskurs er utsatt for misvisning og deviasjon. Misvisning fordi den geografiske og magnetiske nordpol ikke ligger på samme sted.

Misvisning er angitt på alle sjøkart  med en årlig endring. Den magnetiske nordpol ligger nemlig ikke i ro.

 

Deviasjon forårsakes av magnetisk materiale om bord i et skip. Deviasjon varierer med skipets retning.

 

Hadde jorden vært flat, og roterende, så ville navigasjonsgyroen virket. Derfor spurte jeg tidligere om den flate jorden roterte, og fikk til svar at det gjorde den ikke. Tillegg: Det var jo du, Festus Haggen, som svarte :)

 

Siden jeg vet, med sikkerhet, at den nordsøkende navigasjonsgyroen virker, så kan ikke den flate jorden, uten rotasjon, eksistere.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Diskusjonen går saktere enn før, noe som forsåvidt er like greit!

 

Men har undersøkt litt mer, og vender naturligvis tilbake til det velkjente. Nemlig at flatjordere har en tendens til å forklare ting med elektromagnetisme. 

 

Sitat fra Anthony Harburn, under en video som skal bevise at jorda roterer:

 

 

 

The equipment and water introduce the magnetic fields and effects of (flat) earth into your experiment and if anything you are proving vortex fields.. otherwise a useless endeavour...

 

Så folkens, vortex fields!

 

Diskusjonen blir ikke helt ulik den om Foucaults pendel. 

 

Og dere tror fortsatt på at det er en Tesla som "kjører" rundt i verdensrommet og at det er en spiller i verdenstomrommet som spiller foredrag av Stephen Hawking?

Lenke til kommentar

Hvor kommer all denne elektromagnetismen fra, og hvorfor påvirker den bare helt spesifikke ting?

Og kan den måles?

Finnes elektromagnetisk stråling slik det blir fremstillt her, at det er det som styrer alt på hele jorden, så burde den vært veldig målbar og testbar, men er den det?

 

Festus har så klart ikke svaret her, da slikt ikke er interessant.

Lenke til kommentar

Diskusjonen går saktere enn før, noe som forsåvidt er like greit!

 

Men har undersøkt litt mer, og vender naturligvis tilbake til det velkjente. Nemlig at flatjordere har en tendens til å forklare ting med elektromagnetisme. 

 

Sitat fra Anthony Harburn, under en video som skal bevise at jorda roterer:

 

 

Så folkens, vortex fields!

 

Diskusjonen blir ikke helt ulik den om Foucaults pendel

 

Og dere tror fortsatt på at det er en Tesla som "kjører" rundt i verdensrommet og at det er en spiller i verdenstomrommet som spiller foredrag av Stephen Hawking?

Foucalts pendels rotasjon er forårsaket av jordens rotasjon, så lenge pendelen ikke befinner seg på ekvator på en sfærisk jord. Der går den bare fram og tilbake. På nordpolen roterer dem 360 grader på 24 timer. Mellom ekvator og polen, kan rotasjonen beregnes matematisk.

Lenke til kommentar

Så folkens, vortex fields!

Kan du være grei og forklare meg hva et "virvelfelt" er for noe?

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg syns fluiddynamikk kan være vanskelig, og det derfor er konsepter jeg ikke vet om / har forstått, men jeg har aldri hørt om et "virvelfelt" / "vortex field".

 

Lurer forøvrig også på hvordan vann "introduserer et magnetfelt", men det er nå ikke like viktig.

Lenke til kommentar

Hvor kommer all denne elektromagnetismen fra, og hvorfor påvirker den bare helt spesifikke ting?

Og kan den måles?

Finnes elektromagnetisk stråling slik det blir fremstillt her, at det er det som styrer alt på hele jorden, så burde den vært veldig målbar og testbar, men er den det?

 

Festus har så klart ikke svaret her, da slikt ikke er interessant.

Magnetisme påvirker elektrisk ledende materiale ved å generere strøm. Kanskje den dytter elektronene i en rettning.

 

Stillestående kan den måles med en magnet og med en fluxgate magnetometer.

Lenke til kommentar

Hvor kommer all denne elektromagnetismen fra, og hvorfor påvirker den bare helt spesifikke ting?

Og kan den måles?

 

 

Kan være denne eteren som ble funnet i noen forsøk, som gjør at elektrisitet er over alt. 

 

https://www.quora.com/Why-do-flat-earthers-say-that-the-Michelson-Morley-experiment-Airys-failure-and-sagnac-prove-a-flat-stationary-earth

 

 

 

vortex field finnes det en del materiale om, virker det som ut fra Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...