Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Men hvordan kan alle se at solen går opp rett øst ved vår og høstjevndøgn over hele verden?

På nederste bildet du har vil jo solen i England være sør, i sør-afrika vil den være nord, og i øst-afrika vil den være rett opp. Altså lyver bildet ditt.

Dette kan du jo også teste selv, ha to ting ett styke unna på ett bord eller gulv, få en lommelykt til å være rett over begge objentene samtidig.

~50% av en kule blir lyst opp av ett lys, så det er ikke noe problem at England og Afrika har soloppgang samtidig ettersom de er på ca samme breddegrad.

 

Lek deg litt med ett lys og en ball, finn ut hvordan sola går for å stå opp rett øst i hele verden :)

Kanskje du lærer noe?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke akseptere noe svar på det, men du har selv sagt at soloppgangen ikke skjer helt samtidig. Da ser jeg ikke det store problemet når sola kommer østfra. Med en dome over, kan en også tenke at det er speiling fra den. 

 

Hvis et objekt i verdensrommet som er i fart bare fortsetter å gå i bane, hva er det som gjør at jordkloden i tillegg fortsetter å snurre sakte rundt seg selv i "all evighet"?

Krever ikke også dette noe fart eller energi, å snurre sakte rundt sin egen akse som en perpetuum mobile (evighetsmaskin)?

 

Kommer til å begrense min deltagelse her, da det visst ikke er noen som liker at jeg deltar. 

Lenke til kommentar

Det er to hovedmodeller, jordklode og flat jord. Over flat jord har sola tre hovedspor, ytre, midtre og indre spor, der det innerste er rundt Nordpolen. 

Og disse tre sporene skaper årstidene. 

 

Åpenbart lager jordklodens skjevhet det ytre og indre sporet, og det midtre sporet må vi bare stole på eksisterer. Så der vil jeg faktisk si at dere er dårligere. 

 

Du kommenterer ikke at jorda snurrer rundt sin egen akse, ventelig av en slags energi fra Big Bang. Eller noe.

Og månen er så grei å alltid vise sitt "ansikt", sin forside til jordboerne. Helt tilfeldig, mener dere.

Lenke til kommentar

Nei, det er én modell. En sfærisk jord. Ellers så vil jeg si at du bare sitter å rører, du bare synser og synser, det er ikke noen sammenheng i noe av det du sier kontra den verden vi ser ut av vinduet. Det er påtide at du gir deg, du greier ikke dette her. Jorda er ikke flat, glem det og gå videre med livet ditt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener at en hadde ingen modell før filosofene i år 200 e.Kr?, Og det tok sikkert lang tid før denne globusmodellen ble kjent og akseptert i resten av verden. Diverse samfunn hadde flat jord-modeller fra starten av, det har vi jo vært igjennom mange ganger.  Norrøn tro hadde f.eks. et tre som vokste i midten av jordskiva, der en del nå tror at Nordpolen og det magnetiske fjellet befinner seg.

På den ene sida prøver jeg å ligge unna tråden, på den andre sida har jeg et sterkt engasjement. Men hvis min diskusjonsstil plager resten av dere, hadde dere da ganske lang tid å diskutere med hverandre i sommer da jeg hadde en pause.

Og kan ligge unna tråden i hele morgendagen. Men virker ikke som max klarer å overbevise dere uansett. 

Lenke til kommentar

Det er to hovedmodeller, jordklode og flat jord. Over flat jord har sola tre hovedspor, ytre, midtre og indre spor, der det innerste er rundt Nordpolen. 

Og disse tre sporene skaper årstidene. 

 

Åpenbart lager jordklodens skjevhet det ytre og indre sporet, og det midtre sporet må vi bare stole på eksisterer. Så der vil jeg faktisk si at dere er dårligere.

Hvordan går dette sporet slik at de både nord og vest for sporet for soloppgangen helt øst?

Går det f.eks langs ekvator vil alle under ekvator få solenoppgang i nord-øst og alle over få soloppgang i sør-øst.

Det går rett og slett ikke opp.

 

Ja, jeg ignorerer resten, du ignorerer jo det faktum at det du fremstiller er umulig og har gjort det lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sola dekker da et ganske bredt område, det er åpenbart. 

 

 

 

Avsløringene om doping i kinesisk idrett viser hvordan en kollektiv løgn kan holdes hemmelig i mange år. 

 

 

Hun hevder videre at dopingtestene som ble utført i den angitte perioden, hadde kun et mål for øye: Å sørge for at kinesiske utøvere kunne reise til internasjonale konkurranser uten å bli tatt.

Xue hevder også at kodebegrepet «bestemor er hjemme» ble brukt for å beskrive de utøverne som ikke lenger hadde spor av forbudte stoffer i kroppen.

https://www.aftenposten.no/100Sport/idrettspolitikk/Lege-hevder-10000-kinesiske-utovere-var-dopet--Nektet-du-a-dope-deg_-matte-du-forlate-laget-244140b.html#xtor=RSS-3

Lenke til kommentar

"Hvor stort område sola dekker har ingenting å si for spørsmålet jeg hadde.
Heller ikke doping av kinesisk doping."

 

Ser at det er natt nå :) I min logikk hjelper det at sola dekker et bredt område, for at alle skal få den direkte fra øst. Men tydeligvis ikke slik i din/deres logikk... Hvis sola skulle dekke et enda bredere område, ville den ikke kunne skape årstidene og jevndøgnene.

 

Midnattssol i Antarktis er sikkert verre for flat jord. Kan kanskje ha noe å si at når et område er snødekket, blir det aldri helt mørkt i noe tilfelle. Området blir liksom lyst opp av snøen. Kanskje noen kan mistolke det som midnattsol. Eller som sagt, disse sørlige områdene kan være like ved domen og de kan dermed motta en speiling av lys fra den.

Lenke til kommentar

Test det med en lyskaster, sett en lyskaster på bakken, beveg deg i rett linje bort fra den.

I følge det du skriver her skal lyskasteren kaste lys på deg enten mer fra høyre eller mer fra venstre jo lengre du beveger deg i rett linja unna. Til slutt blir vel bare siden av deg lyst opp, av en lyskaster rett forran deg :p

Kanskje til og med bakfra om du beveger deg langt nok unna?

 

 

Hvordan kan en sol som står opp i sør-øst i norge og nord-øst i sør-afrika vises som om den står opp rett øst begge steder?

At det skjer fordi sola lyser opp ett stort område tror jeg ikke du selv egentlig tror på en gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil ikke akseptere noe svar på det, men du har selv sagt at soloppgangen ikke skjer helt samtidig. Da ser jeg ikke det store problemet når sola kommer østfra. Med en dome over, kan en også tenke at det er speiling fra den. 

 

Hvis et objekt i verdensrommet som er i fart bare fortsetter å gå i bane, hva er det som gjør at jordkloden i tillegg fortsetter å snurre sakte rundt seg selv i "all evighet"?

Krever ikke også dette noe fart eller energi, å snurre sakte rundt sin egen akse som en perpetuum mobile (evighetsmaskin)?

 

Kommer til å begrense min deltagelse her, da det visst ikke er noen som liker at jeg deltar.

Jeg tviler på at noen har problemer med at du deltar. Derimot kan jeg garantere at man har litt problemer med at du spør om ting, får svar, og et par poster senere sier noe som viser at du enten 1) ikke leste svaret du fikk, eller 2) ikke forsto svaret du fikk. Jeg regner med du kjenner uttrykket "snakke til en vegg". Det er når det er absolutt ingen reaksjon på at noen blir snakket til. Ingen informasjon kommer inn, intet svar gis, og intet spørsmål kommer tilbake for oppklaring av hva som ble sagt.

 

Dine poster kan i det store og det hele summeres opp i denne strukturen:

1. Veldig kort avfeie det som tidligere ble sagt, og helst med et minimum av påstander slik at ingen videre diskusjon inviteres.

2. Legge frem egne tanker, og da gjerne:

2a. Ting som har blitt besvart for kort tid siden.

2b. Ting som har absolutt ingenting med tråden å gjøre.

2c. Ting som bare vagt har med tråden å gjøre.

 

Alle disse punktene er etterhvert frustrerende når man tross alt er her for å diskutere. Men når poster begynner med teksten "I min logikk..." (som må være det mest korrekte du noen sinne har skrevet her inne), da har man intet å diskutere.

Og nå spør du igjen om baner og rotasjoner, som har blitt besvart ørten ganger tidligere, og da hadde du ingen nevneverdige kommentarer til det. Hvorfor hadde du ikke det da du helt åpenbart enten 1) ikke trodde på det, eller 2) ikke forsto det? For de som vil lære og/eller diskutere er det disse to punktene som gjør at man spør korreksjonsspørsmål.

Men ikke du.

Du bare løfter det samme spørsmålet frem på nytt noe senere.

 

Så, nei, det er ikke din deltagelse folk river seg i håret av, det er den totale kommunikasjonsblokkasjen.

 

Av alt det røret du har liret av deg her har jeg personlig kun fått èn bit av informasjon ut av deg, og det er at du aldri har forstått heliosentrisme. Du har kun trodd på det slik du tror på Gud og datomerking av mat. Og når du nå har bikket 40 - er det ikke på tide å slutte med troen på alt og på tide å begynne og forstå verden rundt seg slik de fleste gjør når alderen blir tosifret?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg vil se noen vatre opp en laser for hånd som gjør at den har et mindre avvik en 0,08 meter på 1000 meter.

Et avvik på 0,08 meter på 1000 meter tilsvarer en nøyaktighet i innstillinga på 0,0045 grader, altså 4,5 tusendels grad. En "typisk" laserpeker vil ha en strålespredning (beam divergence) på ca 1 milliradianer, som vil si ca 0,05 grader. Dvs. at strålediameteren vil være 10 ganger den nøyaktigheta du krever. Altså krever måleoppsettet en mer nøyaktig innstilling i oppvatringa av laseren enn det vil være mulig med en slik laser. Med andre ord, her må man nok til med en profesjonell laboratorieklasse laser, som vil være ganske kostbar, og du må - om den er kraftigere enn en vanlig laserpeker - søke Statens strålevern om godkjenning for å kunne importere den). Pluss at du må ha et profesjonelt måleoppsett for opplinjering av laseren.

 

Edit: mer direkte lenke til informasjonen

Tenkte å kjøpe denne

https://youtu.be/7baI2Nyi5rI

Vil du hjelpe og holde meterstokken? Skal prøve å ikke bomme?

Lenke til kommentar

Vil uansett isen være 100% rett?

 

Ser man på hvordan isdannelsen begynner nær land, og beveger seg utover i en fjord for eksempel. Så skulle man tro det var anledning til å anta at is tykkelsen avtar (eller ihvertfall kan) med avstanden fra land. Har man 20 cm tykkelse ved land, men bare 15 cm en kilometer ut, så, ja..

Skal prøve uansett om jeg får kjøpt meg en laser. Kanskje et kamera er nok?

Hvis det jevnt hvis jorden er rund så vil det øke i centimeter. Hvis det er ujevn økning så er det isen. Hvis det er jevnt hele veien så er isen flat.

Lenke til kommentar

Vil heller anbefalle en kikkert og en pinne som du maler i forskjellige farger.

F.eks en farge hver 10.cm og ha kikkerten så nærme vannet som er praktisk mulig, etterhvert skal fargene bli borte, til slutt hele pinnen avhengig av hvor langt du går og hvor lang pinne du har.

 

Da slipper du å tenke på den ekstreme nøyaktigheten du må ha på en laser og du vet heller sikkert ikke at faktisk sprer lyset på en vanlig laser seg en hel del over en km. Det som er en liten prikk på 1mm når du holder lyser på stueveggen hjemme er fort en 20cm prikk eller mer på en kilometer eller to.

 

Samt, hvordan i all verden skal du finne igjen lyset til laseren etter 1km?

Så vidt litt skjevhet en eller annen vei så vil du ikke klare å finne det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil ikke akseptere noe svar på det, men du har selv sagt at soloppgangen ikke skjer helt samtidig. Da ser jeg ikke det store problemet når sola kommer østfra. Med en dome over, kan en også tenke at det er speiling fra den.

 

Såvidt jeg husker så var dette et spesifikt tilfelle, og aklla nevnte vel at soloppgangen ikke skjedde samtidig fordi stedene som ble nevnt ikke befant seg på nøyaktig samme lengdegrad. Du kan ikke ta et spesifikt tilfelle og gjøre det til en universell sannhet, vettu.

Hvis et objekt i verdensrommet som er i fart bare fortsetter å gå i bane, hva er det som gjør at jordkloden i tillegg fortsetter å snurre sakte rundt seg selv i "all evighet"?

Krever ikke også dette noe fart eller energi, å snurre sakte rundt sin egen akse som en perpetuum mobile (evighetsmaskin)?

 

Vel, døgnet blir faktisk lengre. I snitt 1,7 millisekunder pr århundre, men det blir lengre. Dette er riktignok på grunn av månen, som tapper jorda for rotasjonsenergi, men det skjer.

 

Kommer til å begrense min deltagelse her, da det visst ikke er noen som liker at jeg deltar.

 

Det er vel ikke at vi direkte har noe imot at du deltar, men mer at du har en tendens til å komme med uttalelser som får Donald Trump sine twittermeldinger til å se ut som et Mensakandidatur i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe denne

https://youtu.be/7baI2Nyi5rI

Vil du hjelpe og holde meterstokken? Skal prøve å ikke bomme?

1. Å peke med den laseren horisontalt ute i friluft vil representere en reell fare for andre. Du har ikke kontroll over hvem eller hva som måtte befinne seg inne i eller krysse laserstrålen en kilometer eller tre unna. Så kraftige lasere kan medføre fysisk skade på både materiell og personer og dyr, typisk brannskader og (verst av alt) folk eller dyr kan få synsskader og bli blinde om de får den strålen rett inn i øyet.

2. Den der laseren vil ikke være lovlig å hverken inneha eller importere til Norge uten tillatelse. Som privatperson tviler jeg sterkt på at du vil få tillatelse om du søker. Med god grunn.

3. Laseren har flere ståler. Etterhvert som du beveger deg lenger unna laseren vil strålene bli bredere og bredere, og til slutt vil de begynne å overlappe, og da har du plutselig en svær lysdott som vil være særdeles upraktisk å gjøre noen målinger med. Med andre ord et svært dårlig valg for ditt formål.

 

Jeg vil be deg om å tenke deg nøye om før du anskaffer en sånn og bruker den ute i friluft. Er du beredt til å ta ansvaret om noen tilfeldig forbipasserende skulle få skader på synet? Dessuten risikerer du at den blir beslaglagt i tollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...