Gå til innhold

Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer


Anbefalte innlegg

 

Det er ikke uten grunn at det er "en seiglivet myte".

 

Man ser f.eks masse Buddy biler til salgs brukt i dag nærmest til skrappriser fordi batteriet er så og si ubrukelig. Og dette på biler som ikke hverken er veldig gamle eller har gått noe særlig langt.

 

Også har man jo erfaring fra mobiltelefon og laptop som jo også bruker litium batterier akkurat som bilen (i laptoppene er det vel i en del tilfeller også brukt samme type celler) hvor de etter over 1000 ladesykluser har veldig dårlig kapasitet igjen. Og når man da lader elbilen med samme batteritype hver dag akkurat som mobilen så er det vel ikke rart at man er skeptisk.

 

Buddy og disse biltypene bruker vell bly batterier, og det er dette som henger igjen. altså den forferdelige teknologien som ble brukt før.

 

Det som er avgjørende er forholdene rundt batteriet når det lades, altså vill ikke en mobil eller en pc være sammenlignbart. 

Dette er en lecture verdt å få med seg om en er interessert i batterier: 

 

 

Nja jeg trodde det ve Nikel Cadmium på de bilene.

 

Uanset så er det heller ikke temperaturkontroll under lading av batteriene på elbil (utenom tesla), og en mobil eller laptop lades jo som regel i veldig stabile omgivelsestampereturer (innetemperatur på kanskje 20-25 grader). Og kontroll av ladestrømmen regner jeg med at også disse har?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nja jeg trodde det ve Nikal Cadmium på de bilene.

 

Uanset så er det heller ikke temperaturkontroll under lading av batteriene på elbil (utenom tesla), og en mobil eller laptop lades jo som regel i veldig stabile omgivelsestampereturer (innetemperatur på kanskje 20-25 grader). Og kontroll av ladestrømmen regner jeg med at også disse har?

 

 

har du kjent på en mobil/laptop under lading? de er alt for varme. 

 

Buddy benytter Concorde blybatterier som har potensiale i seg til å vare ca 30000 km.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uanset så er det heller ikke temperaturkontroll under lading av batteriene på elbil (utenom tesla),

 

 

Vi hadde nok sett *mange* fler elbilbranner hvis ikke batteritemperaturen under lading ble nøye overvåket. ;)

 

Renault Zoe bruker varmepumpa for å kjøle batteriet under hurtiglading. Dessverre har varmepumpa bare en 'kanal' så det blir kaldt i kupeen hvis du hurtiglader på vinteren. :p

Lenke til kommentar

 

Uanset så er det heller ikke temperaturkontroll under lading av batteriene på elbil (utenom tesla),

 

Vi hadde nok sett *mange* fler elbilbranner hvis ikke batteritemperaturen under lading ble nøye overvåket. ;)

Overvåket ja, men hverken WW eller Nissan regulerer tempereturen aktivt. Og laptopen og mobilen overvåker vel også temperaturen under lading?
Lenke til kommentar

En viktig forskjell på laptop/mobil/leketøy og moderne elbiler er at de fleste moderne elbiler ikke bruker ytterpunktene av batterikapasiteten. Ved å unngå å tappe til 0 og lade til 100% så varer batteriene mye lengre. 

Denne teoretiske "skjulte kapaisteten" er flere kWh på moderne elbilbatterier som man ikke får lov til å bruke.

 

På Thinkpad har man en godt gjemt meny i strømstyringen der man kan velge mellom batterikapasitet eller levetid. Velger man det siste så forsøker laptopen å unngå å lade over 95% for å få batteriet til å vare lengre.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye koster et nytt batteri til en Tesla eller Leaf om det svikter etter at garantien utløper? Om det nærmer seg verdien på bruktbilen så er det jo litt kjedelig.

Tja... Lurer på hva det vil koste å få fikset det elektriske anlegget på min gamle fosilbil. Det er vel 10 arbeidstimer og så er har vi passert verdien av bilen min kraftig. Å feilsøke og fikse et elektrisk anlegg, i en bil, på under ti timer? Tror ikke det...

 

 

Jeg har eid bensin og dieselbiler i mange år og aldri hatt problemer med det elektriske. Men så har jeg også bare eid kvalitetsbiler som Toyota og Mercedes og ikke biler som er kjent for el-problemer slik som Alfa Romeo. Derimot er jeg spent på hvor mye problemer det blir på elbiler etterhvert som de blir eldre. Jeg har eid biler som er over 30 år gamle der ingenting gikk galt så lenge jeg hadde godt vedlikehold. Billige i drift var de også. Lett å mekke på om det en dag måtte skiftes en slitedel. Det dyreste jeg har betalt er bremser og støtdempere på en gammel Corolla som hadde gått 200 000 km. Det måtte jeg betale 9000 kr for. Dette er jo ikke noe jeg vil gjøre selv av sikkerhetsgrunner samt kompleksitet.

 

Jeg lurer selv på om jeg skal gå til innkjøp av en Cehvy Bolt eller Opel varianten av den. Men om den koster over 300 000 så må jeg ta opp billån og det er jeg ikke glad i.

Lenke til kommentar

Renault kommer kanskje med det første 'ordinære' oppgraderte batteriet. Renaults franske kunder har blitt forespurt om hva som er ok pris å betale for å oppgradere batteripakka til Zoe fra 22 til 45kWh. Det antydes en pris på £5k for selve byttet, eventuelt gratis oppgradering mot forhøyet leasingbeløp. Tidspunktet er usikkert, men Zoe v2.0 kommer omtrent samtidig med TM3. det oppgraderte batteriet er nok laget for å kunne brukes på både gammel og ny modell, om det lanseres før eller etter selve bilen har jeg ikke funnet ut.

 

Nei, BMW er tidligst ute. €7000 for å bytte fra gammel 22kWh til nytt 33kWh batteri. For nye biler blir pristillegget bare 10.000 kroner, noe som bekrefter at batteriprisene er i sterkt fall.

Lenke til kommentar

Nissan har som offisiell policy at de ikke vil tillate eldre Leaf oppgradering fra 24 kWh til 30 kWh, men man kan jo håpe at dette endrer seg hvis alle konkurrentene tilbyr dette. Mulig Nissan må gjennomføre litt papirarbeid eller testing for å få typegodkjent en slik endring av eldre biler.

Lenke til kommentar

 

Jeg liker el-biler veldig godt men batterier er fremdeles akilleshælen. Jeg tror vi "fattige" som må holde oss til bruktbiler fremdeles må holde oss til fossilbiler og el-bilene kommer til å bli vraket ganske tidlig.

 

Hvordan kan du dra denne konklusjonen etter å ha lest denne artikkelen? I mitt hode betyr det jeg leser her at jeg kan kjøpe en brukt Nissan Leaf for ca. 130 000 som er kjørt 60 000 km også kjøre denne 140 000 km til uten at batteripakken er redusert til under 70 %. Dersom man da nedskriver bilen helt vil man ha betalt under 1 NOK/km i verditap, totalt med drivstoff (strøm) ville man ha betalt ca. 1 NOK/km og det er vanskelig å slå uansett bil. Sleng på lav veiavgift, ingen bompenger, lave servicepriser, etc. Så økonomisk bør det ikke være noen tvil om hva man bør velge. Om man vil ha en Nissan Leaf er et helt annet spørsmål.

Min Leaf er fire år, gått 85000, og har ca 80 prosent av kapasiteten igjen, så er nok godt under 70% ved 200000 km. Jeg har hurtigladet kun 26 ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Leaf er fire år, gått 85000, og har ned mot ca 80 prosent av kapasiteten igjen. Jeg har hurtigladet kun 26 ganger. Noe som er spesielt interessant, er at ladeindikatoren til bilen fortsatt indikerer 12 streker ved fullading, og ikke 9-10 som den burde gjort, det virker som om programvaren sørger for at man alltid skal se 12 streker ved fullading, og at hver strek dermed dermed er mindre verdt! Programvarefeil eller bevisst juks mtp garanti?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste.

 

Hvorfor må de være følelsesløse individer?

 

Er du et følelsesløst individ hvis du ikke er stor entusiast innenfor alle interesseområder i hele universet?

 

Nei, men du glemmer dét faktum at en forbrenningsmotor skaper lyd og vibrasjoner som ene og alene vil aktivere følelser selv ved å starte kjøretøyet. Kjøremessig får man stifte bekjentskap med mange ulike effektkurver som har stor betydning for opplevelsen. Ikke bare en lineær og kjedelig kurve slik el-biler har. 

Du kan ikke sammenlikne forbrenningsmotorer opp mot å studere veggtapet...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Jeg så en Top Gear USA episode igår. personlig har jeg ikke vært så stor fan av dem, da jeg liker originalen best. Dog syntes jeg denne episoden var bra. De startet på en havn i New York med 3 super-biler. Første oppgave var å få tak i en genuin amish-hatt. Alle satte kursen mot en av de nærmeste statene hvor det befant seg amish-folk. De var 3 stykker og hadde såklart ulike fremgangsmåter, men jeg likte én av de best. Han ene rullet opp på siden av noen amish folk med hest og kjerre, i siste spesialutgave av Lamborghini Gallardo. Han spurte om han kunne trade en tur i Gallardo'en med en hatt. De gikk faktisk med på dette. Programlederen satte klampen i bånn, og spurte karen: This do sound great ? Amish karen satt der med et hysterisk smil rundt kjeften: "YUP"!

 

Her hadde vi en kar som kanskje aldri har sittet i en bil en gang, som får tidenes opplevelse. I tillegg lever han i et samfunn som forbyr denne opplevelsen. 

Personlig er jeg glad jeg lever akkurat nå, hvor jeg kan fortsatt velge. Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste. 

La oss ikke glemme den fantastiske forbrenningsmotoren:

 

 

Les spesielt prestanda under videoen. Det beste kommer noe etter 2 minutter i videoklippet.

Denne motoren på 1,5 liter og 16 sylindre er vel mest kjent for å være svært upålitelig. Mener at den bare startet i 4 løp og av disse bare fullførte 1. Hadde blitt mye skruing og buss med en slik motor i hverdagen. Men for all del, man bør kunne ha to tanker i hodet samtidig. En elbil til hverdagen er utrolig lettvint og rimelig, så kan man ha en V8'er i garasjen for fine late solskinnsdager.

 

Hva har pålitelighet med følelser og gjøre? Jeg er veldig fasinert av wankel-motorer. Ikke akkurat dét vi ser mest av, men likeledes en genial oppfinnelse.

Så nevner du ordet "hverdagen" om en ekstrem racerbil fra 50-tallet... Det var en racerbil - wake up... 

Sist, men ikke minst - hva har "lettvint og rimelig" med følelser og gjøre ? lol

Lenke til kommentar

Nei, men du glemmer dét faktum at en forbrenningsmotor skaper lyd og vibrasjoner som ene og alene vil aktivere følelser selv ved å starte kjøretøyet.

For de som har vokst opp med fossilbiler stemmer nok dette. De som vokser opp med elbiler vil ha like mye følelser rundt elbiler. Det handler bare om hva man er vant med.

 

Kjøremessig får man stifte bekjentskap med mange ulike effektkurver som har stor betydning for opplevelsen. Ikke bare en lineær og kjedelig kurve slik el-biler har. 

Du kan ikke sammenlikne forbrenningsmotorer opp mot å studere veggtapet...

Man kan sammenligne denne situasjonen med vinyl vs digitale format. Akkurat som gode digitale format, så har en elbil en mye mer ideell opptreden, uten masse forskjellig støy på effektkurven, som turbolag, giring, forsinkelser både her og der. Fossilbilene derimot har disse faktorene som spiller inn.

 

Akkurat som med vinyl så vil man fortsatt ha folk som elsker fossilbiler om 50 år, men bortsett fra disse enkeltindividene vil resten av befolkningen vil ha gått videre til annen teknologi som oppfører seg mer ideelt.

Lenke til kommentar

 

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Nye Leaf med 24 kWh batterier koster kr 200 000, 5 år gamle Leaf går for kr 120 000 brukt (importerte er billigst, originale norske modeller er dyrere).

Jeg tror den viktigste prisfaktoren når Leaf er blitt 10 år gammel er hva nye elbiler koster, dermed blir det vanskelig å kalkulere slik vi gjør med fossilbiler.

Vil tro det er som med annen elektronikk. Det lønner seg ikke å kjøpe nye batterier til brukt utstyr/bil. Det er billigere/noe dyrere, å kjøpe nytt utstyr/bil med nytt batteri.

Lenke til kommentar

Problemet med gammel brukt elbil er kostnaden som må til for å gjøre bilen kjørbar.

 

Kjøper du en 12-13år gammel fosilbil, som er i sånn passe stand teknisk, bruker du noen tusen på å gjøre den kjørbar, og så kjører du til dynga tar'n.

 

For en elbil som har kjørt batteriets levetid, 10-12 år, men som ellers er i sånn passe stand teknisk, så koster det fortsatt skjorta og vel så det å gjøre den kjørbar, like mye som en 4-5 år gammel fosilbil med masser av liv og effektiv motor. Det er rett og slett ikke lønnsomt, for bilen holder garantert ikke 10 til 12 år til. (En elbil er fortsatt en bil og blir slitt på lik linje med de fosile, selv om enkelte tror det er noe gudommelig over dem).

 

Det som gjør elbilen lønnsom for mange er at disse mange skyver problemene over på de som må nøye seg med bruktbil. Jeg er også fortsatt der at jeg tviler på at elbilen er så miljøvennlig som de vil ha det til, mest sannsynlig tvert imot.

Lenke til kommentar

Nei, men du glemmer dét faktum at en forbrenningsmotor skaper lyd og vibrasjoner som ene og alene vil aktivere følelser selv ved å starte kjøretøyet.

Du glemmer det faktum at det er støy og helseskadelig. Du glemmer det faktum at alle ikke er like irrasjonelle som deg. Elbil lager en nydelig støy som får en deilig fremtidsfølelse inni meg. Men det er kjekt å kjøre lambo også, men ikke hver dag.. 

 

Kjøremessig får man stifte bekjentskap med mange ulike effektkurver som har stor betydning for opplevelsen. Ikke bare en lineær og kjedelig kurve slik el-biler har. 

Du kan ikke sammenlikne forbrenningsmotorer opp mot å studere veggtapet...

En el-bil har ikke lineær kurve... 

 

sammenligningen er horribel. 

Lenke til kommentar

Problemet med gammel brukt elbil er kostnaden som må til for å gjøre bilen kjørbar.

 

Kjøper du en 12-13år gammel fosilbil, som er i sånn passe stand teknisk, bruker du noen tusen på å gjøre den kjørbar, og så kjører du til dynga tar'n.

 

For en elbil som har kjørt batteriets levetid, 10-12 år, men som ellers er i sånn passe stand teknisk, så koster det fortsatt skjorta og vel så det å gjøre den kjørbar, like mye som en 4-5 år gammel fosilbil med masser av liv og effektiv motor. Det er rett og slett ikke lønnsomt, for bilen holder garantert ikke 10 til 12 år til. (En elbil er fortsatt en bil og blir slitt på lik linje med de fosile, selv om enkelte tror det er noe gudommelig over dem).

 

Det som gjør elbilen lønnsom for mange er at disse mange skyver problemene over på de som må nøye seg med bruktbil. Jeg er også fortsatt der at jeg tviler på at elbilen er så miljøvennlig som de vil ha det til, mest sannsynlig tvert imot.

 

Leste du artikkelen? 

Lenke til kommentar

Min Leaf er fire år, gått 85000, og har ned mot ca 80 prosent av kapasiteten igjen. Jeg har hurtigladet kun 26 ganger. Noe som er spesielt interessant, er at ladeindikatoren til bilen fortsatt indikerer 12 streker ved fullading, og ikke 9-10 som den burde gjort, det virker som om programvaren sørger for at man alltid skal se 12 streker ved fullading, og at hver strek dermed dermed er mindre verdt! Programvarefeil eller bevisst juks mtp garanti?

 

Å måle batterikapasitet er ingen enkel affære, og det du påpeker der har jeg mistenkt at ville dukke opp før eller siden og er intet annet enn juks. Tester har vist at kapasiteten til ett startbatteri, for eksempel, kan variere med så mye som 10 til 15 % målt bare med dagers mellomrom. Kan lese mer om dette her. http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_capacity

Ta testen med en klype pepper men den indikerer ett problem.

 

Du kan måle når ett batteri ikke tar til seg mer lading. Å sette det som topp for indikatoren indikerer da ingenting annet enn at man har nådd topp av batteriets kapasitet på det tidspunktet. Det sier imidlertid ingenting om hva som ER den faktiske kapasiteten, altså hvor mange ampere timer du har på tanken..

 

Tenk deg en fosilbil hvor tanken hadde den egenskapen at volumet varierer med tiden. Den eneste indikatoren du har er fyllingsgraden. Altså hvor stor andel av gjeldende volum som er fylt opp. Du vil aldri kunne vite hvor mange liter du har på tanken. Indikatoren vil altså vise fullt når du har 40 liter på tanken i en tank som er oppgitt til å ha ett volum på 50liter.

 

Det er imidlertid ett dårlig sjekketriks å snakke sant om seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...