Gå til innhold

Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer


Anbefalte innlegg

Hvor mye koster et nytt batteri til en Tesla eller Leaf om det svikter etter at garantien utløper? Om det nærmer seg verdien på bruktbilen så er det jo litt kjedelig.

 

Leaf har vell vært nevnt og roadster har en pris på 29 000 for oppgradering av batteri, direkte bytte vet jeg ikke. Men det er ganske mange år til model S kommer over dette problemet så tiden vill vise. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dem sier bilens levetid så er ikke det 20 år som er gjennomsnittet før en bil blir vaket her på berget. Sikkert 10 år og da er kapasiteten mest sannsynlig under 70%.

Men med tanke på at bilen er så rimelig å kjøre + at man ikke betaler avgifter så er det uansett økonomisk fordelaktig med elbil, om man så må kjøpe ny batteripakke.

Lenke til kommentar

Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste.

 

Hvorfor må de være følelsesløse individer?

 

Er du et følelsesløst individ hvis du ikke er stor entusiast innenfor alle interesseområder i hele universet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste.

 

Hvorfor må de være følelsesløse individer?

 

Er du et følelsesløst individ hvis du ikke er stor entusiast innenfor alle interesseområder i hele universet?

Dessuten liker jo folk forskjellige aspekter innenfor sitt interesseområde. Ta f.eks båtfolk. Noen vil ha en brummende V8 innebordsmotor, noen vil ha en illsint 2-takts påhenger på 250hk, noen vil ha en snekke med putt-putt motor og noen foretrekker seilbåt. Kan man på noen som helst måte si at en av gruppene er mer entusiastiske og følelsesladede enn de andre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til dere som gleder dere så veldig over batteriene deres, vær så snill å se hele denne filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=D195BY8jhuE

Først vet han ikke forskjellen på vær og klima, og så begynner han å sitere klimanektere og lire av seg gamle og utdaterte klimanekterfloskler. For en troverdig type! Han klarer til og med å komme med en åpenbart feilaktig påstand om at NASA bekrefter klimanekternes påstander.

 

Angrepene hans på elbiler er jo gamle og fortsatt like uærlige:

 

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26923.0

 

Han snakker tøys både om klima og om elbiler.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye koster et nytt batteri til en Tesla eller Leaf om det svikter etter at garantien utløper? Om det nærmer seg verdien på bruktbilen så er det jo litt kjedelig.

 

Batteriet vil koste mindre enn en automatgirkasse, men mer enn ny clutch.

 

 

Historisk har batteriprisen sunket 60% i løpet av 7 år, og en forskningsrapport tror prisen vil halveres igjen innen 2020:  

http://www.tu.no/artikler/pa-syv-ar-har-prisen-pa-elbilbatterier-falt-med-60-prosent/222657

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg så en Top Gear USA episode igår. personlig har jeg ikke vært så stor fan av dem, da jeg liker originalen best. Dog syntes jeg denne episoden var bra. De startet på en havn i New York med 3 super-biler. Første oppgave var å få tak i en genuin amish-hatt. Alle satte kursen mot en av de nærmeste statene hvor det befant seg amish-folk. De var 3 stykker og hadde såklart ulike fremgangsmåter, men jeg likte én av de best. Han ene rullet opp på siden av noen amish folk med hest og kjerre, i siste spesialutgave av Lamborghini Gallardo. Han spurte om han kunne trade en tur i Gallardo'en med en hatt. De gikk faktisk med på dette. Programlederen satte klampen i bånn, og spurte karen: This do sound great ? Amish karen satt der med et hysterisk smil rundt kjeften: "YUP"!

 

Her hadde vi en kar som kanskje aldri har sittet i en bil en gang, som får tidenes opplevelse. I tillegg lever han i et samfunn som forbyr denne opplevelsen. 

Personlig er jeg glad jeg lever akkurat nå, hvor jeg kan fortsatt velge. Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste. 

La oss ikke glemme den fantastiske forbrenningsmotoren:

 

https://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8

 

Les spesielt prestanda under videoen. Det beste kommer noe etter 2 minutter i videoklippet.

 

Denne motoren på 1,5 liter og 16 sylindre er vel mest kjent for å være svært upålitelig. Mener at den bare startet i 4 løp og av disse bare fullførte 1. Hadde blitt mye skruing og buss med en slik motor i hverdagen. Men for all del, man bør kunne ha to tanker i hodet samtidig. En elbil til hverdagen er utrolig lettvint og rimelig, så kan man ha en V8'er i garasjen for fine late solskinnsdager.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvor mye koster et nytt batteri til en Tesla eller Leaf om det svikter etter at garantien utløper? Om det nærmer seg verdien på bruktbilen så er det jo litt kjedelig.

Tja... Lurer på hva det vil koste å få fikset det elektriske anlegget på min gamle fosilbil. Det er vel 10 arbeidstimer og så er har vi passert verdien av bilen min kraftig. Å feilsøke og fikse et elektrisk anlegg, i en bil, på under ti timer? Tror ikke det...

Lenke til kommentar

Hvis Nissan er så trygg på at batteriet holder så lenge så hadde de ikke trengt å trikse med kapasitetsmåleren, der den første streken er 15% mens resten er 6.25%. Ganske utspekulert.

 

Det har vell noe med brick protection å gjøre kanskje? Altså, en får ikke kjøre den helt tom, altså når en er på 0% er en i realiteten på +/-10% 

Lenke til kommentar

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

"I øyeblikket har vi fem-seks års erfaring, og vi har noen drosjekunder som har kjørt over 200.000 kilometer. Vi ser at noen av disse er nede i 75 til 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter denne avstanden."

 

Nå er det ladesyklusene som tærer på batteriene, så det lover vel godt. og om 10 år er gjerne batterier blitt videreutviklet til et punkt hvor erstatningen både er bedre og billigere.

Lenke til kommentar

 

 

The price of the battery upgrade is $29,000

 

 

Hva er det med denne setningen du ikke skjønner?

5000 USD er Deposit, må nok stå i kø for å få det.

 

 

Det er jo det jeg sier, å oppgradere  batteriet koster 29' dollar. Men om en skulle hatt det samme gamle batteriet hadde det kostet mindre om Tesla fortsatt selger det. Og som jeg sier, roadster er i en særposisjon og det er også forklart. Det har ingenting med den generelle kosten av elbil batterier å gjøre. 

 

 

Jeg *gjetter* på at hvis du på en eller annen måte kan påberope deg at Tesla skal bekoste nytt batter i din roadster, så vil du få det nye høykapasitetsbatteriet, firmwarebegrenset til gammel kapasitet. ;)

 

Forøvrig er jeg enig i at Roadsteren er et spesialtilfelle siden den i praksis er håndlaget. Da er nok Leaf et bedre eksempel med $5500 for et erstatningsbatteri.

 

Renault kommer kanskje med det første 'ordinære' oppgraderte batteriet. Renaults franske kunder har blitt forespurt om hva som er ok pris å betale for å oppgradere batteripakka til Zoe fra 22 til 45kWh. Det antydes en pris på £5k for selve byttet, eventuelt gratis oppgradering mot forhøyet leasingbeløp. Tidspunktet er usikkert, men Zoe v2.0 kommer omtrent samtidig med TM3. det oppgraderte batteriet er nok laget for å kunne brukes på både gammel og ny modell, om det lanseres før eller etter selve bilen har jeg ikke funnet ut.

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at det er "en seiglivet myte".

Man ser f.eks masse Buddy og Think biler til salgs brukt i dag nærmest til skrappriser fordi batteriet er så og si ubrukelig. Og dette på biler som ikke hverken er veldig gamle eller har gått noe særlig langt.

Her f.eks en buddy:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73358926

En 2009 modell som har gått bare 24 000 km har altså allerede et ødelagt batteri og selges for 8000 kr. Prøv å finn en bil med forbrenningsmotor med slike tall....

Eller en think:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72747100

2010 modell med bare 20 000 km, igjen med ødelagt batteri og selges for 9000 kr.

Også har man jo erfaring fra mobiltelefon og laptop som jo også bruker litium batterier akkurat som bilen (i laptoppene er det vel i en del tilfeller også brukt samme type celler) hvor de etter over 1000 ladesykluser har veldig dårlig kapasitet igjen. Og når man da lader elbilen med samme batteritype hver dag akkurat som mobilen så er det vel ikke rart at man er skeptisk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at det er "en seiglivet myte".

 

Man ser f.eks masse Buddy biler til salgs brukt i dag nærmest til skrappriser fordi batteriet er så og si ubrukelig. Og dette på biler som ikke hverken er veldig gamle eller har gått noe særlig langt.

 

Også har man jo erfaring fra mobiltelefon og laptop som jo også bruker litium batterier akkurat som bilen (i laptoppene er det vel i en del tilfeller også brukt samme type celler) hvor de etter over 1000 ladesykluser har veldig dårlig kapasitet igjen. Og når man da lader elbilen med samme batteritype hver dag akkurat som mobilen så er det vel ikke rart at man er skeptisk.

 

Buddy og disse biltypene bruker vell bly batterier, og det er dette som henger igjen. altså den forferdelige teknologien som ble brukt før.

 

Det som er avgjørende er forholdene rundt batteriet når det lades, altså vill ikke en mobil eller en pc være sammenlignbart. 

Dette er en lecture verdt å få med seg om en er interessert i batterier: 

Lenke til kommentar

Problemet med dårlige batterier på mobil og laptop kommer jo stort sett av varmeutvikling og ikke nødvendigvis antall sykluser.

Laptopper brukes jo ofte med laderen koblet i nesten permanent, det generer varme, og maskinen i seg selv blir også varm under bruke. 

Det samme med telefoner, de lades ofte hele natta, og blir passe varme under bruk.

Varme er et batteri sin største fiende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...