Gå til innhold

Voldsvideoene fra trondheim.


Anbefalte innlegg

 

Hvit mann gjør det samme en gang får 6måneder fengsel. Svart mann gjør samme greiene X6 får en måned utvisning fra skolen, Hadde rollene vært byttet på hadde det vært opptøyer i gatene som i Ferguson.

 

 

Det trodde jeg var tydelig ut fra innlegget. Han får utvisning fra undervisningen i en måneds tid, mens en nordmann fikk 6 måneder i fengsel for en langt mindre alvorlig sak. 

 

 

Jeg kunne spurt hvilken sak dette dreier seg om, men tenker dere har fått nok åpne spørsmål nå.

 

Problemet er er opplagt at vi ikke har innsikt i selve saken, og vet ikke hva motivet eller omstendigheter er. Selvsagt så kan man anta at dette er rasistisk motivert vold, spesielt etter Facebook-hendelsen, men det skal sies at det skal svært mye til for å bli dømt til hatkriminalitet, og den utøvde volden må være direkte motivert av hat for rase, religion, etnisitet e.l.

 

Det som plager meg litt er at dere antar så utrolig mye i en sak dere ikke har peiling på, for å så trekke enorme konklusjoner. Man har selvsagt lov å si hva slik vold som vist i video fortjener av straff, slik som utkastelse, men det er ikke noe grunnlag til å kalle dette for hatkriminalitet eller et trumf-kort for mørkhudede. Faktisk blir hvite offer i hatkrim-saker blir tatt meget seriøst. I USA var 16.8% av ofrene for hatkriminalitet hvite (2008). Så det at det ikke finnes hvit rasisme i lovens syn tror jeg er sterkt overdrevet.

 

Anbefaler kapittel 2 i denne rapporten: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_2144.pdf

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at det er merkelig at han/de går etter bare en spesiell type mennesker. Ja selvfølgelig kan det bare være tilfeldig at alle var hvite (ironi). Hadde likt å hørt det i Nuemberg prossesen "Åja var de jøder? Det var bare en tilfeldighet". Nå vil jeg ha dette klart at jeg sammenligner ikke dette med holocaust så den ballen legger jeg død med en gang. Jeg bare bruker et ekstremt eksempel for å vise et poeng. Dette er rasistisk vold, som jeg er imot uansett hvem som gjør det og hvem det blir utsatt for. 

Du og jeg Gavekort blir nok ikke enig og de samme argumentene vil nok bare bli repetert. Så for min del er saken ferdig diskutert, helt til noe nytt dukker opp om saken, da er det mulig jeg har flere meninger om saken.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Igjen så vet du ikke omstendighetene til situasjonen, så du kan ikke forvente at det blir dømt som hatkriminalitet fordi oss nettdebattanter ser en korrelasjon mellom offer og hudfarge.

 

Correlation ≠ Causation

 

Hvis dommen faller og gjerningsmannen ikke blir dømt for hatkriminalitet så tror jeg den dommen uansett vil vinne over deres hjemmesnekra research skapt ut av en Youtube-video og Facebook-doxxing.

 

Dere må for all del tro hva dere vil. Men å trekke konklusjoner ut av ignoranse er farlige greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble trukket konklusjoner tidlig i namsossaken også. Men det er vel mer sikkert når hudfargene er byttet om. Mørkhudede kan jo som kjent ikke være rasister.

 

Og denne saken er definitivt værre. Mer voldelig fornærmelse, og en som har gjort det flere ganger før.

Alt annet enn strengere straff enn namsossaken blir et hån mot hele rettsystemet.

 

Så får dere unnskyldere bare sitte med hodet i sanden som vanlig.

Endret av Apox
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en stråmann å bruke andre folk sine ytringer som argument mot hvorfor det er galt å trekke tidlige konklusjoner. Jeg har aldri sagt at det er greit å trekke tidlige konklusjoner uansett hvilken kombinasjon av raser som skal være aktuelt. Det er bare feigt å undergrave mitt argument basert på hva andre gjør.

 

"Oss" unnskyldere forsvarer en rettstat der alle blir objektivt vurdert ut fra handlinger, og ikke bli tatt av en lynchemob fra internett. Igjen så understreker det bare hvor mye ignoranse regjerer i dette hysteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble trukket konklusjoner tidlig i namsossaken også. Men det er vel mer sikkert når hudfargene er byttet om. Mørkhudede kan jo som kjent ikke være rasister.

 

Og denne saken er definitivt værre. Mer voldelig fornærmelse, og en som har gjort det flere ganger før.

Alt annet enn strengere straff enn namsossaken blir et hån mot hele rettsystemet.

 

Så får dere unnskyldere bare sitte med hodet i sanden som vanlig.

 

Nå tror jeg du kan være litt forsiktig med slike uttalelser , jeg kjenner i alle fall en god del av trønderbartene og dette er folk som er ganske rett fram i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en lynsjemob, det er snakk om et rettferdig rettsvesen. Og om han ikke får like streng straff som saken fra namsos fordi det evt. blir funnet ut at det ikke er hatkriminalitet så burde det virkelig bli reaksjoner.

 

Sier du at du ikke stoler på påtalemyndighetene i Trondheim?

Isåfall er dette ikke den rette tråden for å ta opp sånt , da får du nesten starte en ny tråd om tilliten til rettsvesenet.

Lenke til kommentar

Igjen så vet du ikke omstendighetene til situasjonen, så du kan ikke forvente at det blir dømt som hatkriminalitet fordi oss nettdebattanter ser en korrelasjon mellom offer og hudfarge.

 

Correlation ≠ Causation

 

Hvis dommen faller og gjerningsmannen ikke blir dømt for hatkriminalitet så tror jeg den dommen uansett vil vinne over deres hjemmesnekra research skapt ut av en Youtube-video og Facebook-doxxing.

 

Dere må for all del tro hva dere vil. Men å trekke konklusjoner ut av ignoranse er farlige greier.

Når gjorde jeg hjemmesnekra research? Det jeg tar som utgangspunkt er omtale av saken og uttalelser av ofrene og politi og legge 2 og 2 sammen. Jeg er vell ikke endel av en lynsjemobb (Jeg vet det var ikke dine ord) fordi jeg er imot rasisme, og vil at de skyldige skal bli dømt?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

"Hjemmesnekra research" er hva jeg kaller deres konklusjoner basert på små observasjoner.

 

Det handler ikke om hva gjerningsmannen gjorde, men heller det at det kommer beskyldninger om at dette var rasistisk motivert, og at gjerningsmannen slipper billig unna fordi han har en ikke-etnisk norsk bakgrunn. Dette er konklusjoner trukket ut av ignoranse, da jeg er veldig sikker på at dere ikke har ytterligere informasjon enn videoen, hudfargene og Facebook-poster. 

 

Hvis retten sier at dette er hatkrim så skal jeg applaudere. Hvis retten ikke sier at dette er hatkrim så skal jeg stole på at dette er basert på konkrete prinsipper og empiriske bevis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvis retten sier at dette er hatkrim så skal jeg applaudere. Hvis retten ikke sier at dette er hatkrim så skal jeg stole på at dette er basert på konkrete prinsipper og empiriske bevis.

Der er vi enige. Jeg bare mener at hendelsene tilsier ikke noe annet enn hat-kriminalitet, og bare for å understreke. Jeg har ikke sakt at jeg tror at han slipper billig unna. Jeg bare håper han ikke gjør det. 

Lenke til kommentar

"Hjemmesnekra research" er hva jeg kaller deres konklusjoner basert på små observasjoner.

 

Det handler ikke om hva gjerningsmannen gjorde, men heller det at det kommer beskyldninger om at dette var rasistisk motivert, og at gjerningsmannen slipper billig unna fordi han har en ikke-etnisk norsk bakgrunn. Dette er konklusjoner trukket ut av ignoranse, da jeg er veldig sikker på at dere ikke har ytterligere informasjon enn videoen, hudfargene og Facebook-poster. 

 

Hvis retten sier at dette er hatkrim så skal jeg applaudere. Hvis retten ikke sier at dette er hatkrim så skal jeg stole på at dette er basert på konkrete prinsipper og empiriske bevis.

 

Det kan godt hende, men jeg tviler på at du hadde vært like forsiktig med å ta slutninger om ofre og gjerningsmenn hadde byttet hudfarge. At alle er norske og at de snakker om hvor digg det er å se blodet flyte fra nordmenn er jo et hint...

 

Det ble fakkeltog mot rasisme med en gang videoen fra Namsos kom frem, og ARS var skuffet over at det ikke ble dømt for "hatkriminalitet". Javel, kanskje vi er "like ille" som "antirasistene" her, og trekker slutninger for tidlig, men jeg så ingen protester da folk snakket om saken i Namsos og at det var rasisme...

Lenke til kommentar

 

"Hjemmesnekra research" er hva jeg kaller deres konklusjoner basert på små observasjoner.

 

Det handler ikke om hva gjerningsmannen gjorde, men heller det at det kommer beskyldninger om at dette var rasistisk motivert, og at gjerningsmannen slipper billig unna fordi han har en ikke-etnisk norsk bakgrunn. Dette er konklusjoner trukket ut av ignoranse, da jeg er veldig sikker på at dere ikke har ytterligere informasjon enn videoen, hudfargene og Facebook-poster. 

 

Hvis retten sier at dette er hatkrim så skal jeg applaudere. Hvis retten ikke sier at dette er hatkrim så skal jeg stole på at dette er basert på konkrete prinsipper og empiriske bevis.

 

Det kan godt hende, men jeg tviler på at du hadde vært like forsiktig med å ta slutninger om ofre og gjerningsmenn hadde byttet hudfarge. At alle er norske og at de snakker om hvor digg det er å se blodet flyte fra nordmenn er jo et hint...

 

Det ble fakkeltog mot rasisme med en gang videoen fra Namsos kom frem, og ARS var skuffet over at det ikke ble dømt for "hatkriminalitet". Javel, kanskje vi er "like ille" som "antirasistene" her, og trekker slutninger for tidlig, men jeg så ingen protester da folk snakket om saken i Namsos og at det var rasisme...

 

 

Jeg tror nok at enhver oppegående person hadde reagert på slik oppførsel uavhengig av offerets hudfarge eller gjerningsmennenes hudfarge. Jeg hadde i alle fall det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva trur dere hadde skjedd om gjerningsmannen hadde gått i bakken her ? Om han norske slo han bevistløs så han havna på gulvet ? Du kan jo nesten ikke slå tilbake, du ender uansett opp med og få 5 andre folk på deg om du klarer og ta "sjefsidioten" som satt alt i gang

For ikke å snakke om PK-anti-rassistene som hadde fordømt den hvite fyren i etterkant...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rettferdigheten har seiret, og saken er over! Vi kan puste lettet ut!

 

Gjerningsmannen har nå fått sin straff, og det er ikke småsaker, med tanke på at det bare var organisert og gjentatt grov rasistisk vold som ble filmet og lastet opp på internett så andre også kunne få nyte synet av "poteter som får saften slått ut av dem".

 

http://www.nrk.no/trondelag/gjerningsmann-i-voldssak-utvist-resten-av-skolearet-1.12928640

 

Politiet har altså tatt affære; og her slo de på stortromma:

 

– Han er utvist, og vil ikke komme tilbake til skolen dette skoleåret. Det sier Tor Erik Rønne, forebyggendekoordinator hos politiet i Sør-Trøndelag, til NRK om 18-åringen som [/size]banket opp en medelev på Charlottenlund videregående skole.

 

Han blir altså utvist fra skolen i over en måned! Straffen er knallhard og det er nesten synd på gjerningsmannen, som blir brukt for å sette et eksempel.

 

Jeg forventer at ARS eller AUF arrangerer et rosetog eller noe i sympati med den utviste "pigmenterte".

 

Vi har hatt lignende saker i Norge, men der situasjonen snudd på hodet, så offeret ble dobbelt så offer, og overgriperen bokstavelig talt Hitler. At han slapp unna med 6 måneders fengsel er en skandale!

 

http://www.t-a.no/nyheter/2016/02/26/Fengsel-i-seks-måneder-etter-videovolden-i-Namsos-12207516.ece

 

I denne saken gikk ARS hardt ut og var svært skuffet over at ikke "hatparagrafen" eller hva den heter, ble brukt, slik at gjerningsmannen fikk en hardere straff.

 

 

 

Mannen er 18 år. Hvorfor blir han ikke straffeforfulgt som en voksen?

 

Føler han blir straffet som et barn - "Nei, kan du ikke oppføre deg får du ikke være med å leke i sandkassa".

Elsker denne forumdelen, dere karer skuffer aldri. Skulle man sett, å bli utvist fra skolen gir ikke immunitet fra straffeforfølgelse. Det er en enkel feil, så klart. Jeg husker da jeg gikk på skolen, de kule gutta som solgte hasj sto alltid og geipet til politiet. Politiet kunne ikke gjøre noe, forstår du, de hadde jo tross alt allerede blitt utvist av rektor.

Lenke til kommentar

Sheasy : Det er lett å være tøff , men vanskelig å være kar.

Er et par brukere her som burde bøye seg i støvet og beklage oppførselen sin , bare det å antyde at han ikke kom til å få en sak mot seg av politiet pga at han ble utvist av skolen er virkelig absurd og viser en tendens til at noen har selv et motiv bak dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...