Gå til innhold

KOMMENTAR: HTC Vive er en utrolig opplevelse, men er dette virkelig fremtiden for spill?


Anbefalte innlegg

 

Sorry Mac, men når man ikke har prøvd VR og prøver å avfeie det... Nope. Not having it. Argument is invalid. Man tror man vet, men det gjør man ikke.

 

Vet ikke helt hvem du sikter til nå, men det virket litt som om det var meg. Har jeg noen gang sagt at jeg ikke har prøvd VR? For jeg har faktisk prøvd det, og jeg står fortsatt for kommentaren min. Either way, argumentene er ikke mindre gyldige om jeg ikke hadde prøvd VR. Jeg kommenterte ikke på tekniske feil eller feil med designen, men jeg kommenterte på konseptet i seg selv.

 

Die-hard fans av VR ser ut til tro at dette blir fremtiden av gaming kun fordi de har prøvd et par tech demos i noen timer. Hvordan vet vi at NOE av dette har levetid i det hele tatt? Kommer jeg til å lengte hjem fra jobb så jeg får satt denne svære greia på trynet og spille i vei? Kommer jeg til å slutte å bruke skjerm og tastatur fordi folk som deg ikke lar være å snakke om at VR er fremtiden? Kommer tradisjonell gaming til å endre seg fullstendig? Alt peker på det motsatte, som jeg argumenterte for i min forrige kommentar.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor VR-entusiaster insisterer på at med en gang man tar på seg et VR-headset så blir man blown away og hooked for life. Jeg har alltid vært småskeptisk til VR, men på grunn av overhypen ble jeg likevel skuffet (mer apatisk) over opplevelsen. Ja, det var gøy, men det var ikke SÅ bra at jeg løper for å kjøpe meg en egen Vive.

internetterenflopp.jpg

 

Er det din greie å være bombastisk når du spekulerer? Det er vrient å skille argumenter fra påstander når språket blir så svulstig.

 

VR er hva det er og de aller fleste virker å, i tillegg til å like det i sin nåværende form, se potensiale. Men helt klart, ja, man har en og annen type a la deg på pro-VR siden også som kommer med påståelig synsing og oppgulp, men den generelle konsensusen er at VR trenger forbedringer innen pris, hardware og innhold.

 

Når eller om disse tingene gradvis kommer på plass er det ikke utenkelig at VR blir et marked som for alvor slår rot. Vel, slått rot har det alt - spørsmålet nå er hvor stort markedet blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At innholdet er litt manglende til en spillteknologi som bare har vært på forbrukermarkedet i 14+dager burde vel ikke bli tatt som en indikator på hvor stort suksesspotensiale teknologien vil ha i fremtiden.

 

Da den første bensinbilen trillet av gårde i sin tid var det sikkert noen som var overbevist om at slikt aldri ville ta av pga mangel på bensinstasjoner og asfalterte veier eller noe i den dur.

 

Vive ville komme på markedet så nær Oculus Rift som mulig, og kommer med noen greie tekdemoer istedet for fulle spill per i dag, men dette vil endre seg fremover da spill er på vei.

 

VR spill finnes til Oculus Rift allerede pga Oculus gjorde mye for at det skulle være fulle spill tilgjengelig til Rift når den kom på markedet.

 

Touch kontrollerene til Oculus vil også komme på markedet med fulle spill tilgjengelig fra dag en. Dette er en strategi som Oculus holder fast ved.

 

 

Er VR framtiden for spill? Et lite nyansert spørsmål. Hvorfor se så snevert på det? Et marked med både VR spill og flate spill gir oss bare bredere utvalg når vi skal velge blant digitale opplevelser, det fremstilles alt for ofte i media som et enten eller, det er plass til begge......

 

nyheter i papirformat var enerådende en stund, så kom nyheter på radio, nyheter på tv, nyheter på nett og de eksisterer fremdeles side om side. Lydbøker har ikke konkurrert ut vanlige bøker, musikkvideoer tok ikke livet av musikk på radio, video spillere tok ikke livet av kinoene radio eller TV osv... Streaming og podcast har ikke tatt knekken på videospillere tv radio og kinoer...

 

VR vil få sine killer apps og legendariske spill serier, slik monitorene har det,

 

VR spill og flate spill vil eksistere side om side i mange år fremover, men du vil kanskje i fremtiden ha muligheten til å spille flate spill på en utrolig digg virtuel skjerm i stua di med vennene dine dersom dere alle har AR briller...

 

Kan jo spøkefult spekulere i om vi kanskje vi ser denne artikkel overskriften fra samme forfatter om noen år:

"Hologram er en utrolig opplevelse, men er dette virkelig fremtiden for spill?

På spillfronten kan hjerneimplantater for hallusinatorisk projiserte hologrammer møte en del utfordringer."

:)

 

 

 

though we failed to embrace it at first.... as time moved on... how great it felt to understand, to marvel, to think. we were there at the dawn of the new age...

Lenke til kommentar

 

 

Sorry Mac, men når man ikke har prøvd VR og prøver å avfeie det... Nope. Not having it. Argument is invalid. Man tror man vet, men det gjør man ikke.

 

Vet ikke helt hvem du sikter til nå, men det virket litt som om det var meg. Har jeg noen gang sagt at jeg ikke har prøvd VR? For jeg har faktisk prøvd det, og jeg står fortsatt for kommentaren min. Either way, argumentene er ikke mindre gyldige om jeg ikke hadde prøvd VR. Jeg kommenterte ikke på tekniske feil eller feil med designen, men jeg kommenterte på konseptet i seg selv.

 

Die-hard fans av VR ser ut til tro at dette blir fremtiden av gaming kun fordi de har prøvd et par tech demos i noen timer. Hvordan vet vi at NOE av dette har levetid i det hele tatt? Kommer jeg til å lengte hjem fra jobb så jeg får satt denne svære greia på trynet og spille i vei? Kommer jeg til å slutte å bruke skjerm og tastatur fordi folk som deg ikke lar være å snakke om at VR er fremtiden? Kommer tradisjonell gaming til å endre seg fullstendig? Alt peker på det motsatte, som jeg argumenterte for i min forrige kommentar.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor VR-entusiaster insisterer på at med en gang man tar på seg et VR-headset så blir man blown away og hooked for life. Jeg har alltid vært småskeptisk til VR, men på grunn av overhypen ble jeg likevel skuffet (mer apatisk) over opplevelsen. Ja, det var gøy, men det var ikke SÅ bra at jeg løper for å kjøpe meg en egen Vive.

internetterenflopp.jpg

 

Er det din greie å være bombastisk når du spekulerer? Det er vrient å skille argumenter fra påstander når språket blir så svulstig.

 

VR er hva det er og de aller fleste virker å, i tillegg til å like det i sin nåværende form, se potensiale. Men helt klart, ja, man har en og annen type a la deg på pro-VR siden også som kommer med påståelig synsing og oppgulp, men den generelle konsensusen er at VR trenger forbedringer innen pris, hardware og innhold.

 

Når eller om disse tingene gradvis kommer på plass er det ikke utenkelig at VR blir et marked som for alvor slår rot. Vel, slått rot har det alt - spørsmålet nå er hvor stort markedet blir.

Det er tydelig at du bevisst feiltolker kommentarene mine, men det får bare være. Jeg sa aldri at VR ikke kommer til å slå an, men at det er lite indikasjon på at det blir mer enn en nisje som forholder seg til en familieorientert spillsjanger. Hardwaren er ikke problemet, det gjorde jeg helt tydelig. Den skal helt sikkert forbedres, men selve problemet ligger i konseptet. Med mindre VR gjør drastiske endringer for å kunne dra inn det markedet som bruker mus og tastatur med tradisjonell skjerm, vil det ikke bli noe mer enn en nisje.

 

Det er tydelig at jeg refererte til de som påstår at VR blir fremtiden av gaming. Det blir litt det samme som å si at touch-screen også skulle bli fremtiden av gaming på samme måte. Ja, det er mer avansert teknologi. Ja, det har åpnet for nye muligheter innen spill som vi ellers ikke hadde. Ja, det brukes på en helt annen platform. Men, nei, det er ikke nok til å endre gaming slik vi kjenner det. VR-markedet er ikke det samme som det tradisjonelle gaming-markedet (mus og tastatur), det bare overlapper litt. Og på grunn av den veldig casuale naturen til VR-spill, vil ikke førstenevnte marked kunne ta over sistnevnte. Å sammenlikne dette med internettkritikere på 90-tallet blir for dumt, og det vet du.

Lenke til kommentar

Kan noen nevne når forrige ting som skulle revolusjonere spilling ikke floppet? :)

 

Den CD baserte Playstation1?

"Sukessen til PlayStation er blitt sett som hovedgrunnen til at markedet gikk vekk fra kassettspill og over til CD'er. Selv om det ikke var den første konsollen som prøvde å bruke CD'er til spill, var det den store sukessen som gjorde at Nintendo stoppet med kassetter etter Nintendo 64.

 

Nintendo la aldri skjul på at de var skeptiske til CD'er og pekte på at de krevde innlasting før man kunne spille. De mente også at de var skjøre i forhold til kassettene. Spekulasjonene, derimot, gikk på at Nintendo ville miste mye av profitten hvis de gikk over til CD siden de, i motsetning til kassettformatet, ikke eide patentet.

 

Likevel krevde utviklingen av spill (når det gjelder innhold, grafikk og lyd) mer og mer plass, og snart ble kassettene presset til grensen. Andre spillutviklere som Konami og Namco gikk over til CD fordi de hadde lavere produksjonskostnader og bød på større fleksibilitet.

 

PlayStation lanserte også videospillformatet som et mektig medium på linje med film, og bidro til at andre medieformater utelukkende distruberes på CD-ROM"

Lenke til kommentar

Sterkere internettlinjer og fjerning av tellerskritt på internettilkobling. Å spille spill ble sosialt via nettet. Mmo spill kom. Vet ikke hva som var først men husker anarchy online

 

Eller kanskje micro transaksjoner. Flodbølger av spill som er gratis i starten men som har innebygd irritasoner man må betale for å bli kvitt. Spill designet for at barn eller folk med problemer med å styre økonomien sin skal bruke massevis av penger.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt forstår er hva slags spill folk har lyst til å spille med en slik på hodet mens de veiver rundt seg. Virker mest som det er de samme folkene som var begeistret for Kinect, Eyetoy og andre døgnfluer. Tror (håper) til syvende og sist at det som betyr noe er spillbarhet for folk, men nå spiller jo folk FPS med en håndkontroller med auto aim og jeg vet ikke hva, så mulig at noen er villige til å akseptere enda mer forenklede spill for å få VR.

 

Det var ikke at teknologien var for dårlig på 90-tallet som var hovedproblemet med VR. Det var rett og slett ikke noe gøy å spille. VR-fans sier nøyaktig de samme tingene nå som fans sa den gangen. Når man ser på spillutvalget til VR der ute så er det helt forferdelig, og jeg klarer ikke se for meg at det kommer til å bli noe særlig mer enn et dyrt partytriks med en masse enkle tullespill. Det er det Sony skjønner med sin versjon, som heller satser på et billig partytriks med masse enkle tullespill.

 

Allikevel er det selvsagt mange bruksområder utenfor spillområdet. Det har Facebook forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hovedsak ser eg på VR-spilling som aktuellt sittande med ratt/kontroller/spilltastatur(ikkje nødvendigvis fullverdig tastatur) og mus. Hodetracking samt at spilla er første person synsvinkel er eit must for meg. Når det kommer til spill er eg ikkje i tvil om at vi vil få mange gode spill som hever opplevelsen betraktelig i forhold til spilling på skjerm. Spilling på skjerm er etter mi meining best til tredje persons synsvinkel og isometrisk synsvinkel. Di beste spilla tilbyr både første person og tredje person synsvinkel slik at man kan velge sjølv. Isometrisk liker eg dårlig og har bare nokre få co-op spill som var greit nok liksom. Nå vil jo VR-briller kunne brukast som spill-skjerm liggande i senga om man vil det. Dvs at VR-briller kan ta over for alt man kunne gjere på ein spillskjerm + enda meir.

Har difor stor tru på at vi i framtida vil spille med ei brille som gjev oss alle muligheter, dvs som vanlig skjerm, VR og AR. Det vi ser av VR i dag er bare byrjinga. Spørsmålet er heller om di greier å produsere nok produkt.

Godt mulig at Sony sin VR vil gje meg mange nok spill som gjere det verdt å gå for den løysinga. Vive kan muligens og være riktig å bruke til sittande VR-spilling men syns det er lite info da di fleste bare spiller ståande. Rift blir ikkje kjøpt grunna Facebook og alle kamelane man må svelge unna. Håper i grunn det dukker opp fleire aktører med VR i øverste skjiktet.

Lenke til kommentar

Poenget er jo forholdet mellom ting som skulle revolusjonere spilling kontra ting som faktisk gjorde det :p Jeg mener enkelte er i overkant optimistiske til VR.

 

Hvor mye er det du mener mange folk sier skal revolusjonere ting da? At produsenter slenger ut revolusjon i tide og utide er så sin sak, men det er ikke akkurat som store deler av spillerene synes alt er en revolusjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

At VR vil være noe annet enn en nisje. I min mening vil VR aldri konkurere eller erstatte en tradisjonell monitor for spill eller bruk.

 

VR er kult til sitt bruk, men det er nok veldig håpefult å tro at det vil forandre så mye på ting.

 

Er det særlig vanlig å tro at folk kommer til å kvitte seg med monitorene sine? Jeg kjenner ingen som tror det. Såklart, det er alltid noen få enkeltindivider som er svært optimistiske, eller har noen underlige meninger, men majoriteten har da vitterlig ikke den type meninger du snakker om?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hovedproblemet med VR og spill er jo muligens det å bevege seg rundt/dukke/hoppe/skyte etc KUN ved bruk av sin egen kropp. Tenk dere hvor sliten man blir etter 10 min kamp i e.g. battlefield om man liksom skal etterligne alle bevegelsene til en soldat i kamp.

 

Og hvordan er det med "sjøsyke"?

 

Personlig er jeg heller ikke FAN av 3D på kino eller noe annet sted. Det føles rett og slett aldri "rett" og jeg forestrekker 2D. Alltid når jeg ser på 3D så føler jeg at det er noe "galt " med det jeg ser...noe "kunstig" som jeg ikke får følelse av når jeg ser 2D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...