Gå til innhold

KOMMENTAR: HTC Vive er en utrolig opplevelse, men er dette virkelig fremtiden for spill?


Anbefalte innlegg

Jeg tror den største utfordringen til VR blir å få utviklere til å satse på det. Så lenge VR har relativt få brukere så vil det ikke være lønnsomt å utvikle spill for det, og det vil skade kvaliteten og utvalget av VR spill.

Samtidig tror jeg mange vil avvente å kjøpe dyre VR systemer så lenge utvalget av spill er labert. Og med dette er vi kommet inn i en låst situasjon; ulønnsomt og risikabelt å utvikle spill til en liten spillerbase, og en spillerbase som ikke vokser fort nok på grunn av mangel på utvalg av spill (tenker da på spill som har mer dybde og bredde enn mange av de som nå er tilgjengelige).

Endret av Oz370_InnleggNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt DK1 og DK2, aldri blitt dårlig så det er veldig indivduelt hvor mye eller lite noen tåler av spilling..

 

Jeg har tross alt hatt ti timers økter i half life 2 med kun en 5 min pause uten et snev av å bli dårlig.

Mens kamerat av meg klarte 5 minutt og var dårlig lenge etterpå..

 

Fremdeles så er det jo flust av folk der man ser de spiller bilspill og flyspill og som er fullstendig blown away, så hvis dette er så bra på DK2 så ser jeg ikke hvordan Vive f.eks skal være dårligere?

 

Har selv sett på vive og rift og lest omtrent alt som er dukket opp blant disse to, og vive har tross alt en fordel med at den har room scale, kan brukes sittende akkurat som oculus rift med kontroller..

 

Leser man den første omtalen fra gizmag med rift :

http://www.gizmag.com/best-virtual-reality-headset-oculus-rift-review-hands-on-2016/41264/

 

Og nå når de begge har kommet ut så har de endret mening rimelig mye angående hvilken som er best. Og nå slår de et hardt slag for vive.

 

http://www.gizmag.com/htc-vive-review/42614/

 

http://www.gizmag.com/oculus-rift-review/42846/

 

Tviler på at dette blir et nisje produkt da man ser hvor store køer og lang ventetid det er allerede på begge disse selv om prisen er relativt høy.

 

Og allerede er det kommet en hel del greie spill til VR og flere som ikke er langt unna enten kompatibilitet eller utgivelse.

Lenke til kommentar

VR er utrolig morsom sak, som til nå kan kun nytes av en person. PsMove, Wii og kinect er aktiviteter som man kan gjøre i fellesskap, det er utfordringen til VR.

Det er bare èn opplevelse til èn person.

 

Jeg hadde det kjempe gøy med PsMove i fellesskap, men aldri alene.

Jeg kan ikke se for meg at en vennegjeng sitter på et vorspiel eller en vanlig spillkveld der de sitter i sin egen boble.

Jeg kan heller ikke se for meg å komme hjem eller en søndag, der jeg tar på meg en hjelm for å aktivt se meg rundt og oppleve spillverdenen på kloss hold. Da vil jeg heller ta plass i god stolen for å koble av med en bra spill på skjermen.

 

Men igjen, VR er dødskult. Men jeg sliter med å se hvor og når jeg ville få brukt det.

Dette er ikke min erfaring med VR i det hele tatt. Jeg har ofte folk på besøk og da er VR en sosial opplevelse. Vi bytter da på å ha på VR brillene og så sitter folk å ser på og kommenterer. Eller man kan spille asymmetriske spill som f.eks Keep Talking and Nobody Explodes http://store.steampowered.com/app/341800/ eller Ruckus Ridge. http://store.steampowered.com/app/443800/ Og det er enormt gøy!

 

Og så har man sosiale opplevelser i VR som Altspace hvor man møter folk fra hele verden og det føles som skikkelig sosial omgang med folk.

 

Og at VR ikke er gøy alene?? Når jeg ikke bruker VR med andre så spiller jeg gjerne for meg selv enten det er i Oculus Rift DK2 eller nå i Vive. Jeg har 100 talls timer i Elite Dangerous på DK2 og jeg forventer å bruke enda mer tid i Vive singleplayer spill. I Vive opplever jeg attpåtil en enda sterkere tilstedeværelse enn hva jeg gjorde noensinne med DK2 av Oculus Rift. Blir helt oppslukt av opplevelsene og tiden flyr. 

 

Har også bestilt meg et Vive sett nr 2 som ankommer i mai. Ser frem til å spille Co-op spill med folk hjemme hos meg da.

 

VR kan være en veldig sosiale opplevelse.

Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel Audun. Godt å få litt motvekt til den sinnsyke VR-hypen som rir for tiden.
Virker for meg til at folk helt har glemt 3D-tv, Wii-mote, Playstation Eye, Kinect osv osv......

Ja, dette er noe nytt og kan bli bra. Men det er få spillsjangre det faktisk vil gjøre noe bedre i.

 

Se bare på 3D-film, hvor folk flest foretrekker 2D-versjonen på storfilmer foran 3D-versjonen.
Den store hypen har lagt seg, og det finnes titusenvis av ubrukte 3D-briller i de norske hjem.

 

Tror VR blir mye det samme. Leser kun om tech-demoer som virker kult i en liten time eller to.
Enda ikke sett noen spill med stort potensiale.
Og folk klaget stort over 3D-briller i sin tid. Om at de ikke ville sitte i sofaen med en "dustebrille" på seg. At de ikke kunne legge seg ned på sofaen med 3D-brille, og at det var ekkelt å se på mobiltelefonen med 3D-brillen aktiv.

 

Vel VR-hjelmen er full av kabler og plugger. Du kan ikke se telefonen din. Du kan ikke se de andre i rommet.
Om 3D-brillen så dustete ut, så ser VR-hjelmen totalt dust ut.

 

Nei, håper selvsagt VR blir bra, men er litt lei det enorme hype-toget som er blant mange folk, før det faktisk er kommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette reflekterer egentlig godt det jeg tenker om VR selv. Kan umulig se for meg å kjøpe et VR-sett med mindre det blir betraktelig billigere. Antageligvis ville det ikke hatt mer enn 500 kr i verdi for meg, og vi vet jo alle at det aldri kommer til å bli så billig.

 

Hør her. Ja, VR er utrolig kul teknologi og, ja, det er gøy å bruke. Men at det kommer til å gjøre hardcore spill (eller de fleste casual spill for that matter) bedre eller mer praktisk, er utelukket. VR er mest for party-og familiespill og, selv om det er veldig kult å drive med, vil ikke en småbarnsfamilie på fire investere i en gaming PC på ti tusen+ i tillegg til hvor mange latterlig tusen selve VR-settet koster, bare for å kunne spille VR-bowling i 25 min. Det eneste som virkelig fungerer bra med VR er simulatorer, så jeg kan tenke meg at f.eks. en fly-entusiast hadde hatt masse glede av å fly rundt med VR-settet på hodet. Men ellers blir det som Kinect eller Wii eller whatever: en gimmick. Morsomt, men ikke noe som endrer den typen gaming som har dratt folk inn i årevis.

 

At noen faktisk bruker penger på dette er overraskende, men at folk har kjøpt FLERE VR-sett blows my mind. Kan absolutt ikke se for meg å få nok verdi ut av pengene på en sånn ting. Jeg sier ikke dette fordi jeg mener at teknologien er ufullstendig, det er jo alltid noen som skal påpeke at "det blir bedre med tiden". Det ser jo faktisk utrolig bra ut så langt. Men selve konseptet har jeg ingen tro på. Gøy en stund, men så blir det liggende å støve på en hylle et sted.

Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel Audun. Godt å få litt motvekt til den sinnsyke VR-hypen som rir for tiden.

Virker for meg til at folk helt har glemt 3D-tv, Wii-mote, Playstation Eye, Kinect osv osv......

Ja, dette er noe nytt og kan bli bra. Men det er få spillsjangre det faktisk vil gjøre noe bedre i.

 

Se bare på 3D-film, hvor folk flest foretrekker 2D-versjonen på storfilmer foran 3D-versjonen.

Den store hypen har lagt seg, og det finnes titusenvis av ubrukte 3D-briller i de norske hjem.

 

Tror VR blir mye det samme. Leser kun om tech-demoer som virker kult i en liten time eller to.

Enda ikke sett noen spill med stort potensiale.

Og folk klaget stort over 3D-briller i sin tid. Om at de ikke ville sitte i sofaen med en "dustebrille" på seg. At de ikke kunne legge seg ned på sofaen med 3D-brille, og at det var ekkelt å se på mobiltelefonen med 3D-brillen aktiv.

 

Vel VR-hjelmen er full av kabler og plugger. Du kan ikke se telefonen din. Du kan ikke se de andre i rommet.

Om 3D-brillen så dustete ut, så ser VR-hjelmen totalt dust ut.

 

Nei, håper selvsagt VR blir bra, men er litt lei det enorme hype-toget som er blant mange folk, før det faktisk er kommet.

 

VR fungerer på en annen måte og mye bedre enn 3D-TV. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Sorry Mac, men når man ikke har prøvd VR og prøver å avfeie det... Nope. Not having it. Argument is invalid. Man tror man vet, men det gjør man ikke.

Artikkelforfatter har prøvd det flere ganger. Og nå, nyeste Vive. Synes han har en god artikkel som ikke hopper på hype-toget som veldig mange andre gjør.

Godt å få en motvekt til den sinnsyke vi-har-prøvd-VR-menigheten som regjerer.

 

Igjen, jeg håper VR blir bra, men er redd det kommer til å bli en nisje slik som mye annen teknologi.

Endret av Tor Rasmussen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
 

 

VR fungerer på en annen måte og mye bedre enn 3D-TV. 

 

AtW

 

Likevel.

Aktive 3D-briller skulle være SÅ mye bedre enn rød/blå-brille. Og passive polaroid 3D skulle være enda bedre enn aktive 3D briller.

VR blir sikkert enda bedre, og med flere funksjoner og muligheter.

Men det gir ikke den garanterte suksessen mange er bombesikker på det får.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at VR kommer til å erstatte konvensjonelle spill (ihvertfall ikke med det første). Men jeg synes det er utrolig fascinerende med mennesker som (vet ikke om det er noen av dem i denne tråden) ikke i det hele tatt lar seg imponere av teknologiens muligheter. Det minner meg om at det faktisk var noen som ikke i det hele tatt likte 3D grafikk (polygon grafikk) da den kom og kun holdt seg til 2D spill.

Lenke til kommentar

Aktive 3D-briller skulle være SÅ mye bedre enn rød/blå-brille. Og passive polaroid 3D skulle være enda bedre enn aktive 3D briller.

VR blir sikkert enda bedre, og med flere funksjoner og muligheter.

Men det gir ikke den garanterte suksessen mange er bombesikker på det får.

Og LCD skjermer skulle være så mye bedre enn CRT skjermene. For en oppskrytt teknologi! For ikke å snakke om cd-r platene. Hvem trenger vel 650 MB lagringsplass, om man har en diskett så holder det i massevis.

Lenke til kommentar

 

 

VR fungerer på en annen måte og mye bedre enn 3D-TV. 

 

AtW

 

Likevel.

Aktive 3D-briller skulle være SÅ mye bedre enn rød/blå-brille. Og passive polaroid 3D skulle være enda bedre enn aktive 3D briller.

VR blir sikkert enda bedre, og med flere funksjoner og muligheter.

Men det gir ikke den garanterte suksessen mange er bombesikker på det får.

 

 

Noen hadde sikker urealistiske forhåpninger eller påstander om kvaliteten, men slik er det alltid.

 

Jeg synes ikke det virker som det er en vanlig holdning at det er bombesikkert VR blir en suksess.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sorry Mac, men når man ikke har prøvd VR og prøver å avfeie det... Nope. Not having it. Argument is invalid. Man tror man vet, men det gjør man ikke.

 

Vet ikke helt hvem du sikter til nå, men det virket litt som om det var meg. Har jeg noen gang sagt at jeg ikke har prøvd VR? For jeg har faktisk prøvd det, og jeg står fortsatt for kommentaren min. Either way, argumentene er ikke mindre gyldige om jeg ikke hadde prøvd VR. Jeg kommenterte ikke på tekniske feil eller feil med designen, men jeg kommenterte på konseptet i seg selv.

 

Die-hard fans av VR ser ut til tro at dette blir fremtiden av gaming kun fordi de har prøvd et par tech demos i noen timer. Hvordan vet vi at NOE av dette har levetid i det hele tatt? Kommer jeg til å lengte hjem fra jobb så jeg får satt denne svære greia på trynet og spille i vei? Kommer jeg til å slutte å bruke skjerm og tastatur fordi folk som deg ikke lar være å snakke om at VR er fremtiden? Kommer tradisjonell gaming til å endre seg fullstendig? Alt peker på det motsatte, som jeg argumenterte for i min forrige kommentar.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor VR-entusiaster insisterer på at med en gang man tar på seg et VR-headset så blir man blown away og hooked for life. Jeg har alltid vært småskeptisk til VR, men på grunn av overhypen ble jeg likevel skuffet (mer apatisk) over opplevelsen. Ja, det var gøy, men det var ikke SÅ bra at jeg løper for å kjøpe meg en egen Vive.

Lenke til kommentar

Vel, VR funker for meg og flere av mine venner. Jeg har det sykt gøy med utstyret :)

 

Jeg har definitivt brukt mer enn noen timer på dette til nå hvis jeg regner med all tiden jeg har klokket i Oculus Rift DK2. Jeg har kanskje brukt enda mer tid på å designe VR opplevelser i Unity. Det er utrolig gøy å lage sine egne saker og veldig sosialt hvis man er flere om det. 

 

VR er kommet for å bli nå. Det er jeg temmelig sikker på. Teknologien vil bare bli enda bedre i årene fremover. Den er bra nok allerede nå.

 

Anbefaler denne artikkelen til interesserte:

 

Wired Illuminates the Artificial Reality Revolution

https://unclejonny.com/2016/04/20/episode-30-wired-illuminates-the-artificial-reality-revolution/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror VR kan bli bra, men å rusle rundt på gulvet er ikke det jeg ønsker mest. Det er sikkert mange morrosamme spill og opplevelser der også, men jeg ønsker heller å kunne få en ekstra, skal vi si dimensjon, i tradisjonelle spill. Å kunne se seg rundt når man spiller diverse bil/flysimulatorer etc. Samme med skytespill, å kunne sikte ett sted og kikke meg over skulderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...