Gå til innhold

Hva mener dere om venstreblinking i rundkjøring?


NickNack

Anbefalte innlegg

 

 

 

Som sagt, så og si alle saker i rundkjøring ender med delt skyld. Om en i tillegg har hatt dårlig signal giving stiller en såklart ikke sterkere...

 

 

Vel, hadde jeg fått noe som helst skyld i en slik situasjon så hadde jeg tatt saken til høyere hold.

 

Når det gjelder forsikringsselskap så er de idioter. Her er et godt eksempel: http://www.ba.no/nyheter/de-lager-sine-egne-regler/s/1-41-7503219

 

Hadde ikke hjulpet. 

 

 

 

Mener du det ikke hadde hjulpet å tatt det videre? I så fall tror jeg du tar grundig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer en bil fra din høyre og skal svinge til sin høyre idet du kommer inn i rundkjøringen, så må han stoppe og vente helt til han ser at du faktisk svinger til venstre. Men dersom du har på venstre blinklys så kan han svinge sin høyresving uten å måtte stoppe bilen og det gir en bedring av trafikkflyten. Dette er en situasjon som skjer ofte, og jo flere som venstreblinker jo kortere køer får vi. Svært mange er pysete og nøler når de skal inn i en rundkjøring, og alle ekstra tegn som kan hjelpe dem gjennom er på sin plass. Derfor har jeg vent meg til å alltid blinke til venstre når jeg skal rundt rundkjøringer. For ingen vil vel bidra til at køene blir enda lengre?

Lenke til kommentar

Når det kommer en bil fra din høyre og skal svinge til sin høyre idet du kommer inn i rundkjøringen, så må han stoppe og vente helt til han ser at du faktisk svinger til venstre. Men dersom du har på venstre blinklys så kan han svinge sin høyresving uten å måtte stoppe bilen og det gir en bedring av trafikkflyten. Dette er en situasjon som skjer ofte, og jo flere som venstreblinker jo kortere køer får vi. Svært mange er pysete og nøler når de skal inn i en rundkjøring, og alle ekstra tegn som kan hjelpe dem gjennom er på sin plass. Derfor har jeg vent meg til å alltid blinke til venstre når jeg skal rundt rundkjøringer. For ingen vil vel bidra til at køene blir enda lengre?

 

I følge artikkelen om rundkjøringer på Wikipedia.no kan bil fra høyre kjøre lovlig inn i rundkjøring om det ligger en bil i venstre.

 

Det står følgende: "Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen."

 

Men ja, jeg skjønner at folk fra høyre vil føle seg tryggere om bilen i indre har på venstre blinklys.

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Å blinke inn er nyttig så lenge du ikke skal til høyre eller rett frem, jeg blinker alltid inn og ut om jeg skal ut på 3. eller 4. utgang.

 

Ok, men fortell meg hvorfor det er nyttig da. Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker.

 

Jeg etterlyser detaljerte svar om hvem det er viktig for og hvorfor.

 

Du gav nettopp deg selv svar på det spørsmålet. Blinking til venstre gir helt andre muligheter for flyt. Det skulle vært påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer når en skal til venstre.

 

 

Hmm....jeg har litt problemer med å se at jeg ga meg selv noe svar på spørsmålet. Kan du forklare bedre?

 

Nei, du må tenke og forstå bedre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du gav nettopp deg selv svar på det spørsmålet. Blinking til venstre gir helt andre muligheter for flyt. Det skulle vært påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer når en skal til venstre.

 

 

 

Hmm....jeg har litt problemer med å se at jeg ga meg selv noe svar på spørsmålet. Kan du forklare bedre?

 

Nei, du må tenke og forstå bedre.

 

 

Nei, du får forklare bedre. Jeg gjentar spørsmålet:

 

"Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg, kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker."

 

Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener jeg ga meg selv noe svar på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Blinker til venstre hvis jeg skal bruke innerste felt da jeg teknisk sett må over fra høyre til venstre felt for å komme dit.

 

Når du kommer inn mot en rundkjøring blir det som et T-kryss å regne med trafikk kun fra venstre. Blinker du til venstre når du svinger (til høyre) inn på en kryssende vei med to felt og du plasserer deg direkte i venstrefeltet på denne veien? Hadde forstått deg om du først hadde kjørt noen meter i høyre felt på denne veien, og så byttet til venstre for da hadde det vært et feltskifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

Du gav nettopp deg selv svar på det spørsmålet. Blinking til venstre gir helt andre muligheter for flyt. Det skulle vært påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer når en skal til venstre.

 

 

 

Hmm....jeg har litt problemer med å se at jeg ga meg selv noe svar på spørsmålet. Kan du forklare bedre?

 

Nei, du må tenke og forstå bedre.

 

 

Nei, du får forklare bedre. Jeg gjentar spørsmålet:

 

"Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg, kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker."

 

Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener jeg ga meg selv noe svar på spørsmålet.

 

En hver person med refleksjonsevne kombinert med vilje til å ha en dynamisk betrakting av verden ville forstått umiddelbart. Min forklaring er mer en god nok, et er du som må justere deg selv.  Du ha fått vite, grundig.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt bil i over 20 år og motorsykkel i de to siste og selv om det ikke hjelper meg OFTE så har jeg havnet i noen situasjoner hvor jeg setter pris på at folk blinker til venstre. Dette er jo noe som har blitt nytt nå i det siste på trafikkopplæringen og desverre er jeg litt sløv selv, men ja, i noen tilfeller ser jeg så absolutt nytteverdien med å blinke til venstre når man skal rundt.

 

Men at jeg regelrett plages av at folk ikke gjør det vil jeg vel ikke mene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En hver person med refleksjonsevne kombinert med vilje til å ha en dynamisk betrakting av verden ville forstått umiddelbart. Min forklaring er mer en god nok, et er du som må justere deg selv.  Du ha fått vite, grundig.

 

 

 

Å Herregud!.....bare glem det du. Gidder ikke kaste bort tid på å diskutere med klovner.

Lenke til kommentar

Det burde egentlig ikke være så problematisk å forstå dette etter min mening. Jo mer informasjon man gir jo bedre er det og det skaper til syvende og sist bedre flyt i trafikken.

 

Hvis du står på en bussholdeplass langs en trafikkert vei så vil sikkert bussjåføren sette pris på at du rekker ut hånden for å bekrefte at du skal med bussen. Selv om han sikkert stopper allikevel. Kanskje han bruker tid og retter oppmerksomheten sin mot deg i stede for trafikken for å å prøve og "lese" om du faktisk bare står der og venter på noen andre eller ikke?

 

Bare et simpelt eksempel, men det å gi informasjon koster veldig lite og det tror jeg de fleste av oss har tid til å gjøre. Selv om jeg skal innrømme at jeg er litt sløv på dette selv. 

Lenke til kommentar

Det burde egentlig ikke være så problematisk å forstå dette etter min mening. Jo mer informasjon man gir jo bedre er det og det skaper til syvende og sist bedre flyt i trafikken.

 

Hvis du står på en bussholdeplass langs en trafikkert vei så vil sikkert bussjåføren sette pris på at du rekker ut hånden for å bekrefte at du skal med bussen. Selv om han sikkert stopper allikevel. Kanskje han bruker tid og retter oppmerksomheten sin mot deg i stede for trafikken for å å prøve og "lese" om du faktisk bare står der og venter på noen andre eller ikke?

 

Bare et simpelt eksempel, men det å gi informasjon koster veldig lite og det tror jeg de fleste av oss har tid til å gjøre. Selv om jeg skal innrømme at jeg er litt sløv på dette selv. 

 

Du sier ikke hvem du svarer, men jeg antar det er til meg. Jeg etterlyste svar fra CrvenaZvezda hvorfor han mente jeg ga meg selv svar i spørsmålet jeg stilte. Jeg sikter da til dette spørsmålet: "Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg, kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker."

Lenke til kommentar

 

Det burde egentlig ikke være så problematisk å forstå dette etter min mening. Jo mer informasjon man gir jo bedre er det og det skaper til syvende og sist bedre flyt i trafikken.

 

Hvis du står på en bussholdeplass langs en trafikkert vei så vil sikkert bussjåføren sette pris på at du rekker ut hånden for å bekrefte at du skal med bussen. Selv om han sikkert stopper allikevel. Kanskje han bruker tid og retter oppmerksomheten sin mot deg i stede for trafikken for å å prøve og "lese" om du faktisk bare står der og venter på noen andre eller ikke?

 

Bare et simpelt eksempel, men det å gi informasjon koster veldig lite og det tror jeg de fleste av oss har tid til å gjøre. Selv om jeg skal innrømme at jeg er litt sløv på dette selv. 

 

Du sier ikke hvem du svarer, men jeg antar det er til meg. Jeg etterlyste svar fra CrvenaZvezda hvorfor han mente jeg ga meg selv svar i spørsmålet jeg stilte. Jeg sikter da til dette spørsmålet: "Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg, kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker."

 

Svaret mitt var generelt og bare delvis rettet mot deg. Diskusjonen dere i mellom gidder ikke jeg å blande meg borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som skal til venstre i en rundkjøring vil krysse kjørebanen til de som kommer fra motsatt hold. Derfor mener jeg at manglende venstreblinking i forkant av en rundkjøring, gjerne kombinert med dårlig feltplassering er egoistisk oppførsel. Venstreblinking gir mer flyt.

 

Om du står på motsatt side av meg, og jeg skal til venstre. Hvilken forskjell blir det for deg om jeg venstreblinker eller ikke? Du må uansett vente (om jeg er inne i rundkjøringen før deg). Du kan ikke ta det for gitt at jeg skal rett frem om jeg IKKE blinker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du står på motsatt side av meg, og jeg skal til venstre. Hvilken forskjell blir det for deg om jeg venstreblinker eller ikke? Du må uansett vente (om jeg er inne i rundkjøringen før deg). Du kan ikke ta det for gitt at jeg skal rett frem om jeg IKKE blinker.

Når man kjører på to hjul, som jeg gjør, så har det mye å si. Kommer jeg mot en rundkjøring og ser at et kjøretøy venstreblinker kan jeg avpasse farten mot rundkjøringen slik at jeg slipper å stoppe. Når man kjører på to hjul ønsker man å unngå så mange stopp som mulig. Og på sykkel "koster" et stopp mye mer enn når man sitter i/på et motorisert kjøretøy. Men nettopp pga. egoister, svimer etc. i trafikken må jeg hele tiden gå ut i fra at andre i det tilfellet vil krysse min kjørebane. Manglende bruk av blinklys, dårlig feltplassering er et resultat av egoistisk og uoppmerksom adferd i trafikken og fører til dårligere flyt for resten.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Spiller ingen trille om rundkjøring er stor, liten eller gigantisk.

Man skal signalisere ved retningsforandring.

 

Venstreblinke inn og eller? I en stor, eller gjerne gigantisk om du vil, så svinger man alltid til høyre i det man kjører inn i rundkjøringen. Med mindre du har planer om å kjøre mot kjøreretningen da.

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...