Gå til innhold

Hva mener dere om venstreblinking i rundkjøring?


NickNack

Anbefalte innlegg

De fleste lærer nå å blinke til venstre før og i rundkjøringer om man skal mer enn en halv gang rundt. I mine øyne blir det litt merkelig, spesielt om det er litt størrelse på rundkjøringen. En rundkjøring er å anse som en enveiskjørt forkjørsvei som går rundt i en sirkel og hver arm blir et T-kryss. Når du kjører inn i rundkjøringen svinger du til høyre. Første del av rundkjøringen kjører du til høyre for der du kjørte inn. Først når du har kommet mer enn halveis rundt kan du si at du har beveget deg til venstre for innkjøringspunktet. Når du har kjørt 3/4 rundt så svinger du ut av rundkjøringen til HØYRE.

 

Kan noen fortelle meg detaljert i hvilke tilfeller venstreblinking er nyttig og hvorfor?

Endret av NickNack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å blinke inn er nyttig så lenge du ikke skal til høyre eller rett frem, jeg blinker alltid inn og ut om jeg skal ut på 3. eller 4. utgang.

 

Ok, men fortell meg hvorfor det er nyttig da. Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker.

 

Jeg etterlyser detaljerte svar om hvem det er viktig for og hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å blinke inn er nyttig så lenge du ikke skal til høyre eller rett frem, jeg blinker alltid inn og ut om jeg skal ut på 3. eller 4. utgang.

 

Ok, men fortell meg hvorfor det er nyttig da. Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker.

 

Jeg etterlyser detaljerte svar om hvem det er viktig for og hvorfor.

 

 

Jeg sliter litt med å skjønne hva du ikke skjønner egentlig, en blinker jo kun inn for å gi MER info. Det er ikke noen trafikkregel, men det er anbefalt av både politiet og alle gode sjåfører. Koster deg veldig lite å si klart ifra hvor du skal kontra å bare 'regne' med at alle venter uansett, det skaper dårlig flyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukes med skjønn.

Er rundkjøringen stor er det ingen hensikt i å blinke inn, da har man god tid til å blinke ut.

Er rundkjøringen liten er det en fordel å blinke inn i mine øyne, da øvrige bilister lettere kan se hvor man skal.

 

Javel, hvilken nytte har det f.eks for bilen til venstre for deg (i en 4 armet rundkjøring)?

Endret av NickNack
Lenke til kommentar

 

Blinker folk til venstre venter jeg, blinker de ikke kjører jeg. Det kalles å holde flyt i trafikken. Folk som ikke blinker inn irriterer fettet av meg.

Det kan bli dyrt for deg.

Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

 

 

Å blinke inn er nyttig så lenge du ikke skal til høyre eller rett frem, jeg blinker alltid inn og ut om jeg skal ut på 3. eller 4. utgang.

 

Ok, men fortell meg hvorfor det er nyttig da. Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker.

 

Jeg etterlyser detaljerte svar om hvem det er viktig for og hvorfor.

 

 

Jeg sliter litt med å skjønne hva du ikke skjønner egentlig, en blinker jo kun inn for å gi MER info. Det er ikke noen trafikkregel, men det er anbefalt av både politiet og alle gode sjåfører. Koster deg veldig lite å si klart ifra hvor du skal kontra å bare 'regne' med at alle venter uansett, det skaper dårlig flyt.

 

 

Jeg kunne godt tenkt meg mer detaljert svar om hvem det er nyttig og hvorfor. Ikke bare sånn "mer info" eller "jeg bruker alltid å venstreblinke" svar. Jeg sier ikke at venstreblinking ikke kan ha noe for seg, jeg vil høre i hvilke tilfeller det virkelig har noe for seg.

 

Jeg synes f.eks det er nyttig at en trailer som må kjøre rundt i ytre for å få med hengeren rundt venstreblinker.

Lenke til kommentar

 

 

Blinker folk til venstre venter jeg, blinker de ikke kjører jeg. Det kalles å holde flyt i trafikken. Folk som ikke blinker inn irriterer fettet av meg.

Det kan bli dyrt for deg.

Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

 

 

Det er ikke påbudt å blinke til venstre. Man kan selvsagt ikke få noe skyld om man ikke venstreblinker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Blinker folk til venstre venter jeg, blinker de ikke kjører jeg. Det kalles å holde flyt i trafikken. Folk som ikke blinker inn irriterer fettet av meg.

Det kan bli dyrt for deg.
Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

Det er ikke påbudt å blinke til venstre. Man kan selvsagt ikke få noe skyld om man ikke venstreblinker.

Som sagt, så og si alle saker i rundkjøring ender med delt skyld. Om en i tillegg har hatt dårlig signal giving stiller en såklart ikke sterkere...

Lenke til kommentar

 

Som sagt, så og si alle saker i rundkjøring ender med delt skyld. Om en i tillegg har hatt dårlig signal giving stiller en såklart ikke sterkere...

 

 

Vel, hadde jeg fått noe som helst skyld i en slik situasjon så hadde jeg tatt saken til høyere hold.

 

Når det gjelder forsikringsselskap så er de idioter. Her er et godt eksempel: http://www.ba.no/nyheter/de-lager-sine-egne-regler/s/1-41-7503219

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg mer detaljert svar om hvem det er nyttig og hvorfor. Ikke bare sånn "mer info" eller "jeg bruker alltid å venstreblinke" svar. Jeg sier ikke at venstreblinking ikke kan ha noe for seg, jeg vil høre i hvilke tilfeller det virkelig har noe for seg.

 

Jeg synes f.eks det er nyttig at en trailer som må kjøre rundt i ytre for å få med hengeren rundt venstreblinker.

Som sjåførlæreren min sa (jeg var en 'svoren' motstander av å blinke inn før jeg kjørte opp til CE), så se på rundkjøringen som ett kryss - altså prøv å se den uten 'øya' i midten.

Det, sammen med at jeg da lærte å låne plass med tyngre kjøretøy, gjorde at jeg omsider så hensikten med å blinke inn. Da så jeg omsider også fordelen for bil.

F.eks når jeg skal inn i rundkjøring, for å ta til høyre(første avkjøring) og det er en annen på vei inn i armen før meg, så holder det ikke at den bare har plassert seg innerst, iom den har lov å ligge innerst for så å kjøre rett over. (altså ut armen jeg har tenkt meg) - Samt det er mange som kjører uklart med plassering - de kjører litt mer rett over.

Med blinklys sier de klart ifra til sine medtrafikanter at de vil svinge venstre og ikke vil rett over - dermed kan jeg kjøre inn og ta av første til høyre uten at jeg skal være redd for å bryte paragraf 3. Medfører bedre trafikkflyt, klare og gode signaler og ett godt trafikkbilde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det kan bli dyrt for deg.

Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

 

 

Vel, om det blir delt skyld blir det fortsatt dyrt for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som sjåførlæreren min sa (jeg var en 'svoren' motstander av å blinke inn før jeg kjørte opp til CE), så se på rundkjøringen som ett kryss - altså prøv å se den uten 'øya' i midten.

Det, sammen med at jeg da lærte å låne plass med tyngre kjøretøy, gjorde at jeg omsider så hensikten med å blinke inn. Da så jeg omsider også fordelen for bil.

F.eks når jeg skal inn i rundkjøring, for å ta til høyre(første avkjøring) og det er en annen på vei inn i armen før meg, så holder det ikke at den bare har plassert seg innerst, iom den har lov å ligge innerst for så å kjøre rett over. (altså ut armen jeg har tenkt meg) - Samt det er mange som kjører uklart med plassering - de kjører litt mer rett over.

Med blinklys sier de klart ifra til sine medtrafikanter at de vil svinge venstre og ikke vil rett over - dermed kan jeg kjøre inn og ta av første til høyre uten at jeg skal være redd for å bryte paragraf 3. Medfører bedre trafikkflyt, klare og gode signaler og ett godt trafikkbilde.

 

 

 

Du skriver: "iom den har lov å ligge innerst for så å kjøre rett over. (altså ut armen jeg har tenkt meg)"

 

Om han ligger i venstre fil i rundkjøringen og skal ut samme arm som deg vil han få vikeplikt for deg.

Lenke til kommentar

jeg venstreblinker alltid det jeg lærte av kjørelæreren min. Det gir mer info til de andre bilene i rundkjøringen. blir irritert når andre kjøre utydelig eller ikke venstreblinker

 

Du kan selvsagt svare hva du vil her, men jeg hadde håpet på et mer detaljert svar om når og hvorfor venstreblinking er viktig.

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstreblinking gir mer flyt

De som ikke blinker er grunnen til at køen vokser

 

Jeg kommer fra høyre og skal til høyre

Du kommer fra min venstre, jeg har vikeplikt, men du blinker til venstre, noe som betyr at jeg har fri bane (til å svinge til høyre)

Blinker du ikke må jeg vente å se hva du gjør først

 

Mange bekker små..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstreblinking gir mer flyt

De som ikke blinker er grunnen til at køen vokser

 

Jeg kommer fra høyre og skal til høyre

Du kommer fra min venstre, jeg har vikeplikt, men du blinker til venstre, noe som betyr at jeg har fri bane (til å svinge til høyre)

Blinker du ikke må jeg vente å se hva du gjør først

 

Mange bekker små..

 

Det var et bedre svar enn mange andre har gitt. Men jeg ser det står følgende på Wikipedia.no:

 

"Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen."

 

Står ikke noe om at bil i indre må venstreblinke for at noen kan kjøre inn i ytre. Men ja, jeg skjønner at folk ville følt seg tryggere på å kjøre inn om det vensteblinkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...