Jump to content

NickNack

Medlemmer
  • Content Count

    141
  • Joined

  • Days Won

    1

NickNack last won the day on April 14 2016

NickNack had the most liked content!

Community Reputation

52 :)
  1. Som nevnt tidligere i denne tråden bor jeg ikke langt fra denne rundkjøringen. Da jeg tok lappen på 80 tallet lærte jeg at om man kom fra Fredrikstadbroa (som bilene gjør i denne saken) burde man velge venstre felt om man skulle ut andre avkjørsel, men straks etter første avkjørsel skulle man skifte over til høyre, og svinge ut fra høyre felt. Dette er helt i tråd med trafikkreglenes paragraf 6 som sier at man i god tid før en høyresving skal kjøre inn i høyre felt. Enhver utkjøring av en rundkjøringer er jo egentlig en høyresving. Min sønn derimot, som tok lappen for et par år siden, lærte at man burde holde høyre felt hele veien om man kom fra broa og skulle ut andre avkjørsel. Begrunnelsen fra kjørelærer var at 2 avkjørsel i dette tilfellet var å regne som "rett frem" selv om den er mer enn halveis rundt. Normalt er jo andre avkjørsel i en 4 armet rundkjøring "rett frem", men denne er anerledes da ikke armene har 90 grader avstand. Personlig foretrekker jeg å kjøre slik jeg lærte, men ser ikke noe feil i å holde høyre hele veien. Kanskje ikke helt ideelt når man skal ut 3 avkjørsel (som bussen) eller helt rundt, men likefult lovlig.
  2. Endrer på svaret for jeg tolket deg feil først. Jeg mener en rundkjøring helt klart er en enveiskjørt ringvei, og at hver arm utgjør et kryss (T-kryss), uansett hvor stor rundkjøringen er. Det er det eneste som henger på greip.
  3. Fort gjort å glemme....hehe. Jeg bor like i nærheten av denne rundkjøringen og opplever at i rushen er det ofte saktegående trafikk i begge felt og folk svinger ut/inn i alle retninger. Sannsynligvis ville ingen merket om du hadde kjørt 5 runder rundt i ytre ?
  4. Krysser man et felt har man jo like fullt vikeplikt. Og dessuten kan det utmerket godt komme noen på utsiden for det. F.eks en som kjører inn avkjøringen senere (nedenfra på bildet), og skal ut samme avkjørsel som grønn.
  5. Nå vet jeg ikke om jeg forstår deg rett, men du har tegnet opp grønn i innerste (venstre) felt. Hvordan kan du da si at det ikke hadde vært behov for feltskifte? Ligger man i venstre (innerste) felt må man jo nødvendigvis skifte felt for å komme ut. Hvis ikke blir man der i evig tid.
  6. Veldig skjelden at det brukes påbudskilt som sier du skal svinge ut i bestemte retninger i rundkjøringer. Jeg vet om 2, en i Bergen og den andre er faktisk rundkjøringen her i Fredrikstad som denne saken gjelder, men ikke der hvor bilene kjører inn. På linken under her kan du se påbudskiltet på Google Streetview. Personlig mener jeg det er feil med den typen påbudskilt i rundkjøringer. Det strider mot konseptet for rundkjøringer, noe jeg har fått støtte for av en fagmann i Vegvesenet. Det skapte også en del debatt i media her i Fredrikstad da påbudskiltet kom for et par år siden. https://www.google.no/maps/@59.2070701,10.9722209,3a,18.3y,260.21h,92.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf07kakf1Z89h3TyfPunusA!2e0!7i16384!8i8192
  7. Ja, avgjørelsen er etter min mening helt på jordet. Hva om bussen (rød) hadde kjørt inn i rundkjøringen en avkjøring senere (nedenfra på bildet) og de hadde kollidert på samme sted? Bussen hadde da plassert seg korrekt ved å legge seg i ytre i og med at den skulle ut 2 avkjørsel (rett frem) i forhold til der han kjørte inn. Vikeplikt ved feltskifte må jo alltid gjelde uansett hvor du kjørte inn. Alt annet er galskap. Her er en hvor Gjensidige tar feil, se situasjon 2 på denne: https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/kjorer-du-riktig-rundkjoringen/
  8. Jeg er enig, men hvis du leser denne dommen som er avgjørelsen i denne saken ser du at forsikringselskapet ikke er enig, det ble delt skyld: https://publisering.finkn.no/statement/2015-332
  9. Denne rundkjøringen er en av de største i landet, bussen trenger ikke bruke annet kjørefelt for å klare svingen. Selv om det ikke er merket opp kjørefelt så skal man anta at det er to felt om det er bredt nok til 2 biler. Det står i trafikkreglene paragraf 1, så ja, helt klart at bil i indre foretar et feltskifte når den kolliderer med bussen i ytre.
  10. Jo, faktisk er dette landets eneste med busstopp inne i rundkjøringen. Du ser holdeplassen like etter der bilene har kjørt inn. Om du har litt tid til overs kan du lese rettsavgjørelsen her: https://publisering.finkn.no/statement/2015-332
  11. Rundkjøringen ligger i min hjemby Fredrikstad. Der bilene kommer fra er det ingen skilt eller merking i veibanen. Forøvrig er det litt delte meninger blant kjørelærere her i byen om hvordan man kjører i denne rundkjøringen. Normalt bruker man å si man bør velge venstre felt når man skal langt rundt i rundkjøringer. Men legg merke til at 2 avkjørsel, som normalt er "rett frem", er ganske langt rundt i denne rundkjøringen. Kjørelæreren til min sønn, som nylig har tatt lappen, lærte at hvis man kom fra byen (som bilene gjør i denne saken) burde man holde høyre hele veien om man skal ut andre avkjørsel, altså både før, i, og ut av rundkjøringen. Jeg lærte venstre felt inn, og fortsette i venstre til jeg passerte første avkjørsel for så skifte til ytre felt i god til før jeg svingte ut andre avkjørsel. Det som er sikkert er at blå bil har vikeplikt ved feltskifte, og etter min mening soleklart har feil. Her er kartlink: https://kart.finn.no/?lng=10.96993&lat=59.20692&zoom=17&mapType=historicalm-Sarpsborg-Fredrikstad-2019%40c
  12. I følge trafikkreglene bør man plassere seg i høyre felt i god tid før man skal svinge til høyre. Du vet, enhver utkjøring av en rundkjøring skjer ved at man forater en høyresving ut. Hadde den blå bilen gjort det ville heller ikke denne kollisjonen skjedd. Denne rundkjøringen er sannsynligvis den i landet hvor man har mest tid på seg å skifte til ytre felt. Det er en veldig stor rundkjøring, og særlig mellom første og andre avkjøring er det ekstra langt, da ikke denne rundkjøringen har de typisk 90 grader mellom armene.
  13. Vel, da burde blå bil slakket litt av og lagt seg inn bak bussen. En annen ting jeg har lurt litt på, hva om bussen (rød) hadde kjørt inn i rundkjøringen en arm senere, altså nedenfra på bildet, og de hadde kollidert på samme sted, ville dette endret skyldspørsmålet?? Det ville vært merkelig at hvilken arm de kjører inn fra skal ha noe å si m.t.p vikeplikt ved felstskifte.
  14. Ja, enig. Hver utkjøring av rundkjøringen skjer ved at man foretar en høyresving ut. Og da burde blå bil i god tid føre plassert seg i ytre felt i tråd med § 6.
×
×
  • Create New...