Gå til innhold

Hva mener dere om venstreblinking i rundkjøring?


NickNack

Anbefalte innlegg

Du skriver: "iom den har lov å ligge innerst for så å kjøre rett over. (altså ut armen jeg har tenkt meg)"

 

Om han ligger i venstre fil i rundkjøringen og skal ut samme arm som deg vil han få vikeplikt for deg.

Hvis han skifter akkurat når jeg er på vei inn, så har begge vikeplikt. Jeg skal være inn i rundkjøring før kun han har vikeplikt for meg pga feltskifte

Hvis han skal rett fram og jeg kommer meg ut rett før han, så må han bremse, jeg hindrer han - lite flyt.

Uansett; poenget er at det blir bedre trafikkflyt og klare og tydelige signaler til medtrafikanter.

Jeg får klare signaler fra han - perfekt for meg og 100% rett i forhold til reglene for bruk av retningslys.

 

Edit: Ser du viser til wiki, men husk det er ett oppslagsverk av frivillige, ikke en fasit. Les heller vegvesenet sine

Men som du viser til, at man ikke må blinke inn. La oss si det er samme greia i et vanlig kryss. Skal du inn fra høyre så er det ganske så mye bedre blinklysbruk og bedre for deg hvis h*n bruker blinklyset når han skal til venstre.

 

Hvorfor det er pålagt å informere andre i et vanlig kryss og ikke rundkjøring er etter min mening feiltolkning av reglene. Personlig mener jeg reglene sier klart ifra at man skal også gi blinklys inn i rundkjøring iom bruken av det er nettopp for å veilede medtrafikanter.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

Å blinke inn er nyttig så lenge du ikke skal til høyre eller rett frem, jeg blinker alltid inn og ut om jeg skal ut på 3. eller 4. utgang.

 

Ok, men fortell meg hvorfor det er nyttig da. Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker.

 

Jeg etterlyser detaljerte svar om hvem det er viktig for og hvorfor.

 

Du gav nettopp deg selv svar på det spørsmålet. Blinking til venstre gir helt andre muligheter for flyt. Det skulle vært påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer når en skal til venstre.

Lenke til kommentar

 

Brukes med skjønn.

Er rundkjøringen stor er det ingen hensikt i å blinke inn, da har man god tid til å blinke ut.

Er rundkjøringen liten er det en fordel å blinke inn i mine øyne, da øvrige bilister lettere kan se hvor man skal.

 

Javel, hvilken nytte har det f.eks for bilen til venstre for deg (i en 4 armet rundkjøring)?

 

 

Trenger det å være nytte for alle?

Holder det ikke at du hjelper 2 av 3?

Lenke til kommentar

99% av rundkjøringene i Norge er i kategorien "små".   Rundkjøringen v/Sinsen er eksempel på en av de som er store nok og ikke har fri sikt for motgående trafikk til at det holder å blinke kun ut.

 

Venstre i rundkjøring er nyttig for da kan jeg (når jeg kommer imot eller mot en innkjøring) planlegge for det i god tid og ta en myk oppbremsing eller mindre justering av fart framfor mer brå brems når dusten som i tillegg ofte ligger feil plassert fortsetter å svinge. Å gi tegn både til høyre og venstre i rundkjøringer gir god flyt og mindre kødannelser.  De som ikke gidder gi tegn driter i andre. Ferdig snakka.

Dessverre generelt nedadgående trend når det gjelder å gi tegn i god tid.  Mange har også uvanen å gi tegn idet de svinger - da kan man like gjerne drite i det...   Noen MC-liv hver sommer som går tapt når biler svinger (spesielt venstre) uten å gi tegn.  Har man opparbeidet vane/rutine for å gi tegn, så sitter det.  Har man uvanen å ikke gi tegn så sitter MC'n i siden istedet.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blinker til venstre hvis jeg skal bruke innerste felt da jeg teknisk sett må over fra høyre til venstre felt for å komme dit.

 

Blinklyset er til for å veilede andre. Blinker du til venstre, så vet de du skal veilede at du ikke kommer til å sette på blinklys til høyre for å kjøre rett over når du passerer første avkjøringsarm. Altså; du bruker blinklyset slik det skal brukes; til å veilede andre.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Å blinke inn er nyttig så lenge du ikke skal til høyre eller rett frem, jeg blinker alltid inn og ut om jeg skal ut på 3. eller 4. utgang.

 

Ok, men fortell meg hvorfor det er nyttig da. Om jeg står på motsatt side av deg og du entrer rundkjøringen litt før meg så jeg får vikeplikt for deg kan jeg ikke se din blinking har noe å si for meg. Om du blinker så venter jeg, om du IKKE blinker venter jeg også. Kan jo ikke ta det for gitt at du skal rett frem om du ikke blinker.

 

Jeg etterlyser detaljerte svar om hvem det er viktig for og hvorfor.

 

Du gav nettopp deg selv svar på det spørsmålet. Blinking til venstre gir helt andre muligheter for flyt. Det skulle vært påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer når en skal til venstre.

 

 

Hmm....jeg har litt problemer med å se at jeg ga meg selv noe svar på spørsmålet. Kan du forklare bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har et poeng der. Hadde lyst til å høre folks argumenter for venstreblinking. Synes kanskje nytteverdien av venstreblinking er noe overdrevet.

Hva er nytteverdien av å blinke andre plasser? Man bruker jo som ofte bremse ned og vente på klar bane - 'alle' skjønner jo egentlig at man ikke bare står der for å ta en hvil og at man straks skal fortsette framover.

F.eks her - ville du blinket, hvorfor? (både venstre og høyre felt)

 

https://goo.gl/maps/FSH9ihCdurA2

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Du skriver: "iom den har lov å ligge innerst for så å kjøre rett over. (altså ut armen jeg har tenkt meg)"

 

Om han ligger i venstre fil i rundkjøringen og skal ut samme arm som deg vil han få vikeplikt for deg.

Hvis han skifter akkurat når jeg er på vei inn, så har begge vikeplikt. Jeg skal være inn i rundkjøring før kun han har vikeplikt for meg pga feltskifte

Hvis han skal rett fram og jeg kommer meg ut rett før han, så må han bremse, jeg hindrer han - lite flyt.

Uansett; poenget er at det blir bedre trafikkflyt og klare og tydelige signaler til medtrafikanter.

Jeg får klare signaler fra han - perfekt for meg og 100% rett i forhold til reglene for bruk av retningslys.

 

Edit: Ser du viser til wiki, men husk det er ett oppslagsverk av frivillige, ikke en fasit. Les heller vegvesenet sine

Men som du viser til, at man ikke må blinke inn. La oss si det er samme greia i et vanlig kryss. Skal du inn fra høyre så er det ganske så mye bedre blinklysbruk og bedre for deg hvis h*n bruker blinklyset når han skal til venstre.

 

Hvorfor det er pålagt å informere andre i et vanlig kryss og ikke rundkjøring er etter min mening feiltolkning av reglene. Personlig mener jeg reglene sier klart ifra at man skal også gi blinklys inn i rundkjøring iom bruken av det er nettopp for å veilede medtrafikanter.

 

 

Apropos Vegvesenet, de har et litt slappere forhold til venstreblinking. De skriver følgende: "Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har et poeng der. Hadde lyst til å høre folks argumenter for venstreblinking. Synes kanskje nytteverdien av venstreblinking er noe overdrevet.

Hva er nytteverdien av å blinke andre plasser? Man bruker jo som ofte bremse ned og vente på klar bane - 'alle' skjønner jo egentlig at man ikke bare står der for å ta en hvil og at man straks skal fortsette framover.

F.eks her - ville du blinket, hvorfor? (både venstre og høyre felt)

 

https://goo.gl/maps/FSH9ihCdurA2

 

 

La oss holde oss til rundkjøringer. Jeg var interessert i høre gode argumenter for venstreblinking der.

 

Fant forresten en blogg om venstreblinking, ta en titt her: http://blogg.lassedahl.com/rundkjoeringer_igjen

Lenke til kommentar

Apropos Vegvesenet, de har et litt slappere forhold til venstreblinking. De skriver følgende: "Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

Dette er jo riktig og bra. Det er ikke alltid det er til veiledning, så man må følge med og bruke det smart. Hvis du f.eks ligger i høyre felt og vil ta 3'je avkjøring, så er venstreblinking til misvisning iom det da indikerer feltskifte.

Rundkjøring med 3 armer f.eks. blinker man ikke til høyre, så skal man ut neste, hvis man ikke blinker inn - da skal man 360. Det er ingen vits i å blinke inn der hvis man skal ut arm 2.(selv om den kan ligge til venstre)

Det er slik jeg ser god bruk av blinklys - andre kan syns anderledes - derfor skulle det vært klarere regler slik at det ikke blir tvil.

 

La oss holde oss til rundkjøringer. Jeg var interessert i høre gode argumenter for venstreblinking der.

Hvorfor? - du snakket om gode argumenter for blinklys. Samme reglene og formål er for veiledning med bruk av blinklys.

Har du noen argument for/imot å bruke det i krysset jeg linket til da?

 

Btw: den linken din var nesten som å lese hva jeg mente før - men som reglene sier - man skal med fart-avpasning, plassering OG signal vise og veilede. (noe alla det : )

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

99% av rundkjøringene i Norge er i kategorien "små".   Rundkjøringen v/Sinsen er eksempel på en av de som er store nok og ikke har fri sikt for motgående trafikk til at det holder å blinke kun ut.

 

Venstre i rundkjøring er nyttig for da kan jeg (når jeg kommer imot eller mot en innkjøring) planlegge for det i god tid og ta en myk oppbremsing eller mindre justering av fart framfor mer brå brems når dusten som i tillegg ofte ligger feil plassert fortsetter å svinge. Å gi tegn både til høyre og venstre i rundkjøringer gir god flyt og mindre kødannelser.  De som ikke gidder gi tegn driter i andre. Ferdig snakka.

 

Dessverre generelt nedadgående trend når det gjelder å gi tegn i god tid.  Mange har også uvanen å gi tegn idet de svinger - da kan man like gjerne drite i det...   Noen MC-liv hver sommer som går tapt når biler svinger (spesielt venstre) uten å gi tegn.  Har man opparbeidet vane/rutine for å gi tegn, så sitter det.  Har man uvanen å ikke gi tegn så sitter MC'n i siden istedet.

 

Kan ikke si meg enig i at 99% av rundkjøringene er små. De finnes i alle størrelser. Her er en som er enda litt større enn Sinsenkrysset: http://www.norgeibilder.no/?zoom=16&lat=6564720.65649&lon=612454.61914&srs=EPSG:32632

 

....og hvor armene ikke har de vanlige 90gradene mellom armene. Her er det vel ikke noe som kan kalles rett frem for de som kommer fra nordvest.

 

Har også lagt merke til at det er mange rundkjøringer som har beplantning eller øya er forhøyet så de som står på motsatt side uansett ikke vil se blinklys.

Lenke til kommentar

Har også lagt merke til at det er mange rundkjøringer som har beplantning eller øya er forhøyet så de som står på motsatt side uansett ikke vil se blinklys.

De er da også så langt unna og det er ikke for å veilede de så mye, pga de ikke blir påvirket av det, - for til du kommer dit, så slår du jo av blink inn og skifter til blinking for å skifte felt til høyre

Lenke til kommentar

Har en 4-armet rundkjøring her hjemme.

Jeg kom fra "klokka 3" og skulle til 12.

 

Fra klokka 6 kom en bil inn mot rundkjøringa, plassert til venstre som om han skulle til klokka 9. Hadde han i tillegg blinka ville jeg følte meg helt sikker på at han hadde tenkt seg helt rundt til klokka 9, slik at jeg kunne kjørt inn i rundkjøringa og ut til klokka 12.

 

Siden han ikke blinka venta jeg for å se hva han gjorde først, og jaggu sneia han ikke tvers over fra 6 til 12 mens han prata i mobilen.

 

HER kommer poenget med å blinke til venstre.

Blinker han, er det en såpass bevisst handling at han gjør det svært tydelig for alle andre hva han har tenkt til å foreta seg.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor? - du snakket om gode argumenter for blinklys. Samme reglene og formål er for veiledning med bruk av blinklys.

Har du noen argument for/imot å bruke det i krysset jeg linket til da?

 

 

 

Jeg snakket om gode argumenter med venstreblinking i rundkjøringer.

 

I den du linket til ville jeg selvsagt blinket både til høyre og venstre fordi det er påbudt og nyttig. Jeg sliter derimot litt med å se den store nytteverdien med venstreblinking som mange vil ha det til.

 

Fant nettopp en annen debatt om rundkjøring. Om du har tid å lyst så se kommentarfeltet i denne artikkelen:  http://www.bt.no/nyheter/Kan-du-kjore-i-rundkjoringer-3492275.html

 

Jeg synes Alf Presno skrev mye interessant, men tipper du er uenig. Han dukker opp litt lenger ned i kommentarfeltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det kan bli dyrt for deg.

Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

 

 

Vel, om det blir delt skyld blir det fortsatt dyrt for deg.

 

Og for idioten som ikke blinket... 

Lenke til kommentar

 

 

Som sagt, så og si alle saker i rundkjøring ender med delt skyld. Om en i tillegg har hatt dårlig signal giving stiller en såklart ikke sterkere...

 

 

Vel, hadde jeg fått noe som helst skyld i en slik situasjon så hadde jeg tatt saken til høyere hold.

 

Når det gjelder forsikringsselskap så er de idioter. Her er et godt eksempel: http://www.ba.no/nyheter/de-lager-sine-egne-regler/s/1-41-7503219

 

Hadde ikke hjulpet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...