Gå til innhold

Hva mener dere om venstreblinking i rundkjøring?


NickNack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg hadde kjørt bak en som blinket til venstre foran en rundkjøring på 200m i diam. ville jeg trodd det var en gubbe med Alzheimer som skulle til å kjøre mot kjøreretningen.

Hvor mange rundkjøringer på 200m i diameter finnes det egentlig her i landet? Jeg har ikke sett så mange av dem, så eksemplet ditt faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Har vel litt med sannsynligheter å gjøre også. Hvis noen blinker til venstre midt på en bro uten avkjørsel så tror jeg ikke av den grunn at han signaliserer at han vil kjøre i vannet. Man kan jo godt gjøre diskusjonen vanskelig så klart, men det bør være veldig enkelt. 

 

Det skader aldri å gi mer tegn enn det man blir bedt om i følge trafikkreglene.

Lenke til kommentar

 

Om jeg hadde kjørt bak en som blinket til venstre foran en rundkjøring på 200m i diam. ville jeg trodd det var en gubbe med Alzheimer som skulle til å kjøre mot kjøreretningen.

Hvor mange rundkjøringer på 200m i diameter finnes det egentlig her i landet? Jeg har ikke sett så mange av dem, så eksemplet ditt faller på sin egen urimelighet.

 

 

Jeg satt det på spissen. Denne rundkjøringen:

 

http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat=6564727.75033&lon=612446.34736&srs=EPSG:32632

 

er en av de største i landet med en diameter på ca. 80m og det blir litt merkelig å venstreblinke i den også. Jeg kjører i denne ukentlig. Om man kjører inn i nord og skal ut i øst er det over 160m rundt midtøya og til armen i øst. Blir litt merkelig å signalisere en manøver man skal gjøre 160m lenger fremme, på veien rundt passerer man to T-Kryss. Når man har kommet rundt svinger man ut av rundkjøringen til HØYRE.

 

Sitat Vegvesenet:  "Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen."

 

Tar også med et sitat fra boka Veien til Førekortet: "Når du er inne i rundkjøringen, kan du tenke på rundkjøringen som en stor venstresving med flere kryss fra høyre"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

Verdt å poengtere at det ikke står noe i Norges reglen om å blinke til venstre i en rundkjøring. Eneste er en oppfordring til å gjøre dette for å bidra på trafikkflyt.

 

Så om du velger å kjøre når en person ikke blinker og det skulle bli et uhell er det du som ender som syndebukken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel litt med sannsynligheter å gjøre også. Hvis noen blinker til venstre midt på en bro uten avkjørsel så tror jeg ikke av den grunn at han signaliserer at han vil kjøre i vannet. Man kan jo godt gjøre diskusjonen vanskelig så klart, men det bør være veldig enkelt. 

 

Det skader aldri å gi mer tegn enn det man blir bedt om i følge trafikkreglene.

 

Tja, ser det står i trafikkreglene at unødig bruk er forbudt. Hva som er unødig gidder jeg ikke spekulere så mye i.

 

§ 14.Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

3. Fører av utrykningskjøretøy som krever fri veg, skal varsle med blinkende blått lys. Særskilt lydsignal kan nyttes i tillegg, men bare når det er nødvendig. Når det er nødvendig for å hindre fare skal fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende og som fraviker vegtrafikkbestemmelse, varsle med blinkende gult lys.

4. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt det på spissen. Denne rundkjøringen:

 

http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat=6564727.75033&lon=612446.34736&srs=EPSG:32632

 

er en av de største i landet med en diameter på ca. 80m og det blir litt merkelig å venstreblinke i den også. Jeg kjører i denne ukentlig. Om man kjører inn i nord og skal ut i øst er det over 160m rundt midtøya og til armen i øst. Blir litt merkelig å signalisere en manøver man skal gjøre 160m lenger fremme, på veien rundt passerer man to T-Kryss. Når man har kommet rundt svinger man ut av rundkjøringen til HØYRE.

Men de aller fleste rundkjøringer har en diameter på bare 10-20 meter. Skal man til venstre gjennom rundkjøring vil man krysse andres kjørebane. Og da gir det absolutt mening at man da blinker til venstre i forkant av rundkjøringen. Det gir bedre flyt enn når man ikke gjør det, særlig kombinert med uklar feltplassering.

Lenke til kommentar

 

Jeg satt det på spissen. Denne rundkjøringen:

 

http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat=6564727.75033&lon=612446.34736&srs=EPSG:32632

 

er en av de største i landet med en diameter på ca. 80m og det blir litt merkelig å venstreblinke i den også. Jeg kjører i denne ukentlig. Om man kjører inn i nord og skal ut i øst er det over 160m rundt midtøya og til armen i øst. Blir litt merkelig å signalisere en manøver man skal gjøre 160m lenger fremme, på veien rundt passerer man to T-Kryss. Når man har kommet rundt svinger man ut av rundkjøringen til HØYRE.

Men de aller fleste rundkjøringer har en diameter på bare 10-20 meter. Skal man til venstre gjennom rundkjøring vil man krysse andres kjørebane. Og da gir det absolutt mening at man da blinker til venstre i forkant av rundkjøringen. Det gir bedre flyt enn når man ikke gjør det, særlig kombinert med uklar feltplassering.

 

 

Er litt nysgjerrig, ville du venstreblinket i den store rundkjøringer jeg linket til?

Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig, ville du venstreblinket i den store rundkjøringer jeg linket til?

I forkant av rundkjøringen, ja, det ville jeg nok gjort. Det er ikke så mye jobb, er det det? Og så gjelder det selvfølgelig å blinke seg ut av rundkjøringen på rett tidspunkt, samt passe på riktig feltplassering.

Lenke til kommentar

 

Men de aller fleste rundkjøringer har en diameter på bare 10-20 meter. Skal man til venstre gjennom rundkjøring vil man krysse andres kjørebane. Og da gir det absolutt mening at man da blinker til venstre i forkant av rundkjøringen. Det gir bedre flyt enn når man ikke gjør det, særlig kombinert med uklar feltplassering.

 

 

Om du mener de fleste har en ytterdiameteren på 10-20m tar du feil. Du må nok legge til minst 10m til.

 

Ta en titt på f.eks www.norgeibilder.no og bruk måleverktøyet til å måle diameteren.

 

Man krysser heller aldri andres kjørebane når man kjører inne i en rundkjøring. En rundkjøring er å anse som en forskjørsvei som går rundt i en sirkel og med av/påkjøringer til/fra høyre. M.a.o hver arm blir som et T-kryss å regne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man krysser heller aldri andres kjørebane når man kjører inne i en rundkjøring. En rundkjøring er å anse som en forskjørsvei som går rundt i en sirkel og med av/påkjøringer til/fra høyre. M.a.o hver arm blir som et T-kryss å regne.

Du har tydeligvis ikke forstått det med flyt, å kjøre forutsigbart slik at andre kan planlegge kjøringen sin bedre ift. hvordan en selv kjører.

Lenke til kommentar

 

Nei, da det som oftest ender med delt skyld i rundkjøringer. Spessielt om personen ikke blinker. Jeg er såklart forsiktig med folk som ikke blinker og avser situasjonen pga det er så mange idioter som ikke gjør det.

Verdt å poengtere at det ikke står noe i Norges reglen om å blinke til venstre i en rundkjøring. Eneste er en oppfordring til å gjøre dette for å bidra på trafikkflyt.

 

Så om du velger å kjøre når en person ikke blinker og det skulle bli et uhell er det du som ender som syndebukken.

 

 

Nei det er svært lite sannsynlig, da så og si alle saker ender med delt skyld. Og nei det er ikke ulovlig, men det hjelper ikke akkurat på når en skal prøve å finne ut hvem som har skylden, som forklart før som oftest ender med deling.

Lenke til kommentar

 

Man krysser heller aldri andres kjørebane når man kjører inne i en rundkjøring. En rundkjøring er å anse som en forskjørsvei som går rundt i en sirkel og med av/påkjøringer til/fra høyre. M.a.o hver arm blir som et T-kryss å regne.

Du har tydeligvis ikke forstått det med flyt, å kjøre forutsigbart slik at andre kan planlegge kjøringen sin bedre ift. hvordan en selv kjører.

 

 

Og du har tydeligvis ikke forstått konseptet med rundkjøringer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og du har tydeligvis ikke forstått konseptet med rundkjøringer.

 

 

Du har ikke forstått det heter det, hoved funksjonen til rundkjøringer er å redusere skadeomfang ved kollisjoner, så kommer dette med flyt. Noen plasser er nok rundkjøringer plassert mest med tanke på punkt nummer 2.  Og for å få best mulig flyt må en gi mest mulig signaler. At du tror at folk kommer til å kjøre i motsatt kjøreretning om folk blinker seg inn, ja det er bare ett problem for deg.. 

Lenke til kommentar

 

 

Og du har tydeligvis ikke forstått konseptet med rundkjøringer.

 

 

Du har ikke forstått det heter det, hoved funksjonen til rundkjøringer er å redusere skadeomfang ved kollisjoner, så kommer dette med flyt. Noen plasser er nok rundkjøringer plassert mest med tanke på punkt nummer 2.  Og for å få best mulig flyt må en gi mest mulig signaler. At du tror at folk kommer til å kjøre i motsatt kjøreretning om folk blinker seg inn, ja det er bare ett problem for deg.. 

 

 

Oj, du skjønte tydeligvis ikke jeg satt det på spissen når jeg nevnte gubbe med Alzheimer?

 

Men faktum er at det stadig kjøres mot kjøreretningen, både i rundkjøringer og på motorveier til tross for at det på motorveier nå ofte er satt opp det "Stopp - Snu" skiltet for de som kjører inn feil.

 

Her er et eksempel: http://www.f-b.no/bensinavgift/fbdirekte/her-kjorte-70-aringen-rundt-og-rundt-og-i-feil-kjoreretning/s/5-59-93776#am-commentArea

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men faktum er at det stadig kjøres mot kjøreretningen, både i rundkjøringer og på motorveier til tross for at det på motorveier nå ofte er satt opp det "Stopp - Snu" skiltet for de som kjører inn feil.

 

 

Javell, da må du nesten vise til denne statistikken da. Ikke bare at noen har tatt feil vei en gang. Det holder ikke. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

En hver person med refleksjonsevne kombinert med vilje til å ha en dynamisk betrakting av verden ville forstått umiddelbart. Min forklaring er mer en god nok, et er du som må justere deg selv.  Du ha fått vite, grundig.

 

 

 

Å Herregud!.....bare glem det du. Gidder ikke kaste bort tid på å diskutere med klovner.

 

Da fikk du gitt deg selv svar igjen :w00t:

Lenke til kommentar

 

 

 

En hver person med refleksjonsevne kombinert med vilje til å ha en dynamisk betrakting av verden ville forstått umiddelbart. Min forklaring er mer en god nok, et er du som må justere deg selv.  Du ha fått vite, grundig.

 

 

 

Å Herregud!.....bare glem det du. Gidder ikke kaste bort tid på å diskutere med klovner.

 

Da fikk du gitt deg selv svar igjen :w00t:

 

 

Var det alt du hadde å komme med?? Jaja...

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to grunner til at jeg blinker til venstre i en rundkjøring når jeg skal ut til venstre.

 

1. For å gi bilene rett fram beskjed om å stoppe (blinker jeg ikke er dette GO for dem)

2. Dersom dette er en "høyhastighetsrundkjøring" (typ kjøre rett fram i 50-70km/t) så er det beskjed til bilene bak at jeg kommer til å bremse kraftig ned

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...