Gå til innhold

TEST: iPhone SE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle jeg byttet ut min iPhone 5s i dag, hadde det blitt en iPhone SE. Størrelsen er riktig for meg og mine hender. Jeg har prøvd en iPhone 6s, men jeg syntes den var tungvint å bruke på grunn av størrelsen. Mulig man blir vant til det, men jeg har 0 interesse av å "flashe" til alle rundt meg at jeg har en ny mobil.

 

Men 5s'en fungerer fortsatt fint til mitt bruk. Innen jeg bytter den ut, har det kanskje kommet en SE2, forhåpentligvis i samme størrelse.

Lenke til kommentar

Elendig batterikapasitet til å ha et så stort chassis. Ellers mange av de vanlige Apple-fellene, som mangel på minnekortutvidelse..

Utviklingen er på vei i stikk motsatt retning. Etterhvert vil de fleste telefoner være helt forseglet. Kun induktiv lading, kun bluetooth for hodetelefoner, integrert SIM som ikke kan byttes osv. Da vil telefonene være helt vanntette. Det er ikke mange grunner for å ha "åpne" telefoner lengre. 

Lenke til kommentar

Latskap er også et lovlig ord å bruke her. Det vil jo være alt etter perspektiv selvfølgelig. Noen vil si det er genialt og smart av Apple å beholde det likt, og det er akkurat det de vil ha. Andre vil si at det er latskap av Apple å selge nesten akkurat det samme.

 

Hva slags latskap? Er det designerne som er late og ikke gidder? Eller er selskapet en egen livsform med evne til å utvise latskap?

 

Hvor er latskapen, og hvem er det egentlig som er late?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke fare for at bendgate gjør comeback om de ikke har gjort noe med designet, eller materialet?

 

Også litt skuffet over at skjermen ikke er oppgradert. Synes faktisk bildekvaliteten er betydelig bedre på 6S, men mulig jeg blir blendet av størrelse og andre faktorer her?

 

 

Var det ikke iPhone 6 som hadde bendgate? Dette designet er det samme som 5S.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan bare diskutere produkter som jeg selv kunne tenkt meg å kjøpe?.

Neida, bare prat i vei du...

 

Den eneste som prater i vei her er deg. Du kommer med meningsløse svar på mine innlegg der du faktisk ikke skriver noe. Hvis du ikke har tenkt å kommentere, ikke gjør det. Hvorfor bare komme her og skrive innlegg, bare for å skrive innlegg?

 

Er det ikke fare for at bendgate gjør comeback om de ikke har gjort noe med designet, eller materialet?

 

Også litt skuffet over at skjermen ikke er oppgradert. Synes faktisk bildekvaliteten er betydelig bedre på 6S, men mulig jeg blir blendet av størrelse og andre faktorer her?

Jeg vet hvertfall at kontrasten er veldig lav for SE. Siden jeg har sett at lysstyrken er omtrent like høy, betyr det ganske elendige sortnivåer. Det at et aspekt ved en skjerm er dårlig, betyr ofte at andre aspekter også er det. Så jeg tror nok ikke skjermen er oppdatert nei, og 6S har utvilsomt en del bedre skjerm, uten at jeg har sett noen som har testet farger ol. Bare kontrast, og indirekte sortnivå.

 

 

Latskap er også et lovlig ord å bruke her. Det vil jo være alt etter perspektiv selvfølgelig. Noen vil si det er genialt og smart av Apple å beholde det likt, og det er akkurat det de vil ha. Andre vil si at det er latskap av Apple å selge nesten akkurat det samme.

 

Hva slags latskap? Er det designerne som er late og ikke gidder? Eller er selskapet en egen livsform med evne til å utvise latskap?

 

Hvor er latskapen, og hvem er det egentlig som er late?

 

Jeg ville anta du hadde lest artikkelen før du kommenterte:

 

"Apple kaller designet «klassisk», men vi kaller det latskap. Det er klart at Apple sparer millioner på å kunne fortsette å pumpe ut det samme designet de har gjort siden 2013, men hvis man faktisk har ventet på en oppgradering siden iPhone 5S, hadde nok de fleste håpet på et nytt design. "

 

Det er vel ganske åpenbart at det menes at de ikke gidder å oppgradere designet for å spare penger? Men for å få et svar fra den som skrev det, må du nesten spørre artikkelforfatter, ikke meg :)

 

Du kan jo selvfølgelig diskutere ordbruken, det å forestille seg et selskap som "lat" er jo litt merkelig, enig i det. Likevel tror jeg meningen med avsnittet er ganske tydelig, selv om ordbruken er diskuterbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skriver, er selvfølgeligheter. Jeg ønsker heller ikke å korsfeste eller bruke sabler mot noen, men mener dette handler mer om informasjonsteologiske prinsipper enn Apple vs. anti-Apple: Apple er stadig blitt berømmet for god og funksjonell design, så også for iPhone i 2013. Og hvis en 3 år gammel iPhone hadde god og funksjonell design, er det litt rart hvis den samme designen i 2016 er uttrykk for latskap. Våre hender, øyne osv. har vel ikke endret seg særlig siden 2013? Saken er vel heller at datajournalister finner det kjedelig hvis ikke produsentene hele tiden klarer å finne på noe nytt. Kanskje iPhone simpelt hen begynner å bli et modent produkt?

Pål Jensen

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan bare diskutere produkter som jeg selv kunne tenkt meg å kjøpe?.

Neida, bare prat i vei du...

 

Den eneste som prater i vei her er deg. Du kommer med meningsløse svar på mine innlegg der du faktisk ikke skriver noe. Hvis du ikke har tenkt å kommentere, ikke gjør det. Hvorfor bare komme her og skrive innlegg, bare for å skrive innlegg?

 

 

Nei, det er ikke bare for å skrive innlegg. Det er et forsøk på å få deg til å forstå at din tekno-spekk-overfokusering er svært lite relevant. Antagelig er det et ganske forgjeves forsøk på å få deg til å forstå dette, men uansett, et forsøk er det.

 

Jeg var der selv for rundt 30 år siden den gangen jeg var i starten av min datakarriere. Trodde fullt og fast at tall og forkortelser og tekno-ting var det viktigste. Du kaster ut av deg en haug med sånne tekno-greier og tror antagelig at det skal være viktig. Det er ikke det. Nå i det siste er det blitt det meningsløse "screen-to-body-ratio". Finner dere ikke problemer, så finner dere problemer.

 

Du vokser nok dette av deg, som de aller fleste før deg har gjort. Inntil videre må vi andre leve med at du kommer til å skrive side opp og side ned om dette en stund til. Det er greit, det er jo på en måte litt sjarmerende. Men også litt slitsomt...

Lenke til kommentar

 

Elendig batterikapasitet til å ha et så stort chassis. Ellers mange av de vanlige Apple-fellene, som mangel på minnekortutvidelse..

Utviklingen er på vei i stikk motsatt retning. Etterhvert vil de fleste telefoner være helt forseglet. Kun induktiv lading, kun bluetooth for hodetelefoner, integrert SIM som ikke kan byttes osv. Da vil telefonene være helt vanntette. Det er ikke mange grunner for å ha "åpne" telefoner lengre. 

 

 

Er ikke blind for den utviklingen som skjer. Men, da får man også et veldig brukt og kast samfunn. Noe produsentene selvfølgelig er lykkelige over. Batterier lever som oftest kortere enn telefonelektronikken ellers.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Elendig batterikapasitet til å ha et så stort chassis. Ellers mange av de vanlige Apple-fellene, som mangel på minnekortutvidelse..

Utviklingen er på vei i stikk motsatt retning. Etterhvert vil de fleste telefoner være helt forseglet. Kun induktiv lading, kun bluetooth for hodetelefoner, integrert SIM som ikke kan byttes osv. Da vil telefonene være helt vanntette. Det er ikke mange grunner for å ha "åpne" telefoner lengre. 

 

 

Er ikke blind for den utviklingen som skjer. Men, da får man også et veldig brukt og kast samfunn. Noe produsentene selvfølgelig er lykkelige over. Batterier lever som oftest kortere enn telefonelektronikken ellers.

 

 

Nå vil de neppe være så forseglet at de ikke kan åpnes da. Så å bytte batteri eller en knust skjerm kan fortsatt gjøres. Bare ikke av forbruker. 

 

Ang. batterilevetid så irriterer det meg kraftig at ikke Apple kan legge inn batterisparefunksjon i iOS slik jeg har på min Lenovo-laptop. Den lader jeg normalt bare opp til 85%, noe som mangedobler batterilevetiden. Lader kun opp til 100% de få gangene jeg vet jeg trenger det. Skulle gjerne gjort det samme både med iPhone og iPad.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke fare for at bendgate gjør comeback om de ikke har gjort noe med designet, eller materialet?

 

Nå var jo bendgate ekstremt overopphausa spør du meg. Uansett så var det vel ikke 5S som tålte minst i disse testene, det var vel stort sett 6plus?

 

 

Mulig 6 Plus tålte enda mindre. Har ikke erfaring med den selv, men har opplevd bendgate to ganger med 5S.

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke fare for at bendgate gjør comeback om de ikke har gjort noe med designet, eller materialet?

 

Nå var jo bendgate ekstremt overopphausa spør du meg. Uansett så var det vel ikke 5S som tålte minst i disse testene, det var vel stort sett 6plus?

 

 

Mulig 6 Plus tålte enda mindre. Har ikke erfaring med den selv, men har opplevd bendgate to ganger med 5S.

 

 

Hehe, der understreker du poenget jeg hadde under selve "skandalen". Bendgate-"fenomenet" eller ordet oppsto ikke før 6 og 6 Plus kom på markedet. Tester viste jo at de lå bedre an enn visse andre telefoner, men skandale ble det likevel.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Mulig 6 Plus tålte enda mindre. Har ikke erfaring med den selv, men har opplevd bendgate to ganger med 5S.

Da tør jeg påstå at du har utsatt den for mer enn en mobiltelefon er ment å tåle. Se denne videoen for hvor mye kraft man kan utsette en 5s for uten at den bøyer seg.

 

 

iPhone 6 plus (og kanskje vanlig iPhone 6?) er mye lettere å bøye i følge diverse Youtube-videoer og tester. Men etter å ha reparert en god del iPhone 6/6+ skjermer, har jeg enda til gode å se en som er merkbart bøyd. Så det er ikke slik at de blir bøyd bare man ser litt stygt på dem.

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...