Gå til innhold

TEST: iPhone SE


Anbefalte innlegg

 

Er det ikke fare for at bendgate gjør comeback om de ikke har gjort noe med designet, eller materialet?

 

Nå var jo bendgate ekstremt overopphausa spør du meg. Uansett så var det vel ikke 5S som tålte minst i disse testene, det var vel stort sett 6plus?

 

Problemet er jo at mobilen blir trykket på begge sider. Når sidene er lengre fra midten av telefonen, så betyr det større press mot denne regionen av telefonen. Med at iPhone ble større, uten at konstruksjonen ble gjort kraftigere, betyr det også at den ble mer utsatt før bøying. Var det et reelt problem? Enig med deg at det ikke var et stort problem. Samtidig har vi nå fått sterkere legering pga dette, så det var egentlig bare positivt. Det er jo bare gøy å få mobilene sine med en dyrere legering fremover. Det er jo alltid de som setter seg med mobillommen i baklommen og utsetter dem for stort press osv. Da er det større sannsynlighet for at den overlever, selv om du gjorde noe du ikke burde gjort med noen mobil.

 

Det du skriver, er selvfølgeligheter. Jeg ønsker heller ikke å korsfeste eller bruke sabler mot noen, men mener dette handler mer om informasjonsteologiske prinsipper enn Apple vs. anti-Apple: Apple er stadig blitt berømmet for god og funksjonell design, så også for iPhone i 2013. Og hvis en 3 år gammel iPhone hadde god og funksjonell design, er det litt rart hvis den samme designen i 2016 er uttrykk for latskap. Våre hender, øyne osv. har vel ikke endret seg særlig siden 2013? Saken er vel heller at datajournalister finner det kjedelig hvis ikke produsentene hele tiden klarer å finne på noe nytt. Kanskje iPhone simpelt hen begynner å bli et modent produkt?

Pål Jensen

Apple har blitt berømmet for bra design. Som forøvrig kom med iPhone 4 i 2010. 6 år siden. Funksjonelt? Hvor har du det fra? Den er ikke lagd for å være den beste å holde. Det er mye dårligere grep i den en telefoner som bruker andre materialer. Aluminium har ikke bra grep. Hvorfor tror du den har antennebånd? Et funksjonelt design for en mobil har ikke aluminium. det forstyrrer for mye for signaler. Fordi alu er så ufunksjonelt må det legges inn plaststriper for at det ikke blir katastrofe. Smartmobiler som iPhone er ikke akkurat kjent for sitt gode signal.

 

Plassutnyttelsen var grei i 2010, og i 2013, men nå i 2016? Plassutnyttelsen er helt horribel på den. Du sitter å holder i en greit stor klump, med mye mindre skjerm. Sammenlignet med noen av Huawei modellene som virker som om de nesten bare er skjerm. Det er heller ikke som om det er en binders. Vi har ikke et optimalt design for en mobil. Og design for en mobil teller og mye, akkurat som med klær, kjøleskap, hus, møbler osv. Og design går ut på dato. Du kan ha et veldig funksjonelt design på sofaen, men det å selge samme sofamodell år etter år etter år? Hvem gjør det? IKEA som går for veldig funksjonelt oppdaterer stadig sortimentet sitt. Selv om det ikke var noe galt med det gamle. Det å ha et 6 år gammelt design på et helt nytt produkt innenfor forbrukerelektronikk er kritikkverdig. Spesielt når teknologiske nyvinninger har gjort at designes helt klart kan forbedres. Eksempelvis skjermen.

 

Du sier iPhone begynner å bli et modent produkt? Se på skjermen som eksempel igjen. LCD har kommet til et punkt hvor forbedringer er vanskelige å få. Skjermene LG leverer til iPhone 6 og 6S har så godt som perfekt fargegjengiving osv. Stort bedre får du ikke LCD. (unntatt Quantum dot da). Likevel, se på skjermen til SE. Den har ikke fått disse nyvinningene. LG lager nok garantert ikke en slik skjerm. Så om Apple skal ha en skjerm av samme kvalitet som 6S, så måtte de nok betalt ekstra, da LG måtte lagd den modellen. Så de gikk heller for en gammel modell. Tydelig tegn på at produktet ikke er modent. Det er mer som om det er stagnert, det vil være mer riktig betegnelse. Bortsett fra at den er raskere, er den lik 5S. Samtidig har teknologien gått videre. Innen teknologi er det lite som kan kalles for modent. Fordi teknologien forbedres, nye muligheter åpnes. Se eksempelvis Edge modellene til Samsung. Design som er muliggjort av teknologisk fremgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke bare for å skrive innlegg. Det er et forsøk på å få deg til å forstå at din tekno-spekk-overfokusering er svært lite relevant. Antagelig er det et ganske forgjeves forsøk på å få deg til å forstå dette, men uansett, et forsøk er det.

 

Jeg var der selv for rundt 30 år siden den gangen jeg var i starten av min datakarriere. Trodde fullt og fast at tall og forkortelser og tekno-ting var det viktigste. Du kaster ut av deg en haug med sånne tekno-greier og tror antagelig at det skal være viktig. Det er ikke det. Nå i det siste er det blitt det meningsløse "screen-to-body-ratio". Finner dere ikke problemer, så finner dere problemer.

 

Du vokser nok dette av deg, som de aller fleste før deg har gjort. Inntil videre må vi andre leve med at du kommer til å skrive side opp og side ned om dette en stund til. Det er greit, det er jo på en måte litt sjarmerende. Men også litt slitsomt...

 

Du prøver ikke å få meg til å forstå noe. Og du forstår ikke engang hva jeg skriver, så før du prøver å få noen til å forstå noe, så bør du forstå det selv først.

 

Jeg har ikke diskutert noe om tall og specs. Jeg har diskutert designet. Det fysiske designet. Beklager at du ikke har lest et eneste ord av det jeg skriver.

 

Du er klar over at det du skriver er noe jeg har lest 100 ganer før? Du har garantert en tekstfil på skrivebordet som du copy-paster som svar på all slags og håper at det passer. Gjett hva, innlegget ditt er så ute av sync med det jeg skriver at det bare blir dumt. Igjen så bare skriver du din egen ting, samtidig som du later som du svarer meg. Du gjør IKKE. Også morsomt at du kommer med fornærmelser mot meg, når du ikke selv leser eller vet hva som foregår. Du er altså bare ute etter å fornærme meg. Anbefaler at du forlater tråden nå, og ikke kommer med flere innlegg som bryter med retningslinjene.

Som:

"Hold deg til trådens tema.:"

"Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.

 

Du diskuterer ikke noen angående SE i innlegget ditt. Alt du skriver handler utelukkende om meg. Hvis reglene ikke var klare, kan du lese dem i sin helhet her:

https://www.diskusjon.no/guidelines

Du trenger ikke å svare meg med enda en off-topic kommentar. Hvis du ikke har noe å si om sakens tema kan du enkelt og greit la være å kommentere. Det å komme med flere slike innlegg er bare å gi moderatorer ekstra jobb med å fjerne det igjen.

Endret av TKongen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kan bare diskutere produkter som jeg selv kunne tenkt meg å kjøpe?.

Neida, bare prat i vei du...

 

Den eneste som prater i vei her er deg. Du kommer med meningsløse svar på mine innlegg der du faktisk ikke skriver noe. Hvis du ikke har tenkt å kommentere, ikke gjør det. Hvorfor bare komme her og skrive innlegg, bare for å skrive innlegg?

 

 

Nei, det er ikke bare for å skrive innlegg. Det er et forsøk på å få deg til å forstå at din tekno-spekk-overfokusering er svært lite relevant. Antagelig er det et ganske forgjeves forsøk på å få deg til å forstå dette, men uansett, et forsøk er det.

 

Jeg var der selv for rundt 30 år siden den gangen jeg var i starten av min datakarriere. Trodde fullt og fast at tall og forkortelser og tekno-ting var det viktigste. Du kaster ut av deg en haug med sånne tekno-greier og tror antagelig at det skal være viktig. Det er ikke det. Nå i det siste er det blitt det meningsløse "screen-to-body-ratio". Finner dere ikke problemer, så finner dere problemer.

 

Du vokser nok dette av deg, som de aller fleste før deg har gjort. Inntil videre må vi andre leve med at du kommer til å skrive side opp og side ned om dette en stund til. Det er greit, det er jo på en måte litt sjarmerende. Men også litt slitsomt...

 

 

For et pinlig forsøk på å småliggjøre noen andre. Hva er forskjellen på å være en "tekno-fanboy" og en "apple-fanboy" som du er i såfall? Er det mer voksent å blindt følge noen i stedet for å tenke selv? Glad jeg ikke er en slik voksen i såfall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen på å være en "tekno-fanboy" og en "apple-fanboy" som du er i såfall? 

 

 

 

Vet ikke. Jeg er ikke noen "fanboy" (teit uttrykk forresten) av noen av delene. Det jeg liker er ting som funker.

 

 

Windows, Android, MacOS, Linux, ios funker alle sammen helt topp. Slutt å late som noe funker bedre enn de andre, særlig med alle de problemer ios har hatt i det siste. Din evige, ukritiske hyllest til apple, er vel akkurat det som betegner en fanboy, teit uttrykk eller ikke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Hva er forskjellen på å være en "tekno-fanboy" og en "apple-fanboy" som du er i såfall? 

 

 

 

Vet ikke. Jeg er ikke noen "fanboy" (teit uttrykk forresten) av noen av delene. Det jeg liker er ting som funker.

 

 

Windows, Android, MacOS, Linux, ios funker alle sammen helt topp. Slutt å late som noe funker bedre enn de andre, særlig med alle de problemer ios har hatt i det siste. Din evige, ukritiske hyllest til apple, er vel akkurat det som betegner en fanboy, teit uttrykk eller ikke. 

 

 

 

Jaja...

Lenke til kommentar

 

 

Latskap er også et lovlig ord å bruke her. Det vil jo være alt etter perspektiv selvfølgelig. Noen vil si det er genialt og smart av Apple å beholde det likt, og det er akkurat det de vil ha. Andre vil si at det er latskap av Apple å selge nesten akkurat det samme.

 

Hva slags latskap? Er det designerne som er late og ikke gidder? Eller er selskapet en egen livsform med evne til å utvise latskap?

 

Hvor er latskapen, og hvem er det egentlig som er late?

 

 

Jeg ville anta du hadde lest artikkelen før du kommenterte:

 

"Apple kaller designet «klassisk», men vi kaller det latskap. Det er klart at Apple sparer millioner på å kunne fortsette å pumpe ut det samme designet de har gjort siden 2013, men hvis man faktisk har ventet på en oppgradering siden iPhone 5S, hadde nok de fleste håpet på et nytt design. "

 

Det er vel ganske åpenbart at det menes at de ikke gidder å oppgradere designet for å spare penger? Men for å få et svar fra den som skrev det, må du nesten spørre artikkelforfatter, ikke meg :)

 

Du kan jo selvfølgelig diskutere ordbruken, det å forestille seg et selskap som "lat" er jo litt merkelig, enig i det. Likevel tror jeg meningen med avsnittet er ganske tydelig, selv om ordbruken er diskuterbar.

Jeg skjønner fortsatt ikke meningen med avsnittet. De hadde jo vært like "late" hvis de bare hadde forminsket iPhone 6-designet, hadde de ikke? Men telefonen er jo ment å erstatte 5S, og 5S-designet er sannsynligvis bedre tilpasset små telefoner.

 

Hvor er latskapen?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke meningen med avsnittet. De hadde jo vært like "late" hvis de bare hadde forminsket iPhone 6-designet, hadde de ikke? Men telefonen er jo ment å erstatte 5S, og 5S-designet er sannsynligvis bedre tilpasset små telefoner.

Hvor er latskapen?

 

De kunne kommet med et faktisk nytt design. 5S designet er ikke tilpasset små telefoner. Poenget med små telefoner er jo nettopp at de skal ta lite plass. iPhone er en stor klump med en liten skjerm i midten. Ikke veldig god utnyttelse av den plassen som er tilgjengelig akkurat.

 

Pluss, det er kjedelig med samme design i 6 år. Og er liksom Apple sitt iPhone 5S det best tenkelige designet i verden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss, det er kjedelig med samme design i 6 år.

 

Ikke enig. Noen design er faktisk ganske kult at er tidløse, estetiske og funksjonelle i den grad at de gjerne kan beholdes i mange, mange år.

 

Dessuten er det faktisk en god ide å gjenbruke fysisk design og oppgradere innmaten.

 

 

Og er liksom Apple sitt iPhone 5S det best tenkelige designet i verden?

 

Det er vanskelig å si. Hva er verdens beste design på en mobiltelefon? Tja, det blir antagelig et spørsmål som ikke har noe annet enn subjektive og individuelle svar. Men at Apple traff rimelig godt med sitt design helt tilbake til første generasjon iPhone i 2007 er nå engang ikke noen stor bombe å påstå og at de gjennom flere versjoner har perfeksjonert både det estetiske og funksjonelle er heller ingen bombe. Underveis er nok kanskje iPhone 5 blant de mest vellykkede hvis man skal ta med enhåndsbetjening av telefonen i vurderingen.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis telefonen er laget for å selge til folk som har en form for iPhone 5, eller hadde tenkt å kjøpe en 5S, hva med resten?

 

iPhone 6S (Plus).

 

Hvis du har rett og Apple tar feil, vil de ikke få solgt iPhone SE. Vi får se.

 

For det første var det bare en spekulasjon basert på design alene, ikke telefonen i seg selv.

 

Likevel, si at jeg har rett, og det er bare den gruppen som kommer til å kjøpe. Da vil de fortsatt selge mye. Se på hvor mye 5S selger i dag, det er ganske mye. Hvis SE selger like mye, så vil den selge mye. Enkelt og greit.

 

 

Det jeg tenkte på med andre folk er de som vil ha en minatyrtelefon som er bra, men ikke ser ut som om du sitter på en gammel iPhone. Eller ser akkurat likt ut som det du kjøpte for 6 år siden. Det må absolutt være lov å forvente at en forbedring er litt større enn raskere loading times for apps liksom. Tek er i sin fulle rett for å kritisere produktet for dette. Latskap er også et lovlig ord å bruke her. Det vil jo være alt etter perspektiv selvfølgelig. Noen vil si det er genialt og smart av Apple å beholde det likt, og det er akkurat det de vil ha. Andre vil si at det er latskap av Apple å selge nesten akkurat det samme. Apple selv kommer aldri til å komme med noe innspill her, så det er ikke feil å komme med noen av perspektivene her. Det kan tom. være en blanding.

 

Selvsagt har Tek full rett til å kritisere og å skrive om latskap. Jeg bare tror ikke dette skyldes latskap, men ene og alene at Apple regner med å tjene mer penger på den måten. Og hvis Apple nå fant frem til en god design for 6 år siden, ser jeg ikke noe galt ved å fortsette å bruke den. Kanskje denne såkalte latskapen er et tegn på at mobiltelefoner begynner å bli et modent produkt.
Pål Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne kommet med et faktisk nytt design.

Jeg regner med at å lage et nytt design koster penger (det er ikke bare selve designet som endres, men innmaten i telefonen må jo flyttes for å tillate det nye designet, og skjermen må designes på nytt også teknisk sett og sikkert kostet mer pr. enhet).

 

Og den kostnaden hadde gått over på kunden, noe som betyr at SE hadde kostet mer. Ettersom SE er ment å være Apple's rimeligste telefon, så skjønner jeg logikken i å beholde det gamle designet.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

Pluss, det er kjedelig med samme design i 6 år.

Ikke enig. Noen design er faktisk ganske kult at er tidløse, estetiske og funksjonelle i den grad at de gjerne kan beholdes i mange, mange år.

 

Dessuten er det faktisk en god ide å gjenbruke fysisk design og oppgradere innmaten.

 

 

Og er liksom Apple sitt iPhone 5S det best tenkelige designet i verden?

Det er vanskelig å si. Hva er verdens beste design på en mobiltelefon? Tja, det blir antagelig et spørsmål som ikke har noe annet enn subjektive og individuelle svar. Men at Apple traff rimelig godt med sitt design helt tilbake til første generasjon iPhone i 2007 er nå engang ikke noen stor bombe å påstå og at de gjennom flere versjoner har perfeksjonert både det estetiske og funksjonelle er heller ingen bombe. Underveis er nok kanskje iPhone 5 blant de mest vellykkede hvis man skal ta med enhåndsbetjening av telefonen i vurderingen.

 

Ah, det klassiske "enhånds" argumentet. Hvis du holder telefonen din riktig kan nesten alle håndtere vanlige telefoner med en hånd. Jeg kan fint håndtere 5.7" mobiler med en hånd, eller 5.5" i Apple sitt tilfelle, fysisk størrelse er jo lik. Jeg har ikke spesielt store hender. Andre folk har mindre hender, men så snakker jeg om 5.2 mobiler og, og ikke 5.7. Og ikke en Apple variant av 5.2.

 

Jeg sa tek er i sin fulle rett for å kritisere noe for å være kjedelig etter 6 år. Jeg sa ikke at alle i verden synes det er kjedelig. Det å ikke kritisere 6 år gammelt design i en anmeldelse av smarttelefon derimot, ville vært en dårlig anmeldelse.

 

Og hvem bryr seg om iPhone har hatt et design som har vært bra så lenge? Man må til enhver tid vurdere designet i dag. Det den konkurrerer med iPhone 6S sitt design, for å ikke snakke om Edge modellene til Samsung. Det er et ekstremt godt likt design. Det er et design som får den til å se nyere ut enn den er, SE sitt design får den til å se betraktelig eldre ut enn den er.

 

Selvsagt har Tek full rett til å kritisere og å skrive om latskap. Jeg bare tror ikke dette skyldes latskap, men ene og alene at Apple regner med å tjene mer penger på den måten. Og hvis Apple nå fant frem til en god design for 6 år siden, ser jeg ikke noe galt ved å fortsette å bruke den. Kanskje denne såkalte latskapen er et tegn på at mobiltelefoner begynner å bli et modent produkt.

Pål Jensen

 

Vel, selskap kan jo ikke være late egentlig. Så det som menes med lat her er jo nettopp det at de vil spare penger. Det er det tek kritiserer dem for. Det er gjerne en god beslutning for Apple, men hverken forbrukere eller anmeldere bør være på produsentens lag. Da blir du utnyttet. Som forbruker og anmelder er det jo viktig at du får verdi f or de pengene du bruker. Hvis selskaper bare gjennbruker gamle ting og selger det som nytt er jo ikke det så kult.

 

Teknologien har kommet langt siden iPhone 4. iPhone 4 hadde mye rundt skjermen osv. fordi ting kunne ikke gjøres mindre. I dag kan det gjøres veldig annerledes. Jeg vil ikke at mye av telefonen min er bare glass med hvit farge på undersiden. Jeg foretrekker at det aller meste er skjerm. Alt annet er bortkastet plass. Det er skjermstørrelse som betyr noe for telefoner. SE er gjerne 3.5", men den er helt ærlig ikke så mye mindre enn Z3C til tross for mye større skjerm her. 2,5D glass som det heter med avrunding mot kantene er noe som er nesten blitt standard nå. Generelt er designet til iPhone 4 utrolig firkantet i forhold til alt annet på markedet. Z3C er og ganske firkantet, men likevel mer avrundet.

 

Se og til Samsung sine Edge modeller. De har blitt ekstremt populære, og Samsung har bare gitt folk enda mer. I Norge selger de bedre enn flat versjon. Til tross for at forskjellen til Edge kun er design og 1000 kr ekstra. Edge er ulikt alt vi har sett av design før på mobiler. Så er mobildesign modent? Jeg synes hvertfall det er et klart nei. Hadde de trengt å gjøre store endringer på SE? Nei, men de kunne gjerne oppdatert det til å være mer på linje med nyere modeller.

 

Se på Apples MacBookAir. Designet har de beholdt så lenge, men det er ikke fordi det er bra. Det finnes så utrolig mange mye bedre design på markedet i dag. rMBP og MacBook ligger begge milevis foran for å ta et eksempel fra Apple selv. De vil bare spare penger på å ikke oppdatere. Det designet er vel og snart 6 år nå.... Så det at de bruker det lenge betyr ikke at det er bra, eller det beste, og jeg er rimelig sikker på at om de hadde prøvd, så hadde de kommet på noe bedre. Hadde ikke trengt å være mye, men en forbedring burde de gjort.

 

 

De kunne kommet med et faktisk nytt design.

Jeg regner med at å lage et nytt design koster penger (det er ikke bare selve designet som endres, men innmaten i telefonen må jo flyttes for å tillate det nye designet, og skjermen må designes på nytt også teknisk sett og sikkert kostet mer pr. enhet).

 

Og den kostnaden hadde gått over på kunden, noe som betyr at SE hadde kostet mer. Ettersom SE er ment å være Apple's rimeligste telefon, så skjønner jeg logikken i å beholde det gamle designet.

 

Huawei har sikkert 4 forskjellige toppmodell-design i året. De selger til priser langt under Apple. Likevel skal ikke Apple som kommer med ET nytt design hvert ANDRE år klare å få til et ekstra design?

 

Hvis det går utover kunden er det bare dårlig av Apple, andre selskaper klarer fint å lage langt flere, utrolig gode design, uten at det går utover prisen.  Skal vi forvente mindre av Apple enn andre? Skal vi si det er greit, Apple må jo tjene massevis av penger på hver iPhone? Eller det er greit fordi Huawei ikke tjener noe på mobil, så du kan ikke forvente at Apple skal tjene 0.001% mindre?

 

Apple kunne LETT redesignet SE, solgt den til samme pris, og tjent veldig mye på det fortsatt. Samsung har jo alltid oppdatert sitt design for sine mini(minus) - modeller, til tross for at de har blitt solgt for langt under det Apple tar for sin SE, og i langt lavere antall. (de var fortsatt ganske dårlige da, men ikke pga design).

 

Jeg synes ikke det er urimelig å stille slike krav til Apple, og kritisere dem om de ikke oppfyller. Det betyr ikke at det er et dårlig produkt, eller dårlig kjøp. Det betyr bare at Apple kunne gjort bedre, men de gjorde ikke, for å spare penger. Det er kritikkverdig, og tek kritiserer for det. Det er det gode anmeldelser av et produkt skal gjøre. Da skal ikke bare være fornøyd med det, og si "ja, alt virker ganske bra her". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, det klassiske "enhånds" argumentet.

 

Jepp. Det stemte godt før, det stemmer fortsatt like godt nå. Det er helt greit å bruke en hånd på min 6s også, men det var bedre på 5s.

 

 

Og hvem bryr seg om iPhone har hatt et design som har vært bra så lenge?

 

Mange millioner bryr seg om det og syns det er bra. Helt greit at du ikke syns det.

Lenke til kommentar

Huawei har sikkert 4 forskjellige toppmodell-design i året. De selger til priser langt under Apple. Likevel skal ikke Apple som kommer med ET nytt design hvert ANDRE år klare å få til et ekstra design?

 

Hvis det går utover kunden er det bare dårlig av Apple, andre selskaper klarer fint å lage langt flere, utrolig gode design, uten at det går utover prisen.  Skal vi forvente mindre av Apple enn andre? Skal vi si det er greit, Apple må jo tjene massevis av penger på hver iPhone? Eller det er greit fordi Huawei ikke tjener noe på mobil, så du kan ikke forvente at Apple skal tjene 0.001% mindre?

 

Apple kunne LETT redesignet SE, solgt den til samme pris, og tjent veldig mye på det fortsatt. Samsung har jo alltid oppdatert sitt design for sine mini(minus) - modeller, til tross for at de har blitt solgt for langt under det Apple tar for sin SE, og i langt lavere antall. (de var fortsatt ganske dårlige da, men ikke pga design).

 

Jeg synes ikke det er urimelig å stille slike krav til Apple, og kritisere dem om de ikke oppfyller. Det betyr ikke at det er et dårlig produkt, eller dårlig kjøp. Det betyr bare at Apple kunne gjort bedre, men de gjorde ikke, for å spare penger. Det er kritikkverdig, og tek kritiserer for det. Det er det gode anmeldelser av et produkt skal gjøre. Da skal ikke bare være fornøyd med det, og si "ja, alt virker ganske bra her".

Jeg snakker ikke om Huawei og Samsung. Jeg snakker om at Apple, med sin prispolitikk, hvis de skulle tjent like mye på SE som for eksempel iPhone 6S, måtte ha skrudd opp prisen på SE om design skulle vært ny, og skjermen større (og dermed dyrere pr. enhet). De har rett og slett satset på å gjøre SE så rimelig som mulig, uten at det går ut over deres normale fortjeneste.

 

Om Apple er overpriset eller ikke, er ikke det vi diskuterer her. Det vil Apple-eiere, og de som ikke eier Apple, aldri bli enige om da det er mange flere faktorer enn hardware, design og størrelse som må tas med i betraktningen.

Lenke til kommentar

For min egen del kunne telefonen ha sett ut som en polert dritt så lenge ytelse og kvalitet er i toppklasse, uten at telefonen må koste 8-9 lakser, men jeg skjønner jo at folk har forskjellige prioriteringer.

Det eneste jeg sier er at i en anmeldelse så må det være lov å kritisere for dette. En anmeldelse er ikke en fasit. Det er en gjennomgang av et produkt. Så gjør du opp en mening etterpå. Jeg forsvarer kun at artikkelen tar opp dette som et mulig negativt element ved produktet, men som sagt det er ingen fasit. Det er du som kjøper som sitter med den. Anmeldelsen gir deg bare mer info, og hjelper deg med å se fordeler og ulemper. Noen her mente det var feil å kritisere Apple for å være late her. Det er kun den påstanden fra tek jeg forsvarer her. Jeg sier ikke noe om mine egne meninger rundt dette.

 

 

Ah, det klassiske "enhånds" argumentet.

Jepp. Det stemte godt før, det stemmer fortsatt like godt nå. Det er helt greit å bruke en hånd på min 6s også, men det var bedre på 5s.

 

 

Og hvem bryr seg om iPhone har hatt et design som har vært bra så lenge?

Mange millioner bryr seg om det og syns det er bra. Helt greit at du ikke syns det.

 

Så det at iPhone SE har samme design som iPhone 4 gjør at den ser bedre ut i dag? Så om det hadde vært den første iPhonen som kom ut som så slik ut, hadde den ikke vært like bra, fordi det ikke hadde vært mange modeller før den som så like ut? 

 

Det er håpløst å dra inn historie. Det er det du ser i butikken i dag som teller, ikke at dette var bra i 2012. Det å ta med historie på denne måten for design er jo bare merkelig? Sikker på at vi ikke misforstår hverandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om Huawei og Samsung. Jeg snakker om at Apple, med sin prispolitikk, hvis de skulle tjent like mye på SE som for eksempel iPhone 6S, måtte ha skrudd opp prisen på SE om design skulle vært ny, og skjermen større (og dermed dyrere pr. enhet). De har rett og slett satset på å gjøre SE så rimelig som mulig, uten at det går ut over deres normale fortjeneste.

 

Om Apple er overpriset eller ikke, er ikke det vi diskuterer her. Det vil Apple-eiere, og de som ikke eier Apple, aldri bli enige om da det er mange flere faktorer enn hardware, design og størrelse som må tas med i betraktningen.

 

Apple sammenlignes med resten av bransjen. Apple er et topp selskap, og da forventes at de gjør det minst like bra som konkurrentene gjør. Det å ikke kritisere Apple, fordi de er Apple blir jo bare dumt.

 

Jeg sier ikke at Apple produkter er overpriset. Jeg sier bare at det ikke hadde blitt for dyrt for Apple å lage nytt design og selge det til den prisen. Og det gir ikke mening å ikke kritisere Apple fordi de har annen prispolitikk. Som anmelder betyr det ingenting. Det som betyr noe er: Hva gjør andre, hva gjør disse folkene. Kan andre gjøre det for mindre, så kan Apple gjøre det for mer. Enkelt og greit. Når de ikke gjør det, så burde det kritiseres.

Lenke til kommentar

Så det at iPhone SE har samme design som iPhone 4 gjør at den ser bedre ut i dag? Så om det hadde vært den første iPhonen som kom ut som så slik ut, hadde den ikke vært like bra, fordi det ikke hadde vært mange modeller før den som så like ut? 

 

Det er håpløst å dra inn historie. Det er det du ser i butikken i dag som teller, ikke at dette var bra i 2012. Det å ta med historie på denne måten for design er jo bare merkelig? Sikker på at vi ikke misforstår hverandre?

Design blir ikke nødvendigvis bra bare fordi det er nytt. Det kan like gjerne være godt fordi det har vært med oss noen år. Designet på iPhone 4/5/SE er et godt design og fungerer like godt nå som den gangen det kom.

Lenke til kommentar

Det er ikke bedre fordi det er nytt, men design på mobiltelefoner siden 2012 har uten tvil blitt bedre.

 

Det burde være mulig for deg å akseptere at alle ikke synes det er helt greit at de bruker det samme designet. Du er jo tilhenger av at folk skal kunne ha egne meninger og oppfatninger av ting, og at noen kan like det og andre ikke like det. Og helt ærlig, om du ikke ser hvordan dette kan kritiseres i det hele tatt er du blindet av Apple. 

 

Jeg sa aldri det var dårlig av Apple, jeg sa bare at det er verdt å kritisere, fordi alle synes ikke det samme. Hvis du ikke synes det er kritikkverdig skriver du i kommentarfeltet:

"Jeg liker dette"

Og så lever du livet ditt videre, og gjerne koser deg med en iPhone SE.

Ser ikke poenget med å gå rundt å påstå at SE sitt design har alltid vært bra, hvorfor er det dårlig nå? Og hvordan kan dere kritisere dette tek?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...