Gå til innhold

TEST: iPhone SE


Anbefalte innlegg

Det burde være mulig for deg å akseptere at alle ikke synes det er helt greit at de bruker det samme designet.

 

...og hvis du gidder å lese det jeg allerede har skrevet så har jeg sagt at det er helt greit. På samme måte som du bør akseptere at det er mange som syns designet er helt supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synets man drar strikken litt vel langt når man påstår at iPhone 4/4S og iPhone 5/5S har samme design. Likhetstrekk er det jo, men de verken ser eller føles identiske ut.

 

Hvorfor enkelte har et så desperat behov for å henge seg opp i det faktum at iPhone SE har samme design som iPhone 5/5S forstår jeg ikke heller. Telefonen ser ut til å selge meget bra og det er jo den (uten tvil?) beste telefonen på markedet hva gjelder kompakt størrelse med topp maskinvare per dags dato. Den gjør det veldig solid med tanke på batteriet også visstnok i forhold til størrelse og forventninger.

 

Apple står jo også i en litt særstilling hva gjelder konkurranse, det er en gigantisk mengde med iOS-brukere der ute. Mange foretrekker iOS og vil derfor sjeldent vurdere så veldig mange av konkurrentene. Men etterhvert så har nok Apple tapt noen brukere påg grunn av prisene på toppmodeller har økt, så her har Apple forsøkt å gjøre det de kan for å komme med en modell som til Apple å være er veldig aggressivt priset og må det naturligvis kuttes om det ikke skal gå hardt utover profittmarginen Apple som selskap ønsker å legge seg på.

 

Apple vet jo naturligvis også at de er sin egen største konkurrent, gjør de nye iPhone SE for attraktiv når den er såpass mye lavere priset enn iPhone 6S og 6S Plus så risikerer de jo å kanabalisere sitt eget salg. Noe de neppe har noen særlig interesse av å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Ah, det klassiske "enhånds" argumentet. Hvis du holder telefonen din riktig kan nesten alle håndtere vanlige telefoner med en hånd. Jeg kan fint håndtere 5.7" mobiler med en hånd, eller 5.5" i Apple sitt tilfelle, fysisk størrelse er jo lik. Jeg har ikke spesielt store hender. Andre folk har mindre hender, men så snakker jeg om 5.2 mobiler og, og ikke 5.7. Og ikke en Apple variant av 5.2.

 

 

 

Mulig det går an å håndtere en slik mobil med en hånd, men da satser jeg på at den ligger hvilende på håndflaten din uten et godt grep. Slik var det i min tilfelle med min 6 plus, og da måtte jeg passe på hele tiden at ingen "skumpet" borti meg. 

 

Lenke til kommentar

Synets man drar strikken litt vel langt når man påstår at iPhone 4/4S og iPhone 5/5S har samme design. Likhetstrekk er det jo, men de verken ser eller føles identiske ut.

 

Hvorfor enkelte har et så desperat behov for å henge seg opp i det faktum at iPhone SE har samme design som iPhone 5/5S forstår jeg ikke heller. Telefonen ser ut til å selge meget bra og det er jo den (uten tvil?) beste telefonen på markedet hva gjelder kompakt størrelse med topp maskinvare per dags dato. Den gjør det veldig solid med tanke på batteriet også visstnok i forhold til størrelse og forventninger.

 

Apple står jo også i en litt særstilling hva gjelder konkurranse, det er en gigantisk mengde med iOS-brukere der ute. Mange foretrekker iOS og vil derfor sjeldent vurdere så veldig mange av konkurrentene. Men etterhvert så har nok Apple tapt noen brukere påg grunn av prisene på toppmodeller har økt, så her har Apple forsøkt å gjøre det de kan for å komme med en modell som til Apple å være er veldig aggressivt priset og må det naturligvis kuttes om det ikke skal gå hardt utover profittmarginen Apple som selskap ønsker å legge seg på.

 

Apple vet jo naturligvis også at de er sin egen største konkurrent, gjør de nye iPhone SE for attraktiv når den er såpass mye lavere priset enn iPhone 6S og 6S Plus så risikerer de jo å kanabalisere sitt eget salg. Noe de neppe har noen særlig interesse av å gjøre.

Jeg har kun svart på andre som skriver om dette, så jeg vet ikke heller hvorfor folk er så opptatt av dette. Du er jo og ellers en av dem som er så opptatte av dette.  Jeg bryr meg personlig ikke, jeg mener artikkelen har rett. Det er det jeg diskuterer. Likevel, folk klarer ikke å skille mellom egne meninger og diskutere noe annet, så alle tror åpenbart at jeg mener dette, og prøver å argumentere mot meg, selv om jeg aldri har skrevet noe slikt...

 

 

Du skriver egentlig ellers her at fordi de selger bra så kan den ikke kritiseres, fordi den ikke har konkurranse kan den kritiseres. Hva er så galt med kritikk? Synes folk virkelig at SE er et perfekt produkt?

 

Og hvorfor skal en anmeldelse bry seg om profittmarginene til Apple? Det er irrelevant, og som forbruker bryr du deg heller ikke om det. Du kjøper ikke et produkt og sier: "Ja, det var en del som kunne blitt gjort bedre her, men jeg forstår selvfølgelig at det hadde kostet penger, og du må tjene mer penger per produkt en noen annen".

 

Kritikk mot Apple produkter er virkelig ille. Vi har vel 3 sider her med diskusjon om en setning kritikk mot SE i en test som tegner et veldig positivt bilde av produktet. Utrolig. Det ser du ikke andre steder. Så da kan jeg vel spørre, hvorfor bryr folk seg så mye om at tek kommer med kritikk om et Apple produkt?

 

 

Ah, det klassiske "enhånds" argumentet. Hvis du holder telefonen din riktig kan nesten alle håndtere vanlige telefoner med en hånd. Jeg kan fint håndtere 5.7" mobiler med en hånd, eller 5.5" i Apple sitt tilfelle, fysisk størrelse er jo lik. Jeg har ikke spesielt store hender. Andre folk har mindre hender, men så snakker jeg om 5.2 mobiler og, og ikke 5.7. Og ikke en Apple variant av 5.2.

 

 

 

Mulig det går an å håndtere en slik mobil med en hånd, men da satser jeg på at den ligger hvilende på håndflaten din uten et godt grep. Slik var det i min tilfelle med min 6 plus, og da måtte jeg passe på hele tiden at ingen "skumpet" borti meg. 

 

 

Jeg kan fint håndtere en 5.7 mobil, uten å ha den hvilende i håndflaten. Som jeg sa, det har veldig mye med hvordan du holder den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kritikk mot Apple produkter er virkelig ille. Vi har vel 3 sider her med diskusjon om en setning kritikk mot SE i en test som tegner et veldig positivt bilde av produktet. Utrolig. Det ser du ikke andre steder. Så da kan jeg vel spørre, hvorfor bryr folk seg så mye om at tek kommer med kritikk om et Apple produkt?

Det er ikke så mye Apple-eiere som kritiserer hva TEK skriver i anmeldelsen. Noen har en personlig mening, og ballen kunne vært lagt død der. Men det er faktisk flere som ikke eier Apple (være seg Apple-hatere, Android-fanboys eller lignende) som kritiserer de som er så "frekke" at de kan kritisere de som kritiserer Apple. Det er disse som driver hylekoret videre med full kraft.

 

Når for eksempel en Samsung-eier misliker noe negativt skrevet om Samsung, så ser jeg ser aldri Apple-eiere klikke så totalt at de må skrive flerfoldige tettpakkede sider for å argumentere for hvorfor man tar feil, som når vi synes designet fortsatt er bra, og når vi kommer med argumenter for hvorfor det er slik. Du skal slippe å kjøpe iPhone SE om du ikke vil ha en, så hvorfor berører dette deg så sterkt at du reagerer på denne måten?

 

Vi er nok bare lei av å bli sett ned på av Android-fanboys bare fordi vi har et annet produkt enn de har, og da blir man kanskje litt hårsår når vi nok en gang, i side opp og side ned, må forsvare hvorfor vi er uenige i noe negativt som er skrevet om Apple. Du kommer i det minste ikke med personlige angrep på oss, men det skjer ikke sjelden i Apple-diskusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Pluss, det er kjedelig med samme design i 6 år.

 

 

Jeg sa tek er i sin fulle rett for å kritisere noe for å være kjedelig etter 6 år. Jeg sa ikke at alle i verden synes det er kjedelig. Det å ikke kritisere 6 år gammelt design i en anmeldelse av smarttelefon derimot, ville vært en dårlig anmeldelse.

 

Selvsagt har Tek full rett til å kritisere og å skrive om latskap. Jeg bare tror ikke dette skyldes latskap, men ene og alene at Apple regner med å tjene mer penger på den måten. Og hvis Apple nå fant frem til en god design for 6 år siden, ser jeg ikke noe galt ved å fortsette å bruke den. Kanskje denne såkalte latskapen er et tegn på at mobiltelefoner begynner å bli et modent produkt.

Pål Jensen

 

Vel, selskap kan jo ikke være late egentlig. Så det som menes med lat her er jo nettopp det at de vil spare penger. Det er det tek kritiserer dem for. Det er gjerne en god beslutning for Apple, men hverken forbrukere eller anmeldere bør være på produsentens lag. Da blir du utnyttet. Som forbruker og anmelder er det jo viktig at du får verdi f or de pengene du bruker. Hvis selskaper bare gjennbruker gamle ting og selger det som nytt er jo ikke det så kult.

 

Teknologien har kommet langt siden iPhone 4. iPhone 4 hadde mye rundt skjermen osv. fordi ting kunne ikke gjøres mindre. I dag kan det gjøres veldig annerledes. Jeg vil ikke at mye av telefonen min er bare glass med hvit farge på undersiden. Jeg foretrekker at det aller meste er skjerm. Alt annet er bortkastet plass. Det er skjermstørrelse som betyr noe for telefoner. SE er gjerne 3.5", men den er helt ærlig ikke så mye mindre enn Z3C til tross for mye større skjerm her. 2,5D glass som det heter med avrunding mot kantene er noe som er nesten blitt standard nå. Generelt er designet til iPhone 4 utrolig firkantet i forhold til alt annet på markedet. Z3C er og ganske firkantet, men likevel mer avrundet.

 

Se og til Samsung sine Edge modeller. De har blitt ekstremt populære, og Samsung har bare gitt folk enda mer. I Norge selger de bedre enn flat versjon. Til tross for at forskjellen til Edge kun er design og 1000 kr ekstra. Edge er ulikt alt vi har sett av design før på mobiler. Så er mobildesign modent? Jeg synes hvertfall det er et klart nei. Hadde de trengt å gjøre store endringer på SE? Nei, men de kunne gjerne oppdatert det til å være mer på linje med nyere modeller.

 

Se på Apples MacBookAir. Designet har de beholdt så lenge, men det er ikke fordi det er bra. Det finnes så utrolig mange mye bedre design på markedet i dag. rMBP og MacBook ligger begge milevis foran for å ta et eksempel fra Apple selv. De vil bare spare penger på å ikke oppdatere. Det designet er vel og snart 6 år nå.... Så det at de bruker det lenge betyr ikke at det er bra, eller det beste, og jeg er rimelig sikker på at om de hadde prøvd, så hadde de kommet på noe bedre. Hadde ikke trengt å være mye, men en forbedring burde de gjort.

 

 

 

 

 

De kunne kommet med et faktisk nytt design.

Jeg regner med at å lage et nytt design koster penger (det er ikke bare selve designet som endres, men innmaten i telefonen må jo flyttes for å tillate det nye designet, og skjermen må designes på nytt også teknisk sett og sikkert kostet mer pr. enhet).

 

Og den kostnaden hadde gått over på kunden, noe som betyr at SE hadde kostet mer. Ettersom SE er ment å være Apple's rimeligste telefon, så skjønner jeg logikken i å beholde det gamle designet.

 

Huawei har sikkert 4 forskjellige toppmodell-design i året. De selger til priser langt under Apple. Likevel skal ikke Apple som kommer med ET nytt design hvert ANDRE år klare å få til et ekstra design?

 

Hvis det går utover kunden er det bare dårlig av Apple, andre selskaper klarer fint å lage langt flere, utrolig gode design, uten at det går utover prisen.  Skal vi forvente mindre av Apple enn andre? Skal vi si det er greit, Apple må jo tjene massevis av penger på hver iPhone? Eller det er greit fordi Huawei ikke tjener noe på mobil, så du kan ikke forvente at Apple skal tjene 0.001% mindre?

 

Apple kunne LETT redesignet SE, solgt den til samme pris, og tjent veldig mye på det fortsatt. Samsung har jo alltid oppdatert sitt design for sine mini(minus) - modeller, til tross for at de har blitt solgt for langt under det Apple tar for sin SE, og i langt lavere antall. (de var fortsatt ganske dårlige da, men ikke pga design).

 

Jeg synes ikke det er urimelig å stille slike krav til Apple, og kritisere dem om de ikke oppfyller. Det betyr ikke at det er et dårlig produkt, eller dårlig kjøp. Det betyr bare at Apple kunne gjort bedre, men de gjorde ikke, for å spare penger. Det er kritikkverdig, og tek kritiserer for det. Det er det gode anmeldelser av et produkt skal gjøre. Da skal ikke bare være fornøyd med det, og si "ja, alt virker ganske bra her". 

 

Det jeg reagerte på, var at skribenten lot til å mene at utformingen pr. definisjon var dårlig fordi Apple har brukt det i 6 år. Videre skrev jeg at Apple valgte den utforming som de antok ville gi mest profitt, ikke for å spare penger. Apple har alltid hatt en utpreget høyprisprofil, og antagelig finnes like bra smartfoner til lavere pris. Men det å kritisere skjermstørrelsen osv., er noe helt annet og mer konkret enn å skrive om «latskap» bare fordi de har beholdt en gammel utforming. For øvrig tror jeg mobilmarkedet begynner å bli moden (tross noen endringer fra årgang til årgang), men minner om en viktig lovmessighet innen informasjonsteologien:

Dataanalytikeren Per Kilde Rosenvinges doktrine: Bransjen er oppsatt på at markedet SKAL (uthevet at Rosenvinge) bevege seg videre.

Pål Jensens addendum (add-on): Datajournalistene og datapressen er en del av bransjen.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

 

Kritikk mot Apple produkter er virkelig ille. Vi har vel 3 sider her med diskusjon om en setning kritikk mot SE i en test som tegner et veldig positivt bilde av produktet. Utrolig. Det ser du ikke andre steder. Så da kan jeg vel spørre, hvorfor bryr folk seg så mye om at tek kommer med kritikk om et Apple produkt?

Det er ikke så mye Apple-eiere som kritiserer hva TEK skriver i anmeldelsen. Noen har en personlig mening, og ballen kunne vært lagt død der. Men det er faktisk flere som ikke eier Apple (være seg Apple-hatere, Android-fanboys eller lignende) som kritiserer de som er så "frekke" at de kan kritisere de som kritiserer Apple. Det er disse som driver hylekoret videre med full kraft.

 

Når for eksempel en Samsung-eier misliker noe negativt skrevet om Samsung, så ser jeg ser aldri Apple-eiere klikke så totalt at de må skrive flerfoldige tettpakkede sider for å argumentere for hvorfor man tar feil, som når vi synes designet fortsatt er bra, og når vi kommer med argumenter for hvorfor det er slik. Du skal slippe å kjøpe iPhone SE om du ikke vil ha en, så hvorfor berører dette deg så sterkt at du reagerer på denne måten?

 

Vi er nok bare lei av å bli sett ned på av Android-fanboys bare fordi vi har et annet produkt enn de har, og da blir man kanskje litt hårsår når vi nok en gang, i side opp og side ned, må forsvare hvorfor vi er uenige i noe negativt som er skrevet om Apple. Du kommer i det minste ikke med personlige angrep på oss, men det skjer ikke sjelden i Apple-diskusjoner.

 

Utrolig saklig av deg å begynne å kalle folk fanboy.

 

Det er og utrolig at du ikke fikk med deg det jeg NETTOPP skrev i innlegget rett over. Jeg forsvarer KUN dette avsnittet fra tek sin artikkel. Jeg skrev ganske så tydelig at jeg ikke hadde noen personlig mening om dette, og at det ellers var irrelevant. Det eneste jeg forsvarte var at dette. Likevel, så kommer utrolig mange folk inn i denne tråden og blir åpenbart fornærmet over at jeg sier at designet er dårlig. Gjett hva? Jeg har aldri sagt det.

 

Så vær så snill, les hva andre skriver, og kutt ut slike useriøse innlegg der du kaller andre fanboy, og kommer med masse personlige beskyldninger og generaliseringer. Det du skriver er faktisk mot forumreglene, håper du respekterer og følger disse i fremtiden.

 

Det sier vel og litt når det er du som leser "Apple" og "dårlig design" og med en gang fatter slutninger og kommer med beskyldninger om fanboy og bringer inn hat? Dette er et bilde du har skapt, det er ikke det jeg har skrevet. Hvis du ser hva folk skriver litt mer nøytralt og leser hva de faktisk skriver, kanskje du ville hatt en litt annen oppfatning av hva folk skriver på forum?

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte på, var at skribenten lot til å mene at utformingen pr. definisjon var dårlig fordi Apple har brukt det i 6 år. Videre skrev jeg at Apple valgte den utforming som de antok ville gi mest profitt, ikke for å spare penger. Apple har alltid hatt en utpreget høyprisprofil, og antagelig finnes like bra smartfoner til lavere pris. Men det å kritisere skjermstørrelsen osv., er noe helt annet og mer konkret enn å skrive om «latskap» bare fordi de har beholdt en gammel utforming. For øvrig tror jeg mobilmarkedet begynner å bli moden (tross noen endringer fra årgang til årgang), men minner om en viktig lovmessighet innen informasjonsteologien:

Dataanalytikeren Per Kilde Rosenvinges doktrine: Bransjen er oppsatt på at markedet SKAL (uthevet at Rosenvinge) bevege seg videre.

Pål Jensens addendum (add-on): Datajournalistene og datapressen er en del av bransjen.

Pål Jensen

 

Skribenten har aldri skrevet at utformingen var dårlig. Skribenten har ikke skrevet noe om utformingen, det er jo ingenting å skrive egentlig, siden det ikke er nytt. Vel, de nevner at metallkanten på siden har fått matt overflatebehandling som et positivt trekk.

 

Skjermstørrelse var kun et eksempel jeg trakk frem for å vise til forbedringer Apple kunne ha gjort. Se tidligere i tråden, jeg er langt ifra den eneste. Dette er noe folk har kritisert alle Apple modeller for veldig lenge, da de gjør det dårligere enn konkurrentene. Noe som er helt naturlig.

 

Mest profitt eller spare penger, i dette tilfellet er det vel egentlig det samme? 

 

Teknologien står ikke stille. Se på SE sin skjerm f.eks. Samme som i 5S, men den i 6S er klart bedre. Nå er det slik at skjermen i 6S er ganske nærme grensene for hva LCD kan klare. Eller, når de putter inn neste gen LG LCD skjerm som sikkert kommer i iPhone 7, så er de det. Men sammenlign SE sin skjerm mot Galaxy S7 sin OLED skjerm. Det er stor forskjell her, på kun få år. Selv om Apple holder utformingen ganske standard, finnes det mye forskjellig blant konkurrenter. Jeg kan være enig at de er ganske modne med tanke på hvilke oppgaver de utfører, og på hvilken måte. Det går helt fint å kjøpe en mobil til 3000 kr som fungerer supert, der du før i tiden måtte ha toppmodell, ellers fikk du noe som fungerte greit nok. Det betyr ikke at det ikke kommer mye nytt. Eksempelvis har alle skjermer god touch, de er ganske kraftige, gode innsynsvinkler, farger og kontrast osv. Så du får gjort det du trenger å gjøre på den. Likevel, legger du den ved siden av en OLED så vil du se en enorm forskjell.

Lenke til kommentar

 

Det burde være mulig for deg å akseptere at alle ikke synes det er helt greit at de bruker det samme designet.

...og hvis du gidder å lese det jeg allerede har skrevet så har jeg sagt at det er helt greit. På samme måte som du bør akseptere at det er mange som syns designet er helt supert.

 

Da forstår jeg ikke hvorfor du svarer meg i det hele tatt. Jeg argumenterer jo nettopp for at det er forskjellige syn på saken. Hvis du er enig i det, hvorfor argumenterer du mot meg da?

Lenke til kommentar

 

 

Det burde være mulig for deg å akseptere at alle ikke synes det er helt greit at de bruker det samme designet.

 

...og hvis du gidder å lese det jeg allerede har skrevet så har jeg sagt at det er helt greit. På samme måte som du bør akseptere at det er mange som syns designet er helt supert.

Da forstår jeg ikke hvorfor du svarer meg i det hele tatt. Jeg argumenterer jo nettopp for at det er forskjellige syn på saken. Hvis du er enig i det, hvorfor argumenterer du mot meg da?

Helt supert. Da er vi enige om at folk har forskjellig syn på saker og stort sett handler i henhold til eget behov og egne ønsker. Det er jo en fin ting å være enige om...:)

Lenke til kommentar

Utrolig saklig av deg å begynne å kalle folk fanboy.

Like saklig som når Samsung-eiere kaller Apple-eiere for fanboys (nei, mener ikke nødvendigvis deg).

 

...blir åpenbart fornærmet over at jeg sier at designet er dårlig. Gjett hva? Jeg har aldri sagt det.

Når du kaller designet for "en stor klump med en liten skjerm i midten" så er det nettopp det du sier. På en mobil er skjermen en stor del av designet. Og du sier i samme innlegg at det er kjedelig med samme design i seks år. Ja, det er muligens riktig om man alltid må "flashe" at man har det nyeste, men det er indirekte å si at designet er kjedelig.

 

Så vær så snill, les hva andre skriver, og kutt ut slike useriøse innlegg der du kaller andre fanboy, og kommer med masse personlige beskyldninger og generaliseringer. Det du skriver er faktisk mot forumreglene, håper du respekterer og følger disse i fremtiden.

Vi iPhone-eiere som frekventerer forumet må tåle fryktelig mye drittslenging, men pleier å overse det... i hvert fall til en viss grad. Det blir heller aldri slått ned på av moderatorene.

 

Jeg gidder derfor ikke overse det lenger, og når jeg så vidt kommer med litt kritikk mot de i forumet som har Samsung, så får jeg så øra flagrer med en gang. At du ikke har kalt andre for fanboys og slengt dritt, er irrelevant. Det har ikke jeg gjort før heller. Og jeg snakker ikke nødvendigvis direkte til deg, så det er ingen grunn til å være så hårsår.

 

Det sier vel og litt når det er du som leser "Apple" og "dårlig design" og med en gang fatter slutninger og kommer med beskyldninger om fanboy og bringer inn hat? Dette er et bilde du har skapt, det er ikke det jeg har skrevet. Hvis du ser hva folk skriver litt mer nøytralt og leser hva de faktisk skriver, kanskje du ville hatt en litt annen oppfatning av hva folk skriver på forum?

Du kaller likevel iPhone for en stor klump med en liten skjerm i midten, og skriver side opp og side ned med hvorfor designet ikke er bra, og at skjermen er for liten, og det er det jeg undrer meg over... hvorfor gidder dere? iPhone selger bra av flere grunner. En av de er design, en annen er at telefonen faktisk fungerer jævlig bra.

 

Og jo, det ER mye hat mot iPhone-eiere på forumet. Hvorfor må gudene forstå. Jeg ser ikke det hatet den andre veien, så man kan jo undre seg over hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt svart, Molekylet. For bare å ha sagt det, vi er flere som begynner å bli mektig lei den ustanselige strømmen av uforståelig hat og usaklig kritikk mot oss som kjøper, og liker, produkter og tjenester fra Apple.

 

Jeg forstår nok heller ikke hvorfor alle de som ikke handler med Apple er så voldsomt opptatt av Apple og deres produkter. Det fremstår nesten litt desperat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner fortsatt ikke meningen med avsnittet. De hadde jo vært like "late" hvis de bare hadde forminsket iPhone 6-designet, hadde de ikke? Men telefonen er jo ment å erstatte 5S, og 5S-designet er sannsynligvis bedre tilpasset små telefoner.

Hvor er latskapen?

 

 

De kunne kommet med et faktisk nytt design. 5S designet er ikke tilpasset små telefoner. Poenget med små telefoner er jo nettopp at de skal ta lite plass. iPhone er en stor klump med en liten skjerm i midten. Ikke veldig god utnyttelse av den plassen som er tilgjengelig akkurat.

 

Pluss, det er kjedelig med samme design i 6 år. Og er liksom Apple sitt iPhone 5S det best tenkelige designet i verden? 

 

Å påstå at 5S er en stor klump blir bare for dumt. Når du er villig til å si noe så tåpelig så har du ikke spesielt høy troverdighet.

 

Å snakke om latskap blir tåpelig når man vet hvor mye arbeid Apple legger ned i den minste detalj. De har ikke bare slengt sammen iPhone 6 SE. Det ligger bevisste valg bak.

Lenke til kommentar

 

Utrolig saklig av deg å begynne å kalle folk fanboy.

Like saklig som når Samsung-eiere kaller Apple-eiere for fanboys (nei, mener ikke nødvendigvis deg).

 

...blir åpenbart fornærmet over at jeg sier at designet er dårlig. Gjett hva? Jeg har aldri sagt det.

Når du kaller designet for "en stor klump med en liten skjerm i midten" så er det nettopp det du sier. På en mobil er skjermen en stor del av designet. Og du sier i samme innlegg at det er kjedelig med samme design i seks år. Ja, det er muligens riktig om man alltid må "flashe" at man har det nyeste, men det er indirekte å si at designet er kjedelig.

 

Så vær så snill, les hva andre skriver, og kutt ut slike useriøse innlegg der du kaller andre fanboy, og kommer med masse personlige beskyldninger og generaliseringer. Det du skriver er faktisk mot forumreglene, håper du respekterer og følger disse i fremtiden.

Vi iPhone-eiere som frekventerer forumet må tåle fryktelig mye drittslenging, men pleier å overse det... i hvert fall til en viss grad. Det blir heller aldri slått ned på av moderatorene.

 

Jeg gidder derfor ikke overse det lenger, og når jeg så vidt kommer med litt kritikk mot de i forumet som har Samsung, så får jeg så øra flagrer med en gang. At du ikke har kalt andre for fanboys og slengt dritt, er irrelevant. Det har ikke jeg gjort før heller. Og jeg snakker ikke nødvendigvis direkte til deg, så det er ingen grunn til å være så hårsår.

 

Det sier vel og litt når det er du som leser "Apple" og "dårlig design" og med en gang fatter slutninger og kommer med beskyldninger om fanboy og bringer inn hat? Dette er et bilde du har skapt, det er ikke det jeg har skrevet. Hvis du ser hva folk skriver litt mer nøytralt og leser hva de faktisk skriver, kanskje du ville hatt en litt annen oppfatning av hva folk skriver på forum?

Du kaller likevel iPhone for en stor klump med en liten skjerm i midten, og skriver side opp og side ned med hvorfor designet ikke er bra, og at skjermen er for liten, og det er det jeg undrer meg over... hvorfor gidder dere? iPhone selger bra av flere grunner. En av de er design, en annen er at telefonen faktisk fungerer jævlig bra.

 

Og jo, det ER mye hat mot iPhone-eiere på forumet. Hvorfor må gudene forstå. Jeg ser ikke det hatet den andre veien, så man kan jo undre seg over hvorfor.

 

Vel, hvis vi er enige om at ingen av oss er fanboy, og ingen av oss slenger dritt, så hvorfor ta det opp i det hele tatt. JEg er klar over at det er et problem, men det er en annen diskusjon. Det er ikke det vi diskuterer nå. Jeg diskuterer ikke selve produktet engang! Jeg forsvarer det artikkelforfatter skriver i sin anmeldelse. Så hvis noen "kaster dritt" i denne sammenheng så må det være artikkelforfatter.

 

Jeg ser heller ikke poenget med hele "offer" vinklingen din. Jeg trodde folk var enige om at å diskutere hvem som var vært av X type fanboys var en ganske teit diskusjon. Det er faktisk ikke slik at det er masse anti-Apple folk og Apple brukere hele tiden blir slengt dritt etter. Det går begge veier. Til info så har moderatorene her på forumet faktisk ryddet opp i Apple tråder der pro-Apple brukere kastet seg over andre som kritiserte Apple for diverse. Så den offer-vinklingen der fungerer ikke helt. Hvis du synes dette er et stort problem, og du vil at noe skal skje med det, så send melding til moderatorene. Hvis du har mange eksempler på ting osv. så er det ganske sannsynlig at de gjør noe. Eller opprett en egen tråd der du diskuterer det. De eneste du oppnår med å diskutere det her er å gå off-topic å bare gjøre holdningen på forumet enda mer for eller mot Apple, for eller mot Samsung. Personlig så oppfatter jeg meg ikke som noen som helsts merke bruker, så jeg kan umulig bli fornærmet når noen skriver noe negativt om hverken Samsung, Apple eller andre merker. Du ser muligens at når du skriver innlegg som dette, så bare forsterker det konflikten og bildet av "vi" og "dem" ?. HAr du ellers eksempler på et sted der "du fikk som ørene flagret" ?

 

Og du ber meg om å ikke være så hårsår? Du skriver et svar DIREKTE til meg, mens vi diskuterer. Så begynner du plutselig å skrive om at du er et offer for Apple-hatere, hvordan du har fått nok nå. Da har du altså nettopp fått nok, og det betyr jo enten at du fikk nok etter å lese det jeg skrev, eller du leste noe et helt annet sted og skrev her. Hvordan skal jeg vite at du plutselig ikke snakker om meg? Hvis du ikke mener meg, så skriv(som du gjorde nå) at du ikke mener meg. Det er ingen måte for meg å vite at du endrer hvem du skriver til midt i en diskusjon. Det er ikke å være hårsår, jeg bare tolker hvem det er ment til på en logisk måte.

 

Finnes og mange brukere som har skjevt perspektiv. Jeg kritiserer mange produkter, fra mange selskaper. Apple-tråder derimot er et sted hvor kritikken blir tolket som at jeg er svært anti-Apple. Samme gjelder eksempelvis saker om AMD. I Sony saker derimot så er det langt mindre. Problemet er jo at folk gjør akkurat det du gjør nå. Du putter dem i kategorier. "Vi iPhone eiere". Det vil si at du har en spesiell tilknytning til den mobilen du har. Det blir liksom vi som har iPhone, mot de som ikke liker iPhone. Det er galt. Det er problemet. Jeg er en person som har en telefon. Jeg diskuterer telefoner. Jeg er ikke i kategori med noen, jeg har ikke en kategori med folk som er mot meg. Jeg diskuterer kun et produkt, enkelt og greit. Det har seg slik at dette tilfeldigvis er laget av Apple. Det betyr ikke at jeg hater Apple og er motstander av alt de står for og ønsker alle som har en iPhone vondt.

 

 

Jeg skrev "en klump med en liten skjerm i midten" som en overdrivelse for å forsterke poenget mitt. Det er et litterært virkemiddel, det er ikke meningen at det skal tolkes ordrett, fordi det mener jeg ikke. Jeg har skrevet mye om hvorfor designet kan anses for dårlig, og hvorfor der kan kritiseres. Jeg har og skrevet at dette er et supert produkt for de som er i den åpenbare målgruppen for dette produktet. Jeg har skrevet om det fra to forskjellige perspektiver. Så hvis du faktisk hadde lest, så hadde du fått med deg den delen der jeg sa at dette virket som et perfekt produkt for mange. Men du gjør ikke det. Det gjør ingen andre heller. Folk er ikke interessert i det. De tar den ene delen av innlegget mitt som er kritikk, tar den ut av kontekst, altså forsvar av det artikkelen skriver og så begynner å skrive om at jeg bare kritiserer Apple og sier designet er dårlig osv. Og så begynner folk her å skrive om hvor mye andre hater på Apple hele tiden. Det er det du kaller oppkonstruert hat. En offerfremstilling som er kunstig skapt. Så vet du hva? Du klager du får som ørene flagrer i en Samsung tråd, vel, du er en del av dem som tar det jeg skriver, kutter en del og tar det ut av kontekst og blir sterkt uenig i det jeg skriver. Jeg har her i denne tråden fått svar fra utrolig mange brukere som skriver akkurat det samme, og de færreste har faktisk lest alt jeg har skrevet her. De bare tar det siste og leser ut av kontekst. Det har du og åpenbart gjort.

 

Du sier det er mye hat mot Apple, men ser ikke hat den andre veien? Kanskje du bør tenke over hva du skriver. Kanskje du bør tenke over hele ideen mot Apple vs Resten, eller Apple vs Samsung. Hvorfor er det en konkurranse her, hvorfor er det kategorier? Hvorfor skal det være hat? Folk som virkelig ikke driver med slik og bare diskuterer produkter som de er snakker ikke om kategorier. De snakker ikke om hat. De er ikke offere.

Lenke til kommentar

...

Jeg skrev "en klump med en liten skjerm i midten" som en overdrivelse for å forsterke poenget mitt. Det er et litterært virkemiddel, det er ikke meningen at det skal tolkes ordrett, fordi det mener jeg ikke.

.

Da er det mye bedre at du faktisk skriver det du mener, hvis ikke er rom for misforståelser svært stort når kommunikasjon kun skjer skriftlig og at dermed rundt 80% av totaliteten knyttet til kommunikasjon forsvinner.

 

Det er nemlig ikke mulig for noen å vite hva du mener, eller ikke mener, når du skriver det du skriver. Man kan bare lese det du skriver, ikke vite hva du tenker.

 

Med den måten du skriver blir det dermed unødvendig provoserende, og jeg har en mistanke om at det kanskje er en intensjon bak det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner fortsatt ikke meningen med avsnittet. De hadde jo vært like "late" hvis de bare hadde forminsket iPhone 6-designet, hadde de ikke? Men telefonen er jo ment å erstatte 5S, og 5S-designet er sannsynligvis bedre tilpasset små telefoner.

Hvor er latskapen?

 

 

De kunne kommet med et faktisk nytt design. 5S designet er ikke tilpasset små telefoner. Poenget med små telefoner er jo nettopp at de skal ta lite plass. iPhone er en stor klump med en liten skjerm i midten. Ikke veldig god utnyttelse av den plassen som er tilgjengelig akkurat.

 

Pluss, det er kjedelig med samme design i 6 år. Og er liksom Apple sitt iPhone 5S det best tenkelige designet i verden? 

 

Å påstå at 5S er en stor klump blir bare for dumt. Når du er villig til å si noe så tåpelig så har du ikke spesielt høy troverdighet.

 

Å snakke om latskap blir tåpelig når man vet hvor mye arbeid Apple legger ned i den minste detalj. De har ikke bare slengt sammen iPhone 6 SE. Det ligger bevisste valg bak.

 

Og dette er et perfekt eksempel på det jeg akkurat skrev. Se på tidspunktene, jeg skrev mitt originale før dette kom.

 

Sier jeg skriver noe tåpelig og at jeg ikke har høy troverdighet.

 

Det jeg gjorde var å bruke et litterært virkemiddel. Det er en helt åpenbar overdrivelse. Det er ikke et eneste univers noen ville beskrevet iPhone som en klump. Denne setningen er jo og nå helt tatt ut av kontekst. Igjen, dette er bare å skape en negativitet som aldri var der i utgangspunktet. Som jeg skrev om rett over her.

 

Enda et perfekt eksempel her. Det er aldri jeg som snakket om latskap. Det er artikkelen som nevner det. Altså har du ikke lest artikkelen, ELLER det jeg skriver. Ganske utrolig. Jeg har og ved to anledninger sagt at ordvalget i artikkelen var dårlig, da et selskap ikke kan være lat. Enda noe som ikke er lest.

 

Så kommer innlegg av denne typen. Konstruert på en oppfattelse av det jeg skriver, som ikke er det jeg faktisk skriver. Og etter dette klager folk på at andre hater på Apple produkter?

 

Ellers er "Apple bruker mye tid på det" et subjektivt argument. Du har ingen kilder eller grunnlag for å si at Apple bruker mye tid på det kontra andre. Det er og irrelevant. Jeg kan bruke 1 time på å skrelle 10 poteter. Du kan bruke 5 min. Det at jeg brukte 1 time, betyr ikke at resultatet er bedre. Det kan godt være jeg var på mobilen i 57 av de minuttene. Resultatet er det eneste som er målbart. Huawei får universelt skryt av byggekvalitet og bra design, og kommer med flere modeller årlig, med forskjellig design. Huawei er en konkurrent Apple sammenlignes med, og sammenlignet med dem, så kommer Apple med langt færre design, og sparer inn på det. Selvfølgelig har tek god grunn til å kritisere det. Hvis noen er dårligere enn konkurrenten er det det mest naturlig av alt å skrive i en anmeldelse. Enkelt og greit. Jeg bryr meg ikke om det er Apple, Sony, Samsung eller hva som står på mobilen. Eller hvor mye tid og kjærlighet selskapet har brukt. Det er resultatet som teller. Du kan subjektivt føle at det er brukt mer tid og kjærlighet i iPhone, det er greit. Det er en individuell følelse, ikke noe som passer i et review.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt iPhone SE siden 5. april, og liker telefonen veldig godt. I og med at jeg i sin tid har hatt iPhone 5 og 5s tok det ikke lang tid å venne seg til størrelsen igjen. 

Denne uka fikk jeg meg Apple Watch Sport, som ikke uventet fungerer flott sammen med SE'en.

Ja, det er fin kombo med iPhone og Watch. Grattis.

Lenke til kommentar

 

Jeg har nå hatt iPhone SE siden 5. april, og liker telefonen veldig godt. I og med at jeg i sin tid har hatt iPhone 5 og 5s tok det ikke lang tid å venne seg til størrelsen igjen. 

Denne uka fikk jeg meg Apple Watch Sport, som ikke uventet fungerer flott sammen med SE'en.

Ja, det er fin kombo med iPhone og Watch. Grattis.

 

 

:) :) :) 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...