Gå til innhold

TEST: iPhone SE


Anbefalte innlegg

Kanskje Apple går bort fra tall i typebetgnelsene og over til bokstaver?

Jeg tipper egentlig dette bare er for å skille den fra 6-ermodellene. De ønsker ikke at den skal stjele for mye av dyrere modeller og da vil de fremstille den som en "eldre" eller "dårligere" modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kanskje Apple går bort fra tall i typebetgnelsene og over til bokstaver?

Jeg tipper egentlig dette bare er for å skille den fra 6-ermodellene. De ønsker ikke at den skal stjele for mye av dyrere modeller og da vil de fremstille den som en "eldre" eller "dårligere" modell.

 

 

Den er vel hverken femmer eller sekser, og i alle fall ikke syver. 

 

Femmer vil virke for gammelt. Sekser er den ikke av utseende. Så da landet Apple på det ikke ukjente begrepet Special Edition; SE.

 

Uten at det egentlig har noe å si...

Lenke til kommentar

Til 6000 er det jo like greit å kjøpe Iphone 6. Skjønner egentlig ikke poenget med denne lanseringen egentlig. Synes Iphone 3gs hadde mye tøffere utseende enn iphone 4 hadde.

 

Nå er jo poenget med denne at den har 4" skjerm da, mens iPhone 6 har 4,7". Jeg lot være å oppgradere min 5C til 6 pga. at den var for stor for meg, men SE har jeg kjøpt. Ellers er jeg enig i at designet ikke er det beste, synes 5C var bedre der. Men det syns uansett ikke når jeg får på deksel. Da blir den også rundere i kantene og mer behagelig å holde (slik som 3GS var, glimrende telefon jeg hadde i over 4,5 år).

Lenke til kommentar

Hatt iphone 5 siden 2012. Kjøper jeg iphone nå, så har jeg jo tenkt og beholde den i 2-3år. Lik mobil i 6-7år. Det blir for kjedelig. Tror jeg ventr litt til.

Spille kan jeg gjøre på ipad'n. Ser ikke helt vitsen med 6s innmat og så liten skjerm.innbyr jo ikke til 3d spilling.men den er jo ikke så mye dyrere enn 5s. Så greit nok.

Hver sin smak. Jeg har iPad Air 2 men spiller utelukkende på mobilen. Spill er noe jeg holder på med når jeg f.eks står og venter på toget, eller annen dødtid. Står ikke på plattformen med en iPad og spiller Candy Crush ;) Merker stor forskjell på oppstartstiden på CC fra min gamle 5C. Kameraet er også i en helt annen divisjon.

 

Lik størrelse er genialt i min bok, da passer alt av tilbehør fra 5S.

Lenke til kommentar

«Apple kaller designen «klassisk», men vi kaller det latskap.», skriver dere. Jeg er ingen stor Apple-fan, men hvis de har funnet frem til en god design, er det vel ikke noe galt i å fortsette med det?

Pål Jensen

Alt du ser på av arkitektur, klær osv osv. kan du tidsbestemme. Hvorfor? Det ser slik ut i en periode, og så endrer det seg og ser annerledes ut i en annen periode. Hvor lenge diverse design lever varier, og varier baser på bransje.

 

Det tek skriver er at Apple nå strekker strikken for langt. iPhone har ikke et funksjonelt design, den har et design som skal se bra ut, og mote er definitivt involvert. Akkurat som med andre toppmodeller, så folk som var klar med sablene for å korsfeste meg for anti-Apple kan vennligst legge dem tilbake.

 

Da fungerer det ikke å ha det samme om og om igjen, i så mange år. Er designet bra? Jo, det er det, men er det eksepsjonelt bra? Nei, på ingen måte. Bare se på screen-to-body ratio. Det er noe Apple helt klart kunne gjort bedre, en forbedring i designets om kunne blitt gjort. Design teller og mye. Se på Samsung sine Edge-modeller. Det er jo pga design de selger. Og hvertfall i Norge så selger de bedre enn den vanlige utgaven. Til tross for høyere prislapp. Folk er villig til å betale for et unikt og kult design, som Edge modellene har. Selv om designet i S7 er ganske likt som S6, er det likevel raffinert i S7 og anmeldere skriver om en mobil som er bedre å holde og bruke, pga mindre forbedringer i design. Det er jo åpenbart folk her som liker det. Folk som har en eller annen form for iPhone 5, og egentlig vil ha mye det samme, bare en ny versjon. Det må jo likevel være lov for tek å kritisere dette. Hvis telefonen er laget for å selge til folk som har en form for iPhone 5, eller hadde tenkt å kjøpe en 5S, hva med resten?

 

Dette er Galaxy og iPhone i 2010, sammenlignet med nyeste Galaxy og iPhone:

 

11302013104106AM_635_samsung-galaxy-s-du

201209061546101607.jpg

1BBD8593000005DC-0-image-a-1_14583289350

samsung-kills-galaxy-s7-edge-plus-follow

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvis telefonen er laget for å selge til folk som har en form for iPhone 5, eller hadde tenkt å kjøpe en 5S, hva med resten?

 

iPhone 6S (Plus).

 

Hvis du har rett og Apple tar feil, vil de ikke få solgt iPhone SE. Vi får se.

 

For det første var det bare en spekulasjon basert på design alene, ikke telefonen i seg selv.

 

Likevel, si at jeg har rett, og det er bare den gruppen som kommer til å kjøpe. Da vil de fortsatt selge mye. Se på hvor mye 5S selger i dag, det er ganske mye. Hvis SE selger like mye, så vil den selge mye. Enkelt og greit.

 

 

Det jeg tenkte på med andre folk er de som vil ha en minatyrtelefon som er bra, men ikke ser ut som om du sitter på en gammel iPhone. Eller ser akkurat likt ut som det du kjøpte for 6 år siden. Det må absolutt være lov å forvente at en forbedring er litt større enn raskere loading times for apps liksom. Tek er i sin fulle rett for å kritisere produktet for dette. Latskap er også et lovlig ord å bruke her. Det vil jo være alt etter perspektiv selvfølgelig. Noen vil si det er genialt og smart av Apple å beholde det likt, og det er akkurat det de vil ha. Andre vil si at det er latskap av Apple å selge nesten akkurat det samme. Apple selv kommer aldri til å komme med noe innspill her, så det er ikke feil å komme med noen av perspektivene her. Det kan tom. være en blanding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis SE selger MER enn 5S, vil det gi en indikasjon på hva folk legger mest vekt på. Ytelse/størrelse/pris, eller design.

 

Ja, det finnes mange perspektiver. Apple har solgt en 2,5 år gammel telefon med et 3,5 år gammelt design helt til nå, og det er neppe fordi folk ikke vil ha det. Nå lanserer de en 6 måneder gammel telefon med det samme 3,5 år gamle designet. Et nytt design hadde kostet penger, og gjort telefonen dyrere. Det gamle tilbehøret hadde heller ikke passet lenger. Design er subjektivt, så å vektlegge det i en (forhåpentligvis) objektiv test synes jeg blir feil.

 

Jeg vil gå så langt som å kalle iPhone SE en vinn/vinn situasjon for Apple og kundene. Og nei, jeg har aldri eid en iPhone.

Lenke til kommentar

Det er umulig å ta salgstallene, som kommer av mange faktorer og hente ut et bevis for noe så spesifikt. Det er mye mer komplekst enn det, du kan umulig si at salgstall over 5S betyr enten det ene eller det andre av alternativene du listet opp.

 

Du kan fint selge en telefon uten at designet er noe folk vil ha. Det er jo ikke dårlig design, bare ganske kjedelig nå. 2,5 år gammel? Hvis du ser på bildene over, og ser på internet så kom beviselig iPhone 4 i 2010. Vi er i 2016. Det er nå 6 år siden. 6 år. Samme design.

 

Apple har kommet med 2 design på 6 år. De tjener utrolig mye penger per iPhone. Se på produsenter som Huawei, se på design og konstruksjon på telefoner som 5X som er på forsiden av tek nå. Utrolig bra design, veldig bra kvalitet, veldig raffinert osv. Det til 3000 kr. Hvis Apple må skylde på "det koster penger" så er de et dårlig selskap, som ikke klarer det andre klarer. Det finnes ikke unnskyldninger så lenge andre gjør det bedre. Huawei kommer ellers med flere slike design ÅRLIG, og er best på screen-to-body ratio av alle produsenter blant annet.

 

At tilbehør passer teller for noen, men ikke andre. Igjen, det fortsetter i rekken med argumenter om at dette er en telefon for folk som har hatt en liten iPhone før. De har allerede tilbehør de vil fortsette å bruke....

 

Design er subjektivt, og det er tester og. Tester er ikke objektive, enkelt og greit. Hvis tester gir inntrykk av det for produkter som dette, er de dårlige. Hvis de selv mener det, er det noe de ikke er åpne om. Tester som dette ER subjektive. Dessuten er det noe objektivt med iPhones design. Screen-to-body ratio er et objektivt tall. Design fra 2010 i 2016 er et objektivt tall. Begge klare negative sider uansett når det kommer til design.

 

Jeg synes ikke du trenger å si at du går langt i å si at SE er vinn/vinn, og du trenger ikke å påpeke at du ikke har eid iPhone. Jeg er helt enig med deg der. SE selges vel for litt mer enn 5S. Koster litt mer å lage og, men Apple tjener nok litt mer på det. Det er i tillegg nylansering, som koster veldig lite penger i utvikling. Mye ekstra salg, for lite ekstra utviklingskostnader. Samtidig får kundene en 5S som er helt ny, og fortsatt ikke koster så mye.

 

Det jeg stiller spørsmål med er de som ikke er i gruppen tidligere/nåværende Apple kunder, spesielt de med mindre iPhone. Der har tek veldig rett i å kritisere designet. Dette kunne vært en skikkelig god miniatyrtelefon generelt. For alle slags folk som bare vil ha en liten kompakt telefon. iPhone derimot stiller med en telefon som er grei størrelse, men når jeg lette etter bilder så trodde jeg først jeg så en billig kopi! Skjermen er bare en liten del plassert i midten. Kantene er ekstreme. Mange vet ikke om SE heller, og vil bare tro at du sitter på en gammel mobil, ikke alle som vil det når de har kjøpt nyeste toppmodell fra et av verdens topp mobilmerker. Så jeg føler liksom det er en erstatning for 5S, ikke en ny og liten telefon. Altså oppsummert er denne perfekt for noen, men for de andre som ikke er i den gruppen, så er det ganske skuffende. Jeg kan ikke se at noen kan mene noe annet. Tek kommer altså her med en test der de ikke bare skriver for denne gruppen, men også andre grupper. For dem er dette et reelt skuffende punkt, og antagelsene om latskap ol. kommer raskt frem da. Selvfølgelig, om du bare ser det fra et perspektiv er det vanskelig å forstå at tek skriver dette, men hvis du ser fra et annet perspektiv er kritikken både åpenbar og rettferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Hatt iphone 5 siden 2012. Kjøper jeg iphone nå, så har jeg jo tenkt og beholde den i 2-3år. Lik mobil i 6-7år. Det blir for kjedelig. Tror jeg ventr litt til.

Spille kan jeg gjøre på ipad'n. Ser ikke helt vitsen med 6s innmat og så liten skjerm.innbyr jo ikke til 3d spilling.men den er jo ikke så mye dyrere enn 5s. Så greit nok.

 

Hver sin smak. Jeg har iPad Air 2 men spiller utelukkende på mobilen. Spill er noe jeg holder på med når jeg f.eks står og venter på toget, eller annen dødtid. Står ikke på plattformen med en iPad og spiller Candy Crush ;) Merker stor forskjell på oppstartstiden på CC fra min gamle 5C. Kameraet er også i en helt annen divisjon.

Lik størrelse er genialt i min bok, da passer alt av tilbehør fra 5S.

Spiller aldrig på mobilen. Bruker den kun til samtaler,sms,fb,messenger, safari..

Har hatt min 5' siden nov 12. Aldrig hatt bedre mobil. At den nå blir oppgradert for 2gang er jo en god ting. 5s er jo dobbet så rask. Så burde vel kjøpt en slik før de forsvinner fra butikkene, om jeg får den råbillig. Om ikke så kan jeg jo evt gå for en SE.

Til alt som krever mer bruker jeg air2

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Meget godt fornøyd med min rose gold 64 GB iPhone SE, tok jeg i dag i bruk min nye iPad Pro 9.7 tommer rose gold 128 GB sammen med Apple Pencil.

 

Jeg har nesten ikke ord. Det er bare så konge!!!!

 

Ikke rart Apple fronter rose gold i markedsføringen. Det er en utrolig stilig farge. På iPhone SE og iPad Pro 9.7 er det mer gull og mindre rosa, enn på iPhonene som ble lansert i 2015.

 

Alle produktene er kjøpt i Apple Store, Chicago, USA den dagen de kom i salg. Gøy å ha dem såpass tidlig, og få en skikkelig Apple-følelse. For det fikk jeg virkelig :) :)

Lenke til kommentar

Mange vet ikke om SE heller, og vil bare tro at du sitter på en gammel mobil, ikke alle som vil det når de har kjøpt nyeste toppmodell fra et av verdens topp mobilmerker. Så jeg føler liksom det er en erstatning for 5S, ikke en ny og liten telefon.

 

SE er helt klart ikke mobilen for hipstere som må bli sett med den siste mobilen. Det sier seg selv. En toppmodell er det ikke, og det vil det aldri være. Den er en erstatning for 5S, OG en ny og liten telefon. Den ser bare ikke ny ut. Teit synes du, kult synes jeg.

Lenke til kommentar

 

Mange vet ikke om SE heller, og vil bare tro at du sitter på en gammel mobil, ikke alle som vil det når de har kjøpt nyeste toppmodell fra et av verdens topp mobilmerker. Så jeg føler liksom det er en erstatning for 5S, ikke en ny og liten telefon.

 

SE er helt klart ikke mobilen for hipstere som må bli sett med den siste mobilen. Det sier seg selv. En toppmodell er det ikke, og det vil det aldri være. Den er en erstatning for 5S, OG en ny og liten telefon. Den ser bare ikke ny ut. Teit synes du, kult synes jeg.

 

Sa aldri det var teit. Jeg sa at det var forskjellige kategorier. Testen kan ikke bare se det fra et perspektiv. Det er det jeg og skriver, fra et perspektiv er det veldig bra, med et annet er det mye å kritisere.  Jeg har aldri sagt hva jeg selv synes om det :)

 

For meg er det jo uansett irrelevant, jeg liker ikke så små mobiler uansett. Jeg bare forklarer/argumenterer for hvorfor det som blir skrevet i artikkelen er riktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mini-skjermen gjør comeback i form av Apples ny-gamle iPhone SE.

 

TEST: iPhone SE

Jeg har sagt det flere ganger før og jeg forstår at dere ikke vil gå i tekniske detaljer, likevel så bør dere hvertfall sette dere litt inn i det slik at det blir korrekt og presist.

 

"Ettersom skjermen til iPhone SE har lavere oppløsning enn iPhone 6S, betyr det også at prosessoren ikke trenger å dytte rundt på like mange piksler. Dette gjør at telefonen til tider oppleves som enda kjappere enn storebroren"

 

Det stemmer jo ikke, og dere snakker jo om 3DMark benchmarken før det. Det er jo GPU som "dytter" på piksler. Hvor rask CPU har ikke noe å si på pikslene. Det er jo GPUen sin jobb. Og kjapp hvor? GPU påvirker systemytelse minimalt. Nesten alt som har noe å si er RAM, NAND og CPU. Huawei har mobiler som har veldig bra systemytelse og kan lett konkurrere i toppen. Likevel faller de ofte til kort på 3DMark. Og hva mener dere egentlig er raskt? Raskt som i mange fps på skjermen? Og er ikke i så fall OLED telefoner ekstra raske, pga raskere responstid? Eller systemytelse som er den vanlige betydningen, for da har ikke bedre GPU noe å si.

 

Og hvor har dere informasjonen fra at den er lik på innsiden? Dere har en 3DMark test og en Geekbench test. Den bruker A9, det står i specs.  RAM er helt vanlig LPDDR 4 RAM fra SK Hynix, men hva med NAND? Det er ikke det samme som i iPhone 6S. Det kan påvirke ytelsen (sannsynligvis negativt). Jeg fant ingen info om faktisk hastighet for dette, men jeg vet det ikke er likt som i 6S.

 

Give it a rest, tek.no er ikke akkurat Anantech :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hæ? Chrome til iOS har knapt feil, mens Safari til iOS har tusenvis av feil? Hvor tar du disse tallene ifra?

Jeg nevnte hverken Chrome for iOS eller Safari.

 

Eksempeltall er fra Chromium, 18169 assigned open issues:

 

https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/list?can=2&q=status=Assigned&colspec=ID%20Pri%20M%20Stars%20ReleaseBlock%20Component%20Status%20Owner%20Summary%20OS%20Modified

 

Hvis du skal ha iOS tall på alle åpne feil i Chromium, så er tallet 469 for tiden:

 

https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/list?can=2&q=os=iOS&colspec=ID%20Pri%20M%20Stars%20ReleaseBlock%20Component%20Status%20Owner%20Summary%20OS%20Modified

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Give it a rest, tek.no er ikke akkurat Anantech :p

 

Jeg sier aldri de skal være Anandtech. Jeg sier ikke at de skal skrive noe av det jeg skriver. Det jeg frem til er at det de skriver ikke er korrekt. Det er helt greit at de bare skriver litt om ytelse og går videre, men det bør være riktig det de skriver. Jeg ga en lenger forklaring på temaet, da jeg vet at mange tek journalister er kompetente og ofte vet mer enn de skriver.

 

 

...For meg er det jo uansett irrelevant...

Ehhh...ikke helt, kan det virke som... :)

 

Jeg kan bare diskutere produkter som jeg selv kunne tenkt meg å kjøpe?

 

Det er ikke slik verden fungerer. Jeg har ingen problemer med å se flere perspektiver og se ting fra flere sider. Det var en bruker som ikke forsto hvordan tek kunne kritisere design på den måten. Jeg forklarer, og viser til at det hovedsaklig virker som om det er to grupper her. Valgene Apple har gjort appellerer veldig til en type brukere, mens det for andre er mange skuffende aspekter med iPhone SE. For de den appellerer til derimot, er den jo veldig bra.

 

Hva jeg synes her er uansett irrelevant, så jeg ser ikke poenget med å diskutere det i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...