Gå til innhold

TEST: iPhone SE


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt iPhone SE siden 5. april, og liker telefonen veldig godt. I og med at jeg i sin tid har hatt iPhone 5 og 5s tok det ikke lang tid å venne seg til størrelsen igjen. 

 

Denne uka fikk jeg meg Apple Watch Sport, som ikke uventet fungerer flott sammen med SE'en.

Hvordan opplever du batteritid kontra iPhone 5/5S. SE er vel muligens Apple telefonen med best batteritid til nå. Er forskjellen stor til 5/5S?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har nå hatt iPhone SE siden 5. april, og liker telefonen veldig godt. I og med at jeg i sin tid har hatt iPhone 5 og 5s tok det ikke lang tid å venne seg til størrelsen igjen. 

 

Denne uka fikk jeg meg Apple Watch Sport, som ikke uventet fungerer flott sammen med SE'en.

Hvordan opplever du batteritid kontra iPhone 5/5S. SE er vel muligens Apple telefonen med best batteritid til nå. Er forskjellen stor til 5/5S?

 

 

Jeg synes ikke batteritiden på SE er så god som det har vært hevdet i enkelte tester. Men med min bruk er den bedre enn 5/5s, og omtrent som på 6-eren. 

 

Jeg har brukt den sammen med en Garmin Fenix 3 smartklokke det meste av den tiden jeg har hatt den. Med en gang jeg gikk over til Apple Watch ble batteritiden bedre. Det kan komme av at Bluetooth-forbindelsen til Apple Watch krever mindre strøm. Det vil vise seg fremover, etter hvert som jeg får brukt SE-en sammen med Apple Watch over litt tid.

 

La meg få legge til at da jeg hadde 5/5s var det vel få og ingen som brukte smartklokker; heller ikke meg. 

Lenke til kommentar

 

Det jeg reagerte på, var at skribenten lot til å mene at utformingen pr. definisjon var dårlig fordi Apple har brukt det i 6 år. Videre skrev jeg at Apple valgte den utforming som de antok ville gi mest profitt, ikke for å spare penger. Apple har alltid hatt en utpreget høyprisprofil, og antagelig finnes like bra smartfoner til lavere pris. Men det å kritisere skjermstørrelsen osv., er noe helt annet og mer konkret enn å skrive om «latskap» bare fordi de har beholdt en gammel utforming. For øvrig tror jeg mobilmarkedet begynner å bli moden (tross noen endringer fra årgang til årgang), men minner om en viktig lovmessighet innen informasjonsteologien:Dataanalytikeren Per Kilde Rosenvinges doktrine: Bransjen er oppsatt på at markedet SKAL (uthevet at Rosenvinge) bevege seg videre.

Pål Jensens addendum (add-on): Datajournalistene og datapressen er en del av bransjen.

Pål Jensen

 

Skribenten har aldri skrevet at utformingen var dårlig. Skribenten har ikke skrevet noe om utformingen, det er jo ingenting å skrive egentlig, siden det ikke er nytt. Vel, de nevner at metallkanten på siden har fått matt overflatebehandling som et positivt trekk.

 

Skjermstørrelse var kun et eksempel jeg trakk frem for å vise til forbedringer Apple kunne ha gjort. Se tidligere i tråden, jeg er langt ifra den eneste. Dette er noe folk har kritisert alle Apple modeller for veldig lenge, da de gjør det dårligere enn konkurrentene. Noe som er helt naturlig.

 

Mest profitt eller spare penger, i dette tilfellet er det vel egentlig det samme? 

 

Teknologien står ikke stille. Se på SE sin skjerm f.eks. Samme som i 5S, men den i 6S er klart bedre. Nå er det slik at skjermen i 6S er ganske nærme grensene for hva LCD kan klare. Eller, når de putter inn neste gen LG LCD skjerm som sikkert kommer i iPhone 7, så er de det. Men sammenlign SE sin skjerm mot Galaxy S7 sin OLED skjerm. Det er stor forskjell her, på kun få år. Selv om Apple holder utformingen ganske standard, finnes det mye forskjellig blant konkurrenter. Jeg kan være enig at de er ganske modne med tanke på hvilke oppgaver de utfører, og på hvilken måte. Det går helt fint å kjøpe en mobil til 3000 kr som fungerer supert, der du før i tiden måtte ha toppmodell, ellers fikk du noe som fungerte greit nok. Det betyr ikke at det ikke kommer mye nytt. Eksempelvis har alle skjermer god touch, de er ganske kraftige, gode innsynsvinkler, farger og kontrast osv. Så du får gjort det du trenger å gjøre på den. Likevel, legger du den ved siden av en OLED så vil du se en enorm forskjell.

Han skrev bl.a. «Apple kaller designet «klassisk», men vi kaller det latskap.» Og det var dette jeg reagerte på, for jeg trodde (og tror) dette ikke har noe med latskap å gjøre. Og profitt og spare penger er ikke nødvendigvis det samme, selv om sparing naturligvis kan bidra til profitten. Jeg har heller ikke påstått skråsikkert at mobilmarkedet er modent, men at jeg tror det begynner å bli modent, tross noen endringer (som noe bedre skjerm) fra årgang til årgang.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Og dette er et perfekt eksempel på det jeg akkurat skrev. Se på tidspunktene, jeg skrev mitt originale før dette kom.

 

Sier jeg skriver noe tåpelig og at jeg ikke har høy troverdighet.

 

Det jeg gjorde var å bruke et litterært virkemiddel. Det er en helt åpenbar overdrivelse. Det er ikke et eneste univers noen ville beskrevet iPhone som en klump. Denne setningen er jo og nå helt tatt ut av kontekst. Igjen, dette er bare å skape en negativitet som aldri var der i utgangspunktet. Som jeg skrev om rett over her.

 

Dette er et perfekt eksempel på at du tydeligvis skriver noe annet enn du mener. Jeg ser at jeg ikke er den eneste som har falt for denne... debatteknikken din.

 

Enda et perfekt eksempel her. Det er aldri jeg som snakket om latskap. Det er artikkelen som nevner det. Altså har du ikke lest artikkelen, ELLER det jeg skriver. Ganske utrolig. Jeg har og ved to anledninger sagt at ordvalget i artikkelen var dårlig, da et selskap ikke kan være lat. Enda noe som ikke er lest.
 
Du tok opp dette med latskap. Igjen, kanskje du skal begynne å skrive det du faktisk mener og ikke bare skrive tilfeldige ting og forvente at folk skal vite at du ikke egentlig mente noe om det likevel?
 
Ellers er "Apple bruker mye tid på det" et subjektivt argument. Du har ingen kilder eller grunnlag for å si at Apple bruker mye tid på det kontra andre. Det er og irrelevant.
 
Det er ikke et subjektivt argument. Det er å påpeke at Apple ikke pleier å ta snarveier. Det er tonnevis av artikler der ute om hvordan Apple svetter over den minste detalj.

 

Hva andre gjør er irrelevant. Poenget er at å anklage Apple for latskap el.l. er fullstendig skivebom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgraderte fra vanlig 5'er til denne nå, vurderte 6S men ville helst ha samme størrelse, som jeg synes er veldig komfortabelt og lommevennlig. Batteriet er sjokkerende bra, har enda ikke ladet, har brukt den i to hele døgn, og fortsatt 43% igjen!!

Og det tok 3 minutter å laste backup fra den gamle, pluss litt tid for å hente appene, men så var den ferdig som jeg var vant til! Meget imponerende må jeg si!

Pga prisen fikk jeg forresten en 64Gb SE til under 5000, par tusen mindre enn 6S 16Gb som er viktig siden vi har strengere regler på innkjøp på jobben og må dekke over 5000 selv.

Lenke til kommentar

Det virker som at NOEN i denne tråden ikke er klar over at Apple har solgt 5S helt frem til lansering av SE, og det til en pris av 4000 kroner. Det er DET markedet SE skal dekke. Jeg applauderer initiativet. At SE har de samme fysiske mål som 5S gjør også at alt av vesker, beskyttelse og annet ekstrautstyr passer om hverandre.

 

Som jeg nevnte i en annen tråd så sier Apple at salget av iPHone 6 SE overgår selv deres forventninger, og at de sliter med å produsere nok telefoner til å dekke etterspørselen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Kanskje, hekomo, så vil TKongen forstå at denne gangen bomma han. Bra at du påpeker det, men jeg har vel mine tvil om det når helt frem...

 

Kommer aldri til å skje...

Lenke til kommentar

Til info så holdt min over 72 timer ut fra esken!! Og da fortsatt 14% igjen, og har ikke brukt noe sparemodus!!

Var fulladet, var bare tilkoblet USB noen minutter for å legge inn backup. Fortsatt 43% etter 52t bruk på andre gangs bruk. Det er noe helt annet min forrige 5'er, som helst måtte lagres daglig!

Og det er akkurat det samme installert, la jo inn backup, og samme bruksmønster.

 

post-104121-0-55071600-1462187678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk til slutt tak i en 64GB, rosa, men jeg bryr meg ikke, har bestilt sort dbrand uansett :) 
Gått fra en HTC M7 jeg har hatt siden den var ny, før den hadde jeg en iPhone5 (eller 5s, husker ikke)

 

Jeg er like komfortabel med  både iOS og Android, men liker nok iOS litt bedre.

Har ladet den hver natt nå, selv om jeg har hatt den i bare 2dager, men jeg ser mye på youtube på toget og da går batteriet fort.

Ellers er jeg superfornøyd så langt, er spent på hva som kommer med iOS-X, hadde ikke skadet vist det hadde kommet en mørkt tema, eller mulighet til å endre tema selv, blir litt for hvitt noen ganger for meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå brukt SE en stund og er strålende fornøyd! Akkurat passende størrelse til å ha i "beltetaske". Hyperrask på det meste. Gj.snittlig lading etter ca. 60 timer( har dog nå begynt å skvettlade slik at den som oftest ligger på mellom 40-80% i restkapasitet - batterilevetiden sies å forlenges vesentlig på denne måten)... Kameraet er godt nok. Funker alldeles strålende ihop med iPad, samt rask automatisk opplasting til PC.

Før jeg kjøpte denne prøvde jeg flere større/mer fancy modeller, også andre merker, men de passer ikke meg.

Passer også alldeles utmerket at det er en "anonym" mobil.

Har ikke behov for å "briefe" med den mest fancy eller største. Det aller, aller, viktigste er at den gjør det jeg ber den om, og det "hyperraskt", og DET GJØR DEN, ja!

Ferdig snakka! :)

Lenke til kommentar

60timer mellom hver lading? Bruker den lite du da :)

Normal bruk(iallefall for meg), dvs. noen samtaler, noen meldinger og litt surfing/nedlasting/opplasting inkl. tar ett og annet bilde, hver dag. :yes:   (Brukstiden er helt sikkert liten i forhold til de som går/sitter/står med den i hånda nesten hele tiden).  :green:  :innocent:  :whistle: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt alle iPhonene siden 4-en, unntatt 6 plus og 6s/6s plus.

 

Jeg synes ikke SE har noe spesielt god batteritid. Ifølge en del tester skal batteritiden være veldig god. Den ble riktignok noe bedre da jeg slo av en Google-funksjon som forteller hvor lang tid jeg bruker hjem.

SE selger meget godt og er tydeligvis eg god all-round-telefon. Jeg er meget godt fornøyd med min.

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...